124 300 TDT KKK-vaihtoturbon soveltuvuus? SAATU jo vaihto tb
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 26.10.2009 13:37
- Paikkakunta: Paimio
124 300 TDT KKK-vaihtoturbon soveltuvuus? SAATU jo vaihto tb
Tuntuu pikkuhiljaa nuhapumpulta perus 300 tdt -92.
Syksyn mittaan vaikuttaa tehot haihtuvan pikkuhiljaa taivaan tuuliin harmaan savun saattelemana pakoputkesta. Koneessakin voi tietty olla vikaa, mutta kaveri kunnostaa jo toista tilalle.
Jos ja kun myös turbossa voi olla vikaa , niin senhän voisi vaihtaa samalla kertaa. Itse olen remppatiloja vailla oleva , käytännössä lähes pommisormi , näinollen rempathan tekee tietty aina joku muu...
Omassa turbossani on valussa KKK kolmiossa , ja numerosarjana on 5236 101 5295 ZGG1 , ja kaverilla voisi olla toimiva vaihtolaite , mutta kun turbon kylkeen niitatussa peltiplätkässä on seuraavanlaisia numeroita.
Hänellä on Db-nr 0030963299 , atl-nr 87 198 2191, ausf-nr 53249706702
Mahtaako soveltua vaihtolaitteeksi.. Oma laite on vielä autossa paikoillaan , joten en edes ole nähnyt mahdollista ko peltilätkää omassani.
Tarvitsenko kaivaa omastani lisää tietoja. Auto on Saksan tuonti..
Vastausta halajavana ..
Syksyn mittaan vaikuttaa tehot haihtuvan pikkuhiljaa taivaan tuuliin harmaan savun saattelemana pakoputkesta. Koneessakin voi tietty olla vikaa, mutta kaveri kunnostaa jo toista tilalle.
Jos ja kun myös turbossa voi olla vikaa , niin senhän voisi vaihtaa samalla kertaa. Itse olen remppatiloja vailla oleva , käytännössä lähes pommisormi , näinollen rempathan tekee tietty aina joku muu...
Omassa turbossani on valussa KKK kolmiossa , ja numerosarjana on 5236 101 5295 ZGG1 , ja kaverilla voisi olla toimiva vaihtolaite , mutta kun turbon kylkeen niitatussa peltiplätkässä on seuraavanlaisia numeroita.
Hänellä on Db-nr 0030963299 , atl-nr 87 198 2191, ausf-nr 53249706702
Mahtaako soveltua vaihtolaitteeksi.. Oma laite on vielä autossa paikoillaan , joten en edes ole nähnyt mahdollista ko peltilätkää omassani.
Tarvitsenko kaivaa omastani lisää tietoja. Auto on Saksan tuonti..
Vastausta halajavana ..
Viimeksi muokannut Vaapsahainen, Ke 04.11.2009 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuilija luojan armosta...
En tiedä noista numeroista, mutta LDS-Turbo voisi tietää ja pystyisi
ehkä myymään sinulle turbon, jossa olisi sama kiinnitys mutta hiukan
isommat sisuskalut.
Vakioturbo on aika kestävä, kannattaisi tarkistaa morkoolin toiminta eli
että ahtopaine lisää syöttöä. Tarkistuksen voi tehdä katsomalla, että
imusarjalta pumpulle (siinä morkoolille) menevä letku on ehjä. Morkoolia
voisi säätää samalla hiukan isommalle.
Ainakin kannattaisi säädättää syöttöjä +20% ja tasata syötöt jollain
asiantuntevalla pajalla (Ylivieskassa on yksi tunnettu paja, jossa oma
auto säädettiin eikä kaduta).
ehkä myymään sinulle turbon, jossa olisi sama kiinnitys mutta hiukan
isommat sisuskalut.
Vakioturbo on aika kestävä, kannattaisi tarkistaa morkoolin toiminta eli
että ahtopaine lisää syöttöä. Tarkistuksen voi tehdä katsomalla, että
imusarjalta pumpulle (siinä morkoolille) menevä letku on ehjä. Morkoolia
voisi säätää samalla hiukan isommalle.
