Välijäähd. päätyjen muokkaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Petri K kirjoitti:Hyvä että syntyy keskustelua ja kaikki oikaisut aina tervetulleita, tässä mitään erehtymättömiä olla.
Osuit asian ytimeen. Perjantaina fysiikan opettaja varmaan nauraa päätelmilleni ja pyydän sitten anteeksi julkisesti :wink:

Aloin muuten yhtenä etätehtävänä laskea välijäähdyttimen jäähdytystehoa viikko sitten.... Ei siitä oikein mitään tullut. Ei ollutkaan kovin yksinkertaista. Vanhan ajan insinöörin opinnoilla ei pitkälle pötkitty. Nyt opetellaan paperikoneisiin erikostumislinjalla sitten ihan uutta ja tuohon lämpö-oppiin perehdytään oikein kunnolla. Saman verran pelkkää lämpö-oppia, kun aikanaan insinöörikoulussa meni koko fysiikan kursseihin. (12 OV)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Omaan autoon kävin tänään tilaamssa turbon ja välijäähdyttimen joka tuli käytännössä niin iso kuin sinne keulalle vain mahtuu järkevästi 500/300. Vielä kun löytäis auton mihin ne asentaa :lol:
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Eivät ne rosteriset päädyt alumiinisessa välijäähdyttimessä itsestään syövytä mitään. Vaikka ne metallit olisivat kosketuksissa toisiinsa, tarvitaan vielä elektrolyytti eli esim. tiesuolaa ja vettä tai pelkkää vettä, koska luonnossa olevassa vedessä on aina liuenneena suoloja. Syöpyminen seuraa epäjalomman metallin luovuttaessa elektroneja jalommalle eli tässä tapauksessa alumiinin luovuttaessa niitä raudalle, jota on teräksessä ja kun alumiinista muodostuu alumiini-ioneita, muodostuu siitä ja ilmassa olevasta hapesta alumiinioksidia.
Vastaa Viestiin