SL280 1975 öljynpaine laskee?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
chriscraft
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 21.04.2008 16:36
Paikkakunta: Helsinki

SL280 1975 öljynpaine laskee?

Viesti Kirjoittaja chriscraft »

Moottorin öljynpaine laskee tyhjäkäynnillä, esim liikennevaloissa. Kun kierroksia nostaa, niin painemittari nousee takaisin maximiin.
Näin käy erityisesti kun on ajettu suhteellisen kovilla kierroksilla, ja moottori on lämmennyt. Moottorin ollessa kylmä, öljynpaineet pysyy hyvin maximissa myös tyhjäkäynnillä.

Mistä mahtaa johtua ja pitäisikö olla huolissaan..?
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Ainahan ne laskee, kuinka paljon ne laskee? Tarkoitus onkin että kierroksilla olisivat maksimissa.

Mulla laski yhdessä autossa melkein nollaan ja kierroksia sai olla paljon että nousi tappiin, vaihdoin öljyt ja suodattimen niin öljynpaineet oli kuin uudessa.

Ei syytä olla huolissaan tuo on ihan normaalia.
250CE 1969
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Öljy notkistuu lämmetessään ja ohenee.
Öljynpainemittarin vajoaminen alaspäin tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämmennyt kuuluu asiaan , se on terveen koneen ja hyvän öljyn merkki.

Kunhan se vaan ajossa tapittaa 3:ssa kilossa, niin kaikki on hyvin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mutta jos ihan nolliin laskee hyvilläkin öljyillä, niin se voi olla kuluneen öljypumpun merkki.

Mulla on pystärissä OM616 -koneessa aina tapissa. Mutta siinä onkin rempatussa moottorissa uusi öljypumpu. 8)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No jos ö-pumppu on niin kulunut, niin ei se kierroksilla enää nosta täysiin lukuihinkaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vai oliko niin, että sieltä voi ajan mittaan siivilä/suodatin tukkeutua tai o-renkaat lähteä mäkeen. Missäs se siivilä onkaan, numero 71kö?

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Itellä on 30 vuotta vanha tehtaan vaihtomoottori jossa pysyy paineet 3:ssa ja laskee tyhjäkäynnillä ehkä 2,5:een. Tottakai öljynpaine vaihtelee moottorissa kuormituksen mukaan, alle 1:n lukemissa taitaa koneessa olla jotain häikkää.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: SL280 1975 öljynpaine laskee?

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Jooo
Minula ne ei nouse edes nokka akseleille asti.
Purin tuon ketjun kiristimen ja ei siella ole kuin jousi ja luisti.....
Eikos siella pitaisi olla jousia kaksi kappaletta ja jokunen kuula myos??
autakaapa hadan hetkella.
Kiitos Jarifinn
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin - mikä moottori ?

PS: ketjunkiristin ei vaikuta öljynpaineisiin....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Henry V. kirjoitti:Niin - mikä moottori ?

PS: ketjunkiristin ei vaikuta öljynpaineisiin....
M110 moottorihan se on
Ja johonkin ne paineet haviaa, kun ei tule kuin muutama kupla etummaisille keinuvivuille.
ketjun kiristin kylla saa hyvin oljya.
voisiko olla oljy pumpun paine venttili jaanyt raolleen??
tiedoista ja avusta Kiitetaan
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mihin lukemaan paineet laskee ?
Voi se paineventtiilikin takerrella, mutta yleensä liittyy ylipitkiin öljynvaihtoväleihin ? Koska muuten on vaihdettu öljyt + suodatin ?

Samoin, samasta syystä, nokka-akselien päällä menevä öljyputki voi tukkeentua
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Itellä on 30 vuotta vanha tehtaan vaihtomoottori jossa pysyy paineet 3:ssa ja laskee tyhjäkäynnillä ehkä 2,5:een. Tottakai öljynpaine vaihtelee moottorissa kuormituksen mukaan, alle 1:n lukemissa taitaa koneessa olla jotain häikkää.
Tämäkin riippuu moottorista. mm. M110, M130, M127:ssa jne. paine mitataan suoraan suodatinjalan juuresta, kun taas vanhemmissa valurauta kaseissa öljykanavan kauimmasta kohtaa sylinterinkannen takapäästä. Tällöin tyhjäkäynnillä n. 1 barin tai alle lukemat ovat ihan normaalia.

Sinänsä tuo suodatinjalan vierestä mittaaminen on hieman vaarallista, koko järjestelmä saattaa olla ihan tukossa tai sökö, kuten usein oli vanhoissa M130:ssa kun suodatin oli vaihdettu väärin, silti neula näytti hyviä paineita.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

unski kirjoitti:.... kuten usein oli vanhoissa M130:ssa kun suodatin oli vaihdettu väärin, silti neula näytti hyviä paineita.
Jaa - miten sen voi vaihtaa väärin? - varmaakin voi....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jaa - miten sen voi vaihtaa väärin? - varmaakin voi....
Edit: kuva lisätty.

