Jyväskylän KL:stä sanottiin ettei metalliputkia ole hyllyssä ja että teettämällä onnistuu Arvaan että näin meneteltynä pitäis olla vanhat mallina että pituus täsmää. Ihan tuollainen operaatio ei innosta.
Tarkoitus olisi uusata eestä taakse satuloille asti. Ylimääräisiä liitoksia ei katsastusinsinööri vissiin hyväksy? Mitäs kaikkea putkien lisäksi kannattaa hankkia moisen operaation suorittamiseksi? (ABS:t on). Putket on muualta kohtuukunnossa mutta takasillan tietämillä on sen näköistä että olis uusaamisen paikka.
Jos pa-putket on vaihtokunnossa niin sinne laitan nylonputket ja sitä saa ihan paikallisesta pikkuputiikista.
vk00 kirjoitti:Joo ei niissä nykyään saa jatkoja vissiin olla..
kuinkas, kun minä kävin teettämässä uudet putket ja otin vanhat malliksi mukaan, niin niihin tuli 1 kpl "jatkoja", kun kerran alkuperäisessäkin oli, siis siinä mersun tehtaalla asennetussa...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sitä en tiedä saako jatkaa ja jos saa, niin miten. Ainakin paikallisessa merkkiliikkeessä kuulemma jatkavat.
Putkea saa kieppinä Biltemasta sekä putkiin tarvittavia liittimiä sekä liitoksen tekoon tarvittavia kaksoiskartiotyökaluja taisi olla kolmea mallia. Se halvin ei ollut tietenkään paras. Paremman joutui ostamaan.
Tuo sama putki ja liittimet käy tasonsäätöputkien korjaamiseen.
vk00 kirjoitti:Joo ei niissä nykyään saa jatkoja vissiin olla..
kuinkas, kun minä kävin teettämässä uudet putket ja otin vanhat malliksi mukaan, niin niihin tuli 1 kpl "jatkoja", kun kerran alkuperäisessäkin oli, siis siinä mersun tehtaalla asennetussa...
No entiiä sitten noista "tehdas liitoksista" mutta mun käsittääkseni ei ainakaan mitään omia patentteja saa olla??
kyllä mulla ainaki inssi hylkäs kun oli ruotsissa jatketut nuo takajarruputket. Sano vaan että ruotsissa saa lain mukaan jatkaa niitä, mutta suomessa ei nykyään saa jatkaa.
Tuo iso mallinen puristin, ei ole kovinkaan mukava käyttää tuolleen auton lähellä, ruuvipenkissähän se pitäisi olla sitten putki tulee puristimen luo.
Se vain on helpompi puristaa ensin toinen pää ja sitten viedä putki paikalleen, katkaista ja puristaa toinen pää. Ne o mukavia vetää tai mitata noi pitkät putket
Henkka kirjoitti:Luulis,että tuommosen tehdasjatkon saa laittaa,onhan noita monissa autoissa.
Pitääpä vielä kysäistä tuo juttu tarkemmin. Eli valmiina putkia ei sitten vissiin saa Takasillassa olevat metalliset putket olen joskus hankkinu ja KL:ltä ne hommasin silloin. Vo olla että nuo pitkät tosiaan joutuu tekemään tai rahalla tietysti saa ja hevosilla pääsee. Jos nyt sitten hommaisin ne työkalut ja teen vaan itte.
Missäs hinnoissa nuo työkalut oikein on? Siis sellaiset joilla jotain tekee...
vk00 kirjoitti:Joo ei niissä nykyään saa jatkoja vissiin olla..
kuinkas, kun minä kävin teettämässä uudet putket ja otin vanhat malliksi mukaan, niin niihin tuli 1 kpl "jatkoja", kun kerran alkuperäisessäkin oli, siis siinä mersun tehtaalla asennetussa...
Niin näkyin olevan W140 mersussakin jatkoliitoksia ihan alunperinkin.
esim. tuo 124 koppaisen takajarruputki on aivan järkyttävä kokonaisuus, jos sitä ei tee 2 osaisena
pitää kysyä tutulta katsastusmieheltä, kuinka asia nykyään on, pitää sitten tehdä joku suoja siihen jarruputkien päälle, että ei näy jatkopala, jos jatkokset on kielletty
vaikka samanlaiseksi jatkokseksi se T - haara täytyy laskea, kun vastava osa kerran on, kai nekin pitäis olla kiellettyjä... siinä onkin sitten rakentamista, kun pitää 1 putki saada muutettua kahdeksi putkeksi, jos liitoksia ei enää nykyään sallita
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tuli just hylsy jarruputken takia. Banjon päällä täysin korppuna.
Motonetista saa valmiit putket. Kaikki löytyvät hyllystä. Pitää vaan tietää tarkaan mitä ostaa, vaihtoehtoja on paljon.
Satalankussa on jatko siinä kun lähtee nousemaan alta konehuoneen puolelle. Ja onhan se T-kappale ihan samanlaisilla liittimillä siellä takana kun haarautuu takajarruille.
Jouduin pätkimään putkea ja tein uudet päät ihan yksinkertaisella omatekoisella laitteella. Ei sitä päätä tarvitse kuin levittää sopivasti. Muistaa vain laittaa sen kartiomutterin siihen putkeen ennen pään tyssäämistä.
Ilmausta varten ostin parin euron letku-vastavirtaventtiilisydeemin. Helppoa kuin heinänteko. En ole näin helpolla tehnyt jarruremppaa taas aikoihin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
millähän tökötillä ne jarruputket kannattais suojata, ettei taas ole 10 vuoden päästä sama remontti edessä ruosteenesto pohjamaalilla niitä jo vähän maalailin ja ajattelin vetää vielä punaista vaseliiniä tai paksua tervaa niiden päälle kintaalla, ennen kuin heitän takakelkan paikalleen...
röpömassa ei taida olla kovin asiallinen niiden suojaamiseen tai mistä sen tietää, ellei kokeile ihan paljaalle kuparille niitä ei viitti jättää, silloin ne ei montaa vuotta siellä happane, kun ovat poikki...
muutin kyllä hieman sitä T- kappaleen paikkaa, niin on helpompi uusia jatkossa nuo takajarruputket...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
joo ite kyllä jatkoin siitä takakelkan edestä missä se jarruputki lähtee nousemaan takas ylöspäin. Katsurikaan ei sitä maininnut vaikka se liitokset tarkistikin.
Eli tuli yksi liitos kumpaankin takaputkeen lisää. Liitokset tein täsmälleen samallaisella jatkoksella kuin etupään alkuperäinenkin on. Oli hieman helpompi asentaa pätkinä kelkka paikallaan. Niin ja putki oli ihan tarvikeliikkeen metritavaraa ja korjaamolla teetin päät.
Ite vedin mustaa spraytervaa putkien päälle. Mukavasti muutama kiinityspisteen kierre ruostunut sieltä kelkan alta. Millähän neki korjais?
Omalla kohdalla kun uusin kaikki jarruptet 124:seen, helpoin oli mitata tarvittavat pätkät ja paikallinen osaset teki putket valmiiksi löijjätystä kupariputkesta. Putki oli muistaakseni 2.50€/metri. ja kupariputkeen helppo tehdä tarvittavat mutkat ja kiekurat. Veemoisin homma oli pujotella ne putket paikalleen tehostimelle. Aikaa koko remonttiin meni noin 3tuntia.
Jake87 kirjoitti:Omalla kohdalla kun uusin kaikki jarruptet 124:seen, helpoin oli mitata tarvittavat pätkät ja paikallinen osaset teki putket valmiiksi löijjätystä kupariputkesta. Putki oli muistaakseni 2.50€/metri. ja kupariputkeen helppo tehdä tarvittavat mutkat ja kiekurat. Veemoisin homma oli pujotella ne putket paikalleen tehostimelle. Aikaa koko remonttiin meni noin 3tuntia.
Tilasin sitte Veholta nuo osat ja tottavie ei olleet ollenkaan niin kalliit kun mitä olis voinu olettaa. 25€ pitkä putki ja samaa luokkaa se T -haara. Lyhyet putket ja rättiputket on tullu hommattua jo aiemmin KL:ltä
Mites se tuo kupari oikein käyttäytyy rautaisten osien kanssa Eikös siinä synny sähköpari jolloin rautaisille osille käy köpelösti?
Senverta epäluuloinen olen etten itte kyllä kuparisia laita.
Tuota...olikohan se kupariputkea, vai sittenkin kupari-nikkeliputkea, jota näissä yleensä käytetetään ? (paketissa lukee usein materiaalimerkintänä CuNiFer ).
Myin juuri auton, johon olin laittanut kaikki putket uusiksi 10 vuotta sitten, ja putket oli edelleen hienot. Olin tosin suojannut ne vuosien varrella pariin kertaan tervaspraylla, joka on aivan mainio aine mm. tällaisiin suojauksiin. (Käytetään ensisijaisesti raskaankaluston pyöränpulttien korroosiosuojaukseen. Tulee likaa hylkivä pinta, joka on sisältä tahmea).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Henry V. kirjoitti:Olin tosin suojannut ne vuosien varrella pariin kertaan tervaspraylla, joka on aivan mainio aine mm. tällaisiin suojauksiin.
kiitoksia tiedosta, nyt tietää että kannattaa sitä sinne pruuttailla, eikä tartte itse tehdä kokeiluja muilla aineilla... yleensä ottaen tuo tervaspray on kyllä toiminut paikassa, kuin paikassa minne sitä on tullut laitettua...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."