Sprinter 316cdi CO2 ja ajoneuvoveron määrä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Sprinter 316cdi CO2 ja ajoneuvoveron määrä?

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Onko kellään tietoa paljonko on 316CDI:ssä päästöt CO2/km?
2010 ajoneuvovero muuttuu joko kokonaismassan tai CO2/km mukaan perittäväksi M1-luokan ajoneuvoissa.
Jos teen tuon matkailuauto-muutoksen ja sprintteristä tulee 3500kg kokonaismassainen M1-luokan auto on vero kokonaismassan mukaan verotettuna 485,450€!!! Päästöjen mukaan verotettuna toivottavasti huomattavasti pienempi!
Eli tätä päästö tietoa haen.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sprinter 316cdi CO2 ja ajoneuvoveron määrä?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Paavo kirjoitti:Onko kellään tietoa paljonko on 316CDI:ssä päästöt CO2/km?
2010 ajoneuvovero muuttuu joko kokonaismassan tai CO2/km mukaan perittäväksi M1-luokan ajoneuvoissa.
Jos teen tuon matkailuauto-muutoksen ja sprintteristä tulee 3500kg kokonaismassainen M1-luokan auto on vero kokonaismassan mukaan verotettuna 485,450€!!! Päästöjen mukaan verotettuna toivottavasti huomattavasti pienempi!
Eli tätä päästö tietoa haen.

En kyllä löytänyt julkaistuja kulutuslukemia, se voi olla ettei nuihin ole ilmoitettu kulutusta kun yleensä kuormaautoja , linjaautoja ja matkailuautoja,Eli autoverosta vapaita autoja,eikä tuleva päästöjen mukainen verotus ilmeisesti koske kuin henkilöautoja,hiilidioksiidi päästöhän on diesselautolla, ilmoitettu auton keskikulutus kertaa 26,5g/litra
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Sprinter 316cdi CO2 ja ajoneuvoveron määrä?

Viesti Kirjoittaja Paavo »

jussilampi kirjoitti:
Paavo kirjoitti:Onko kellään tietoa paljonko on 316CDI:ssä päästöt CO2/km?
2010 ajoneuvovero muuttuu joko kokonaismassan tai CO2/km mukaan perittäväksi M1-luokan ajoneuvoissa.
Jos teen tuon matkailuauto-muutoksen ja sprintteristä tulee 3500kg kokonaismassainen M1-luokan auto on vero kokonaismassan mukaan verotettuna 485,450€!!! Päästöjen mukaan verotettuna toivottavasti huomattavasti pienempi!
Eli tätä päästö tietoa haen.

En kyllä löytänyt julkaistuja kulutuslukemia, se voi olla ettei nuihin ole ilmoitettu kulutusta kun yleensä kuormaautoja , linjaautoja ja matkailuautoja,Eli autoverosta vapaita autoja,eikä tuleva päästöjen mukainen verotus ilmeisesti koske kuin henkilöautoja,hiilidioksiidi päästöhän on diesselautolla, ilmoitettu auton keskikulutus kertaa 26,5g/litra
Soitin asiasta tänään veholle ja AKEen. K-A:na maahantuotuja ei ole mitattu, koska sille ei ole ollut tarvetta. Päästölukema on yksilöllinen ja riippuu vaihteistosta,perävälityksistä ja jopa rengaskoosta. Ehkä tulevaisuudessa esim.Saksasta löytyy päästölukemat paperilla myös k-a:na maahantuotuihin. Aken sivuilta löysin 200-sarjan Sprintterin päästölukeman, joka oli 250g/km 2.2 CDi koneessa. Tämä tietää 241,995€ ajoneuvoveroa per vuosi. Oma on 316 ja automaatilla joten tuo lukema on tod.näk suurempi. Pahin senaario on, että AKElle kelpaavaa päästötodistusta ei löydy ja ajoneuvovero menee kokonaismassan mukaan eli 3500kg= 485,450€/vuosi.
Asia ei koska kuorma-autoja, mutta jos Sprintteri on muutettu matkailuautoksi on ajoneuvo lajikin muuttunut M1-luokkaan ja tuo ajoneuvovero tulee maksuun.
Tulee turhan kalliiksi päästä eroon rajoittimesta joten katsastan autoon vain lisäpenkit ja köröttelen 90km/h ilman ajoneuvoveroa.
Onko jollakin matkailuauto muutoksen tehneella jäänyt auto N2 luokaan? Silloinhan tuo uusi vero ei koske.
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

