
syöttöpumppu
syöttöpumppu
mersu 200d -89, onko tietoa mikä merkitys on syöttöpumppua käyttävän pyörän takana se mitä jakoketju käyttää, eli asennon väljä kun sen irroittaa. kun sen takana on jotkut limput ????? 

Re: syöttöpumppu
En ymmärtänyt kysymystä ihan kokonaan, mutta ennakonsäädin. Lisää ruiskutusennakkoa kierrosten noustessa. Ei pitäisi olla väljä/löysä vaan tiukka mutta pitää kyllä liikkua kun oikein aletaan vääntämään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
syöttöpumppu
juuri sitä tarkoitin , kysymykseni oli huonosti kyllä laarittu. onko sen pyörän asennon väljä kun irroitaa syöttöpumpusta , eli vaikuttaako siihen ennakon säätöön. vai voiko sen heittää syöttöpumpun booreille mihin kohtaan vaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
- Paikkakunta: 08
Juu mihin vain ja sitten pumpun ajoitus kohdilleen. Siellähän se kuitenkin heti pyörähtää kun koneen käynnistää.
Sulla pitää siis olla tietysti kampiakselilla se ennakko (jotain 13...15 astetta JYKK), ja sitten sijoitat pumpun siihen ennakonsäätimen booreille siten, että pumpun ennakkomerkki on näkyvillä pumpun kyljen reijästä. Mihin asentoon ennakonsäädin tällöin jää, ei mitään väliä. Sitten ketju kireälle ja vielä tarkistat että ennakko pysyi pakallaan ja tarvitaessa hienosäädät siitä kierrenupista ja lopuksi pumppu tiukkaan lohkoon ja kovaa ajoa.
Viripumpuilla on sitten ihan omat asteet (EYKK yleensä).
Sulla pitää siis olla tietysti kampiakselilla se ennakko (jotain 13...15 astetta JYKK), ja sitten sijoitat pumpun siihen ennakonsäätimen booreille siten, että pumpun ennakkomerkki on näkyvillä pumpun kyljen reijästä. Mihin asentoon ennakonsäädin tällöin jää, ei mitään väliä. Sitten ketju kireälle ja vielä tarkistat että ennakko pysyi pakallaan ja tarvitaessa hienosäädät siitä kierrenupista ja lopuksi pumppu tiukkaan lohkoon ja kovaa ajoa.
Viripumpuilla on sitten ihan omat asteet (EYKK yleensä).
Lisää tietoa: www.skg.fi
syöttöpumppu
juu kiitoksia , oman mielenrauhan tiedoksi kyselin. laitoin 10 jykk ja pumpun kyljessä oli lukitustappi siihen ajoitus hahloon , ja kasasin siihen . auto toimii ihan ok ja käynnistyy hyvin mutta mieltä jäi kaivaan kun kiihdyttää ihan loppuun vaihteilla niin kuuluu sellainen lievä karahtava ääni kuin eräissä ford teansiiteissa.. kannataako miettiä vai nauttia vaan vanhan hyvästä kyydistä.
ps: kiva kun saa asiallisia vastauksia murheisiin.

Re: syöttöpumppu
En ole noiden vakiopumppujen kanssa pelannut mutta eikö 10 JYKK ole hieman liian aikaisella vai mistä tuo arvo tulee ?
Jos on aikainen arvo niin sittenhän se voisi olla, että ennakonsäädin kun vielä lisää ennakkoa niin se menee jo liian aikaiselle kovilla kierroksilla ja ruiskutus lyö "mäntää vastapalloon", ei kovin tervettä pidemmän päälle.

