250 Turbodiesel meinaa keittää
250 Turbodiesel meinaa keittää
Ensi pakkaset olivat jäädyttäneet Vm -99 250 Turbodiesel koneen hyhmään. Sulattelun jälkeen autoon jäi ikävä vika: moottori on alkanut nostaa lämpöjä kummallisesti. Kun lähtee ajamaan lämmityslaitteen säätimet kylmä-asennossa moottorin lämpötila nousee muutamassa minuutissa yli 80 asteeseen. Sitten pysyy hetken paikoillaan ja alkaa kivuta uhkaavasti 100 asteen nurkille. Pitemmälle en uskalla päästää vaan käännän lämmityslaitteen täysille ja puhalluksen maksimiin. Moottorin lämpötila laskee hetkessä 80 asteeseen. Alle 80 nopeudessä lämppäri täysillä voi ajaa, mutta nopeuden noustessa tai lämppäri kylmälle säädettynä moottorin lämpö nousee heti. Jäähdyttimen edessä on kaksi sähköistä flektiä ja visko takapuolella. Kun lämpö on n. 90 sähköflektit kytkeytyvät päälle, mutta ilman lämmityslaitteen päälläoloa lämmöt eivät laske.
Termostaatin vaihdoin 80 asteiseen, koska ajattelin sen olevan rikki. Sillä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta ongelmaan.
Mitä voisi tehdä? Uusi jäähdytin, vesipumppu vai vaikuttaako jo kansi- tai muun suuremman remontin tarpeelta? Onko muita vikamahdollisuuksia?
Termostaatin vaihdoin 80 asteiseen, koska ajattelin sen olevan rikki. Sillä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta ongelmaan.
Mitä voisi tehdä? Uusi jäähdytin, vesipumppu vai vaikuttaako jo kansi- tai muun suuremman remontin tarpeelta? Onko muita vikamahdollisuuksia?
Vesipumppu sökö.Kai tossakin on lämppärille omansa niin sillä jäähdyttää.Kyllähän kai kumminkin konetta käytettiin ku oli nesteet jäässä
.Sillai vois vesipumpun rikkoa.

Viimeksi muokannut Pietu71, Su 26.11.2006 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Kuulostaisi siltä, että vesipumppu olisi korkannut. Ainakin tuossa mallissa on ollut vesipumpussa muovi siivet ja ne jossain vaiheessa pettävät. Itselläni on kummassakin samanlaisessa moottorissa ollut muovirataspumppu ja ekasta se hajosi, aiheuttaen juurikin tuollaisen ilmiön ja tästä uudemmasta vaihdoin pumpun ennenkuin tuli vahinkoa.
Korvauspumpuissa on jo metalli siivet, eli tehtaalla on ongelma tiedostettu.
Korvauspumpuissa on jo metalli siivet, eli tehtaalla on ongelma tiedostettu.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
niacin kirjoitti:Ai lämppärillä on oma vesipummunsa, joka kierrättää vettä erikseen järjestelmässä. Tuohan selittäisi asiaa. Taidan hakea Merteililtä uuden pumpun.Pietu71 kirjoitti:Vesipumppu sökö.Kai tossakin on lämppärille omansa niin sillä jäähdyttää.
Tähän saa vastata oikeesti asian tietävät jotka omistaa tämmösiä uudempia

aina vaan fixataan :) 230te -86
Joo kyllä noissa on lämppärille oma pumppu, joka sitä nestettä kierrättää.niacin kirjoitti:Ai lämppärillä on oma vesipummunsa, joka kierrättää vettä erikseen järjestelmässä. Tuohan selittäisi asiaa. Taidan hakea Merteililtä uuden pumpun.
Tuossa on kuva rikki menneestä muoviratas pumpusta ja kuten sanoin, on noissa kummassakin, eli vanhassa ja nyt tossa uudessa vaihdettu toi pumppu ja kummassakin on nyt metallisiivillä
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
yleisesti ottaen taitaa olla moottori, kun moottori, niin oikea käyntilämpötila siinä 90 asteen hujakoilla. ja termaritkin on siinä hujakoilla, millon enemmän, taikka vähemmän alitte 90.jpeltoma kirjoitti:Lainataas tätä ketjua vähän: Kertoisiko joku mikä on OM605.960 eli C250TD koneen normaali käyntilämpötila. Nyt kun on näitä ekoja pakkasia tullut, tuntuu että lämpöä ei puske täysillä.
Omassani lämpömittari näyttää ajossa n. 70 astetta, eli selkeästi alle 80 asteem merkin. Onko normaalia?
jonkun verran on kuitenkin merkki ja mallikohtasia eroja noissa. mun 250 turbodiiseli käy melkein 80 asteessa, oiskohan mittarin mukaan jotakin 83 astetta, eikä normaaliajossa nouse sen enempää. paikallaan käyttäessä lämpösellä ilmalla nousee ja kovassa revityksessäkin nousee jonkun verran. ainakin mersun turbodiiseleissä on termarit ollu vähän viileemmällä asteella, kun vapareissa. muistelisin, että jossakin 85 asteen huijakoilla.
niin sanoisin, että termarissa vikaa, jos käy kauheesti alle ton 80 asteen. niin ja tarviketermareita ei kannata ostaa. saattaa olla rikki jo uutena. kerran yhteen ventoon joutu vaihtaan 3 kertaa peräkkäin tarviketermarin, kun se kolmas oli vasta toimiva. kahdella ekalla heilu jossakin reilussa sadassa asteessa se lämpötila...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
80 asteessa pitelee mullakin. Kesäkuumalla sain nousemaan vaunuperässä ehkä 93 asteeseen. Taisi olla niin että sähköflektit starttaa ensin jäähdyttämään ja visko tarttuu kiinni josskin 95 nurkilla ja lopulta jossakin lämmössä kytkee ilmastoinnin pois jos sellainen autossa on.
Alkuperäiseen ongelmaan, täältä myös veikkaus vesipumpun vaihdolle. Kerroppa korjaantuiko sillä.
Alkuperäiseen ongelmaan, täältä myös veikkaus vesipumpun vaihdolle. Kerroppa korjaantuiko sillä.
80..83 ja pikemminkin sanoisin 80 on normaali mersun lämpö. Jos alle niin aluksi termostaatti vaihtoon ja jollei auta niin aloittaa ihmettelemään antureiden ja mittareiden ihmeellistä maailmaa, johon ei kai tule tolkkua koskaan.
Huom ! Alkuperäisetkin, mersun termarit kannattaa keittää kattilassa rautalangan nokassa, niin näkee aukeaako. Yksi on tullut vastaan joka oli aina jumissa -> pahimmillaan kannetiivste poks. Eikä vain mersun vaan kaikkien merkkien.
Huom ! Alkuperäisetkin, mersun termarit kannattaa keittää kattilassa rautalangan nokassa, niin näkee aukeaako. Yksi on tullut vastaan joka oli aina jumissa -> pahimmillaan kannetiivste poks. Eikä vain mersun vaan kaikkien merkkien.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jo alkoi C250TD lämpenemään. Termosttaatti oli rikki ja kiertovesipumppu samoin. KL:ssä termari 20 eur ja alkuperäinen bosch kiertovesipumppu 50 eur. Avasin wanhan pumpun, ja hiilethän siitä oli loppu. Pyöri sillon tällöin jonkun hetken. Nyt lämpömitari on tasan 80 asteessa ja kuumaa tulee yllättävän nopeasti kun koneen käynnistää.
Se on mersun upea ominaisuus, kun lähden tuosta kotoa, oli se sitten OM601 (Vito) tai OM603 (300tdt) niin tuon valtatiepätkän jälkeen kun on ajettu joitakin kilometreja lämpömittari näyttää 60 ja lämmintä tulee.
Vastaavasti audilla akka ajaa semmosen 30 km niin alkaa lämpöä tulemanaan ja kun se on työpaikalla (42 km) niin lämpömittari ei ole vielä siellä missä se pidemmän ajon jälkeen on eli 90.
mersun voi vaikka käyttää lämpimäksi pihalla ja siihen ei mene liikaa aikaa...ei ehdi kahveeta juomaan.
Vastaavasti audilla akka ajaa semmosen 30 km niin alkaa lämpöä tulemanaan ja kun se on työpaikalla (42 km) niin lämpömittari ei ole vielä siellä missä se pidemmän ajon jälkeen on eli 90.
mersun voi vaikka käyttää lämpimäksi pihalla ja siihen ei mene liikaa aikaa...ei ehdi kahveeta juomaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
se on kyllä jo jotakin, mitä mersussa arvostaa. moni on ihmetelly, että miten voi auto ja vielä diiseli lämmetä noin nopeeta!?!? kaikki om601, 602 ja 603 moottoriset mersut mitä on ja ollut, niin lämpiää vikkelästi. oli pakkasta kuinka paljon vaan, niin 5 minuutin ajon päästä on mittarissa jo ainakin se 60 astetta.veskola kirjoitti:Se on mersun upea ominaisuus, kun lähden tuosta kotoa, oli se sitten OM601 (Vito) tai OM603 (300tdt) niin tuon valtatiepätkän jälkeen kun on ajettu joitakin kilometreja lämpömittari näyttää 60 ja lämmintä tulee.
Vastaavasti audilla akka ajaa semmosen 30 km niin alkaa lämpöä tulemanaan ja kun se on työpaikalla (42 km) niin lämpömittari ei ole vielä siellä missä se pidemmän ajon jälkeen on eli 90.
mersun voi vaikka käyttää lämpimäksi pihalla ja siihen ei mene liikaa aikaa...ei ehdi kahveeta juomaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Jatketaas vanhaa ketjua lämmöistä, miten teillä on viismukisen TD:n OM605 250 TD lämmöt pysynyt näillä kahdenkympin pakkasilla ajossa. Mulla on nokkapeitto paikallaan (ei tainnu olla merkitystä juurikaan). Ja lämmöt tahtoo jäädä mittarista arpoen sinne 75 paikkeille, eikä hirveän kuumaa puske sisälle? Vaatisi ilmeisesti suht kovilla kierroksilla ajoa että lämmöt nousis. Mites muilla, nouseeko lämmöt 80:iin normi maantienopuksissa muilla tällä koneella? Ei kai... 

Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Selvä termari vika.Jos termari toimii niin keulille ei tartte mitään pahveja.Ja alkuperäinen suoraan paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Pakko kompata atlasta, n kuukausi sitten vaihdoin termarin ja nesteet, niin johan alkoi lämpenemään. Tahtoo olla nuo termarit, niinkuin Veskolakin tuolla mainitsi, vähän kulutustavaraa näissä "tähti merkeissä". Aiemmilta termarin vaihdoilta "kouliintuneena", olen nykyään aina keittänyt ne, ettei viikon päästä tarvii vaihdella uutta. On ollut luvattoman paljon jopa alkuperäisissä vikoja.atlas kirjoitti:Selvä termari vika.Jos termari toimii niin keulille ei tartte mitään pahveja.Ja alkuperäinen suoraan paikalleen.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Mä olen nyt tohon vaihtanu 1,5 vuoden sisään kaksi uutta BEHRIN termaria KL:stä, ja kai se PAKKO on uskoa että se on TAAS RIKKI
Olisko jollain vinkkiä mitä termaria laitetaan paikalleen, BEHR:ä en enää osta.

Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Vastaan tähän itse jos joku muu taistelee saman asian kanssa. Oheisessa linkissä on tietoa miten autoon saa kuumemman VOLVON letkutermarin, tätä kokeilen seuraavaksi itekin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p646066" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p646066" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
eipä tossa mun ex 202 noussu lämmöt etes kesällä sen 80 yli...
talvella jäi reilusti alle...mietin sitä termaria mutta ei sitten tullu vaihettua...nyt saa seuraava omistaja pähkäillä sen kans.
talvella jäi reilusti alle...mietin sitä termaria mutta ei sitten tullu vaihettua...nyt saa seuraava omistaja pähkäillä sen kans.
Re: 250 Turbodiesel meinaa keittää
Nyt on 250TD:n ylävesiletkun sisällä volvo/renun 89 asteen letkutermari. Aikaa meni 10 minuuttia. Ja tadaa...autoon palasi lämmöt takaisin, kiva taas huomata että mese on lämmin auto kunnossa ollessaan... Ei uskoisi mutta noilla BEHR:in termareilla ei tee nykyään mitään. Edellinen kesti 4 kuukautta! Olkoon se rikkinäinen termari edelleen siellä alavesiletkussa.
Kiva nähdä miten paljon kulutus putoaa, lämpömittari tuntuu olevan keskialueella melko onneton, auton moottori tuskin on ollut sitä 75 astetta mitä mittari näytti. Nimittäin sisälle tuleva ilma on huomattavan paljon kuumempaa kuin ennen, ja ei kyllä 5 asteesta ole kiinni tossa.
Motonetistä toi renun termari löytyy numerolla 30-6016
Kiva nähdä miten paljon kulutus putoaa, lämpömittari tuntuu olevan keskialueella melko onneton, auton moottori tuskin on ollut sitä 75 astetta mitä mittari näytti. Nimittäin sisälle tuleva ilma on huomattavan paljon kuumempaa kuin ennen, ja ei kyllä 5 asteesta ole kiinni tossa.
Motonetistä toi renun termari löytyy numerolla 30-6016