Imuputkien rakentaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Imuputkien rakentaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tietääkös joku miten näitä imuputkia rakennellaan:

http://teamfalken.1g.fi/kuvat/Valtonen% ... _small.jpg

Samantyyppisiä taisi olla eräässä V8 moottorilla olevassa 60 luvun mersussa :roll:

Vai onko nuo vain tarralla päällystettyjä metalliputkia ?

Haluaisin "muovisen" eli ilmeisesti lasikuituisen tai epoksista valetun putken metallisen tilalle. Putken pitäisi kuitenkin tehdä pari mutkaa ja kierrettä matkalla ja laajentua suuremmaksi.

Leivotaanko jostain massasta muoto, päällystetään muovilla ja sitten kaivetaan sisälmykset pois ? Uretaanista tietty voisi "sorvata" putken mallin mutta tulee aika sotku.
Viimeksi muokannut veskola, To 03.12.2009 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Taitaapi olla hiilikuitua nuo valtosen putket, ja se on kotikonstein turhan haastavaa/mahdoton tehdä, kun tarvii vissiin jonkun uunin missä osat lämmön ja paineen kans kovetetaan. Ja on aika arvokasta...

Lasikuidusta on helppo tehdä kotioloissakin vaikka mitä mutta tarttee kyllä muotin minkä päälle laminoi... Tuommosen tarvitsemas muotin tekemisessä sitten onkin hommaa! :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sitä helppoa muottia tässä just haetaan, ei yksittäisiin kannata mitään vaikeata muottia alkaa tekemään.

...eikä tarvii olla hiilikuitua :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Voihan sen tehdä niinkin että metallista teet semmosen putkiston kun tarttee olla. Siihen sitten joku 10 kertaa jotain kiinteää vahaa että kappaleet lähtee suosiolla irti. Sitten laminoit haluttuun paksuuteen lasikuidun putkiston päälle ja annat kuivua. Kun on kuiva niin rälläkällä lasikuitu halki ja poikki niistä kohdin kun on tarvis että saat metalliputket pois sisältä. Sen jälkeen vaan karhentaa lasikuidun niistä kohdin mistä liitetään takas yhteen ja uutta lasikuitua päälle.

Lasikuitu on valmiina ruman näköstä ja vaatii maalin päälle. Ja kun se sileä muottipintakin on siellä putken sisällä... :? No onneksi se on helppoa hioa rälläkällä ja pakkelilla saa siloteltua..

Työtä se vaan teettää näikin, mutta sitähän tämä harrastaminen on! :D

Jos itse tekisen niin varmaan näin tulis yritettyä voi olla kätevimpiäkin konsteja...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Eikös toi ole kaikkein helpoin tehdä siten, että uretaanilevystä leikkaa, liimaa ja muotoilee tarvittavat putket, toimii muottina, johon pari kerrosta lasikuitua. Kuivuttua niinkuin PTRacing sanoi, eli leikkaa halki ja hio pinnat sileiksi. Jos viel haluaa sen hiilikuidun näköiseksi, laminoi ne puolikkaat yhteen hiilikuidulla, on kevyt ja kestävä. No laadullisesti tuskin ihan tuollainen kuin Griddellä, mutta kohtuu asiallisen saa kumminkin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei hiilikuituosille aina uuneja tarvi. Kyllä sitäkin voi laminoida ihan samalla tavalla kuin lasikuituakin. Eli voi hyvin tehdä kokonaan hiilikuidusta lasikuitumenetelmällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sergey kirjoitti:ei hiilikuituosille aina uuneja tarvi. Kyllä sitäkin voi laminoida ihan samalla tavalla kuin lasikuituakin. Eli voi hyvin tehdä kokonaan hiilikuidusta lasikuitumenetelmällä.
Ja taas oppii uutta, pitäis alkaa perehtyyn enemmän asiaan... :D
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Hiilikuitu osien tekeminen autoklaavissa on perusteltua silloin, kun tarvitaan ehdottoman tasalaatuista ja kevyttä tuotetta. Tuommoisessa tilanteessa, mitä Veskola kysyi, ei sen tarvitse olla niin laadullisesti kriittistä, eli kotikonstein saa kohtuu hyvännäköistä ja kestävää.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olis melkone autoklaavi mihi noi hiilikuitupurjeveneet laittais ;)

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin ja "feikki hiilikuitua" saa sitten tehtyä niin, että laminoi normaali lasikuidun päälle muutaman kerroksen hiilikuitua... tulee hiilikuidun ulkonäkö, mutta kestävyys on kuitenkin ihan normaali lasikuidun luokkaa, siis jos ei ole näitä kunnon alipaine ja lämmitys ym. juttuja käytössä, mitä kunnon hiilikuitu vaatii...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Tai jos ei halua halkoa putkea, niin styroksista muotti ja asetonilla liuotus kun kuitu on kuivunut :wink: Hiilaria voi tosiaan tehdä kuten lasikuituakin, mutta sen etuja ei saa, ainoastaan kovat materiaalikulut. Jos on vähän simppelimpi osa, niin painetta noihin on saatu hiekkaan hautaamalla. Ompa jotkut hurjat jopa tiivistäneet vanhoja helloja kestämään alipainetta. Mopopuolella jotkin ovat itse tehneet melkoisen hienoja kuituosia ihan tankeista lähtien ja suojapanssareita hiilarista jne. Itse olen ihan käsi kuidun kanssa, mutta joidenkin touhuja seurannut. Mitenköhän lie toimisi nämä jossain tv-shopissakin näkyneet vaatteiden pakkauspussit :roll:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä siinä jonkinnäkönen paino ja lujuus etu tulee... tai ainaki veneissä tulee jopa 30% vähemmän kuollutta painoa ku ei tarvi tehdä nii paksua seinämää ja jännevälejä voi pidentää.

Mutta näin pienissä kappaleissa asia on merkityksetön...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hei tuo asetoonin käyttö styroksin kanssa voisi olla ihan jees...tai ehkä kokeilen myös halkaisua. Se on vain kohtuu hankala tehdä se sisämuotti tässä tapauksessa vaikka voisihan siinä käyttää tuota nykyistä putkikötöstystä.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0038.jpg

Lasikuidusta tuli tehtyä näinkin hieno kapine :lol: eli pinnalle vain sivelin tuota topcoatia ja sitten hiontaa ja hiontaa.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0642.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0643.jpg

...ja muottina oli vaimon kalsarit eli sukkahousut...

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0639.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0640.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0641.jpg

Niin joo mitä tuohon hiilikuituun tulee niin se kai vaatii usein jotain ihme alipaineella toimivia imumuotteja tjms, että pysyy tiiviisti muotissaan...mutta hiilikuitu ei ole mun juttu. Miksi sitä edes käytetään tuolla :shock: (mulla on niin paljon tehoa, ettei tarvii keventää :lol: )

Kiitos...
Lisää tietoa: www.skg.fi
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Sergey kirjoitti:kyllä siinä jonkinnäkönen paino ja lujuus etu tulee... tai ainaki veneissä tulee jopa 30% vähemmän kuollutta painoa ku ei tarvi tehdä nii paksua seinämää ja jännevälejä voi pidentää.

Mutta näin pienissä kappaleissa asia on merkityksetön...
Tosiaan en itse tiedä, näin vain on kerrottu. Tosin noita kuituja ja hartseja on jos jonkinlaista, että pelkkä lasi- ja hiilikuidun vertailu on vähän kuin vertailisi kulkeeko mersu vai bemari kovempaa... Joskus on ollut tarkoituksena tällainen lueskella: KOMPOSIITTIRAKENTEET Olli Saarela, Ilkka Airasmaa, Juha Kokko, Mikael Skrifvars, Veikko Komppa, 2007. ISBN 978-951-9271-28-6, 500 sivua. Löytynee lähimmästä kirjastosta ainakin tilaamalla jos aihe kiinnostaa tarkemmin.
veskola kirjoitti:Hei tuo asetoonin käyttö styroksin kanssa voisi olla ihan jees...tai ehkä kokeilen myös halkaisua. Se on vain kohtuu hankala tehdä se sisämuotti tässä tapauksessa vaikka voisihan siinä käyttää tuota nykyistä putkikötöstystä.
Rupesin näin tuoreella päällä miettimään, että taisi ehkä liueta myös ihan bensaan. En kyllä ole varma. Selvinnee kun kokeilee. Helposti tuo kuitenkin liukenee, muistan vaan joskun yrityksen liimailla styroksilennokkia kasaan kolarin jäljilltä. Se jotakuinkin katosi. Eikä muuten kestä spray-maaliakaan :lol: Vaan jos se putki on halkaistu ja saa vaikka öljyä, niin voi tulla läpi jossain vaiheessa tai alkaa hilseillä. Tai sitten kestää 20 vuotta...

Ottaa klöntin styroksia ja veistää kaikki pois mikä ei muistuta imuputkea :D Jos tuon tekee, niin pintaan vaikka joku teippi tai elmukelmu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No kunhan saa siitä alkurakenteen ja halkaisun jälkeen voi vielä laminoida lisää tavaraa päälle ja tietysti se top/gelcoat pintaan. Ei tuolla imuputkessa ihmeitä tapahdu.

Piipunhattuja tehtiin silleen, että styrox esti betonin menon hormiin ja sitten kuumailmapuhaltimella (tailiekinheittimellä :twisted: ) puhalletaan sturox pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Lähinnä tarkoitinkin sisäpuolta, mutta et sinne varmaan huohotuksia vetele... Sinne kun kuitenkin tahtoo jäädä kuidun päitä auki halkaisun jäljiltä. Mutta tuo on kyllä tosiaan aika "helppo" paikka olosuhteiltaan, että tuskin tulee ongelmia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyyl mä huohottelen sinne putkeen nytkin. Ei kai se sieltä läpi tule vaikka pääsee puoleenväliin asti. Eikös lasikuidusta tehdä öljytankitkin taloihin.

...niin ja jos jotain tahraa tihkuu putken pintaa niin se on aivan sama. En mä mitään tuning autoa ole rakentamassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mites muuten tehtiinkö sitä "napalmia" styroksista ja bensasta? On aika liisteriä saada putken sisältä pois. Tai sitten muistan vääri... Tulitikulla kyllä lähtee mutta sitten ei enään taida olla sitä putkeakaan :lol: :lol:

En kyllä usko että tulee öljy läpi kun joskus tuolla kurapyöräfoorumilla, muistan lukeneeni että joku teki enskaan isomman tankin lasikuidusta!
Ja pysy vielä bensat sisällä :shock:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
huihai321
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 30.11.2009 03:24
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja huihai321 »

Alumiinisaippua ja bensaa.
Kyllä ne bensat pysyy ku osaa käyttää oikeita materiaaleja, siis ei pelkastää hartsii ja kuituu.
Onhan suuret öljysäiliötkin kuidusta.
Taivas kattona
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

huihai321 kirjoitti:siis ei pelkastää hartsii ja kuituu.
No mitä muuta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

huihai321 kirjoitti:Alumiinisaippua ja bensaa.
Kyllä ne bensat pysyy ku osaa käyttää oikeita materiaaleja, siis ei pelkastää hartsii ja kuituu.
Onhan suuret öljysäiliötkin kuidusta.
Kyllä siinä vaan normi lasikuituvärkit oli käytössä, eli hartsi ja matto...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

riittää ku o oikee muovi ni tulee polttoainetiivis. Ei maksa ko. hartsi sen enempää ku tavallinenkaan ja saa jokaisesta alan liikkeestä. Tuttua taas venepuolelta... niitä o tehty jokunen 20-500l...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Kyllä niitä tankkeja ja vaikka mitä voi tehdä kuidusta, mutta silloin pitää jo tietää mitä tekee. Yritän vain vähän varoitella, että maltettaisiin ottaa asioista selvää ennenkuin aletaan tehdä :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei muuta kun kirjoittelet tähän tarvittavat tiedot niin sitten alkaa kuitu saamaan kyytiä.

Eli summarum tähän saakka: Jos haluaa bensaa tai öljyä pitävän astian, se pitää tehdä jollain "erikoisepoksiolla", jota tietenkään ei saa motonetista, vaan pitää mennä erikoisputiikkiin. Muuta ei oikein vielä ole irronnut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ja vielä oltiin tekemässä vaan ahtoputkea, eli tosi vähäinen määrä on öljyä sisällä? :) Ei kannata murehtia liikaa, ei muuta kun osan tekoon kun muotti on valmis!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...juu en imuputken suhteen ole huolissani öljystä...sehän öljy on siellä kampikammiossa normaalisti ja imuputki nyt voi olla lähes mitä vain, no ehkä pahviputki menee luttuun. Muuten vain kiinnostaa kun kaikki aina sanoo, että pitää huomioida se ja se mutta kukaan ei sitten lopulta kerro että mikä ja miten ? Onko se niin vaikea kirjoittaa se tieto tänne samantien, eikä vain varoitella, että mitään ei kukaan voi tehdä itse.

Hienon näköinen kuva oli kuitenkin...en tiedä oliko hiilikuitua vai teippiä kun en ymmärrä asiasta :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Johtuisko se haluttomuus kertomiseen siitä ettei ole kokeillut käytännössä kuinka homma toimii?

Itse en ikinä ole lasikuidusta mitään putkia tehnyt, paljon muuta kylläkin. Kuitenkin kyseisen aineen kanssa pelanneena sen tiedän että muotin tekemiseen se suurin vaiva ja mietintä menee että miten valmis kappale saadaa irti ja siitä vielä halutun lainen.

Ei muuta kun teet kokeilu kappaleen ja kerrot kuinka kävi, niin taas ollaan yhdessä viisaampia... :)
IG: @pyrytakkunen
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

veskola kirjoitti:Muuten vain kiinnostaa kun kaikki aina sanoo, että pitää huomioida se ja se mutta kukaan ei sitten lopulta kerro että mikä ja miten ? Onko se niin vaikea kirjoittaa se tieto tänne samantien, eikä vain varoitella, että mitään ei kukaan voi tehdä itse.

Hienon näköinen kuva oli kuitenkin...en tiedä oliko hiilikuitua vai teippiä kun en ymmärrä asiasta :oops:
PTracing kirjoitti:Johtuisko se haluttomuus kertomiseen siitä ettei ole kokeillut käytännössä kuinka homma toimii?
THä kirjoitti:Itse olen ihan käsi kuidun kanssa, mutta joidenkin touhuja seurannut.
Ei ole tarkoitus tyrmätä itse tekemistä, vaan päinvastoin. Jos vaikka vältät kolme ensimmäistä susikappaletta pienillä varoituksilla, niin kummasti enempi on motivaatiota ja aikaa tehdä jotain muutakin itse. Jokos olet tuon edelle linkittämäni opuksen etsinyt? Ongelma varmaan tosiaan on tuo, että kun niitä tekijämiehiä ei niin kauheasti ole. Tuossa lisätankissa taisi olla pinnassa hiilikuitu, alla lasikuitua ja aramidia, tehty kahdesta palasta jotka liimattu yhteen sialla. Muistaakseni. Katsele vaikka kurapyöräfoorumilta topicit "Lasi- ja hiilikuitu rakentelua." sekä "Jatkumo". Myös kirjoittajan "THA" juttuja kannattaa lukea.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No en ole :oops: pitänee hankkia kirjastokortti :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Epoksihartsia saa piltemoista ja motoneteistä, eikä oo sen kalliimpaa ku veistämöllä. :wink:

Esim. af:lla teki yks hullu marinon perälaudan epoksilla. :wink: :lol:
Vastaa Viestiin