Jos on aikainen arvo niin sittenhän se voisi olla, että ennakonsäädin kun vielä lisää ennakkoa niin se menee jo liian aikaiselle kovilla kierroksilla ja ruiskutus lyö "mäntää vastapalloon", ei kovin tervettä pidemmän päälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: syöttöpumppu
Ei voi laittaa mihin kohtaan hyvänsä.kivari kirjoitti:juuri sitä tarkoitin , kysymykseni oli huonosti kyllä laarittu. onko sen pyörän asennon väljä kun irroitaa syöttöpumpusta , eli vaikuttaako siihen ennakon säätöön. vai voiko sen heittää syöttöpumpun booreille mihin kohtaan vaan.
Asennolla on merkittävä tarkoitus moottorin tasapainolle.
Jos laittaa väärään asentoon, moottorin momenttitasapaino muuttuu.
Kuuluu osana moottorin kaikkien liikkuvien massojen kokonaisuuteen, joten jos et tiedä miten moottori tasapainotetaan...unohda koko juttu ja vie moottori asiantuntevalle korjauspajalle.
Re: syöttöpumppu
höpöhöpö. kyllä ne muillakin on ihan hyvin toiminu tähän asti.rumilus kirjoitti:Ei voi laittaa mihin kohtaan hyvänsä.kivari kirjoitti:juuri sitä tarkoitin , kysymykseni oli huonosti kyllä laarittu. onko sen pyörän asennon väljä kun irroitaa syöttöpumpusta , eli vaikuttaako siihen ennakon säätöön. vai voiko sen heittää syöttöpumpun booreille mihin kohtaan vaan.
Asennolla on merkittävä tarkoitus moottorin tasapainolle.
Jos laittaa väärään asentoon, moottorin momenttitasapaino muuttuu.
Kuuluu osana moottorin kaikkien liikkuvien massojen kokonaisuuteen, joten jos et tiedä miten moottori tasapainotetaan...unohda koko juttu ja vie moottori asiantuntevalle korjauspajalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: syöttöpumppu
Ei tässä auta kun mennä nyt kotio, purkaa Vitosta keula pois ja ottaa kone pois ja kääntää sitä ennakonsäädinrullaa hitusen, muuten tulee maailmanloppu.
Ai perskules, miten se on mahdollista kun mulla on Vitossa ihan erilainen ennakonsäädin mitä alunperin...eihän se voi olla mahdollista. Sen olisi pitänyt hajota jo perkeleen kauan sitten kun on monenttivärähtelya lohkon rakenne täynnä.
(eli kivarillekin tiedoksi: Kattele vähän haun avulla mitä nämä meidän tohtorit on täällä kirjoitellut ja sitten sen mukaan teet omat johtopäätökset)
Se on taas tätä perjantaituubaa ilmeisesti tiedossa. Onneksi nyt on forumilla lääkkeet olemassa
Ai perskules, miten se on mahdollista kun mulla on Vitossa ihan erilainen ennakonsäädin mitä alunperin...eihän se voi olla mahdollista. Sen olisi pitänyt hajota jo perkeleen kauan sitten kun on monenttivärähtelya lohkon rakenne täynnä.
(eli kivarillekin tiedoksi: Kattele vähän haun avulla mitä nämä meidän tohtorit on täällä kirjoitellut ja sitten sen mukaan teet omat johtopäätökset)
Se on taas tätä perjantaituubaa ilmeisesti tiedossa. Onneksi nyt on forumilla lääkkeet olemassa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Se mikä vaurioituu korjataan paremmaksi, eikä palata menneisyyteen
Nämä kun tahtovat vaurioitua ihan vakiokuosissaankin vaikka ovat niin hyvin suunniteltu.

Nämä kun tahtovat vaurioitua ihan vakiokuosissaankin vaikka ovat niin hyvin suunniteltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Olen henkilökohtaisesti aivan ihmeissäni, että Lounais-Suomen pikkukylästä tulee moottorinkorjaaja, joka korjaa paremmaksi Mersun moottorikonstruktion kuin Saksalaiset insinööritaidon huippuosaajat.veskola kirjoitti:Se mikä vaurioituu korjataan paremmaksi, eikä palata menneisyyteen![]()
Nämä kun tahtovat vaurioitua ihan vakiokuosissaankin vaikka ovat niin hyvin suunniteltu.

syöttöpumppuun ei kannata koskea, ei edes tyhjäkäyntiä kannata säätää, muuten moottori heti hajoo. pahimmassa tapauksessa moottori hajoo korjauskelvottomaks. eikä autolle muutenkaan kannata tehdä itse mitään, ei edes renkaita kannata vaihtaa. muuten pultit voi mennä väärään momenttiin ja on suurena vaarana, että ne jää löysälle ja rengas irtoaa vauhdissa ja kaikki kuolee. taikka jos ne meneekin liian kireelle voi pultit katketa liiallisesta solmumomentista ja rengas irtoaa ja taas kaikki kuolee. eikä autoa kannata oikeestaan edes tankata itse. on suuri vaara, että vahingossa laittaakin väärää polttoainetta tankkiin ja moottori vaurioituu. eikä mitään kannata tehdä autolle, ettei se vaan vaurioidu väärästä käytöstä, taikka viallisesta toiminnasta. autolla ei kannata edes ajaa. parehaiten se säilyttöää toimintakykynsä, kun siihen ei koske ollenkaan, vaan antaa sen olla siinä pihassa, taikka autotallissa, jos sellasen sattuu omistaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
[quote="Mika.T"]Tuo 10ast jykk on liian aikaisella.
Tuollainen paloäänien karahtelu kovilla kierroksilla ei ole koneelle terveellistä.
Ja se ennakonsäädin pyörä on tasapainotettu osa joten se on ihan se ja sama missä asennossa se siellä on.[/quote]
Vai on tasapainossa, kannattaisi ensin tutustua komponenttiin, ennekuin möläyttelee yhtään mitään.
Siellä kyseinen härveli kiertää muiden jakopään komponenttien kanssa syklissä, jossa momenttipistettä yritetään tasapainottaa. Se siitä vuoristorata härpäkkeestä.
Tuollainen paloäänien karahtelu kovilla kierroksilla ei ole koneelle terveellistä.
Ja se ennakonsäädin pyörä on tasapainotettu osa joten se on ihan se ja sama missä asennossa se siellä on.[/quote]
Vai on tasapainossa, kannattaisi ensin tutustua komponenttiin, ennekuin möläyttelee yhtään mitään.
Siellä kyseinen härveli kiertää muiden jakopään komponenttien kanssa syklissä, jossa momenttipistettä yritetään tasapainottaa. Se siitä vuoristorata härpäkkeestä.
Just näin 200D:n koneita muutamalla satkulla valita asti. En hirveesti olis huolissaan jonkin limpun asennoistaveskola kirjoitti:Se mikä vaurioituu korjataan paremmaksi, eikä palata menneisyyteen![]()
Nämä kun tahtovat vaurioitua ihan vakiokuosissaankin vaikka ovat niin hyvin suunniteltu.