http://www.parliament.fi/faktatmp/utatm ... 07_p.shtml

Uutta tietoa asiasta..... jäi epäselväksi sovelletaanko kaikkiin matkailuautoihin tuota 35sent/päivä (364.65€/vuosi) veroa vai onko se riippuvainen vuosimallista? Linkin taulukon kokonaismassaan perustuvaverotus on aika karua luettavaa...
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Paavo kirjoitti:http://www.parliament.fi/faktatmp/utatm ... 07_p.shtml

Uutta tietoa asiasta..... jäi epäselväksi sovelletaanko kaikkiin matkailuautoihin tuota 35sent/päivä (364.65€/vuosi) veroa vai onko se riippuvainen vuosimallista? Linkin taulukon kokonaismassaan perustuvaverotus on aika karua luettavaa...
Itse ainakin ymmärsin niin että se on 35sent/päivä kaikissa matkailuautoissa, mutta eikös siitä tule vuodessa 127,75€?
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moni varmaan luuli tuota vuodentakaista kirjoitustani trolliksi... Nyt sama asia on uudelleen vireillä...

http://www.ts.fi/teemat/liikenne/75709.html
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Maailma muuttuu ja me siinä mukana.
Minusta on ihan hyvä, että jos käyttömaksut tulevat päästöjen (vanhemmissa painon mukaan) niin kaikki maksavat vai
tuleeko pakettiautojen tai asuntoautojen pakoputkista vain puhdasta ilmaa?
Toisaalta jos ihmisellä on varaa ostaa kallis asuntoauto niin ehkä on
varaa myös maksaa siitä käyttömaksu ?

Maksujen tarkoitushan on ohjata meitä ympäristöystävällisempään suuntaan autoilussa. Ikävä kyllä vain raha(siis sen menetys) näyttää ohjaavan valintoja.

Ruotsissahan käsittääkseni on aika vähän matkailuautoja juuri
päästömaksujen takia? Siellä suositaan asuntovaunuja .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sportsman kirjoitti:Maailma muuttuu ja me siinä mukana.
Minusta on ihan hyvä, että jos käyttömaksut tulevat päästöjen (vanhemmissa painon mukaan) niin kaikki maksavat vai
tuleeko pakettiautojen tai asuntoautojen pakoputkista vain puhdasta ilmaa?
Toisaalta jos ihmisellä on varaa ostaa kallis asuntoauto niin ehkä on
varaa myös maksaa siitä käyttömaksu ?

Maksujen tarkoitushan on ohjata meitä ympäristöystävällisempään suuntaan autoilussa. Ikävä kyllä vain raha(siis sen menetys) näyttää ohjaavan valintoja.

Ruotsissahan käsittääkseni on aika vähän matkailuautoja juuri
päästömaksujen takia? Siellä suositaan asuntovaunuja .
itse haluaisin katsastaa oman kuorma-auto ducatoni matkailuautoksi, siitä syystä, että sais sitten siellä vaikka hetken huilata töitten välissä... traktorin kopissa polvet suussa 2-3 tuntia nukkuminen ei oiken piristä :evil:

ei se kuule tuollainen parin tonnin ducato mikään ylellisyys kampe ole, että turha luulla, eikä se sellaiseksi muuttuisi, vaikka matkailuauton nimityksellä kulkisikin...

