mikä ahdin 5barille?päätetty.ois uusia kysymyksiä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tdt leka kirjoitti:no niin nyt mie ymmärän :D
eikös se pienempi ahdin sitte ala ahistaan pakopuolta ja sitä myötä "rajottaan" suuren ahtopaineen hyötyä?vai korjaantuuko tuo sitte sillä hukkaportilla niin ettei haittaa?ja kumpaan turboon ny pitäs asettaa enempi ahtopainetta, pienempään?
Siihen ahtopainetta enemmän kumpi siitä ahtopaineesta tykkää, eli kompurakartan lukemiseksi nämä yleensä menee. Yleisesti isompi ahtaa enemmän, mutta nykyään löytyy myös joitakin korkealle yltäviä pikkuahtimia.

Mikäli stagejen välissä on jäähdytys, niin pikkuahdin voi olla pienempi -> leveämpi toiminta-alue.

HP-ahtimen pakopuoli ohitetaan hukkaportilla/-porteilla tarpeen mukaan. Ideana on pitää pikkuahtimen paineentuotto järjissään ja estää ylikierrokset. Tämä on se vaikein juttu sarja-ahtamisessa. Toisaalta ensmäinen sarja-ahto tehtiin jo 1908, joten ei se nyt niin vaikeeta voi olla...

EDIT. Pakopaineet myöskin kerrotaan yhtäläillä, joten sielläkin puolella saa olla varovainen ainakin vnt-turhakkeiden kanssa pelatessa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siellähä luimistelee valtosen w123 kans! paljokoha siin o potkua nykyää?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sergey kirjoitti:Siellähä luimistelee valtosen w123 kans! paljokoha siin o potkua nykyää?
kivan kuulonen oli siinä uudessa videossa se yykaaakooo :wink: 8)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

tdt leka kirjoitti:mistä tuohon kannattas lähtä hakeen tietoa vai jaksasko joku täälä foorumilla opastaa?
Katso esim. lähde http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf ja siellä kohta "Tvåstegsladdning". Tuossa GIK Turbon lähteessä on paljon muutakin hyvää mitoitusasiaa. Jeff Hartmanin kirjassa "Turbocharging, Performance Handbook" on myös mitoituskaavoja asiasta. Saksankielistä kirjallisuutta löytynee myös aiheesta. Sen sijaan suomenkielistä ei taida olla tarjolla, vaikka huippuosaamista löytyykin esim. tractor pullingin puolelta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

kiitokset tomantille.
alottaminen ja projektin edistyminen tulee oleen hidasta koska tuli ostettua talo tänään :lol:
päivittelen tänne kunhan edistystä tapahtuu....
kuka osaa laskia/kertoa minkäkokosta ahtoputket pitää olla 4 vai peräti5"?
entä mitkähä kanget kestää tommosia paineita
motti tulee oleen 617
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Viesti Kirjoittaja jolavi »

kyllä se paineella mahtuu pienemmästäkin. itsellä 2.5"tai 3"
kokkeile mitkä kanget kestää. ja ei se ilma niitä hajota. :D
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

toi on kyllä totta ettei ilma katkase kankia.tosin en sitte tiiä et mitä toi 5baria tekee :roll:
vetoraktoreisahan on lohkojakin halennu/revenny sillai pitkittäis suunnasa tosin niissä on kyllä vielä enempi painetta.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ahtimien välille vaikka 2.5-3 ja pikkuturbon jälkeen vaikka parituumaista. Ei siitä isosta putkesta ole tuossa mitään iloa. Paineenalainen kaasu kun ei tarvitse järin isoa putkea.
diipa daapa...
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Kerrassaan mielenkiintoista keskustelua.
norsu kirjoitti:Jeh, ja niinkun Eemeli jo sanoi, niin eikös F1 autoja ahdettu jo 80-luvulla yli viidellä baarilla ja yhdellä ahtimella. Hieman kapeealanen tuollainen saattaa kyllä olla... :roll: Kiihdytyspeleihin ja pullereihin varmaan vallan ok.
Ainakin 5,5 bar on ollut ja joidenkin lähteiden mukaan jopa baari enempi. Polttoaineena lähes pelkkää tolueenia. Hommahan tehtiin siten, että pieni pakopesä ja ropelli liitettiin julman isoon kompuraan. Sitten vain nokasta overlap pois ja männällä puskettiin "väkisin" pakokaasut turbiinin läpi. Noin pyörii isokin kompura, tosin lämpökuorma ja pakopaineet ovat kamalat. Kisan ehkä kesti nipussa ja sitten turbo ja kone olikin valmista kauraa, välillä jo aika-ajonkin jälkeen. Että ei oikein kadulle, vaikka noita jotkin ovat mielenkiinnosta rakennelleetkin, kovat tehot ja muutaman tuhat kestää nipussa. Harrastettiimpa noissa formuloissa kaikkia muitakin veikeitä ahtokoiruuksia vaikka paineita yritettiin rajoittaa, Honda oli fiksuin ja ahdinta kiusattiin kahta kauheammin. Gourneyflapin sivuilta löytyy kuvia noista vanhoista turbopadoista ja ahtimista. Voin myös muutaman kirjavinkin antaa jos jotain kiinnostaa vanha turbotekniikka. Sorry hieman offtopic, mutta kun on mielenkiintoista asiaa.

