heräsi mielenkiintoinen kysymys, kun aina varotetaan, että ei saa ahtaa liian pienennä turbolla liikoja, että mitä tapahtuu, jos autossa on pieni turbo ja sitä kurmuutetaan esim. 3 baarin paineilla?
oma käsitys asiasta on, että turbon laakerit hajoo ja lopulta koko turbo hajoo, onko noin? entäs, onko tällä samalla toiminnalla mitään vaikutusta moottoriin? esim kansipahvi menee, taikka kansi halkee, taikka mäntä sulaa tms tms.
sen olen ymmärtäny, että liian pieni on liian pieni, eikä siitä kannata paljon ohjearvoa enempää painetta ottaa, mutta mikä on se syy? täälä foorumilla on varmaan aikas paljon kokemuksia turboista ja turbojen rikkoontumisista ja kaikesta tohon kysymykseeen liittyvästä. kertokaahan, jos viitsitte.
turbon mitotuksesta.
turbon mitotuksesta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: turbon mitotuksesta.
Paine ei kerro mitään, jokin ahdin on suunniteltu "tuottamaan" eli liikuttamaan esimerkiksi 1 kg ilmamassaa minuutissa. Mikäli tuo ilmamassa pumpataan 10 litraisen moottorin läpi sen imusarjaan muodostuu esimerkiksi 0,4 bar paine. Mikäli moottorina onkin 0,8 litran daihatsun moottori se paine voikin olla jo 3,0 baria. Molemmissa tapauksissa ahdin on siis äärirajoillaan.
Mikäli käytät liian pientä ahdinta suuressa moottorissa, moottori siis kauhoo ilmaa lävitseen sen minkä kerkiää ja ahdin hädin tuskin ehtii sitä ahtamaan, ahtimen pitää nostaa kierroslukuaa aina vain suuremmaksi ja suuremmaksi. Lopulta ahdin pyörii liian nopeasti ja pakopaine eli paine, joka vaikuttaa ahtimen turbiinisiivellä nousee aivan liian suureksi. Paineennousu tarkoittaa fysiikan lakien ja kaasujen ominaisuuksien vuoksi aina samalla lämpötilannousua, eli moottorin pakopuolella lämpötila nousee erittäin suureksi...lopulta mäntä tai pakoventtiili vaurioituu tai moottori leikkaa jopa kiinni (mäntä hajoaa jne).
Toisaalta ahtimen kompressorisiipi voidaan suunnitella tuottamaan tietty painesuhde. Tuolla tarkoitaan, että ylittäessäsi sen tietyn paineen ahdin ei ole enää hyvällä hyötysuhteella vaikka ilmamäärä ei olisikaan vielä kovin kummoinen. Tällöinkin aletaan lähestyä onkelmia saman pakopaineen muodossa.
Ahtimen laakerointi voi myös hajota liiasta pakopaineesta, tästä minulla on ihan omakohtaistakin komemusta tai jos ei nyt aivan hajoa niin kuluu loppuun ennen aikojaan. Koneen hajoaminen taaseen riippuu vähän koneen rakenteesta, jäähdyksistä yms.
Pääasia olisi kuitenkin sisäistää, että se paine ei ole se suure, jota kannattaa orjallisesti katsoa. Jonkin kaasun paine lämpötilassa 150 astetta on ihan eri asia kuin sama paine ja lämpötila 40 astetta. Toki sekin pitää huomata millä kierrosluvulla jokin paine on käytössä, 2 baria ei vältämättä ole paljoa, jos kierrosluku on 3000 rpm, mutta jos se onkin 7000 rpm niin siellä joutuu kompressorisiipi "lapioimaan" paljon enemmän ilmaa eteenpäin ja tekemään siten työtä...joka taas kerran näkyy siellä turbiinipuolella vastuksena.
Mikäli käytät liian pientä ahdinta suuressa moottorissa, moottori siis kauhoo ilmaa lävitseen sen minkä kerkiää ja ahdin hädin tuskin ehtii sitä ahtamaan, ahtimen pitää nostaa kierroslukuaa aina vain suuremmaksi ja suuremmaksi. Lopulta ahdin pyörii liian nopeasti ja pakopaine eli paine, joka vaikuttaa ahtimen turbiinisiivellä nousee aivan liian suureksi. Paineennousu tarkoittaa fysiikan lakien ja kaasujen ominaisuuksien vuoksi aina samalla lämpötilannousua, eli moottorin pakopuolella lämpötila nousee erittäin suureksi...lopulta mäntä tai pakoventtiili vaurioituu tai moottori leikkaa jopa kiinni (mäntä hajoaa jne).
Toisaalta ahtimen kompressorisiipi voidaan suunnitella tuottamaan tietty painesuhde. Tuolla tarkoitaan, että ylittäessäsi sen tietyn paineen ahdin ei ole enää hyvällä hyötysuhteella vaikka ilmamäärä ei olisikaan vielä kovin kummoinen. Tällöinkin aletaan lähestyä onkelmia saman pakopaineen muodossa.
Ahtimen laakerointi voi myös hajota liiasta pakopaineesta, tästä minulla on ihan omakohtaistakin komemusta tai jos ei nyt aivan hajoa niin kuluu loppuun ennen aikojaan. Koneen hajoaminen taaseen riippuu vähän koneen rakenteesta, jäähdyksistä yms.
Pääasia olisi kuitenkin sisäistää, että se paine ei ole se suure, jota kannattaa orjallisesti katsoa. Jonkin kaasun paine lämpötilassa 150 astetta on ihan eri asia kuin sama paine ja lämpötila 40 astetta. Toki sekin pitää huomata millä kierrosluvulla jokin paine on käytössä, 2 baria ei vältämättä ole paljoa, jos kierrosluku on 3000 rpm, mutta jos se onkin 7000 rpm niin siellä joutuu kompressorisiipi "lapioimaan" paljon enemmän ilmaa eteenpäin ja tekemään siten työtä...joka taas kerran näkyy siellä turbiinipuolella vastuksena.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: turbon mitotuksesta.
Vastaukset on kysymyksessäsi
Lisätä voi vielä, että ahtimen kompressoripyörä "halkeaa" ja / tai turbiinisiipi "repeää", kun yritetään liikaa. Johtuu ylikorkeista kierroksista sekä KUUMISTA (>1000 c) pakokaasuista.
Esim. holsetti takaa turbiiniakselin keston, jos pakokaasujen lämpötila ei ylitä 700 astetta jatkuvassa käytössä täydellä teholla

Esim. holsetti takaa turbiiniakselin keston, jos pakokaasujen lämpötila ei ylitä 700 astetta jatkuvassa käytössä täydellä teholla

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Tuhannen tai alta on pakoset koetettu pitää noiden vnt-ahtimien kanssa. Tuhannessa ei ole vielä ilmennyt ongelmia edes ohjainsiipien kanssa, mutta turha koetella onnea suotta enempää. Rata-ajoon tai huippunopeuskilpailuihin sata astetta pois.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.