!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Veholla ainakin sanoivat sen polttoaineen jäähdyttäjäksi, siitä menee letku sinne alumiini lootaan ja se voi sen kautta jäähdyttää moottoria.
Viimeksi muokannut red devil, Su 29.11.2009 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Vaihdoin juuri termarin omaan S202 220 cdi:hin. Vanhalla lämmöt nousivat jonnekkin 70 tienoille, tosin pysyivät kyllä siinä nätisti. Ostin motonetistä uudemman väyrysen 92-asteisen termarin, Behr näytti olleen merkiltään. Sisusten vaihto vanhaan koteloon ja koeajolle. Nyt lämmöt lähenteli 90. Vaihdoin siis vain pelkän termarin, en anturia. Tuo väyrysen kotelo on muuten hyvin samanlainen vanhemman C:n kanssa, joten siitä saa uuden tiivisteenkin samalla. Joku härski voisi vaikka vaihtaa termarit vaan ristiin ja palauttaa
Tosin kun kävin ajelemassa ja jätin auton käymään pihaan hetkeksi aikaa, niin lämmöt oli kohta taas alle 80. Pakkasta pari astetta, lämppärin hanat auki ja puhallin kakkosella. Eli ei se paikallaan lämpimänä pysy.
Vaihdosta sen verta ohjetta, että onnistui näppärästi nesteiden vajentaminen järjestelmästä kun irroitti paisarin päästä letkun ja lapposi sillä niin paljon nestettä pönttöön kuin sai. Tuli noin 3 litraa tuolla tempulla. Niin hyvin systeemi tyhjeni, että itse vaihtotyössä sitten nestettä läikkyi ehkä pari ruokalusikallista, eli kävi todella siististi ja näppärästi noin.
Tosin kun kävin ajelemassa ja jätin auton käymään pihaan hetkeksi aikaa, niin lämmöt oli kohta taas alle 80. Pakkasta pari astetta, lämppärin hanat auki ja puhallin kakkosella. Eli ei se paikallaan lämpimänä pysy.
Vaihdosta sen verta ohjetta, että onnistui näppärästi nesteiden vajentaminen järjestelmästä kun irroitti paisarin päästä letkun ja lapposi sillä niin paljon nestettä pönttöön kuin sai. Tuli noin 3 litraa tuolla tempulla. Niin hyvin systeemi tyhjeni, että itse vaihtotyössä sitten nestettä läikkyi ehkä pari ruokalusikallista, eli kävi todella siististi ja näppärästi noin.
Missäs tämä termostaatti sitten tarkalleen ottaen sijaitsee? Kuva selventäisi hieman.hanta kirjoitti:No enpä ole tiennytkään että polttoaineen jäähyttimelläkin on oma termarinsa. Varsinainen moottorin termari kyllä vaihdettu parikin kertaa.red devil kirjoitti:Oletteko tarkistaneet polttoaineen jäähdyttimen termostaattia.
Meillä on 203 cdi ja keulassa oleva pieni jäähdytin on aina todella kuuma ja lämmöt nollakelillä vaan noin 70 astetta. jäähdyttimen letkun välissä pieni pönttö on jäähdyttimen termostaatti, kun letkun tukkii lämmöt nousee aika nopeasti 90:seen.
veholta ei löytyny sitä pikku termostaattia suoraan tilaamalla, mutta nyt viikonloppuna otin termostaatin irti ja katsoin mersun oman osa numeron. Huomenna menen tilaamaan uuden jos sitä löytyy siläkään numerolla.
niin moottorin termostaatti on vaihdettu elokuussa.
Mutta nyt mä olen ihan ymmällä näiden jäähdyttimien kanssa !
Polttoaineen jäähdytinhän on se alumiiniloota (n 5 x5 x 20 cm) siellä moottorin suojamuovin alla öljynsuodattimen lähellä ?
Vaikuttaako tämä jäähdytin jotenkin moottorin lämpötilaan ? ..ja miten ?
Mullakin on keulassa (ennen ilmastoinnin lauhdutinta ja varsinaista syylaria) semmoinen n 20 x 25 cm jäähdytin, jota olen kuvitellut automaatin öljynjäähdyttimeksi, mutta eipä taida ollakaan kun siellä ei ole öljyä vaan jäähdytysvettä. Mikähän tämä jäähdytin oikein on ?
Ja onnistuitko red evil hankkimaan tuon uuden termostaatin?
Termostaatti on ilmastoinnin kennossa kiinni olevassa telineessä kiinni äänimerkkien takana ainakin meidän 203:ssa. sain termostaatin veholta suoraan osanumerolla. Osanumero on A 005 203 39 75 ja auto on vm.2002 203 200cdi.
Vaihdoin äsken termostaatin ja nyt koe ajolla lämmöt nousi 80-85 asteen tietämiin riippui vähä miten ajoi. Auto ei vieläkään lämpeä niinkuin kuuluu. koeajon jälkeen moottorin ylävesiletku ei ollut kun noin käden lämpöinen ja ulkolämpötila nollan tietämissä.
Tietääkö kukaan onko tälläisessä autossa olemassa vielä muita termostaatteja esim. egr tai joku mikä voi viilentää koneen.
Vaihdoin äsken termostaatin ja nyt koe ajolla lämmöt nousi 80-85 asteen tietämiin riippui vähä miten ajoi. Auto ei vieläkään lämpeä niinkuin kuuluu. koeajon jälkeen moottorin ylävesiletku ei ollut kun noin käden lämpöinen ja ulkolämpötila nollan tietämissä.
Tietääkö kukaan onko tälläisessä autossa olemassa vielä muita termostaatteja esim. egr tai joku mikä voi viilentää koneen.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Vaihdoin termarin lämpöiseen koneeseen joten en osaa vielä oikeen sanoa, mutta maantie ajoa noin 90km/h nousi lämpö alle kymmenen kilometrin matkalla jostain vähän alle seittämästä kympistä vähän yli kahdeksaan kymppiin.
Toi auto ei vieläkään ole täysin kunnossa se pikku jäähdytin lämpiää vieläkin jo kahdeksan kympin paikkeilla.
Toi auto ei vieläkään ole täysin kunnossa se pikku jäähdytin lämpiää vieläkin jo kahdeksan kympin paikkeilla.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Omassa tuontipelissä C270 -02 ei lämmöt noussu yli 70 asteen koskaan, pääasiassa pysyi siinä 65 asteen tienoilla. Lämmöt nousi kyllä nopeesti tuohon asti mutta ei ylemmäs. Joten hain KL-Varaosista alkuperäsen termarin
50€, sain vaihdettua sen eilen, ja sen verran kävin testaan, että näki toimiiko paremmin. No lämmöt nousee nyt n.83 asteeseen jos pitempään ajelee tälläsessä nollakelissä! Termarihan on tuo 92 asteinen!
Keskikulutus näyttää 7.1 l, pääasiassa kun lyhyttä pätkää ajelee!
Tampere-Seinäjoki väli meni 5.6 l vanhalla termarilla, jos toi tietsikka mitään tietää? 8)
50€, sain vaihdettua sen eilen, ja sen verran kävin testaan, että näki toimiiko paremmin. No lämmöt nousee nyt n.83 asteeseen jos pitempään ajelee tälläsessä nollakelissä! Termarihan on tuo 92 asteinen!
Keskikulutus näyttää 7.1 l, pääasiassa kun lyhyttä pätkää ajelee!
Tampere-Seinäjoki väli meni 5.6 l vanhalla termarilla, jos toi tietsikka mitään tietää? 8)
Uudellakaan 92° termarilla ei 220 CDI lämpö noussut yli 80 asteen
millään kelillä minkäänlaisella ajolla.
Nyt sitten laitoin kokeeksi viimasuojan nokkapeltiin ja lämmöt koneessa 92°, ulkona 2-4 astetta plussaa.
Hitaastihan tuo vieläkin lämpenee, mutta lämmöt pysyivät tasaisena
kaupunkiajossa ja motarilla satasen vauhdissa.
millään kelillä minkäänlaisella ajolla.
Nyt sitten laitoin kokeeksi viimasuojan nokkapeltiin ja lämmöt koneessa 92°, ulkona 2-4 astetta plussaa.
Hitaastihan tuo vieläkin lämpenee, mutta lämmöt pysyivät tasaisena
kaupunkiajossa ja motarilla satasen vauhdissa.
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
tuoppitoukka kirjoitti:niin, kiinnostaa itseäkin että saako tuohon omaan (C200CDi -00) patentoitua sitä 92ateista termaria? eihän tule sitten mitään ongelmia ''liian'' lämmön kans
Eli onnistuu, eikä tule ongelmia.THä kirjoitti:Vaihdoin juuri termarin omaan S202 220 cdi:hin. Vanhalla lämmöt nousivat jonnekkin 70 tienoille, tosin pysyivät kyllä siinä nätisti. Ostin motonetistä uudemman väyrysen 92-asteisen termarin, Behr näytti olleen merkiltään. Sisusten vaihto vanhaan koteloon ja koeajolle. Nyt lämmöt lähenteli 90. Vaihdoin siis vain pelkän termarin, en anturia. Tuo väyrysen kotelo on muuten hyvin samanlainen vanhemman C:n kanssa, joten siitä saa uuden tiivisteenkin samalla.
Termari ja lämpömittari ovat samassa paketissa. Toivalan auton nuorempi kaveri kertoi, että välttämättä vika ei olekaan termarissa, vaan lämpömittarissa...ota sitten siitä selvää...Ehkä pitäisi mitata oikealla lämpömittarilla jaahdytysnesteen lämpö
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Parempi kun ei lämpene lainkaan.koeajon jälkeen moottorin ylävesiletku ei ollut kun noin käden lämpöinen ja ulkolämpötila nollan tietämissä.
Edit: siis ylävesiletku.
Viimeksi muokannut dealer, La 19.12.2009 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
enskerralla kokeillaan sitte patentoida se 92:nen, kerkesin just eilen hakea 87:sen tuohon ja tänäään vaihtamaan.. tuo auto, mitä se mulla on kesästa asti ollut, ei ole kyllä koskaan kesähelteilläkään nostanu lämpöä ku ehkä tasan 80 mittarin mukaan, ja nyt tornion pakkasilla (-20) on nostanu about 15km ajossa sinne paria viisarinmittaa alle 80 ja värjötellyt siellä..
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
Re: motonet
varmasti, vaan about 130km matkaa, sekä piltemaan että motonettiin, pirullisesti tässä välimaastossa kun asutaan kattoa jos täsä joulunaikaan ois liikkeellä jommassakummassakäsin..nersutus kirjoitti:myös sieltä löytyy..
ja muuten, miten hirveästi olette joutuneet irrottamaan johtoja ym. romptta pois siitä ympäriltä? näytti olevan melko snadi saaha hylsä sitten mahtumaan sinne rakoisiin, ainakin näin äkkiseltään kiiruspäissään katottuna
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
210:ssä on ainakin 'antitorxeilla' kiinni, eli pitää olla torx reikä. Vai meinasitko että aukee tavishylsyllä? No tuollainen hylsysarja ei paljoo maksa, ja sitä saattaapi tarvita muuaallakin päin autoa...
202:sta en tiedä, mutta 210:ssä ahdas on, juuri ja juuri sopii se pilteeman hylsynmöykky, ja sitte joutuu kikkailemaan että saa ruiskusydeemien alta termarikopan pois. Ja takaisinlaitossa on todella nafti että saa sen "väliputken" termarikopan ja rungon välillä pysymään paikoillaan, kun koppaa pujottaa paikoilleen. Nyt ehkä irroittaisin ruiskuputket (ja railin, jos se oli tiellä, en muista).
Tuossa lienee oikean mallin vermeet? Aikalailla samalta näyttää kuin omassa:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
202:sta en tiedä, mutta 210:ssä ahdas on, juuri ja juuri sopii se pilteeman hylsynmöykky, ja sitte joutuu kikkailemaan että saa ruiskusydeemien alta termarikopan pois. Ja takaisinlaitossa on todella nafti että saa sen "väliputken" termarikopan ja rungon välillä pysymään paikoillaan, kun koppaa pujottaa paikoilleen. Nyt ehkä irroittaisin ruiskuputket (ja railin, jos se oli tiellä, en muista).
Tuossa lienee oikean mallin vermeet? Aikalailla samalta näyttää kuin omassa:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Samaa mieltä! Aukeaa kyllä normi 8mm hylsylläkin, mutta jos vähänkään enemmän mersuja rämplää, niin kannattaa ehdottomasti hake torx hylsyt.No tuollainen hylsysarja ei paljoo maksa, ja sitä saattaapi tarvita muuaallakin päin autoa...
Jos ei raaski koko sarjaa ostaa, niin ostaa edes 10mm ja 12mm hylsyt.
Tuo mersuhan on täynnä noita torxeja, ei siellä muita olekkaan
203:ssakin oonnistuu termarin vaihto purkamatta mitään ylimääräistä!202:sta en tiedä, mutta 210:ssä ahdas on, juuri ja juuri sopii se pilteeman hylsynmöykky, ja sitte joutuu kikkailemaan että saa ruiskusydeemien alta termarikopan pois. Ja takaisinlaitossa on todella nafti että saa sen "väliputken" termarikopan ja rungon välillä pysymään paikoillaan, kun koppaa pujottaa paikoilleen. Nyt ehkä irroittaisin ruiskuputket (ja railin, jos se oli tiellä, en muista).
Purkaminen helppoa -> takaisinlaitto ahdasta, mutta onnistuu kun kärsivällisesti laitaa. Ei kannata ruveta rail putkea tuon takia irroittelemaan, tämä ainakin 203:ssa -> sama homma muissakin ainakin oletan?
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
Voi pojat, kyllä mie sen sitenkin saan itse vaihettua, uusi käynti ruottinpuolen työkaluliikkeessä ja silmien avaaminen kunnolla tuotti tuloksen : koko torksi setti vajaa 10€ eiku talliin vaan sitten ku kerkiäätuoppitoukka kirjoitti:jaa taisi jäädä liikkeen heiniksi, ei löytyny sopiva torksi hylsää minkään liikkeen hyllyistä...
niin tosiaan siitä termarilta lähtee se pikkuletku sinne kennoon imusarjan kupeeseen, onko se joku polttoaineen lauhdutin yms.
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
NONI, nyt sois sittte vaihdetu, ja petytty, tuli korvattua toimiva termari uudella, ei nouse lämmöt vieläkään yli sen 80 viivan, vaikka pahvitkin keulassa :p noh, ainaki nyt tietää että siellä on uusi niin tarvi hätäillä sen kanssatuoppitoukka kirjoitti:Voi pojat, kyllä mie sen sitenkin saan itse vaihettua, uusi käynti ruottinpuolen työkaluliikkeessä ja silmien avaaminen kunnolla tuotti tuloksen : koko torksi setti vajaa 10€ eiku talliin vaan sitten ku kerkiäätuoppitoukka kirjoitti:jaa taisi jäädä liikkeen heiniksi, ei löytyny sopiva torksi hylsää minkään liikkeen hyllyistä...
niin tosiaan siitä termarilta lähtee se pikkuletku sinne kennoon imusarjan kupeeseen, onko se joku polttoaineen lauhdutin yms.
Ja PS MUILLE VAIHTAJILLE, kattokaa että se tiiviste pysyy kunnola paikoillaan ku laitate, ettei tarvi montaa kertaa käyttää termaria irti
ja lopuksi, HYVÄT JOULUT KAIKILLE FOORUMILAISILE !
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Pistetääs tännekkin joulun kunniaksi......
Eli esim w203 200cdi, niin termostaatilta lähtee pieni letku siihen polttoaineen jäähdyttimeen, tuon letkun kun tulppaa termostaatin ja polttoaineen jäähdyttimen päästä (tunkee esim 8mm katkastun pultin letkuun) niin alkaapi auto lämpiämään nopeampaa........
Haitoista ei ole vielä tietoa, itselläni ollut tukittuna vasta paripäivää!
Mutta lämpenee ainakin nopeampaa
Ja hyvää joulua kaikille
Eli esim w203 200cdi, niin termostaatilta lähtee pieni letku siihen polttoaineen jäähdyttimeen, tuon letkun kun tulppaa termostaatin ja polttoaineen jäähdyttimen päästä (tunkee esim 8mm katkastun pultin letkuun) niin alkaapi auto lämpiämään nopeampaa........
Haitoista ei ole vielä tietoa, itselläni ollut tukittuna vasta paripäivää!
Mutta lämpenee ainakin nopeampaa
Ja hyvää joulua kaikille
Viimeksi muokannut teinitähti, La 26.12.2009 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.