W108 Heiluriakselin kompensaatio iskari
W108 Heiluriakselin kompensaatio iskari
Löytyykö keneltäkään tai tietääkö kukaan mistä löytäisin W108 korisen 250S:n
taka-akselin "kompensator" iskarin räjäytys kuvan. Projektini onpellitetty ja akseli tarvis laittaa takas paikalleen mutta tuo kyseinen kompensaattori oli jo ostettaessa paloina vadissa. Nyt arveluttaa onko kaikki osat tallessa.
Onko kukaan koskaan kasannut moista kapinetta. Paljonko öljyä sisään tulee, ja kuinka sen he-le-ve-tin vahvan jousen saa suostuteltuasinne patruunansisään?????????
Kyse on nyt siitä paksusta iskarista joka onkeskellä akselisto vaaka suunnassa.
taka-akselin "kompensator" iskarin räjäytys kuvan. Projektini onpellitetty ja akseli tarvis laittaa takas paikalleen mutta tuo kyseinen kompensaattori oli jo ostettaessa paloina vadissa. Nyt arveluttaa onko kaikki osat tallessa.
Onko kukaan koskaan kasannut moista kapinetta. Paljonko öljyä sisään tulee, ja kuinka sen he-le-ve-tin vahvan jousen saa suostuteltuasinne patruunansisään?????????
Kyse on nyt siitä paksusta iskarista joka onkeskellä akselisto vaaka suunnassa.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: W108 Heiluriakselin kompensaatio iskari
Lienee kyse tuosta....JYYRÄ kirjoitti:Löytyykö keneltäkään tai tietääkö kukaan mistä löytäisin W108 korisen 250S:n
taka-akselin "kompensator" iskarin räjäytys kuvan. Projektini onpellitetty ja akseli tarvis laittaa takas paikalleen mutta tuo kyseinen kompensaattori oli jo ostettaessa paloina vadissa. Nyt arveluttaa onko kaikki osat tallessa.
Onko kukaan koskaan kasannut moista kapinetta. Paljonko öljyä sisään tulee, ja kuinka sen he-le-ve-tin vahvan jousen saa suostuteltuasinne patruunansisään?????????
Kyse on nyt siitä paksusta iskarista joka onkeskellä akselisto vaaka suunnassa.


177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jotakin vastausta
Tuon hydropneumaattisen tasaajan paikalle on mahdollista laittaa myös vastaava rautajousi mallista w111.
Vaihdossa menetetään tuon kehittyneemmän version automaattinen tasaus ominaisuus. Eli ideanahan on säätää kuormatun auton maavara takana alkuperäiseen asentoonsa.
Ko. tasaaja ei ole mahdollista korjata, ja kuoressahan on varoitukset, joissa
varoitetaan avaamasta. Kyseessähän on periaatteessa suurikokoinen iskunvaimennin ( valmistaja Boge ). Muistelen että hinta liikkuu n. 600 EUR
paikkeilla, kun taas tuon korvaavan jousen hinta kiinnityslaippoineen ym.
on luokkaa n. 140 EUR
Minulla on muuten tuollainen uusi sarja, jos tarvitset.
Vaihdossa menetetään tuon kehittyneemmän version automaattinen tasaus ominaisuus. Eli ideanahan on säätää kuormatun auton maavara takana alkuperäiseen asentoonsa.
Ko. tasaaja ei ole mahdollista korjata, ja kuoressahan on varoitukset, joissa
varoitetaan avaamasta. Kyseessähän on periaatteessa suurikokoinen iskunvaimennin ( valmistaja Boge ). Muistelen että hinta liikkuu n. 600 EUR
paikkeilla, kun taas tuon korvaavan jousen hinta kiinnityslaippoineen ym.
on luokkaa n. 140 EUR
Minulla on muuten tuollainen uusi sarja, jos tarvitset.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Samaan aikaa toisaalla...
Tänään on tosiaan puhuttu W111/108:n keskijousista paljon.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=48918
-Daaz

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Palikan iästä/kunnosta en osaa sano mitään. Kuva sattu silmään tuolta http://www.jaimekop.com:sta.JYYRÄ kirjoitti:Kyllä vaan, juuri tuosta uusitun näköisestä kapistuksesta on kyse.
Onko tuo kuvassa oleva uusi,korjattu vai muuten vaan puleerattu??
Netistä näyttäis löytyvän joku "Compensator Spring Kit" siihen.
Hauska yksityiskohta kuvanalareunassa; kaveri lataa "saippuaa" johonkin, mutta mihin?


177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Soittelin tossa projektin entiselle omistajalle ja kysyin miksi vakain oli purettu.
Kaveri kehu että se oli vuotanut öljyä ulos ja perä oli painunut. Mainitsi myös että hän oli irroittanut vakaimen ja myöskin purkanut sen.
Kehui että purettaessa oli vakain ollut viilapenkissä ja kaveri oli pyörittänyt putkipihdeillä päädyn auki. Kun pääty oli auennut oli ämpärillinen jousia,öljyä,kumeja,männänvarsi yms. partikkeleita sinkoillut ympäri tallia.
Meinas että ei kannata yrittää kasata / korjata...
No, ei pidä vaipua synkkyyteen vaan täytynee hommata jousi-laippa setti kuten Henry V. ehdotti.
Mitenkähän paljon tuon jousen pituus/jäykkyys vaikuttaa ajoominaisuuksiin?
Elikä jos haluan madaltaa/säätää auton takapään korkeutta niin ilmeisesti kannattaa lyhentää normaaleita jousia, eikä tuota keskijousta?!?!
Entä miten normijousten lyhennys vaikuttaa keskijousen toimintaan?!?!
HMMMMMM.....
Kaveri kehu että se oli vuotanut öljyä ulos ja perä oli painunut. Mainitsi myös että hän oli irroittanut vakaimen ja myöskin purkanut sen.
Kehui että purettaessa oli vakain ollut viilapenkissä ja kaveri oli pyörittänyt putkipihdeillä päädyn auki. Kun pääty oli auennut oli ämpärillinen jousia,öljyä,kumeja,männänvarsi yms. partikkeleita sinkoillut ympäri tallia.

Meinas että ei kannata yrittää kasata / korjata...
No, ei pidä vaipua synkkyyteen vaan täytynee hommata jousi-laippa setti kuten Henry V. ehdotti.
Mitenkähän paljon tuon jousen pituus/jäykkyys vaikuttaa ajoominaisuuksiin?
Elikä jos haluan madaltaa/säätää auton takapään korkeutta niin ilmeisesti kannattaa lyhentää normaaleita jousia, eikä tuota keskijousta?!?!
Entä miten normijousten lyhennys vaikuttaa keskijousen toimintaan?!?!
HMMMMMM.....

W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W108:n alustaratkaisut
En kyllä missään tapauksessa suosittelisi muuttamaan jousien pituuksia, jäykkyys on sitten eri asia. On totta, että W108 ja muut isot Mersut on tehty melko pehmeiksi ja mukaviksi, mikä ei ehkä vastaa nykyistä käsitystä sporttialustasta, mutta ammattikoulukikat eivät välttämättä paranna tällaisella akselilla varustetun auton ominaisuuksia. Jos haluat jämäkän alustan, osta Opel Speedster.JYYRÄ kirjoitti:Mitenkähän paljon tuon jousen pituus/jäykkyys vaikuttaa ajoominaisuuksiin?
Elikä jos haluan madaltaa/säätää auton takapään korkeutta niin ilmeisesti kannattaa lyhentää normaaleita jousia, eikä tuota keskijousta?!?!
Entä miten normijousten lyhennys vaikuttaa keskijousen toimintaan?!?!

Kuten huomaat toisesta topcissa jossa asiaa käsiteltiin (viittaan itseeni

Jos nyt menet pätkäisemään takasivujousia lyhyiksi, tarkoittaa se sitä, että camber muuttuu negatiiviseksi, eli pyörien ylälaidat menevät sisäänpäin. Olen nähnyt tällaista tehtävän esimerkiksi vanhoissa Bemareissa, joissa on myös heiluritukijärjestelmä, mutta se näyttää kamalalta ja auto ohjautuu varmasti yhtä hyvin.
Jos sinulla on tuo kompensaatiojärjestelmä ja katkaiset jouset, järjestelmä luulee vain takaluukun kuorman lisääntyneen, ja korottaa perän tasoa. Koska kyseessä olivat kuitenkin lyhyemmät jouset, suurin osa painosta tulee keski-iskarin päälle, joka ennen pitkää hajoaa (?) ja sivujouset itse asiassa saattavat venyä lepoasentoaan pitemmiksi. Tämän vaikutusta ajo-ominaisuuksiin ei kai tarvitse edes kuvailla?

Jos taas keskellä on tavallinen kierrejousi ja katkaiset sivujousia, tulee keskelle enemmän painoa kun sivujouset eivät kanna, ja sen jousto-ominaisuudet heikkenevät koska se on kasassa ja ei tämäkään ole hyvä. Jos katkaiset keskijousta lyhyemmäksi, laskee koko perä, ja taas olet tilanteessa, jossa camber on päin metsiä.
No, jos lasketkin vain etupäätä? Edessähän on eripituisilla kolmiotukivarsilla toteutettu tuenta. Jousia katkaistaessa camber muuttuu hieman negatiiviseksi, mutta samalla nokka laskee. No hyvä. Mutta miten tämä vaikuttaa perään? Taka-akselin vanha suora yläsuunta nojaa nyt eteenpäin, koska auto on nokallaan. Tällöin kuoppien aiheuttamat iskut tulevat hieman enemmän taaksepäin kuin akseliston suunnittelija oli ajatellut, ja pyörä, joka ylösjoustoliikkeen aikana liikkuu hieman eteenpäin (katso pitkittäistukivarsien liike) joutuu erikoiseen tilanteeseen, jossa se joutuu liikkumaan eteenpäin ***, vaikka töyssyn voimavektori tulee edestä taakse. Tämä saattaa aiheuttaa pomputusta tms. Taka-akselin kannalta olisi siis parasta se, että kumpiakin päitä lasketaan tai ei lasketa saman verran.
No mitä sitten voi tehdä alustan jämäköittämiseksi? Ensinnäkin kannattaa uusia kaikki puslat, mutta sitä ei yleensä tehdä, koska se on kallista. Tästä johtuu monien Mersujen löysä ajotuntuma. Sen jälkeen on mietittävä, paljonko jämäkkyyttä halutaan lisää ****, ja hankittava jäykemmät jouset kaikkiin neljään kulmaan (jostain muusta autosta kun valmiita ei ole saatavana). Takakeskijousenkin voi toki vaihtaa jämäkämmäksi kierrejouseksi, koska tasonsäätömekanismeja ei kai ole kuin yhtä laatua. Lisäksi kallistuksenvakaaja edessä kannattaa teettää jämäkämmäksi Vallilan takomossa tai vastaavassa asiantuntevassa pajassa. Ja taaksekin voisi hankkia kallistuksenvakaajan, koska esimerkiksi 300 SE:ssä (W112) on sellainen samassa akselissa.
Jos haluat vielä laskea autoa (toimiihan oma C114:nikin samoilla akseliratkaisuilla ja sitä on joku vähän laskenut), kannattaa takakeskijouseksi valita tavallinen kierrejousi (ei siis sitä kompensaattoria), ja pitää laskut maltillisina. Kyseessä on kuitenkin vanha, tyylikäs auto eikä tuningkorolla.
***) Rengas liikkuu eteenpäin myös alasjoustoliikkeessä (roikutettaessa rengasta), mikä on tavallaan tahallistakin, koska se vähentää perän nousemista ylös jarrutuksessa. Tämä tosin toimii vain, jos lähtökohta on se alkuperäinen tehtaan peränkorkeus. Raskaasti madalletussa W108:n taka-akselissa jarrutus aiheuttaisi renkaan liikkumista taakse eli lähelle "tehtaan keskikohtaa", jolloin ilmiö lisää perän nousemista jarrutuksessa.
****) Jämäkkyys on suhteutettava auton korin kuntoon. Autossahan joustavat aina rengas ja jouset sekä kori (!), vaikka viimeinen ominaisuus on erittäin epähaluttu (vrt. korin jäykkyys). Jos kori on letku mutta jouset todella kovat (tai renkaat todella matalaprofiilit), siirtyy joustoliike koriin

