124 Farkun polttoainetankki
124 Farkun polttoainetankki
Millaisia kokemuksia on S124:sen omistajilla tankin tilavuudesta ja polttoainemittarin tarkkuudesta.
Omat huomiot:
Mittari on erittäin tarkka puoliväliin saakka (puolivälissä tankkiin menee 35 - 36 litraa), siitä edespäin laskee kuin lehmän häntä, ja kun 57 litraa on tankinsta tyhjennetty syttyy varatankin valo.
Tämä ihmetyttää kun tankin pitäisi olla 72 litrainen, se meinaa että varatankilla on vielä 15 litraa jäljellä.
Myös sen kerran kun olen propusta tyhjentänyt tankin ei sinne mennyt kuin joku 65 litraa sisään... Onkohan varatankki sijoitettu niin ettei se tyhjene vaikka propun irroittaa tankin pohjasta...?
Ikävää ajella kun valo palaa, alkuvuonna tultiin Henkan kanssa Jyväskylästä reilusti yli 100 km valon palaessa ja vähän hirvitti, silti ei mennyt kuin joku 60 litraa sisään...?
Omat huomiot:
Mittari on erittäin tarkka puoliväliin saakka (puolivälissä tankkiin menee 35 - 36 litraa), siitä edespäin laskee kuin lehmän häntä, ja kun 57 litraa on tankinsta tyhjennetty syttyy varatankin valo.
Tämä ihmetyttää kun tankin pitäisi olla 72 litrainen, se meinaa että varatankilla on vielä 15 litraa jäljellä.
Myös sen kerran kun olen propusta tyhjentänyt tankin ei sinne mennyt kuin joku 65 litraa sisään... Onkohan varatankki sijoitettu niin ettei se tyhjene vaikka propun irroittaa tankin pohjasta...?
Ikävää ajella kun valo palaa, alkuvuonna tultiin Henkan kanssa Jyväskylästä reilusti yli 100 km valon palaessa ja vähän hirvitti, silti ei mennyt kuin joku 60 litraa sisään...?
Moro.
Itsellä vähän samansuuntaista kokemusta. Aluksi tuntuu että perkele, täähän kulkee pelkällä ilmalla (TE:n kyseessä ollen puoli tankkia kestää jopa 250 km
), ja kun neula on 1/2 viivalla, ainetta tosiaan saa tankattua about 35-37 l.
Siitä seuraava viivanväli tippuu sitten hemmetin nopeasti ja siitä vielä R-viivallekin. Sitten viisari saa olla R:n tietämissä seuraavat 50 km ennen kuin valo syttyy. Jolloin ainetta on vielä jäljellä noin 8 l eli tankkiin saa enempi ä tiristämättä ujutettua siinä 62 l. Joka tapauksessa jälkimmäisellä tankin puolikkaalla ei missään tapauksessa pääse läheskään yhtä pitkää matkaa kuin ensimmäisellä.
Toteaa nimim "kokemusta löytyy".
Tuntuu olevan tämä petollinen käytös yleinen juttu MB:n mittariessa. Tismalleen samalla tapaa toimii W123:n ja sitten veljen vaimokkeen W126:n mittari. Jännää sekin, että joka autossa neula voi heilua omia aikojaan monen millin matkoja silloin kun on ns. jännät paikat, eli tankin pohja häämöttää.
Itsellä vähän samansuuntaista kokemusta. Aluksi tuntuu että perkele, täähän kulkee pelkällä ilmalla (TE:n kyseessä ollen puoli tankkia kestää jopa 250 km

Siitä seuraava viivanväli tippuu sitten hemmetin nopeasti ja siitä vielä R-viivallekin. Sitten viisari saa olla R:n tietämissä seuraavat 50 km ennen kuin valo syttyy. Jolloin ainetta on vielä jäljellä noin 8 l eli tankkiin saa enempi ä tiristämättä ujutettua siinä 62 l. Joka tapauksessa jälkimmäisellä tankin puolikkaalla ei missään tapauksessa pääse läheskään yhtä pitkää matkaa kuin ensimmäisellä.
Toteaa nimim "kokemusta löytyy".
Tuntuu olevan tämä petollinen käytös yleinen juttu MB:n mittariessa. Tismalleen samalla tapaa toimii W123:n ja sitten veljen vaimokkeen W126:n mittari. Jännää sekin, että joka autossa neula voi heilua omia aikojaan monen millin matkoja silloin kun on ns. jännät paikat, eli tankin pohja häämöttää.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Boksia peräkonttiin asentaessani pistin merkille W123:ssa seikan, että polttoaineen täyttöputki kulkee ikäänkuin ylämäkeen! Eli tankin saisi täydemmäksi silloin, kun kuskin puoli autosta on alempana. Kummaa. Tuo putken kulma oli todella pienei, juuri silmällä huomattavissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Suunnilleen samantapaisia kokemuksia. Kokemuksesta tiedän auton alkavan hörppiä tyhjää siinä kohtaa kun on 70l vajaus tankissa.Mauri H. kirjoitti: Mittari on erittäin tarkka puoliväliin saakka (puolivälissä tankkiin menee 35 - 36 litraa), siitä edespäin laskee kuin lehmän häntä, ja kun 57 litraa on tankinsta tyhjennetty syttyy varatankin valo.
Tämä ihmetyttää kun tankin pitäisi olla 72 litrainen, se meinaa että varatankilla on vielä 15 litraa jäljellä.
Usein tulee tankattua sitten kun alkaa "valopalaa" + 50 -60 km ja tälläin menee se 62 -63l tankkiin

Niin, millaisia onteloita tuo farkun tankki mahtaa olemukseensa kätkeä? En ole koskaan mokomaa irto-osana nähnyt, mutta on selvää että jos säiliöön jää "taskuja", ei sitä helposti saakaan niin täyteen kuin valmistaja on ajatellut. Pitäisikin joskus koettaa täyttää säiliötä niin, että välillä ravistelisi ja keinuttelisi autoa ja jatkaisi taas kohta valuttamista. 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
124sessa täysin sama juttu.. olen saanut 200d: tankkiin menemään 72litraa!Timo L. kirjoitti:Boksia peräkonttiin asentaessani pistin merkille W123:ssa seikan, että polttoaineen täyttöputki kulkee ikäänkuin ylämäkeen! Eli tankin saisi täydemmäksi silloin, kun kuskin puoli autosta on alempana. Kummaa. Tuo putken kulma oli todella pienei, juuri silmällä huomattavissa.


Re: 124 Farkun polttoainetankki
Joo, tänään ajelin reilut 50 km valon sytyttyä ja tankilla lorahti 62 litraa, tosin diesel kuohuu sen verran että voisi muutaman litran saada menemään kun odottelisi ja lorottaisi rauhassa loppuun asti. Mulla on vaan tapana lopettaa tankkaus siinä vaiheessa kun naksahtaa ekan kerran.JS kirjoitti:Suunnilleen samantapaisia kokemuksia. Kokemuksesta tiedän auton alkavan hörppiä tyhjää siinä kohtaa kun on 70l vajaus tankissa.
Usein tulee tankattua sitten kun alkaa "valopalaa" + 50 -60 km ja tälläin menee se 62 -63l tankkiin
Yleensä pääsee 370 - 400 km ennen kuin mittari painuu puoliväliin, ennätys on 450 km.
No sen ainakin tierän, että kun W126:sen valo alkaa palamaan pysyvästi, menee tankkiin tasan 80 litraa (jos on pussissa oravannahkoja), MOT.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Lorottelin loppiaisen aikaan tankin tyhjäksi pohjapropusta huuhtelumielessä. Vartin verran maltoin odotella, sitten pistin tulpan takaisin ja aina vain valui ainetta käsille.
Tankissa on pohjapropun kohdalla n. 50 mm halkaisijainen putki joka ulottuu tankin yläosaan saakka ja löpö valuu putken alapään ja tankin pohjan välisestä raosta putkeen. Sieltä sitten lähtee varsinainen polttoaineputki koneelle.
Tankissa on pohjapropun kohdalla n. 50 mm halkaisijainen putki joka ulottuu tankin yläosaan saakka ja löpö valuu putken alapään ja tankin pohjan välisestä raosta putkeen. Sieltä sitten lähtee varsinainen polttoaineputki koneelle.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Diisselihenkilöt, oletteko kiinnittäneet huomiota sellaiseen seikkaan tankatessanne, että aineen kuohumisessa on suuria eroja sen mukaan, minkä merkkistä tiikeriä tankkiin lorottelette? Ainakin Nesteen aine omien kokemusteni mukaan vaahtoaa niin maan pärkkeleesti, kun taas Teboilin ainetta voi laskea tankin piripintaan ilman että vaahtoamista edes huomaisi? Harhojako kuvittelen, vai onko tuo veli venäläisen kauppaama (eli TB) aine sitten sitä kaikista parasta, saa rahalle täyden vastineen kun ei tarvitse maksaa vaahdosta?Mauri H. kirjoitti: Joo, tänään ajelin reilut 50 km valon sytyttyä ja tankilla lorahti 62 litraa, tosin diesel kuohuu sen verran että voisi muutaman litran saada menemään kun odottelisi ja lorottaisi rauhassa loppuun asti. Mulla on vaan tapana lopettaa tankkaus siinä vaiheessa kun naksahtaa ekan kerran.

Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Re: 124 Farkun polttoainetankki
tosi homma.. täälläkin paikallisen nesteen diiseli kuohuu tavattomasti... mutta viereisen seo:n diiseli huomattavasti vähemmän...J_J kirjoitti:Diisselihenkilöt, oletteko kiinnittäneet huomiota sellaiseen seikkaan tankatessanne, että aineen kuohumisessa on suuria eroja sen mukaan, minkä merkkistä tiikeriä tankkiin lorottelette? Ainakin Nesteen aine omien kokemusteni mukaan vaahtoaa niin maan pärkkeleesti, kun taas Teboilin ainetta voi laskea tankin piripintaan ilman että vaahtoamista edes huomaisi? Harhojako kuvittelen, vai onko tuo veli venäläisen kauppaama (eli TB) aine sitten sitä kaikista parasta, saa rahalle täyden vastineen kun ei tarvitse maksaa vaahdosta?Mauri H. kirjoitti: Joo, tänään ajelin reilut 50 km valon sytyttyä ja tankilla lorahti 62 litraa, tosin diesel kuohuu sen verran että voisi muutaman litran saada menemään kun odottelisi ja lorottaisi rauhassa loppuun asti. Mulla on vaan tapana lopettaa tankkaus siinä vaiheessa kun naksahtaa ekan kerran.
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Yleensä pääsee 370 - 400 km ennen kuin mittari painuu puoliväliin, ennätys on 450 km.[/quote]
Omalla pääsee 500-550km puolella tankilla ja ennätys on 1100km koko tankilla.
Omalla pääsee 500-550km puolella tankilla ja ennätys on 1100km koko tankilla.
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Kyllä niissä on eroja vaahtoamisen suhteen., mutta kyllä tuohon kulutukseen saa lisälitroja helpolla kun tankkaa vesilitkua mukaan täydellä hintaa tietty..J_J kirjoitti:Diisselihenkilöt, oletteko kiinnittäneet huomiota sellaiseen seikkaan tankatessanne, että aineen kuohumisessa on suuria eroja sen mukaan, minkä merkkistä tiikeriä tankkiin lorottelette? Ainakin Nesteen aine omien kokemusteni mukaan vaahtoaa niin maan pärkkeleesti, kun taas Teboilin ainetta voi laskea tankin piripintaan ilman että vaahtoamista edes huomaisi? Harhojako kuvittelen, vai onko tuo veli venäläisen kauppaama (eli TB) aine sitten sitä kaikista parasta, saa rahalle täyden vastineen kun ei tarvitse maksaa vaahdosta?Mauri H. kirjoitti: Joo, tänään ajelin reilut 50 km valon sytyttyä ja tankilla lorahti 62 litraa, tosin diesel kuohuu sen verran että voisi muutaman litran saada menemään kun odottelisi ja lorottaisi rauhassa loppuun asti. Mulla on vaan tapana lopettaa tankkaus siinä vaiheessa kun naksahtaa ekan kerran.

Tuli viimeksi taas tankattua tuolta pieneltä hiljaiselta kylmäasemalta tankkitäyteen ja puolessavälissä tuntuu olevan vasta 380km mittarissa.
Ja kaasua on annettu mutta ei aivan hirveesti.

Re: 124 Farkun polttoainetankki
Sulta puuttuu turbo ja ilmeisesti raskas kaasujalkaMikaz kirjoitti:Omalla pääsee 500-550km puolella tankilla ja ennätys on 1100km koko tankilla.

Re: 124 Farkun polttoainetankki
Turbo puuttu kyllä mut ei se kaasujalka nyt kevytkään oleMauri H. kirjoitti:Sulta puuttuu turbo ja ilmeisesti raskas kaasujalkaMikaz kirjoitti:Omalla pääsee 500-550km puolella tankilla ja ennätys on 1100km koko tankilla.Ja taitaa olla manuaalikin, joten ei ihme että menee ihan ilmaiseksi.

MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Re: 124 Farkun polttoainetankki
No sitten se on noita vaparin luontaisetuja se minimaallinen kulutus.Mikaz kirjoitti:Turbo puuttu kyllä mut ei se kaasujalka nyt kevytkään ole
Nyt on 450 km tripissä ja mittari puolessa välissä, välillä on tullut revittyä kunnolla, mutta sitten huonot kelit painaneet nopeudet ja kulutuksen alas.
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Mauri H. kirjoitti:Sulta puuttuu turbo ja ilmeisesti raskas kaasujalkaMikaz kirjoitti:Omalla pääsee 500-550km puolella tankilla ja ennätys on 1100km koko tankilla.Ja taitaa olla manuaalikin, joten ei ihme että menee ihan ilmaiseksi.
No itsellä mielestäni jalka aivan normaali..