En kyllä ymmärrä miten keskipakosäädin olis epätasapainossa? Epätasapainossahan sen pitää olla jos kerta värähtelyitä aiheuttaa. Ellei ole epätasapainossa niin ei todellakaan ole väliä missä asennossa se on jos pelkkää värähtelymomenttia miettii. Tasapainossa oleva pyörivä massa ei voi aiheuttaa mitään värähtelyitä PISTE .
On sitä pumppua pyöriteltu "sorvissa" ja ei se siitä lentoon lähteny eikä pahemmin värissykkään. Sitäpaitsi pumpun laakerit sekä rakenne on sitä luokkaa ettei ne kummoisia ylimääräisiä värähtelyitä kestä. Siis ei todellakaan sillä värähtelyllä ole mitään merkitystä moottorin kestoon.
nyt kun tässä on tätä puhetta syöttöpumpusta, niin heitetään väliin yksi oma kysymys...
onko tuossa mun 200D:n koneen pumpussa se "ALDA kello" vai mikä lie, eli olisko tuossa sellainen ns. ulkoinen syötönsäätö/voisiko tuota hyödyntää siinä asiassa
kone ja pumppu
onko tuossa mun 200D:n koneen pumpussa se "ALDA kello" vai mikä lie, eli olisko tuossa sellainen ns. ulkoinen syötönsäätö/voisiko tuota hyödyntää siinä asiassa

kone ja pumppu
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jep. jos siis tarkotat sitä "alppiventtiiliä"?. siitä ei normiolosuhteissa pysty, kun vähentään söttöä, mutta jo ruuvvatussa pumpussa se on ihan kätsy katsastusruuvvi.
elikkäs se on toi messingin värinen mollula, missä on talttapää ruuvvi ja sen ympärillä 10mm lukitusmutteri.
elikkäs se on toi messingin värinen mollula, missä on talttapää ruuvvi ja sen ympärillä 10mm lukitusmutteri.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
ok. kiitos tiedosta... pitääkin miettiä uusiksi, että vieläkö tuo moottori on myynnissä syöttöpumppuineen 200 €:llapera8x kirjoitti:jep. jos siis tarkotat sitä "alppiventtiiliä"?. siitä ei normiolosuhteissa pysty, kun vähentään söttöä, mutta jo ruuvvatussa pumpussa se on ihan kätsy katsastusruuvvi.
elikkäs se on toi messingin värinen mollula, missä on talttapää ruuvvi ja sen ympärillä 10mm lukitusmutteri.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jos on tuoreempi kuin 90 niin 100€ tarjottu.napa kirjoitti:ok. kiitos tiedosta... pitääkin miettiä uusiksi, että vieläkö tuo moottori on myynnissä syöttöpumppuineen 200 €:lla

Lisää tietoa: www.skg.fi
pelkästä syöttöpumpusta, vai koneestaveskola kirjoitti:jos on tuoreempi kuin 90 niin 100€ tarjottu.napa kirjoitti:ok. kiitos tiedosta... pitääkin miettiä uusiksi, että vieläkö tuo moottori on myynnissä syöttöpumppuineen 200 €:lla


kone on siis tuollainen "uuden mallinen" OM601, jotain 90-91 vuosikertaa se kuitenkin on... suuttimet on hieman etukenossa, siitä kai voi myös jotain päätellä

tämä syttöpumppu asia rupes vain tänään häiritsemään, kun siihen nyt näyttäis olevan helppo rakentaa se "ahtopaineesta riippuvainen syötönsäätö", kaikissa OM601 koneen pumpuissa ei käsittääkseni asia ole aivan näin yksinkertainen/edullinen toimenpide

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
satku koko koneesta eikä tarvii odotella ostajaa...jos mä jotain olen ostamassa niin ostan myös vaikken vältämättä tarvitsekkaan. Tarviitko muuten vaihdossa tyhjän lohkon ja vaparin mäntiä 
Ai niin, se alppikellon säätöalue ei kai ole ihmeellinen, ja kun pumppu tehdään 7mm elementeille niin sen säädön siihen tekeminen on enää pikkujuttu vaikka lähtökohta olisi mitä...ja sitten riittää säätöaluetta...0....170+ kuutiota

Ai niin, se alppikellon säätöalue ei kai ole ihmeellinen, ja kun pumppu tehdään 7mm elementeille niin sen säädön siihen tekeminen on enää pikkujuttu vaikka lähtökohta olisi mitä...ja sitten riittää säätöaluetta...0....170+ kuutiota

Lisää tietoa: www.skg.fi
juu ei, en mä viitsi aivan ilmaiseksi tuota antaa ja aina mä jotain käyttöä tuollaiselle keksin, jos ei mee kaupanveskola kirjoitti:satku koko koneesta eikä tarvii odotella ostajaa...jos mä jotain olen ostamassa niin ostan myös vaikken vältämättä tarvitsekkaan. Tarviitko muuten vaihdossa tyhjän lohkon ja vaparin mäntiä
Ai niin, se alppikellon säätöalue ei kai ole ihmeellinen, ja kun pumppu tehdään 7mm elementeille niin sen säädön siihen tekeminen on enää pikkujuttu vaikka lähtökohta olisi mitä...ja sitten riittää säätöaluetta...0....170+ kuutiota

onhan mulla myös se 722.4 laatikko tuon perään, niin teen vaikka lapsille telamaasturin leikkikaluksi noista ylimääräisistä mersun osista

ja jos asia on noin, että sen morkoolin rakentaa ihan samalla vaivalla pumppuun, kuin pumppuun, niin ei tuolla alppikellolla sitten mitään "arvoa nostavaa" ominaisuutta tunnu olevan...
pelästyin vain, että pitääkö nostaa hintapyynti 400 €:oon tuon syöttöpumpun takia


Viimeksi muokannut napa, Pe 04.12.2009 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nooh pumppupaja rakentaa...en minä
200€ on käypä päivän hinta tuommosesta koneesta ihan ilman pumppuakin...kunhan nyt koitin onko siima löysällä näin perjantaina. En mä oikeasti nyt just tarvii 200 d konetta kun pari raakiletta on tallissa...tai no toinen on 2,3 mutta kuitenkin.
Mistä sen tietää koska tuo yksi pöllähtää ja sitten ollaan taas kantta ja kampiakselia vailla.

200€ on käypä päivän hinta tuommosesta koneesta ihan ilman pumppuakin...kunhan nyt koitin onko siima löysällä näin perjantaina. En mä oikeasti nyt just tarvii 200 d konetta kun pari raakiletta on tallissa...tai no toinen on 2,3 mutta kuitenkin.
Mistä sen tietää koska tuo yksi pöllähtää ja sitten ollaan taas kantta ja kampiakselia vailla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä se on tasapainossa joten kannattanee Rumiluksen itsensä vähän perehtyä ko. osaan. Eikä aina kuvitella että itse tietää kaikesta kaiken ja muut ei tiedä mistään mitään.rumilus kirjoitti: Vai on tasapainossa, kannattaisi ensin tutustua komponenttiin, ennekuin möläyttelee yhtään mitään.
Toisekseen. ko. osassa ei ole mitään "ajoitusmerkkejä" joten se on aivan mahdotonta saada johonkin tiettyyn asentoon kampiakseliin/nokkaan nähden.
Niin miten se nyt on RumilusMika.T kirjoitti:Kyllä se on tasapainossa joten kannattanee Rumiluksen itsensä vähän perehtyä ko. osaan. Eikä aina kuvitella että itse tietää kaikesta kaiken ja muut ei tiedä mistään mitään.rumilus kirjoitti: Vai on tasapainossa, kannattaisi ensin tutustua komponenttiin, ennekuin möläyttelee yhtään mitään.
Toisekseen. ko. osassa ei ole mitään "ajoitusmerkkejä" joten se on aivan mahdotonta saada johonkin tiettyyn asentoon kampiakseliin/nokkaan nähden.