Tuliko liian pitkä selostus taas?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
lisää
Jos käyttää tuota poikittaista rautajousta, niin sitä voi jäykentää laittamalla
paksummat aluskumit jousien päihin. Kumeja saa alkuperäisenä :
koko "vakio ", ja koko : "paksumpi"
Mutta tämähän ei laske perää vaan jäykentää....
Takapyörän jousitusta voi säätää myös kääntämällä jousen alla olevaa
lautasta, joka on siis tukivarren päällä ja siinä on kolme eri asentoa.
Tämä vaikuttaa myös perän korkeuteen, ja takapyörien kulmiin, joten
kannattaa kokeilla ja muutella tarvittaessa harkiten.
paksummat aluskumit jousien päihin. Kumeja saa alkuperäisenä :
koko "vakio ", ja koko : "paksumpi"
Mutta tämähän ei laske perää vaan jäykentää....
Takapyörän jousitusta voi säätää myös kääntämällä jousen alla olevaa
lautasta, joka on siis tukivarren päällä ja siinä on kolme eri asentoa.
Tämä vaikuttaa myös perän korkeuteen, ja takapyörien kulmiin, joten
kannattaa kokeilla ja muutella tarvittaessa harkiten.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Kiitos mielipiteistä,tiedoista ja vinkeistä.
Hommaan sen jousisetin hydraulisen kompensoijan tilalle. Ja sitten täytyy vaan kokeilla eri systeemeitä.
Tarkoitus ei ole raiskata hienoa 108:a vaan viilata yleinen olemus mielyttäväksi. 108 on alunperin hieman liian pehmeä alusta. Jos sitä aavistuksen jämäköittää niin sit on hyvä
Eihän sillä rata-ajoihin lähdetä mutta laitan siihen kuiteskin W126:sen 380 motorin joten sillä voidaan joskus ajaa kovaakin, ja onhan se vähäsen noloa jos auto kallistelee kauheesti esim. ohitus tilanteessa.... juuri kun näytät lippalakki-escortti pojalle mistä se kana pissii....
Niin, kyllähän se kallistelu aavistuksen pienenee kallistuksen vakaimellakin joka pitää asentaa V8:n yhteydessä taakse...
Hommaan sen jousisetin hydraulisen kompensoijan tilalle. Ja sitten täytyy vaan kokeilla eri systeemeitä.
Tarkoitus ei ole raiskata hienoa 108:a vaan viilata yleinen olemus mielyttäväksi. 108 on alunperin hieman liian pehmeä alusta. Jos sitä aavistuksen jämäköittää niin sit on hyvä
Eihän sillä rata-ajoihin lähdetä mutta laitan siihen kuiteskin W126:sen 380 motorin joten sillä voidaan joskus ajaa kovaakin, ja onhan se vähäsen noloa jos auto kallistelee kauheesti esim. ohitus tilanteessa.... juuri kun näytät lippalakki-escortti pojalle mistä se kana pissii....

Niin, kyllähän se kallistelu aavistuksen pienenee kallistuksen vakaimellakin joka pitää asentaa V8:n yhteydessä taakse...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC