En oikeen tiiä että onko tähän aiheeseen sopiva keskustelu, mutta kysyn kumminkin.
Elikkä, minkä hintasia on tuon 2.5 litrasen cossun koneet? Aattelin vaan että miten paljon tuollasesta autosta viittii maksaa, kun tarkotus olis laittaa dieseliä tilalle. (Tietysti kysymys herää että miksi, mutta siihen jätän kommentoimatta... En oikeen tiiä itekkään...) Ni olisko kellään tarvetta moiselle, (siis koneelle) ja mihin hintaan noita on menny?
Ja onko kellään tietoa onko nuo kaikki cossut vähäpäästösiä? Sillä perusteella että jos on tuotu Saksasta myöhemmin niin siellähän on verot maksettu jo kauan päästöjen mukaan...
Vastailkaa ihmeessä jos tiedätte, kun on tässä vähän niinkun tilanne päällä...
Viimeksi muokannut Kummeli, La 05.12.2009 13:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
käsittääkseni jos on rekisteriotteessa vähäpäästöinen, taikka uudempi, kun 91, taikka 92, niin tuottaa kaikenlaista ongelmaa jokakohdassa, missä vaan voi kuvitella, että on jotakin tekemistä päästöjen kanssa. eli katti on ja pysyy, moottoreita ei paljon vaihdella jne jne.
jos taasen on 91, taikka vanhempi, eikä rekisteriotteessa lue vähäpäästöisyydestä mitään, niin noi päästöhommelit on paljon järkevämpiä. ja jos tälläsessä autossa, ainakin siis diiselissä on katti, niin sen saa ottaa pois, eikä haittaa mitään.
pensa autojen kattien kanssa taitaa homma olla vähän eri. kun niissä se katti vaikuttaa suoraan mitattaviin pakokaauspäästöihin.
näin olen asian ymmärtäny. tarkempaa tietoa saa varmaan AKE:lta, taikka katsastuskonttorilta. ja viisaammat korjailee sitten virheitäni.
pera8x kirjoitti:
jos taasen on 91, taikka vanhempi, eikä rekisteriotteessa lue vähäpäästöisyydestä mitään, niin noi päästöhommelit on paljon järkevämpiä. ja jos tälläsessä autossa, ainakin siis diiselissä on katti, niin sen saa ottaa pois, eikä haittaa mitään.
Mutta täähän tässä niin kummallista onkin. Nyt kun on autoja katsastettu, niin uusissa papereissa ei näy vähäpäästöisyydestä mitään, vaikka auto on uudempi kuin -92 ja varmasti vähäpäästöinen. Ja sitten joitakin noita vanhoja on vähäpäästösiä ilman otteen merkintää.
Eli jos auto on vanhempi bensa kun tuo -92, tai -91, niin sillon siihen saa vaihtaa tuon st:n vaikka oliskin katalysaattori, jos vaan rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa? Vai kuinka?
Tuolla puhutaan just tuosta kannesta. Osassa vissiin cossun, ja osassa mersun oma kans.
Jos ymmärsin jeemun kommentin oikeen, niin siitä minä tekisinki, mutta ei oo myynnissä sopivaa...
Pitänee nyt kattoa, ei oo vielä kirkossa kuulutettu jotta tuohon sitä dieseliä laitettas. Jos osottautuu hyväks nuineen niin olkoon. Hommaa sitte jonku toisen romun mihin laittaa dieselin.
maku kirjoitti:Toi ei kaipaa mitään muuta kun turboa kylkeen!
hirvee homma alkaa turbottaan pensavehkeitä, jos ei ole aikasempaa kokemusta hommasta. diiselin nyt vielä turbottaa maalaisjärjellä, mutta pensakoneessa tarvii jo tietääkkin jotakin.
Joo, ja ei se bensa oikeen oo sydäntä lähellä muutenkaan. Ei pärjäis turbollakaan tuo 2.5 16V vs. 603 turbo. Eikä tarkotus oo muutenkaan tehä mitään renttua ko. vehkeestä. Jos sinne sitä konetta ees viittii alkaa laittamaan. Pilallahan se on tuo cosworth jos kutosta alkaa sovittamaan välijäähyttimineen...
Mutta kyllähän niitä tosin sen verran pyörii, että auton hintakaan ei ole mikään kauhean korkea. Oikeastaan nuo on halvempia superi aihioiks, kun verraten 2500e maksava sportline. Ja vieläpä nuilla varusteilla...
ihan pakko tiputtaa lusikka soppaan, vai miten se oli.
kyllähän se tuo bensa monivenaki kestää pelkällä puristussuhteen pienentämisellä ja oikeen tehtynä sen verran tehoja että siitä pienemmällä rahalla saa st603 kepittäjän.otetaan huomioon että st kikottimeen maksaa jo pelkkä HYVÄpumppu n.1500€.
pensaan saa säädettävän ruiskun n.500€(esim.megaruuta) toi bensa kone on keviämpi ja luultavsti tehoaluekki laajempi riippuu ahtimesta tietenki mutta jos 603 halutaan 400-500hp niin kyllä tehoalue alkaa oleen jo aika suppea mikä vaikuttaa jo jonkinverran jos haluaa nopeasti lähtä paikoltaan kiihyttään.tietenki nyky ahtimilla vnt vgt yms.saadaan laaja tehoalue mutta, budjetistahan tämä keskustelu alkoi.ei dieselin virittäminen halpaa ole vaan HELPPOA
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
siinä kohtaa kun pensassa aletaan sytytystä tekeen ettei ala nakuttaan kun ahot nousee, kestävyys isoilla ahtopaineilla, yleensäkkin pensapuoli jos nyt ei heti laita sitä säädettävää ruiskua ja on siinä kuitenki enempi säätöhommaa kun dieselissä.
kiteytettynä jos tiiselistä haluaa esim.603:sta sen 250-350hp eihän siihen tarvi kun pumppu 7mm elementeillä ja hx40 holsetti.
jos taas esim m103:sta haluaa saman tehon yhtä vähällä niin kovin pitkäikänen se ei ainakaan ole jos toi k-jetti/ke-jetti ny etes toimii turbon kans semmosenaan ja jakajan joutuu muokkaan kuitenki.
tietenki kaikki asiathan on makuasioita!!!!mutta mun mielestä tiiseliä on helpompi virittää.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Paras lukema mitä tiedän 2.3-16V:Stä on 340hv. Paikkana oli kalajoen penkki. Täysin vakio kone... 1bar oli maksimi mitä ahtoja pysty käyttään, muuten lensi keljujetistä kumilerssit mäkeen. 1k€ taitaa riittä kuluihin...
Turbona oli GT37 ja kiinankuuleri keulassa... Samalla laskukaavalla saisi 2.5:sta 370hv. Vaparina saa ulos 300hv suht helposti, mutta maksaa...
Nykyruiskulla saapi sitten vaikka vaihdot ilman kytkintä kaasupohjassa ja ahdot tapissa Tremecillä toimii, mutta Getrakkia ei uskalla särkeä...
No, jos tuossa oli ne lukemat, niin ei oo kyllä jakoja. Siinä ei nimittäin oo 370hv bensassa paljoakaan vääntöä. Että jos vaikka sais tuosta 2.5:sta 400hv, niin jos dieselistä on sama niin bensa jää. Tämä mun käsitykseni, sanokaa jos oon väärässä.
Ja jukkis, itellä olis tarkotus tehä alitte tuohon hintaan tuo koko projekti. Ja hyvältä näyttää budjetti vieläkin, vaikka pistäs tuohon cosworth:iin. Hieno auto sulla ja varmasti toimiva konstruktio. Mutta jos tarkotus olis vaan pelkkä autoa hakea, olisinki ostanu tuon jo aikaa päivää sitte. Mutta rakenteluhan se tässä hauskinta puuhaa onki.
Kummeli kirjoitti:No, jos tuossa oli ne lukemat, niin ei oo kyllä jakoja. Siinä ei nimittäin oo 370hv bensassa paljoakaan vääntöä. Että jos vaikka sais tuosta 2.5:sta 400hv, niin jos dieselistä on sama niin bensa jää. Tämä mun käsitykseni, sanokaa jos oon väärässä.
Ja jukkis, itellä olis tarkotus tehä alitte tuohon hintaan tuo koko projekti. Ja hyvältä näyttää budjetti vieläkin, vaikka pistäs tuohon cosworth:iin. Hieno auto sulla ja varmasti toimiva konstruktio. Mutta jos tarkotus olis vaan pelkkä autoa hakea, olisinki ostanu tuon jo aikaa päivää sitte. Mutta rakenteluhan se tässä hauskinta puuhaa onki.
no niin, jos pensa 2.3 16 saa 340hp tonnilla jos ny ymmärsin oikeen sen 1k€ niin 602 ei tonnilla saa kyllä ton kepittäjää.
tuohon 2.3 16 saa varmasti kun laittaa sen kestää ahtoja ja sen megan vaikka ja sytynohjaukset ja kaikki megan kautta, niin niin paljo hepoja että tiiseli jää.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita