200 kaasarin tilalle 230 ruisku?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
200 kaasarin tilalle 230 ruisku?
Pihaan nyt on mahdollisesti tulossa 230E, vm 86, ja suunnittelin että joskos siitä ruiskutekniikan tuohon nykyiseen 200 asettelis. Tällä hetkellä pellin alla m102.962, eli 190E:stä otettu kone jonka kylkeen jostain käsittämättömästä syystä laitettu 175CD kaasari. Eli meneekö tuosta 230 ruisku osineen suoraan 200 kylkeen kiinni, jos imusarjaa myöten vaihtaa? Vai onko kansissa tms. jotain sellaista eroa ettei saa millään? Näyttää tuo 230 vaihtuvan just 86, eli ei varmaa tietoa onko K-jet vaiko KE-jet.
On niissä aikalailla eroa. Bensatankkikin on ruiskussa eri. Ja jos vielä KE-jetin laittaisi, niin luulis olevan helponta vaihtaa koko johtosarja samalla...
Ootko ihan varma, että sulla on ruiskun lohko siinä? Noita koneita on ainakin aika rankasti valmistettu sekasin. Koneen tyypeistä en tiedä mitään, mutta löytyy ainakin vanhempaa lohkoa ruiskulla, vanhempaa kaasarilla, uudempaa kaasarilla, uudempaa ruiskulla, uudempaa kaasarilla ja katilla ymym.
Vanhalla ja uudella tarkotan yksi-ketjuista ja tupla-ketjuista.
Mutta jos vaihtaa haluaa, niin mikäs siinä. Ristiinkin tuntuu pelaavan nuo koneet ihan hyvin. Mulla on tuplaketjunen kaasarikone K-jetin alla nyt. Hyvin pelaa.
Ootko ihan varma, että sulla on ruiskun lohko siinä? Noita koneita on ainakin aika rankasti valmistettu sekasin. Koneen tyypeistä en tiedä mitään, mutta löytyy ainakin vanhempaa lohkoa ruiskulla, vanhempaa kaasarilla, uudempaa kaasarilla, uudempaa ruiskulla, uudempaa kaasarilla ja katilla ymym.
Vanhalla ja uudella tarkotan yksi-ketjuista ja tupla-ketjuista.
Mutta jos vaihtaa haluaa, niin mikäs siinä. Ristiinkin tuntuu pelaavan nuo koneet ihan hyvin. Mulla on tuplaketjunen kaasarikone K-jetin alla nyt. Hyvin pelaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
pitäisi tuon olla ruiskukone, kyljessä m102.962 ja sillä tiedolla kerrotaan että 190E käytetty -87 eteenpäin, monipisteruisku. Ennenkuin auton ostin siihen oli vaihdettu moottori. alkuperänen tais papereiden mukaan olla 102.920. Tuon uuden koneen kylkeen oli ruuvattu kaasari vanhasta koneesta (tuohan siis -85 mallin 200), ja tästä päättelen että imusarjakin mahtaa olla siitä vanhasta koneesta. Ja tuossa on myös jälkiasennettu sähköinen bensapumppu konehuoneeseen, ei siis ole koneenkyljessä olevaa mekaanista olemassa. Menee vaan hermot tuon kaasarin ja bensankulutuksen kanssa, ei tunnu saavan kunnon säätöihin, ryyppykin elää omaa elämää ja jos on kylmä, tässä tapauksessa alle +15, saa potkia käyntiin turhan kauan ja vartin odottaa ennenkuin lähtee ajelemaan ettei sammuile.
Se tässä wikipediaa tutkiskellessa kävi ilmi, että nähtävästi 2.3 k-jetillä on ollut w123 nokalla, ja w124 on ollut sitten aina ke-jetillä, olenko ihan väärässä?
Minkäslaista eroa niissä tankeissa mahtanee olla? Se tiedossa että ruiskupumput tulee takapenkin kohdalle auton pohjaan ja sähköt menee enemmän tai vähemmän uusiksi.
Se tässä wikipediaa tutkiskellessa kävi ilmi, että nähtävästi 2.3 k-jetillä on ollut w123 nokalla, ja w124 on ollut sitten aina ke-jetillä, olenko ihan väärässä?
Minkäslaista eroa niissä tankeissa mahtanee olla? Se tiedossa että ruiskupumput tulee takapenkin kohdalle auton pohjaan ja sähköt menee enemmän tai vähemmän uusiksi.
Ruiskun tankissa on loiskelevyt. Jos ruiskupelissä kaasarin tankki, niin vähänkin tyhjemmällä tankilla alkaa mutkan jälkeen aina nykimään.
Tuosta en kyllä tiedä, että onko K vai KE. Oma -86 on K-jet. Voi hyvinkin olla, että juuri esim. -87 eteenpäin ruiskut olis aina sähköruiskuja. Veikkaan silti, että molemmat ruiskut siinä toimii. K-jet olis varmaan ainakin helpompi laittaa...
Tuosta en kyllä tiedä, että onko K vai KE. Oma -86 on K-jet. Voi hyvinkin olla, että juuri esim. -87 eteenpäin ruiskut olis aina sähköruiskuja. Veikkaan silti, että molemmat ruiskut siinä toimii. K-jet olis varmaan ainakin helpompi laittaa...
tuosta bensatankki ongelmasta pääsee eron, kun tekee/asentaa välisäiliön, siihen bensatankin ja varsinaisen polttoaine pumpun väliin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Alkuperäses kaasari ja ruitta koneessa on erillaiset kannet. Tuohon kaasarin kanteen saa ruiskun imusarjan kiinni mutta suuttimet ei mene paikalleen ja sen lisäks tulolinja menee vaihtoon. Sähköiltään tuo KE-jet ei kovin ihmeellinen ole jos nyt edes jotain tietää sähkötöistä.
Se sit onkin eri asia onko tuossa swapissa sitten mitään järkeä. Toki tuo jetti on toimiessaan parempi ku kaasari mut se nyt ei vielä tarkota oikeestaan mitään. Vähä sama ku sanois että väänsin tänää paremmat p*skat ku eilen
Se sit onkin eri asia onko tuossa swapissa sitten mitään järkeä. Toki tuo jetti on toimiessaan parempi ku kaasari mut se nyt ei vielä tarkota oikeestaan mitään. Vähä sama ku sanois että väänsin tänää paremmat p*skat ku eilen

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kyllä sopii ruisku kaasarikoneen kanteen. Ainakin K-jet sopii.
Toki eroa voi olla, nokka-akseli varmaan ainakin hiukka erilainen... mutta hyvin toimii. Just kesällä tuli tehtyä koneswappi, 190E mersuun vaihdoin kaasarikoneen, johon laitoin ruiskun tietty vanhasta... Ainoa mitä piti tehdä, oli vesiprikka imukanavien väliin. Kaasarimallissa kun vedet kulkee imusarjassa...
Toki eroa voi olla, nokka-akseli varmaan ainakin hiukka erilainen... mutta hyvin toimii. Just kesällä tuli tehtyä koneswappi, 190E mersuun vaihdoin kaasarikoneen, johon laitoin ruiskun tietty vanhasta... Ainoa mitä piti tehdä, oli vesiprikka imukanavien väliin. Kaasarimallissa kun vedet kulkee imusarjassa...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Elikkäs sen suhteen ei sitten ongelmia pitäisi tulla, ruiskumoottori tuo kuitenkin on. Näistä sähkötöistä kovin on varoiteltu että melkoinen projekti tulisi olemaan, mutta noinkohan tuo luonnistuisi kun luovuttaja auto on vieressä.
Varmaan tuo tankin vaihtokin menee ihan ongelmitta, eikös noissa samanlaiset kiinnikkeet kuitenkin ole?
Tiedä sitten mistä on kiinni, mutta tuo 102.962 + 175CD + automaatti vie tasaisellakin ajolla yli 10l/100, tuo pihaan tullut 230E 102.985 + automaatti vie sen 8l/100, eli tavoitteena bensaa säästellä.
Varmaan tuo tankin vaihtokin menee ihan ongelmitta, eikös noissa samanlaiset kiinnikkeet kuitenkin ole?
Tiedä sitten mistä on kiinni, mutta tuo 102.962 + 175CD + automaatti vie tasaisellakin ajolla yli 10l/100, tuo pihaan tullut 230E 102.985 + automaatti vie sen 8l/100, eli tavoitteena bensaa säästellä.
Mulla ollunna tuo 230 TEA KE-Jetillä muutaman vuoden ja kerran olen päässyt alle 10,0 l/100 km. Pääsääntöisesti ollu kulutus 10,5-11.2 l/100 km ja nuo lukemat matka-ajossa. Päästöt kohdillaan ainakin katsastusmiehen kehujen mukaan.
Viimeksi muokannut sompio, To 26.11.2009 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Kaasuttimen vaihtaminen KE-Jettiin onnistuu, mutta on työläs projekti. Kannattaisi ensin tarkkaan tutustua KE-Jetin sielunelämään ja järjestelmän osien toimintaan. Kannattaa tarkistaa myös, että sytytysjärjestelmät vastaavat toisiaan. KE-Jettiin kuuluu aika monta oheislaitetta ja -säädintä, jotka kaikki pitää vaihtaa periaatteella ilmansuodattittesta bensatankkiin. Vaihdoin itse KE-Jetin tilalle sähköruiskun ja siinäkin hommassa jäi laatikollinen osia yli ja johtojakin aikamoinen hässäkkä. Oikeissa säädöissä KE-Jet on erittäin hyvin toimiva laite ja kaksilitraisessa se riittää ainakin 190 hevosvoimaan.
Toinen vaihtoehto hankalasäätöiselle kaasuttimelle on hyvä ja yksinkertainen korvaus/virityskaasutin, joita ainakin ennen sai Kaasutinekspertiltä. Tämäkin vaatii välilaippoja ym. osien valmistamista, mutta ei vaadi sähkömiehen taitoja.
tomant
Toinen vaihtoehto hankalasäätöiselle kaasuttimelle on hyvä ja yksinkertainen korvaus/virityskaasutin, joita ainakin ennen sai Kaasutinekspertiltä. Tämäkin vaatii välilaippoja ym. osien valmistamista, mutta ei vaadi sähkömiehen taitoja.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Taitaa olla melko homma. Ruiskun lisäksi siis asennettava ruiskun pumppu, vissiin joku paineen tasaaja, ecu, lambda-anturi ja taitaahan se kattikin sinne putkeen kuulua. Lisäks eculle pitäis saada signaalit ilmamääräanturilta, lämpötila-anturilta, kaasuläppäkytkimeltä, lambda-anturilta ja joltain paine anturiltaki viel. En tiedä kyl et miten se näis mersuis on hoidettu mut periaatteessa KE-Jetronic noi tarvii.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Lähtökohtana nyt on se, että tänään hain pihaan 230:sen, joten nyt olis osat joista alkaa vääntää. Toki mielessä kävi koko tekniikanvaihtokin, tuossa vaan kannentiiviste (ainakin) vuotaa, et näillä taidoilla ei ihan äkkiseltään konetta pureta ja huolleta..
Tarjosi kyllä todella miellyttävät kyydit, et periaatteessa toimiva kokonaisuus, mutta kun ei moottorin huoltohistoriaa tiedä, voi tulla yllätyksiäkin. Erityisesti ikäviä sellaisia. Tuo 200 pellin alla oleva on tammikuussa asennettu, sitä ennen perushuollettu, joten mielelläni sitä käyttäisin koska on kunnossa, ainakin suuremmalla varmuudella.
Sitä vaan nyt pähkin, että eikö tuon nyt jollain tasolla voisi ajatella olevan työläs, mutta tavallaan yksinkertainen homma, kun kerran molemmat autot kokonaisina pihassa, eli ei osia tarvis etsiä ja johdotusten ja muiden sijoittelun voisi katsoa siitä irtiottaessa? Bensalinjat varmaan sais suoraan 230 alta siirrettyä, en tosin alle vielä ehtiny kontata ja kattoa missä kunnossa ovat. Kumminkin tuossa 200 löytyy se sama luukku pohjasta ruiskupumppua varten, eli eikö kaikille osille löydy kuitenkin paikka korista? Luulisin äkkiseltään että johtosarjatkin m102 koneissa suunnilleen samat, kaasari ja ruiskuversioiden välillä ne suurimmat erot? Elikkäs tuosta 230:sen 102.985 koneesta johtosarja sopii täysin tuohon 102.962:seen?
Tätä korvauskaasari asiaakin olen pohtinut vakavasti, mutta ei oikein tunnu löytyvän tietoa siitä mikä kaasari siihen tilalle menisi.
Tuli tuossa myös mieleen, että kun kerran kaasari ja ruisku m102 eri kannet, oliko tuo koko nykyinen systeemi tuhoon tuomittu ajatus, kun kerran kaasarivehkeet ruiskukoneen kylkeen laitettu? Tämähän oli siis tällainen kun tämän itse ostin, en itse moista kummallisuutta saanut aikaan..

Sitä vaan nyt pähkin, että eikö tuon nyt jollain tasolla voisi ajatella olevan työläs, mutta tavallaan yksinkertainen homma, kun kerran molemmat autot kokonaisina pihassa, eli ei osia tarvis etsiä ja johdotusten ja muiden sijoittelun voisi katsoa siitä irtiottaessa? Bensalinjat varmaan sais suoraan 230 alta siirrettyä, en tosin alle vielä ehtiny kontata ja kattoa missä kunnossa ovat. Kumminkin tuossa 200 löytyy se sama luukku pohjasta ruiskupumppua varten, eli eikö kaikille osille löydy kuitenkin paikka korista? Luulisin äkkiseltään että johtosarjatkin m102 koneissa suunnilleen samat, kaasari ja ruiskuversioiden välillä ne suurimmat erot? Elikkäs tuosta 230:sen 102.985 koneesta johtosarja sopii täysin tuohon 102.962:seen?
Tätä korvauskaasari asiaakin olen pohtinut vakavasti, mutta ei oikein tunnu löytyvän tietoa siitä mikä kaasari siihen tilalle menisi.
Tuli tuossa myös mieleen, että kun kerran kaasari ja ruisku m102 eri kannet, oliko tuo koko nykyinen systeemi tuhoon tuomittu ajatus, kun kerran kaasarivehkeet ruiskukoneen kylkeen laitettu? Tämähän oli siis tällainen kun tämän itse ostin, en itse moista kummallisuutta saanut aikaan..
Huomattavasti helpompaa purkaa itse osat ennen asennusta ku se että ostais 4 pahvilootallista kaikkea roinaa ja rupeis arpomaa mikä tulee minnekkin
Itse vetäisin johdotukset mielummin uusilla piuhoilla ku alkaisin niitä vanhoja käppyröitä sinne asentelemaa.
Mersuista löytyy aina paikat valmiina jos haluaa jälkiasentaa jotaa, lukuunottamatta tietty jonkun eksoottisemman tekniikan asennusta
Lisää mahdollisia vaihdettavia osia tuli mieleen eli jos ruitta on lambda-mallinen nii joudut ainaki pätkän pakoputkea vaihtamaa et saat lambdan paikalleen.

Mersuista löytyy aina paikat valmiina jos haluaa jälkiasentaa jotaa, lukuunottamatta tietty jonkun eksoottisemman tekniikan asennusta

Lisää mahdollisia vaihdettavia osia tuli mieleen eli jos ruitta on lambda-mallinen nii joudut ainaki pätkän pakoputkea vaihtamaa et saat lambdan paikalleen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Näin tätä asiaa aattelinkin, et kun tosiaan suoraa autosta toiseen siirtää, niin eikös tuon jotenkin pitäis onnistua, vaikkei tarkkaa sielunelämää tunne. Pitää tutkiskella sen johtosarjan kunto, vaihtaa uutta piuhaa väliin jos siltä näyttää. Käsittääkseni nuo pelkät johtosarjat jo huomattavasti kalliimpia kuin koko varaosalaite..
En ehtinyt hirveästi pellin alle kurkkia, mut oliskohan noin vanhassa vielä lambdaa? Jos on, niin saahan sen tuosta siinä missä muutkin osat.
Myönnettäkööt et kaasareista en ymmärrä mitään, mutta niistä paljon enemmän kuin ruiskuista, eli jännitystä tässä projektissa tulee riittämään
En ehtinyt hirveästi pellin alle kurkkia, mut oliskohan noin vanhassa vielä lambdaa? Jos on, niin saahan sen tuosta siinä missä muutkin osat.
Myönnettäkööt et kaasareista en ymmärrä mitään, mutta niistä paljon enemmän kuin ruiskuista, eli jännitystä tässä projektissa tulee riittämään

Jos se on KE-Jetronic niin siihen kuuluu lambda. Vielä pahempi on se nakutus anturi joka pitäis kans saada lohkoon kiinni. Aika tympeetä ruveta lohkoon kairaamaan kuoppaa tuolle koti oloissa, jos ei koneistamon laitteita omista. Kuvat helpottais kovasti et näkis et mikä siel pellin alla oikeesti on. 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Löhkon kyljessä lukee 102.962, ja wikipedia kertoi näin "A later multi-point fuel-injected variation of the M102.921 that was introduced in 1987, with a power output of about 122bhp. An "E" was added to the model of the vehicle (standing for "einspritzung", the German word for fuel injection)." Tiedä sitten mikä ruisku tuossa ollut käytössä, ruiskupeli kuitenkin.
Alkaa kohta tulla kiire tuon kanssa, alkoi taas temppuilla tämä nykyinen kokoonpano kesken matkan.
Alkaa kohta tulla kiire tuon kanssa, alkoi taas temppuilla tämä nykyinen kokoonpano kesken matkan.
Mun kehotus on, että hommaat vaan toimivan kaasarin siihen. Kyllä luulis kaasarin toimivan ruiskukannessa, jos kerran kaasarikannessa toimii ruisku. Hommaat siihen ehjän kaasuttimen, luulis niitä vielä ainakin jossain olevan tarjolla. Tai purat kaasarin palasiksi ja etsit vikaa. Kaikki kaasarin ja muutenkin imupuolen kumiosat on ainakin tyypillisiä murenemaan ja aiheuttamaan erilaisia paskamaisia käyntiongelmia. Uutena ja toimivana ruisku ja kaasari taitaa viedä ihan yhtäpaljon. Ja uus kaasari on helppo asentaa.
Ongelmaton ei ole ruiskukaan. Ei ainakan oma K-jet. Tyhjäkäynnillä hömpöttä hiukan, ajottaista nykimistä ym. Vikaa olen koittanut hakea, mutta ei löydy, joten olen antanut olla. Ei häiritse kuitenkaan niin paljoa. Ruiskusta on melkeempä vittumaisempi hakea vikaa, kuin kaasarista. Oma 2.0 190E vie matka-ajossa sellasta 8 litraa, seka-ajossa varmaan 9-10l. Ihan normaali vanhan auton kulutus siis ja tyytyväinen olen, että jopa noinkin vähällä pääsee.
Kyllä sen ruiskun vaihto onnistuu, mutta työtä vaatii ja hyvät tilat. Voisi luulla, että osien vaihto olisi tosi yksinkertaista, mutta ongelmia tulee aina näissä hommissa toisensa perään. Varaa ainakin viikko aikaa vaihtotyöhön asennuksineen, säätämisineen, vianhakuineen, ym. Bensaputket menee poikki, pakosarjan pultit katkee kanteen...jne, ihan normi ongelmia.
Mutta jos autolla ei ole pakko jokapäivä päästä paikasta toiseen, niin vaihda ilmanmuuta! Oppii tekniikasta ja korjaamisesta(vastoinkäymisien kautta tietenkin). Ja autoremontti on mukavaa aina kun kaikki onnistuu(sen 15min ongelmien välissä).
Tämä ihan sen takia, että olin yhdestä viestistäsi havaitsevinani, ettei oikein tekniikka ole hallussa.
EDIT: Jos kone oli -87 190E:stä, jossa KE-jet, niin luulisi lohkosta löytyvän valmis paikka sille nakutusanturille, joka nyt vaan tukittuna. Tuohon koneeseenhan se ruisku menee niin heittämällä mitä vaan voi, jollei juuri 2.3- mallin imusarja ole avarampi tms.
EDITEDIT: Tosiaan jos sulla nyt on molemmat autot pihassa, niin helppohan se on lähteä tutkimaan, että mitä osia pitää vaihtaa. Jos se 230 on muutenkin menossa osiksi, niin lähdet vaan purkamaan, niin selviää asiat. Jos helpolta vaikuttaa, niin ei muuta kun kaasari hukkaan!
Ongelmaton ei ole ruiskukaan. Ei ainakan oma K-jet. Tyhjäkäynnillä hömpöttä hiukan, ajottaista nykimistä ym. Vikaa olen koittanut hakea, mutta ei löydy, joten olen antanut olla. Ei häiritse kuitenkaan niin paljoa. Ruiskusta on melkeempä vittumaisempi hakea vikaa, kuin kaasarista. Oma 2.0 190E vie matka-ajossa sellasta 8 litraa, seka-ajossa varmaan 9-10l. Ihan normaali vanhan auton kulutus siis ja tyytyväinen olen, että jopa noinkin vähällä pääsee.
Kyllä sen ruiskun vaihto onnistuu, mutta työtä vaatii ja hyvät tilat. Voisi luulla, että osien vaihto olisi tosi yksinkertaista, mutta ongelmia tulee aina näissä hommissa toisensa perään. Varaa ainakin viikko aikaa vaihtotyöhön asennuksineen, säätämisineen, vianhakuineen, ym. Bensaputket menee poikki, pakosarjan pultit katkee kanteen...jne, ihan normi ongelmia.
Mutta jos autolla ei ole pakko jokapäivä päästä paikasta toiseen, niin vaihda ilmanmuuta! Oppii tekniikasta ja korjaamisesta(vastoinkäymisien kautta tietenkin). Ja autoremontti on mukavaa aina kun kaikki onnistuu(sen 15min ongelmien välissä).

Tämä ihan sen takia, että olin yhdestä viestistäsi havaitsevinani, ettei oikein tekniikka ole hallussa.
EDIT: Jos kone oli -87 190E:stä, jossa KE-jet, niin luulisi lohkosta löytyvän valmis paikka sille nakutusanturille, joka nyt vaan tukittuna. Tuohon koneeseenhan se ruisku menee niin heittämällä mitä vaan voi, jollei juuri 2.3- mallin imusarja ole avarampi tms.
EDITEDIT: Tosiaan jos sulla nyt on molemmat autot pihassa, niin helppohan se on lähteä tutkimaan, että mitä osia pitää vaihtaa. Jos se 230 on muutenkin menossa osiksi, niin lähdet vaan purkamaan, niin selviää asiat. Jos helpolta vaikuttaa, niin ei muuta kun kaasari hukkaan!

Ei kai Lambda kuulu kuin kat-versioon?Wtimo kirjoitti:Jos se on KE-Jetronic niin siihen kuuluu lambda. Vielä pahempi on se nakutus anturi joka pitäis kans saada lohkoon kiinni. Aika tympeetä ruveta lohkoon kairaamaan kuoppaa tuolle koti oloissa, jos ei koneistamon laitteita omista. Kuvat helpottais kovasti et näkis et mikä siel pellin alla oikeesti on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
no, eiköhän kaikki KE-jetit kuitenkin halua jotain tietoa lambdalta, että ne säätyisivät omatoimisesti, muuten tehaan ei olisi mitään mieltä edes laittaa KE-jettiä, jos sitä ei ohjata mitenkään, eli ajetaan K-jet tilassa...Aku P kirjoitti:Ei kai Lambda kuulu kuin kat-versioon?Wtimo kirjoitti:Jos se on KE-Jetronic niin siihen kuuluu lambda. Vielä pahempi on se nakutus anturi joka pitäis kans saada lohkoon kiinni. Aika tympeetä ruveta lohkoon kairaamaan kuoppaa tuolle koti oloissa, jos ei koneistamon laitteita omista. Kuvat helpottais kovasti et näkis et mikä siel pellin alla oikeesti on.
katalysaattori taas kuuluu vain kat-versioon

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Edelleen täytyy palata tähän toimivaan kaasariin, tuo 175CD ei nyt vaan toimi, eikä korvauskaasarista kukaan osaa kertoa (weberiä suosittelevat, mallista ei tietoa). Vähän aikaa sitten huoltosarjan vaihdoin, kaikki ap-letkut täysin uutta, kaasarin ja imusarjan välinen laippakin vaihdettu, mut kun ei vieläkään toimi kunnolla. Ainoa joka ei toimi on huohotinputken kierto ilmanputsarin läpi, letku tosin nyt lyöty tukkoon, joka tapauksessa jättää öljyt ilmanputsarin sisään. Ryyppy tosin taitaa olla vähän väärissä säädöissä, lämpöisenäkin tyhjäkäynti säätyy siitä sisemmästä, jonka kait pitäis olla "ryyppy päällä" tyhjäkäynti. Seokset tyhjäkäynnillä ok, mutta siihen se sitten jääkin. Ei noita kaasarin säätöjä taideta juuri missään osata tehdä, mitä tässä olen kysellyt firmoja läpi.
Venäjän poikien sivuilta noita .962 ja .985 osia vertailin, ja aikastalailla identtisiltä näyttää. On menossa toinen täysin varaosiksi, ja ainoa syy etten ihan koko tekniikkaa vaihda on tuon 230 kannen tiivisteen vuoto, kun en tuollasta operaatiota koskaan tehny. Vois tietysti ajan kanssa tuolla koneella ihmetellä miten se toimii, jos sitä joskus opettelis, ei kait kannentiivisteen vaihto nyt maailman vaikein operaatio ole? Voidaan myös todeta, et koska kyseessä kasikyt luvun puolen välin autot, ei ihan fiksu vaihtoehto lähteä 2-3t€ laittamaan ammattilaisille että kansirempan tekisivät.
Kaikkea muuta askartelua noiden kanssa on tullut tehtyä, ite konetta en ole vielä tähän päivään mennessä aukaissut. Eli en nyt ihan toivoton näiden kanssa ole, mutta koneremppa kokemus (toistaseksi) uupuu.
Venäjän poikien sivuilta noita .962 ja .985 osia vertailin, ja aikastalailla identtisiltä näyttää. On menossa toinen täysin varaosiksi, ja ainoa syy etten ihan koko tekniikkaa vaihda on tuon 230 kannen tiivisteen vuoto, kun en tuollasta operaatiota koskaan tehny. Vois tietysti ajan kanssa tuolla koneella ihmetellä miten se toimii, jos sitä joskus opettelis, ei kait kannentiivisteen vaihto nyt maailman vaikein operaatio ole? Voidaan myös todeta, et koska kyseessä kasikyt luvun puolen välin autot, ei ihan fiksu vaihtoehto lähteä 2-3t€ laittamaan ammattilaisille että kansirempan tekisivät.
Kaikkea muuta askartelua noiden kanssa on tullut tehtyä, ite konetta en ole vielä tähän päivään mennessä aukaissut. Eli en nyt ihan toivoton näiden kanssa ole, mutta koneremppa kokemus (toistaseksi) uupuu.
no, tuollaisen stömpän säätää kyllä, jos osaa säätää mopon kaasaria... neula sieltä tod.näk. on kulunut niin pahoin, että seokset on mitä sattuu ja alipaine kalvossakin voi olla reikä
mutta sä olit siihen jonkun korjaus sarjan vaiihtanut, niin vaihdoitko myös neulan
omassa saabissa oli 2 tuollaista vastaavaa kaasaria aikoinaan, mutta vain niitä 150 versioita, neulat piti laskea niin alas, että ne ne ei ollu enää, kuin sen lukitusruuvin varassa, niin sitten toimi aika hyvin, pääsi jopa alle 10 ltr/100 km kulutuksella ajoittain, ennen säätöä kulutus oli mairittelvat 25 ltr/100 km


omassa saabissa oli 2 tuollaista vastaavaa kaasaria aikoinaan, mutta vain niitä 150 versioita, neulat piti laskea niin alas, että ne ne ei ollu enää, kuin sen lukitusruuvin varassa, niin sitten toimi aika hyvin, pääsi jopa alle 10 ltr/100 km kulutuksella ajoittain, ennen säätöä kulutus oli mairittelvat 25 ltr/100 km

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Et kai ole tukkinut venttiillikopasta lähtevää huohotinletkua?sv22 kirjoitti: Ainoa joka ei toimi on huohotinputken kierto ilmanputsarin läpi, letku tosin nyt lyöty tukkoon.
Jos olet niin avaa se heti jos moottori on vielä ehjä ja öljyt sisällä.

Vedä vaikka letkulla alas niin ei sotke konehuonetta. Tosin talvella pitkä letku voi jäätyä ja taas on vaarana konerikko.