w123 ratti kääntyy toispuoleisesti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

w123 ratti kääntyy toispuoleisesti?

Viesti Kirjoittaja jammo »

Minkähän takia 123:sen ratti kääntyy oikealle 1 ja puoli kierrosta,
ja vasemmalle 1 ja puoli + varttikierros?
Viimeksi muokannut jammo, Su 29.11.2009 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Raidetangojen auraussäädöt ei ole keskellä.

Tai jos on niin simpukasta lähtevää kääntövartta on joskus käännetty pooreilta.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Raidetangojen auraussäädöt ei ole keskellä.

Tai jos on niin simpukasta lähtevää kääntövartta on joskus käännetty pooreilta.
Todennäköisesti jälkimmäinen.Onko rattilukko asennossa ratti keskellä ja pyörät suorassa?
Ehkä siitä on väljä simpukka vaihdettu pois ja parempi vaan heitetty paikoilleen tarkistamatta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikö simpukassa ole jonkun tulpan alla niin sanottu keskitys tapille reikä jolloin on ratti suorassa ja sen jälkeen vasta laitetaan pyörät suoraan ja säätöön.
Toden nähden joku on jo vaihtanu simpukan ja heti ajoon.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Joo mun mielestä se ei voi olla ainakaan raidetangoista kiinni.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

atlas kirjoitti:Eikö simpukassa ole jonkun tulpan alla niin sanottu keskitys tapille reikä jolloin on ratti suorassa ja sen jälkeen vasta laitetaan pyörät suoraan ja säätöön.
Toden nähden joku on jo vaihtanu simpukan ja heti ajoon.
joo siellä simpukan alla on tulppa 12mm avvaimella irtoo ja sissään kierretään 30mm pitkä ruuvi missä kierre on M8 ja millin nousulla, ruuvin päästä tehtävä kartio että hakeutuu hyvin siihen keskitys reikään joka kiristetään vain sormi kireyteen :wink: kun ruuvi on kolossaan niin simpukka on keski asennossa :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

No tuleekohan sieltä tulpan reijästä öljyä?
Voiskohan olla niinki jotta ratin asento on joskus vaihtunu ja raidetangot säädetty toispuoleisesti?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jammo kirjoitti:No tuleekohan sieltä tulpan reijästä öljyä?
Voiskohan olla niinki jotta ratin asento on joskus vaihtunu ja raidetangot säädetty toispuoleisesti?
tullee sieltä noin ruokalusikallinen taikka kaks :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Kuuluuko ratin olla suoras kun se on lukos? Jos niin on niin se oli väärin.
Otin ratin pois ja laitoin suoraa, oli ratin pultti muute lujas!
Piti käyttää oikein isoa pulttipyssyä jota sanotaan norsupyssyksi. Sillä ku lötkötteli noin 20s ykkös vaihteella niin aukes. Ruuvissa oli varmaan lukitetta ku siinä oli jotaki sinistä.

Nyt kun ratti on suoras niin pitäiskö rairetangot säätää yhtäpitkiksi?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jammo kirjoitti:
Nyt kun ratti on suoras niin pitäiskö rairetangot säätää yhtäpitkiksi?
Nelipyöräsuuntauksella saa etupään sitten kunnolla suoraan.
Takaahan tuossa ei pysty kulmia säätelemään.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Haritusta oli varmaan ainaki 15mm ku itte säärin aurauksen suurinpiirtein oikeen. Kuskinpuolen raidetankoo piti pyörittää niin paljo että jenkaa tuli noin sentin näkyviin. Nyt aurausta on sellanen 5mm.
Vastaa Viestiin