Ihan rakenteellisesti keskipakoahdin ei oikein ole hyvä tekemään kovia paineita vaan on parempi kun tarvitaan suuria massavirtoja. Hyötysuhde muuten paranee koon kasvaessa, eli rinnakkain laitetut tuplaturbot ovat aika pöljiä ellei koneen rakenne ole esteenä, eli lähinnä haaramoottorit.
tdt leka kirjoitti:eikös se pienempi ahdin sitte ala ahistaan pakopuolta ja sitä myötä "rajottaan" suuren ahtopaineen hyötyä?
hatemi kirjoitti:Kas siinäpä se hassu juttu onkin kun se ei välttämättä alakkaan ahdistamaan. Joku joka osaa asian selittää paremmin ja oikeilla termeillä voisi jatkaa höpinää. Tänään ei jostain syystä oikein onnistu tuo ajatuksen tekstiksi siirtäminen Very Happy
Haluaisikko yrittää joku toinen päivä? Yritin tuota miettiä, mutta en keksi miten perään liitetty toinen ahdin voisi edesauttaa edellisen pakopuolen virtausta. Virtaus kun on vielä sikäli ikävä otus, että paineen tuplaaminen ei suinkaan tuplaa virtausta vaan kasvu menee neliöjuureen, eli barista kahteen ei saakaan kuin reilun 40% lisää. Tämä näkyy hyvin myös jos katsoo turbiinien karttoja. Vaikkapa näin. Eli ei ihme, että pakopaine ampuu taivaisiin jossain vaiheessa. Eli tuntuisi, että siinä pikkuahtimessa on syytä olla riittävän iso hukkaportti. Vaikka miettisi, että kun pikkuturbo tulppaa, niin iso lakkaa ahtamasta koska se ei saa riittävää paine-eroa turbiininsa yli -> pieni joutuu toimimaan kovemmalla painesuhteella pitääkseen halutun ahdon yllä -> ulos kartalta ja ylikierrokset? Hahmottele edes jotain ajatusta, niin yritän saada kiinni.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse olen yrittänyt tuota asiaa ajatustasolla selvittää jo monta kuukautta, miksi muka se pieni pakopesä ei alkaisi ahdistamaan, kun on sarja ahtamisesta kyse :D

no, kai se liittyy juuri siihen isoon hukkaporttiin, jolla ohitetaan sen pikkuahtimen pakopesä... mikä tekee ajatuksesta jotenkin järkevän, kun joku vain heitti täällä kesällä vai oliko jo alkukeväästä, että kyllä siitä pienestä reijästä tavaraa läpi menee riittävästi, kun on painetta ja lämpöä...

eihän se nyt ole mitenkään mahdollista, että turbo joka alkaa ahdistamaan pakopuolelta liikaa jo 200 heppaisessa, ei muka tekisi samaa 500 heppaisessa ;)

vanhoista turbo formuloista vielä, ne aika ajo moottorit ja turbot ei aina kestäny edes sitä 1 kierrosta, jolloin revittiin niitä älyttömiä paineita ja tehoja, kisathan ajettiin huomattavasti lievemmillä säädöillä/tehoilla, eikä millään 1300 hp/1500 cc kone...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Teo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.09.2006 18:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Teo »

Jatketaan OT:tä, mutta erittäin mielenkiintoista turbo-asiaa amerikkalaisilta. Kannatta lukea!

Agenda: 4-sylinterinen 4.8 litrainen tuplaturbo 3,7bar ahdoilla ja mielenkiintoisella polttoaineen ruiskutuksella (etanoli - nitro), ja kuivasumppuvoitelun toteutus on myös oivaltava, ja paljon muita innovaatioita...

http://www.turbomagazine.com/tech/0202t ... index.html
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

lohkokin näytti olevan "umpi billettiä", ilman vesikanavia, eli ei ehkä olla enää vakio moottorin virityksen kanssa tekemisissä :roll: no, suoraan sanoen taitaa olla kyse "normaalista" 8000 heppaisen V8 nitrokoneen puolittamisesta 4 pyttyiseksi...

ei sillä, kiinnostava juttu silti.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

napa kirjoitti:vanhoista turbo formuloista vielä, ne aika ajo moottorit ja turbot ei aina kestäny edes sitä 1 kierrosta, jolloin revittiin niitä älyttömiä paineita ja tehoja, kisathan ajettiin huomattavasti lievemmillä säädöillä/tehoilla, eikä millään 1300 hp/1500 cc kone...
Jep. Ainakin 1400 hp ylitettiin aika-ajoissa, jotkin väittää yli 1500, mutten oikein usko. Noita voi ihan laskeskella mitä jotkut ovat harrastaneetkin ja yli 1500 hp olisi pitänyt kierroksia saada jo enempi mitä siihen aikaa venttiilit hanskasivat. Tosin väitetään Hondan ilmoittaneen, että jollei ahtoja olisi rajoitettu olisi heillä ollut seuraavalla kaudella aika-ajoissa 1750. Henkseleidenpaukutteluako :roll: Kisoissa tiettävästi maksimit oli jossain 850-950, mutta tuota rajoitti myös käytettävissä olevan polttoaineen määrä. Lyhyissä kisoissa voitiin näin ottaa enempi tehoja ja pitkissä kisoissa sitten jäätiinkin jonnekkin 500-600.

Edit: Kiinnostaako muuten sellaisen V8 nitropadan sisusten kuvat? Voin laitella julki joskus kisoissa räpsimiäni.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

no niin.mistäs syöttöpumppu joka vois ruokkia tuon ahtopainemäärän?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletko ihan tosissasi tekemässä 5 barin OM617:aa ? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

jep.miksikäs ei?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Teo kirjoitti:Jatketaan OT:tä, mutta erittäin mielenkiintoista turbo-asiaa amerikkalaisilta. Kannatta lukea!

Agenda: 4-sylinterinen 4.8 litrainen tuplaturbo 3,7bar ahdoilla ja mielenkiintoisella polttoaineen ruiskutuksella (etanoli - nitro), ja kuivasumppuvoitelun toteutus on myös oivaltava, ja paljon muita innovaatioita...

http://www.turbomagazine.com/tech/0202t ... index.html

palaako etanoli-nitro viileämmästi kun ei ole cuuleria, eipä ole kyllä syyläriäkään :roll:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:

palaako etanoli-nitro viileämmästi kun ei ole cuuleria, eipä ole kyllä syyläriäkään :roll:
kyllä...

"nitro" ja sen eri sekoitukset "imee" itseensä niin hyvin lämpöä, että koneissa ei tarvita edes vesikanavia, niin ei sitten ole mieltä laittaa syyläriäkään... tosin eihän noilla mitään pitkää matkaa ajetakkaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

tdt leka kirjoitti:
Teo kirjoitti:Jatketaan OT:tä, mutta erittäin mielenkiintoista turbo-asiaa amerikkalaisilta. Kannatta lukea!

Agenda: 4-sylinterinen 4.8 litrainen tuplaturbo 3,7bar ahdoilla ja mielenkiintoisella polttoaineen ruiskutuksella (etanoli - nitro), ja kuivasumppuvoitelun toteutus on myös oivaltava, ja paljon muita innovaatioita...

http://www.turbomagazine.com/tech/0202t ... index.html

palaako etanoli-nitro viileämmästi kun ei ole cuuleria, eipä ole kyllä syyläriäkään :roll:
Todennäköisesti palaa viileämmin johtuen kemiasta ja rikkaasta seoksesta. Tuo laite oli mitoitettu 5,5 sekunnin varteille, joissa lämpökuorma vaikuttaa suureksi osaksi maaliviivan jälkeen. Kuulemma joistakin bensakiihdyttimistäkin on jätetty ilma-ilma-cuuleri pois, koska se ei ehdi jäähdyttää noin lyhyessä ajassa. Joissakin kiihdyttimissä käytetään ilma-vesi-jäähdyttimiä jäävedellä höystettynä ja niillä lienee parempi kyky sitoa lämpöä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

aivan juu.tuon syyläri homman tiedänki et ei tarvi 5sekalle, eihän joisain vetoraktoreisakaan.
vesi cuuleri on ainaki just vetoraktoreihin hyvä kun ei ole sitä ilma viimaa niinkään toisin kuin tommosesa 5sekan varttimaili kikottimesa :roll:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vesicoolerikin taitaa olla vähän huono ilmaisu, kun ne tahtoo olla täytetty järjestään hiilihappo "jäällä", eikös niissä saada lämpötila tuolla konstilla tippumaan tuonne n. -80 C paikkeille :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:vesicoolerikin taitaa olla vähän huono ilmaisu, kun ne tahtoo olla täytetty järjestään hiilihappo "jäällä", eikös niissä saada lämpötila tuolla konstilla tippumaan tuonne n. -80 C paikkeille :roll:
Onko cuulerin lämpötila -80 C? Kuinka paljon ilman lämpötila ehtii jäähtyä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:
napa kirjoitti:vesicoolerikin taitaa olla vähän huono ilmaisu, kun ne tahtoo olla täytetty järjestään hiilihappo "jäällä", eikös niissä saada lämpötila tuolla konstilla tippumaan tuonne n. -80 C paikkeille :roll:
Onko cuulerin lämpötila -80 C? Kuinka paljon ilman lämpötila ehtii jäähtyä?

tomant
sitä en tiedä kuinka alas käytännössä se ahtoilman lämpö saadaan tippumaan näillä, mutta parempi se kuitenkin on, kuin pelkkä vedellä täytetty... jossakin pullinki zetorissa oli mahan alla muutaman sadan liltan vetoinen tankki, jossa vesi/pakkasneste sekoitusta + hiilihappojäätä sopiva määrä, riittää kuulemma hyvin yhteen pullinki vetoon :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

napa kirjoitti: kyllä...

"nitro" ja sen eri sekoitukset "imee" itseensä niin hyvin lämpöä, että koneissa ei tarvita edes vesikanavia, niin ei sitten ole mieltä laittaa syyläriäkään... tosin eihän noilla mitään pitkää matkaa ajetakkaan...
Muistaakseni Topfueleri imee 9litraa sekunissa Metanoli/Nitro seosta :D
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

tdt leka kirjoitti:jep.miksikäs ei?
Tornimoottorissa on ASENNETTA, ja tietty haastettakin..

Paljon mielenkiintoisempi projekti kuin kutosten kutittelut..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No epäilemättä ja videota sitten kehiin kun on ekat rykäisyt...siis ähkäisyt tuloillaan ja äänen kanssa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

NFS kirjoitti:
Muistaakseni Topfueleri imee 9litraa sekunissa Metanoli/Nitro seosta :D
jep, jotain aivan älytöntä se kuitenkin on... ja tuollaisen nestemäärän höyrystyminen taas sitoo lämpöä aika tavalla, joka selittää sen, ettei jäähdytykseen tarvitse panostaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

valtonenhan vois ehkä osata sanoo miten tornimoottori kesti remmiä ja holsteettia... ja paljonko sieltä tuli voimaa sillä kokoonpanolla=?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:itse olen yrittänyt tuota asiaa ajatustasolla selvittää jo monta kuukautta, miksi muka se pieni pakopesä ei alkaisi ahdistamaan, kun on sarja ahtamisesta kyse :D

no, kai se liittyy juuri siihen isoon hukkaporttiin, jolla ohitetaan sen pikkuahtimen pakopesä... mikä tekee ajatuksesta jotenkin järkevän, kun joku vain heitti täällä kesällä vai oliko jo alkukeväästä, että kyllä siitä pienestä reijästä tavaraa läpi menee riittävästi, kun on painetta ja lämpöä...
Voisko joku vielä selventää tätä ideata? Pliiiis? Kun tuon pakopuolen ymmärtää, että isolla ulkosella hukkiksella saadaan se pienempi ohitettua, mutte mites turbiini? Jos iso ahtaa valtavan ilmamäärän tuosta pienestä läpi, niin eikö tuon pienen kierrokset nouse taivaisiin? Vai toimiiko se sitten vaan siirtäjän niinku turbo-remmi yhdistelmä? Elikkä esipaineistettu ilma menee remmiahtimelle joka "siirtää ja pakkaa" sen vielä kaksinkertaseksi? Siis tuo kahden turbon yhdistelmähän ei kerro sitä painetta, mutta tuo siirto juttuko on sama?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

laineracing kirjoitti:valtonenhan vois ehkä osata sanoo miten tornimoottori kesti remmiä ja holsteettia... ja paljonko sieltä tuli voimaa sillä kokoonpanolla=?
kiinnostas kyllä tietää mikä oli ensinnä pettäny ja minkäverran polleja oli.
Viimeksi muokannut tdt leka, Pe 04.12.2009 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Vastaa Viestiin