Ainakin kannattaisi säädättää syöttöjä +20% ja tasata syötöt jollain
asiantuntevalla pajalla (Ylivieskassa on yksi tunnettu paja, jossa oma
auto säädettiin eikä kaduta).
Re: 124 300 TDT KKK-vaihtoturbon soveltuvuus ??
Numero 52361015295 ei kerro mitään, mutta numero 53249706702 antaa tiedot:Vaapsahainen kirjoitti:...Omassa turbossani on valussa KKK kolmiossa , ja numerosarjana on 5236 101 5295 ZGG1 , ja kaverilla voisi olla toimiva vaihtolaite , mutta kun turbon kylkeen niitatussa peltiplätkässä on seuraavanlaisia numeroita.
Hänellä on Db-nr 0030963299 , atl-nr 87 198 2191, ausf-nr 53249706702
Mahtaako soveltua vaihtolaitteeksi.. Oma laite on vielä autossa paikoillaan , joten en edes ole nähnyt mahdollista ko peltilätkää omassani.
Tarvitsenko kaivaa omastani lisää tietoja. Auto on Saksan tuonti..
Vastausta halajavana ..
BW Part Number : * 5324 988 6702
OEM Part Number : 0030963299
Manufacturer : Mercedes-Benz
Vehicle : 300 TD (W124)
Engine : OM603A
From : 10/1/1986
Power (kW/HP) : 108/147
Lähde http://www.turbodriven.com/en/products/default.aspx
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
JarkkoN kirjoitti:En tiedä noista numeroista, mutta LDS-Turbo voisi tietää ja pystyisi
ehkä myymään sinulle turbon, jossa olisi sama kiinnitys mutta hiukan
isommat sisuskalut.
Vakioturbo on aika kestävä, kannattaisi tarkistaa morkoolin toiminta eli
että ahtopaine lisää syöttöä. Tarkistuksen voi tehdä katsomalla, että
imusarjalta pumpulle (siinä morkoolille) menevä letku on ehjä. Morkoolia
voisi säätää samalla hiukan isommalle.
Ainakin kannattaisi säädättää syöttöjä +20% ja tasata syötöt jollain
asiantuntevalla pajalla (Ylivieskassa on yksi tunnettu paja, jossa oma
auto säädettiin eikä kaduta).

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Re: 124 300 TDT KKK-vaihtoturbon soveltuvuus ??
Käytännössä sinne käy kaikki W124sarjan 300turbodiisselikoneiden turbot.Vaapsahainen kirjoitti:
Mahtaako soveltua vaihtolaitteeksi...
Niiden eroja ei kukaan huomaa.
Vähäpäästöiseenkin saa kuulemma hiukan väljemmän turbon niin, ettei
se päälle päin näy.
Moottorille väljempi turbo on hyväksi, kun ei hengitys niin
ahdista eli lämpötilat laskevat. Kulutus pitäisi pienentyä jo pienempien
pumppaushäviöiden takia. Savutus vähenee.
Tarkka vaikutus riippuu tietysti pumpun säädöistä ja myös valitusta ennakosta.
Jos epäilet, että turbo on rikki, niin voisit näyttää sitä asiantuntijalle
tai kuvailla oireita täällä foorumilla.
se päälle päin näy.
Moottorille väljempi turbo on hyväksi, kun ei hengitys niin
ahdista eli lämpötilat laskevat. Kulutus pitäisi pienentyä jo pienempien
pumppaushäviöiden takia. Savutus vähenee.
Tarkka vaikutus riippuu tietysti pumpun säädöistä ja myös valitusta ennakosta.
Jos epäilet, että turbo on rikki, niin voisit näyttää sitä asiantuntijalle
tai kuvailla oireita täällä foorumilla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
Kertokaas viisaat mikä turbo kannattaalaittaa tähän käyttöön vähäpäästöiseen -92 300TDT:hen? Tavoite olis saada kestävä käyttökone, joka on kiva leimata ja vielä jos tehot sais 200hv paikkeille/vähän yli. Ajatus oli laittaa väljä putkisto ja säädättää pumppu vakioelementeillä, mutta mikä ahtimeksi niin, että se ei vakiosarjaan asennettuna herätä suurempaa huomiota??JarkkoN kirjoitti:Vähäpäästöiseenkin saa kuulemma hiukan väljemmän turbon niin, ettei
se päälle päin näy.
Moottorille väljempi turbo on hyväksi, kun ei hengitys niin
ahdista eli lämpötilat laskevat. Kulutus pitäisi pienentyä jo pienempien
pumppaushäviöiden takia. Savutus vähenee.
Tarkka vaikutus riippuu tietysti pumpun säädöistä ja myös valitusta ennakosta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
Tuolta tuli Switzer S2 51/60 ja justihin ruuvasin kiinni vakio pakosarjaan ilman porttia. 3" down pipe ja loppu vakio putkea. Vakio pumppu. Vakio syöttöputki imurarjaan. Ahdin alkaa toimia noin ilman ruokaa vähän alta 3 tonnin paikkeilla ja 4000 kierroksella on sitten jo puolitoista baaria painetta. Kulkua ei tietenkään oo kun ei oo ruokaa. Turhaa ahtoa näilla säädöillä. Kone ei lämmennyt yhtään. 100 vauhdissa tasakaasulla paineet on nollilla. Portti tuohon on pakko jotenkin piilottaa.JarkkoN kirjoitti:Pirauta esim. LDS-Turbo ja kysy, onko mitään tehtävissä.
Mitä ootte mieltä kestävyydestä jos laitan 7mm tappisella pumpulla 70 kuutiota ruokaa ja hukkaportin säätö noin 1.3-1.5 kiloon? Pitäis varmaan tuottaa vähempi lämpöä kun ruiskuhetki on lyhempi kuin esim vakio pumppu täysille säädettynä? Onko tuo ahdin kartalla jo noin pienillä paineilla?
Tämä on siis vähäpäästöinen 603.960 kokeilu ilman cooleria. Vesiruisku vois olla tapa kiertää coolerin puute ja silti pitää laite vakion näköisenä. Kokemuksia?
Itse en ole asiantuntija juuri tässä asiassa, mutta annan mutua:
Pakopaineiden pitäisi laskea, kun vaihdetaan väljempi turbo.
Näin on ilmeisesti sinullakin eikä puolitoista baaria kuulosta pahalta.
Hukkaporttia ei mielestäni tässä tarvita, jos ahtopaineisiin ei kosketa.
Kannattaisi ottaa samantien syötön ulkoisella säädöllä varustettu pumppu.
Jos se ei mene katsastuksesta läpi ulkonäön vuoksi, niin ei taida mennä
sitten kyllä se 70 ml syötöllä ja 7 mm tapeilla oleva pumppukaan, jos
katsastusmies koeajossa nostaa kierrokset yli 3 tonnin.
Semmoisen ulkoisella säädöllä varustetun pumpun voi aina tarvittaessa
vaihtaa tavalliseen täysille säädettyyn. Ihan 7 mm tappeja tuossa ei
kai tarvittaisi.
Jos polttoainetta syötetään paljon, niin se ei tahdo ehtiä palamaan
ja silloin 7 mm on hyvä. Mutta jos huippukierroksia ei kovasti
nosteta ja ainetta menee 70 ml, niin luultavasti se ehtii hyvin palamaan.
Joku paremmin tietävä korjatkoon, jos olen väärässä.
Koeajo kiinnostaisi, varsinkin jos osat tulevat myyntiin.
Pakopaineiden pitäisi laskea, kun vaihdetaan väljempi turbo.
Näin on ilmeisesti sinullakin eikä puolitoista baaria kuulosta pahalta.
Hukkaporttia ei mielestäni tässä tarvita, jos ahtopaineisiin ei kosketa.
Kannattaisi ottaa samantien syötön ulkoisella säädöllä varustettu pumppu.
Jos se ei mene katsastuksesta läpi ulkonäön vuoksi, niin ei taida mennä
sitten kyllä se 70 ml syötöllä ja 7 mm tapeilla oleva pumppukaan, jos
katsastusmies koeajossa nostaa kierrokset yli 3 tonnin.
Semmoisen ulkoisella säädöllä varustetun pumpun voi aina tarvittaessa
vaihtaa tavalliseen täysille säädettyyn. Ihan 7 mm tappeja tuossa ei
kai tarvittaisi.
Jos polttoainetta syötetään paljon, niin se ei tahdo ehtiä palamaan
ja silloin 7 mm on hyvä. Mutta jos huippukierroksia ei kovasti
nosteta ja ainetta menee 70 ml, niin luultavasti se ehtii hyvin palamaan.
Joku paremmin tietävä korjatkoon, jos olen väärässä.
Koeajo kiinnostaisi, varsinkin jos osat tulevat myyntiin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
Pakopaineiden lasku on se tavoite tolla turbon mitoituksella ja sitä lautta lämpöongelmasta ainakin osittain eroon pääseminen. Hukkaportti on pakko olla. Muuten paineet karkaa varmasti kun ruokaa tulee lisää. Muutenhan tuossa setupissa ei voi ahtoja säätää mitenkään. Portti tuli jo hommattua ja se on seuraavaksi asennuksessa. Pumppu tulee sillä uuden mallin savutuksenestolla, jossa ruokaa tulee vähän tasaisemmin lisää. Ajatus on antaa ruokaa niin paljon, että se 1.5 barilla palaa. Ei yhtään enemää. Katsastukseen sitten savuttomat säädöt. Vakiopumpulla alasyötöt nostettuna tuo ahdin tuntuu heräävän tosi huonosti.
Voi olla munkin aivoitukset väärät, mutta joku viisas varmaan osaa kantaa ottaa..
Voi olla munkin aivoitukset väärät, mutta joku viisas varmaan osaa kantaa ottaa..
Menee se. Savutestissä kannattaa käydä dieselpajoilla.JarkkoN kirjoitti:Kannattaisi ottaa samantien syötön ulkoisella säädöllä varustettu pumppu. Jos se ei mene katsastuksesta läpi ulkonäön vuoksi,
Niin ja pyydä myös kierrosten säätöä varten tulppa sinne kanteen, se on erittäin käteävä kerran vuoteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo on hyvä suunnitelma säätää syöttö niin, että pakopaine pysyy
1,5 baarissa. Ulkoisesta säädöstä on siinä paljon apua.
Oikeastaan on kai ihan sama, mikä paine on ahtopuolella, parempi
katsoa suoraan pakopainetta. Liian suuret pakopaineet voi sitten
ratkaista väljentämällä pakoputkistoa, hukkaportilla tai pientämällä
syöttöä. 80-luvun moottoreissa oli suojakytkentä, jonka ansiosta
ahtopaine oli 0.95 baaria. Uudemmissa suojakytkentää ei ole ja
ahtopaine on 0,85 baaria alkuperäisellä turbolla.
Mutuna tuntuu kuitenkin, ettei se 70 milliä ole kovin paljon eli
pakopaineet pysyisivät sillä kurissa, mutta toisaalta se riippuu
niin paljon pakopuolen rakenteesta mukaan lukien se turbo että
parempi kokeilla. Ja tämä on tosiaan mutua eikä tietoa.
Ei siitä hukkaportista haittaakaan ole.
1,5 baarissa. Ulkoisesta säädöstä on siinä paljon apua.
Oikeastaan on kai ihan sama, mikä paine on ahtopuolella, parempi
katsoa suoraan pakopainetta. Liian suuret pakopaineet voi sitten
ratkaista väljentämällä pakoputkistoa, hukkaportilla tai pientämällä
syöttöä. 80-luvun moottoreissa oli suojakytkentä, jonka ansiosta
ahtopaine oli 0.95 baaria. Uudemmissa suojakytkentää ei ole ja
ahtopaine on 0,85 baaria alkuperäisellä turbolla.
Mutuna tuntuu kuitenkin, ettei se 70 milliä ole kovin paljon eli
pakopaineet pysyisivät sillä kurissa, mutta toisaalta se riippuu
niin paljon pakopuolen rakenteesta mukaan lukien se turbo että
parempi kokeilla. Ja tämä on tosiaan mutua eikä tietoa.
Ei siitä hukkaportista haittaakaan ole.
Niin tai kierroksista.
Hukkaportti pitää olla jokaisessa turboautossa
joko ahtimen sisäänrakennettuna tai sitten ulkoinen.
Hukkaportti pitää olla jokaisessa turboautossa

Lisää tietoa: www.skg.fi