Hehkun merkkivalo syttyy kesken ajon ja sammuu het kohta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Anssi86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 02.11.2008 14:38
Paikkakunta: Oulu

Hehkun merkkivalo syttyy kesken ajon ja sammuu het kohta

Viesti Kirjoittaja Anssi86 »

eli otsikon mukaisesti toimiva hehkun merkkivalo.
Hehkujen vastusarvot mitattu sekä johtosarjasta että suoraan hehkujen päistä (arvot 0,8 - 1,1 ohm)

Voisko tällänen vika johtua ite hehkupoksista ja onko siihen mitään kikkoja millä korjata. :?:

Auto on w124 300D -90
320CDI -08 (w251)

EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Hehkutulpassa vika. Jos hehkureleessä vikaa, se toimii tai ei.
Vaikka olet mitannut hehkut, joku hehkutulpista on kiikunkaakun menossa rikki, siksi ilmenevä vaiva. Mitä suurempi vastusarvo hehkutulpassa on, sitä huonommassa kunnossa se on.
Anssi86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 02.11.2008 14:38
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anssi86 »

yks kaveri väitti mulle että jos hehkun vastusarvo on noin 1,2 ohm. nii se on käytännössä uus. Ja jos siinä on vaikka 0,1 nii se on rikki.

Kumpi lie pitää sit paikkansa :roll:
320CDI -08 (w251)

EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Ei ne hehkut aina toimi vaikka ohmit näyttäisivät olevan kohdallaan. Virran mittaaminen kertoo paremmin onko hehku kunnossa, mutta tasajännitettä ymmärtävää pihtimittaria ei aivan joka tallissa ole. Riittäisköhän jossain bilteman viisari tuning amppeeri mittarissa tarkkuus?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Masaman kirjoitti:Ei ne hehkut aina toimi vaikka ohmit näyttäisivät olevan kohdallaan. Virran mittaaminen kertoo paremmin onko hehku kunnossa, mutta tasajännitettä ymmärtävää pihtimittaria ei aivan joka tallissa ole. Riittäisköhän jossain bilteman viisari tuning amppeeri mittarissa tarkkuus?
Ei kai se niin tarkka tarvi olla, mutta aluettahan pitäs olla ainakin 15 amppeeriin. Hehkuhan ottaa 10-13 A.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Anssi86 kirjoitti:yks kaveri väitti mulle että jos hehkun vastusarvo on noin 1,2 ohm. nii se on käytännössä uus. Ja jos siinä on vaikka 0,1 nii se on rikki.

Kumpi lie pitää sit paikkansa :roll:
Mitä itse olen mittaillut digi-yleismittarilla, niin mitä vanhempi käytössä ollut tulppa on, sitä suurempi ohmimäärä on. Toki mittaustulokseen vaikuttaa ohmialueella, minkä lämpöinen tulppa on. Ohmimittauksella on vaan suuntaa-antava arvio, paras tapa tietysti on mitata vaikka pihtiampeerimittarilla virran määrä.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

suosittelen ajamaan viikon pari,sitte vika löytyy halvemmillakin vehkeillä
Anssi86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 02.11.2008 14:38
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anssi86 »

harry267 kirjoitti:suosittelen ajamaan viikon pari,sitte vika löytyy halvemmillakin vehkeillä
No on tässä ajeltu jo melkein kuukausi ja edelleen syttyy vaikka viikon välein tai sitte joka päivä. Ei mitään logiikkaa. :roll:

Tuli tässä mieleen että voisko se johtua vaikka siitä lämpötila-anturista joka ohjaa hehkujen toimintaa. jos se vaikka välillä käskee hehkujen hehkuttaa vaikkei tarvis. (sillonhan se merkkivalo ainaki syttyy) :?:
320CDI -08 (w251)

EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Anssi86 kirjoitti:
harry267 kirjoitti:suosittelen ajamaan viikon pari,sitte vika löytyy halvemmillakin vehkeillä
No on tässä ajeltu jo melkein kuukausi ja edelleen syttyy vaikka viikon välein tai sitte joka päivä. Ei mitään logiikkaa. :roll:

Tuli tässä mieleen että voisko se johtua vaikka siitä lämpötila-anturista joka ohjaa hehkujen toimintaa. jos se vaikka välillä käskee hehkujen hehkuttaa vaikkei tarvis. (sillonhan se merkkivalo ainaki syttyy) :?:
Hehkurele ei toimi siten kuin olet ajatellut.
Hehkurele toimii vain siten, että kun väännänät virrat päälle...jolloin hehkurele virittyy ja alkaa hehkuttamaan. Kun hehkutusta on riittävästi hehkuvalo sammuu...jolloin voi startata auton käyntiin. Starttaus liipaisulla hehkurele virittyy jälkihehkua varten, ja jälkihehku kestää muutaman kymmenen sekuntia....rippuen vähän moottorityypistä ja vähän vuosimallistakin.
Eli hehkurele ei virity uudelleen hehkuttamaan kesken ajotoiminnon, ennekuin virrat on otettu välillä pois.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

heitä ne oomi mittarit jordaaniaan ja vaiha uuet HEHKUT.
epämääränen hehkunvalon toiminta ei yleensä muusta johdu.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

[quote="tdt leka"]heitä ne oomi mittarit jordaaniaan ja vaiha uuet HEHKUT.
epämääränen hehkunvalon toiminta ei yleensä muusta johdu.[/quote]

Mistä mahtaisi johtua hehkuvalon syttyminen ajon aikana kun laturin hihna vonkaisee vähän joskus kiihdyttäessä? Ja sammuu sitten vilkutellen kun tulee tarpeeksi kierroksia. Mikä yhteys laturilla ja hehkusysteemillä voisi olla? Auto on siis vanha 123 diesel, avainhehkulla ja lankatulpilla.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ei välttämättä laturilla ja hehkusysteemillä vaan laturilla ja mittaristolla, joskushan jos laturi alkaa temppuileen esim oikosulkua yms. niin mittariston merkkivalot reagoi siihen.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Anssi86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 02.11.2008 14:38
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anssi86 »

tdt leka kirjoitti:heitä ne oomi mittarit jordaaniaan ja vaiha uuet HEHKUT.
epämääränen hehkunvalon toiminta ei yleensä muusta johdu.
Täysin totta ja itekki tullu jo siihen tulokseen ettei se sen kummempaa oo. Ehin jo käyttää hehkupoksin auki ja kaikki sillat ja kosketuspinnat hyvässä kunnossa eikä palaneita komponentteja...

Sit hieman vielä jankutetaan tota aikasempaa juttua ja osa voi olla Offtopicia 8)

Eli sen verran sain mietittyä tuossa että kun mittaa hehkupoksilta hehkutulpille menevää johtosarjaa (yleismittarin plus johto johtosarjaan hehkupoksin puolelle ja mittarin miinus johto auton akun miinus napaan (Johtosarja pitää olla kiinni hehkujen puolelta ja hehkut itessään vielä paikoillaan))
Ei mittari saa kyllä näyttää esim.0,3 ohm. Jos näyttää näin niin virtahan menee suoraan maihin ja miten sitten käy :shock:

Sit jos mittari näyttää vaikka 1,2 ohm nii hehku on kunnossa (hehkun ominaisvastus)

Ja jos mittari näyttää esim O.L nii se ei saa yhteyttä eli hehku rikki

Näihin tuloksiin itse tulin... Korjatkoon joku viisaampi jos voi :roll:
320CDI -08 (w251)

EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
akrasti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 04.12.2009 14:10

Re: Hehkun merkkivalo syttyy kesken ajon ja sammuu het kohta

Viesti Kirjoittaja akrasti »

minulla on ollut samantapaisia ongelmia Viton -99 kanssa (TD ei cdi):
- autoa käynnistettäessä joskus käy niin että hehkun merkkivalo ei sammu ja auto kyllä sarttaa mutta käy huonosti ja lopulta sammuu. yleensä se menee vartissa ohi ja auto pelittää tämän jälkeen ihan ok. viikko sitten vika ilmeni taas, mutta ongelma ei mennyt ohi... hinautin auton koivuhaan veholle. auto ei pelittänyt sielläkään, ne tutki asiaa muutaman päivän ja kerto että vika saattaa olla polttoaineen syöttöpumpussa ja että he eivät osaa tehdä asialle muuta kuin lähettää se espooseen isompaan remonttiin (hinta-arvo>2000€). no ajattelin ottaa auton sieltä pois kun ei ole järkevää maksaa korjauksesta noin paljon. mentiin huoltomiehen kanssa kattoon vitoa... ja kas vain se lähti käyntiin. sen jälkeen "hehkussa" ei ole ollut oneglmia, enkä usko että vika olisi syöttöpumpussa. näyttää siltä että vika ilmenee kosteina päivinä, nyt on ollut pikkupakkasta ja kuivaa...
>> eli jos jollakin olisi tähän korjausvinkkejä niin olisin kiitollinen. olen vaihtanut hekutuplat kesällä joten ne toimii. lisäksi ostin "uuden" käytetyn hekureleen syksyllä, ja sama vika on jatkunut. uskon että vika on jossain sähkölaitteessa kosteuden vaikutuksesta, mutta missähän se voisi olla, onko hehkun merkkivalo/auton käyminen kytköksissä johonkin lämpötila-anturiin tai vast...??
Viimeksi muokannut akrasti, Su 06.12.2009 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

oireet viittais ilmasaantiin polttoaine järjestelmässä eli joku vuotaa mutta ei ulospäin vaan vetää ilmat vaan järjestelmään.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Vastaa Viestiin