mutta jos se laki nyt tälläiseksi näyttää muodostuvan, että aloitetaan matkailuautojen rokotus, muka ympäristön "pelastamiseksi" (ja vitut sanon minä, rahaa ne vain on vailla...), niin tyydytään sitten vain asentamaan pelkkä runkopatja tavaratilaan (sängyn kuljettamista ei kai ole vielä kriminalisoitu :roll: ) ja mikroa saa myös käsittääkseni kuljettaa tavaratilassa, iso invertteri sitten vain mistä saa 240 volttia ja annetaan kierroksia koneelle, niin saa klinauttaa mikrossa lämpimän aterian :twisted: tämäkö tyyli sitten on ympäristöystävällisempää, kuin jos auto olis matkailuauto, kun siitä ei tarvitse maksaa ylimääräistä :shock:

matkajääkaappi mulla jo onkin mikä toimii 12 voltilla sinne mahtuu 2-3 päivän eväät... kaasutoiminen vain vois rasittaa vähemmän ympäristöä, mutta lain mukaan mennään...

nyt kun tuli vielä ostettua tuo w124 300 E, niin vois tuon ducaton varustaa työmaalle pidemmäksikin aikaa "asunnoksi", kun ei tarttis sillä pakosta kulkea työmatkoja :roll: helvetti, jokainen viherpipertäjä/puunhalajaa saa tästä lähtien kuulla entistä tarkemmin mitä mieltä niiden perkeleitten ajatuksista/mielipiteistä olen :evil: :evil: :x ei ne kyllä vähällä ole tähänkään asti päässyt, jos kuuloetäisyydelle ovat eksyneet :wink:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mä olen kanssa ton mun sprintterin verojen muutosta ihmetellyt, että mihin ne menee, mutta nyt löyty AKE:n sivuilta ajoneuvoverolaskuri ja siihen kun laitoin auton tiedot, tuli vastaukseksi seuraavaa;

"Varsinaiselta verokaudelta autosta maksuunpannaan
Ajoneuvoveron perusveroa 127,75 €
Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa 114,98 €
Yhteensä 242,72 €

Eräpäivä on noin 19.2.2008
ja jatkuu samana niin kauan kuin auto on sinulla."

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun vastaukseksi tuli tuo, sillä tähän asti on tullut vain huimia pelottelulukuja. Niin ja Vehon tiedon mukaan, tuossa on päästöt n 259 g/km
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Paavo kirjoitti:http://www.parliament.fi/faktatmp/utatm ... 07_p.shtml

Uutta tietoa asiasta..... jäi epäselväksi sovelletaanko kaikkiin matkailuautoihin tuota 35sent/päivä (364.65€/vuosi) veroa vai onko se riippuvainen vuosimallista? Linkin taulukon kokonaismassaan perustuvaverotus on aika karua luettavaa...

Olen ollut siinä uskossa, että kaikki pakut ja matkailuautot verotetaan co2 päästöjen mukaan. Ennen 2008 vuotta laskennallisesti kok.painon mukaan ja sitä uudemmat suoraan ilmoitetun co2 päästön mukaan.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm

Eli esim. vm.2003 sprinteriin 3500kg pakettiautoon lätkäistään 485€ ajoneuvovero (painon mukaan), vaikka olis co2 päästöt tiedossa :shock:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tilanne on juurikin tuo, eli kaikki ennen vuotta 2008 olevat pakut ja kaikki matkailuautot, joista ei ole saatavana CO2 tietoja, vaikka olisi 2008 tai uudempi, menevät painon mukaan. Eli vaikka tuolla jo itse olin saanut toista tietoa, on nyt tiedot lainvoimisia ja rankemman mukaan menee nuo maksut. No toisaalta muihin tuon mun Sprintterin etuihin (saa ajaa b-kortilla, ei nopeuden rajoitinta ja nopeusrajoitus 100) ei sitten kyllä koskettu. Niin ja rekisteriotteessa lukee M1 / Henkilöauto.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin