w110 (190) jarrujärjestelmä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Wtimo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 18.11.2009 18:47

w110 (190) jarrujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Wtimo »

Ongelmana olis nyt se että minkälaiset jarrut tuossa on etuakselilla ollut.

Konehuoneessa on paikallaan semmoinen jarrun ja kytkimentyösylintereille oleva "teline", oliskohan noin 7 senttiä etäisyyttä toisistaan noil paikoilla siinä.

Eli ei pitäis mahtua mitään tehostajaa.

Toisaalta taas siel on levyjarrut paikallaan. Onkohan näissä malleissa käytetty jonkinlaista erillistä tehostajaa vai onkohan laitettu nuo levyt vaan tuonne entisen omistajan toimesta?

Ja mites jos saisin sovitettua samanlaisen tehostajan kun w111 korisissa on ja sen toisenlaisen kytkimen sylinterin, mikä tulee ohjaamon puolelle, kun sattuu onneksi olemaan semmoinen varaosa autossa. :)

Museokilpiin oli tarkoitus tämä laittaa ja tämä autohan on 190Dc ja vuosimallia -63.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Muistaakseni elokuussa -63 tuli levyjarrut W111 korisiin. Ainakin 220b malliin. Niissä tehostaja oli alunperin erillisenä akkutelineen edessä alhaalla. Omassa autossani on tehostin laitettu jälkikäteen poljinsylinterin paikalle. Kytkinsylinteri taitaa olla kojelaudan alla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Oisko www.heckflosse.nl sivulla tästä nopeiten tieto?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eri variaatiot näkyy kätevästi tässä :

http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... 8f#cat_205

ja kuten w111 totesi niin tuolloin oli tehostin erillisenä, mutta sitten v.´64
tehostin siirtyi rintapeltiin. Samalla tuli merkittävä muutos, eli 2-piiri jarrut.

Kytkinpääsylinteri on tosiaan vanhemmissa rintapellissä. Mutta sitten ´64 muutosten yhteydessä muuttui polkimien yläpuolelle.

Jos tuollainen vanhempi erillinen tehostin puuttuu, niin se voi olla tosi vaikea löytää. Ja jos sen löytää, niin se pitäisi varmaankin huoltaa, ja tämän varaosat on myös hankalampi löytää. Mitä sitten tarvitsetkin olisi hyvä päästä napsimaan jostakin purkuautosta, niin samalla näkisi että mitä kaikkea puuttuu ?
Viimeksi muokannut Henry V., Pe 27.11.2009 23:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Henry V. kirjoitti: Jos tuollainen vanhempi erillinen tehostin puuttuu, niin se voi olla tosi vaikea löytää. Ja jos sen löytää, niin se pitäisi varmaankin huoltaa, ja tämän varaosat on myös vähän hankalampi löytää.
Eräällä klubin Tampereen suunnalla asuvalla aktiivijäsenellähän on yksi W111 jossa on lisävarusteena jarrutehostin (HG).

Kun minä taas kerran kiittelen tätä ilmiömäisen huonoa muistiani, niin hän taisi Aulangon kinkereissä puhua sellasta, että Niemöller huoltaa itse nuo jarrutehostimet kuntoon.

Eivät muka ottaisi vastuuta sen tehostimen toimivuudesta, jos ominpäin menee tekemään sille rempan. Varmaan riskinä on, että risteykseen hiljennettäessä saattaakin kuulua *räks* ja sitten mennään ilman jarruja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Selvennyksenä vielä, että siis w110, w111 on osiltaan tässä vaihtokelpoiset. Tosin sylintereissä on paria-kolmea eri läpimittaa, mutta tällä ei liene harrastepelissä niin mainittavaa merkitystä.

Tässä vielä tehdaskuvat:
Jarrut : molemmat versiot

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01

Kytkin nestelaitteet:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Wtimo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 18.11.2009 18:47

Viesti Kirjoittaja Wtimo »

Juu yritetään tässä sitten löytää vuoden -63 mallinen w110 tai w111 jossa olisi tuommoinen erillinen tehostin. --> aika mahdoton juttu. Entäs onko noissa käytetty rumpujarruja sit rinnakkain kun miun isän vanhassa w110 200d:ssä joka on vielä tuolla tallessa on rumpujarrut ja vuosimalli siinä oli jotain -67-68? Sattuu vieläpä olemaan ylimääräinen etuakseli noilla rumpujarruillakin tuolla tallessa. Ja kiitoksia vastauksista. :)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Muutos levyjarruiksi on tietystä alustanrosta eteenpäin, eli rinnakkaisia malleja ei ollut. Voisiko olla niin, että ko. auto on rekisteröity vasta myöhemmin ?
Onkohan ko. autossa kaksipiirijarrut ? Näin pitäisi olla vm 64- eteenpäin.

Saattaisipa olla helpoin muutella systeemit uudemman malliseksi, jos kerran varaosa-autokin löytyy. Mitä sitten museotarkastaja siihen sanoo - en tiedä ? Toisaalta on kuitenkin myös kysymys turvallisuudesta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä löytyi kuvasarja 63-mallisesta (9/63), jossa on uudemmat jarrut:

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1

Näitä kuvia kun katselee, niin tuntuisi muutos sinunkin autossa mahdolliselta. Mutta se on kuitenkin alustanumerosta kiinni, että onko alkuperäinen vai muutettu (... en tiedä kysyykö kukaan )

PS; Näissä vanhemmissa oli myös tuo rintapellissä oleva avattava lämmityslaitteen luukku. Oli kätevä jos ilmanotto oli lunta täynnä
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Wtimo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 18.11.2009 18:47

Viesti Kirjoittaja Wtimo »

Juu tuommoine n samanlainen luukku on minullakin tuolla tulipellissä. Ja tuommoinen kytkinpakettikin löytyy + tuo jarrutehostin,
ehkä siihen sopiva jarrupääsylinterikin. Mutta se puolestaan on ollu vähän mysteeri että miten se tehostaja on ollu kiinni tuossa
tulipellissä kun en ole löytänyt ainakaan mitään sopivaa välikappaletta siihen väliin. Ja siis tämä autohan tuli minulle täysin purettuna,
pohja paikattuna, pohjamaaleissa ja kaiken lisäksi tämän mukaan kuuluneita osia sai metsästää kolmesta paikasta tällä kylällä. :D
Ei ole mikään ihme että jotain saattaa olla hukassa. Ja noista kuvista selvisi myös että tässä on tosiaan ollut tuommoinen erillinen
tehostin, kun tuonne paikalleen kävis niin sopivasti se erillisen tehostajan työsylinterikin.

Ps. Sitten vielä semmoinen hämmentävä yksityiskohta että koneessa ei ollut paikallaan alipainepumppua, vain semmoinen "tulppa"
siinä koneen kyljessä.
Vastaa Viestiin