Ohitit tässä yksi päivä mut.. ajoit aikas reippaasti .. johon minä vaan.. eihän vanha nuhapumppu mihinkään edes kulje

Joo, saman suuntaisia kokomuksia on mullakin.
Puoli tankkia 300km lopulla tankilla 150km.(talvella)
Mutta sillä erolla että kun valo syttyy niin 20km ajon jälkeen oikealle kääntyvissä moottoritienliittymissä ja pitkissä mutkissa imee ilmaa ja nykii.
Sama jos kiihdyttää kickdown:lla
Kun menee tankkaamaan niin tankkiin menee 62-64 litraa.
Onx joku muu huomannut nykimistä?
Tervakeittimellä kai pääsee vähän pidemmälle.
Puoli tankkia 300km lopulla tankilla 150km.(talvella)
Mutta sillä erolla että kun valo syttyy niin 20km ajon jälkeen oikealle kääntyvissä moottoritienliittymissä ja pitkissä mutkissa imee ilmaa ja nykii.
Sama jos kiihdyttää kickdown:lla
Kun menee tankkaamaan niin tankkiin menee 62-64 litraa.
Onx joku muu huomannut nykimistä?

Tervakeittimellä kai pääsee vähän pidemmälle.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
Itse olen farmaria tankatessa tehnyt niin, että kun kuulee sen kohinan muuttuvan korkeammaksi - tarkoittaen, että tankki rupeaa täyttymään, olen lopettanut hetkeksi täyttämisen.
Sitten ravistanut auton koria kattokaiteista ja odottanut että pienokainen röyhtäsee ilmat pois.
Senjälkeen tankannut piripintaan, ja heilutellut taas kunnes ilmat pulahtaa välistä pois. Tätä ravistelutekniikkaa käyttäen sinne menee vielä yleensä noin neljä litraa tavaraa, eli hyvällä ajolla 60 km lisää...
Sitten ravistanut auton koria kattokaiteista ja odottanut että pienokainen röyhtäsee ilmat pois.

Senjälkeen tankannut piripintaan, ja heilutellut taas kunnes ilmat pulahtaa välistä pois. Tätä ravistelutekniikkaa käyttäen sinne menee vielä yleensä noin neljä litraa tavaraa, eli hyvällä ajolla 60 km lisää...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: 124 Farkun polttoainetankki
Kuohunnoissa on eroa mutta osasyynä on myös tankkauspaikkojen erilaiset mittaripaineetkin. Joillain huoltamoilla saa liruuttaa lientä tankkiin paljon kauemmin kuin toisella. Vaikka olisi sama määräkin. Mitä kovemmalla paineella tankkaa niin sen kovempaa myös vaahtoaa.Mika.T kirjoitti:tosi homma.. täälläkin paikallisen nesteen diiseli kuohuu tavattomasti... mutta viereisen seo:n diiseli huomattavasti vähemmän...J_J kirjoitti:Diisselihenkilöt, oletteko kiinnittäneet huomiota sellaiseen seikkaan tankatessanne, että aineen kuohumisessa on suuria eroja sen mukaan, minkä merkkistä tiikeriä tankkiin lorottelette? Ainakin Nesteen aine omien kokemusteni mukaan vaahtoaa niin maan pärkkeleesti, kun taas Teboilin ainetta voi laskea tankin piripintaan ilman että vaahtoamista edes huomaisi? Harhojako kuvittelen, vai onko tuo veli venäläisen kauppaama (eli TB) aine sitten sitä kaikista parasta, saa rahalle täyden vastineen kun ei tarvitse maksaa vaahdosta?Mauri H. kirjoitti: Joo, tänään ajelin reilut 50 km valon sytyttyä ja tankilla lorahti 62 litraa, tosin diesel kuohuu sen verran että voisi muutaman litran saada menemään kun odottelisi ja lorottaisi rauhassa loppuun asti. Mulla on vaan tapana lopettaa tankkaus siinä vaiheessa kun naksahtaa ekan kerran.
Painetta voi säädellä myös siitä tankkauspistoolista, kun about puolet tankillisesta on tankkaamatta ja höllää vähän kahvaa niin kuohout kerkeää asettua ja tankin saa hieman täydemmäksi.
Jos pistoolin asentoa voi vielä hienosäätää niin kuohumista pystyy säätelemään vielä paremmin.
(vrt. kaljan kaataminen tuoppiin reunaa pitkin... OT: tulipas jano taidankin mennä tankkaamaan itseäni.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Ainakin w126:ssa auttaa jos auto on vähän kallellaan. Tankkasin kerran vm 83 500 se:n tankkiin 97 litraa. Valo oli palanut 125 km. Tämä on aika hyvin, sikäli, että tankki on vain 90 litraa. Mittarin käyttäytyy kyllä siinäkin samalla tavalla, eli laskee puoleen väliin hitaasti ja lopun nopeasti. Tuo valo vaikuttaa mersussa mitoitetun siten että sen sytyttyä pääsee varmasti yli sata kilometriä maantieajoa.