Suodatin tiivistetään koteloonsa paksulla O-renkaalla. usein tätä O-rengasta ei ole uuden suodattimen mukana, vaan se pitää "pelastaa" vanhasta...Tämä sitten unohtuu monesti, tällöin suodatin vuotaa raskaasti ja järjestelmä kierrättää suodattamatonta öljyä...seurauksen arvaa...itselläkin on yksi tuollainen moottori hyllyssä...yhtään kaulaa ei ole ehjänä...

Eli tuo osa 141...
Kuva

Tai tuo 239:
Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Henry V. kirjoitti:Mihin lukemaan paineet laskee ?
Voi se paineventtiilikin takerrella, mutta yleensä liittyy ylipitkiin öljynvaihtoväleihin ? Koska muuten on vaihdettu öljyt + suodatin ?

Samoin, samasta syystä, nokka-akselien päällä menevä öljyputki voi tukkeentua
No kun tama on taas naita ikuisoos projecteja,,,,
peruskorjasin sen koneen tuolla 96 vuoden puolella, ja auto oli toistakymmenta vuotta pressun alla, kunnes rupesin sita taas ruuvaamaan. oljyt on ollet koneessa sitten kasauksen mutta taisi menna kaikki nama vuodet ennenkuin veivasin sen kayntiin. hienostihan tuo kavi aina ne kymmenen viisitoista minuuttia kerrallaan. sitten kavin ajamassa talon ympari ja taisin kokeilla , etta vuotaako pakoputki joten kai se kavi siella 5000 kierroksessa kerran tai kaksi.
Sammutin koneen ja taas viikon paasta piti siirtaa autoa, niin kas kummaa
aluksi porisi niin natisti, vaan viiden minutin paasta alkoi selvasti venttiilien valys kalkatus. otin kopan auki ,,,ja kas kummaa kuivaa kuin oululaisen jallkkari leipa. kaveri starttaa ja mina katson voimattomana kun ei tule kuin kupla tai kaksi ykkos pytyn imu nostimen ruiskutus reijasta.Mina miettimaan etta mitahan osia jai taskunpohjalle?? ja eipa niita muistaakseni mersun koneesta voi montaa jaada, niin nuukasti on saksmanni ne suunnitellut. Huiliakselin tulppa auki ja starttaamaan.
Nayttaa oljya tulevan kun on lattia markana. tulppa kiini ja nokka ketjun kiristimen tulppa auki. startiia ja taas on lattialla lisaa oljya. Nokkaketju ui oljyssa kun starttaa ja pakonokan ensimmainen laakeri nayttaa saavan hyvin oljya myos. oljyn paineen nousee yli kahden kilon pelkalla startilla ja sytytys tulpat paikoillaan. Olisiko se seitseman kilon venttiili siella oljy pumpussa auennut silloin kuin niita kierroksia nostettiin sinne ylospain??
ja vaikka vahan sailytys ruostetta tai muuta ylimaaraista ollut siina venttiilissa, ja nyt se olisi sitten raollaan. En viitsisi testata etta kastuuko ylakerta kun pistaa ne 5000 taas kelloon.

Etta tallainenkin murhe voi olla,,,
Tyhjentavammin mina en tata osaa telle selostaa.
terveisin Jari
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

unski kirjoitti:
Jaa - miten sen voi vaihtaa väärin? - varmaakin voi....
Edit: kuva lisätty.

Suodatin tiivistetään koteloonsa paksulla O-renkaalla. usein tätä O-rengasta ei ole uuden suodattimen mukana, vaan se pitää "pelastaa" vanhasta...Tämä sitten unohtuu monesti, tällöin suodatin vuotaa raskaasti ja järjestelmä kierrättää suodattamatonta öljyä...seurauksen arvaa...itselläkin on yksi tuollainen moottori hyllyssä...yhtään kaulaa ei ole ehjänä...

Eli tuo osa 141...
Kuva

Tai tuo 239:
Kuva
Tuon Orenkaan mina kylla ymmarran mutta ei se muistaakseni vaikuta muuhun kuin etta oljy ei mene suodattimen lapi vaan ohittaa koko paperi tollon. Oljyn pitaa silti nousta niin kauas kuin reikia riittaa, ja sitten kun loppuu reijat. niin tuo 317 5 kilon luisti paastaa loput takaisin oljypohjaan mista pumppu sen hakee uudelle kierrokselle. jotenkin nain mina tuon olen ymmartanyt.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuon Orenkaan mina kylla ymmarran mutta ei se muistaakseni vaikuta muuhun kuin etta oljy ei mene suodattimen lapi vaan ohittaa koko paperi tollon. Oljyn pitaa silti nousta niin kauas kuin reikia riittaa, ja sitten kun loppuu reijat. niin tuo 317 5 kilon luisti paastaa loput takaisin oljypohjaan mista pumppu sen hakee uudelle kierrokselle. jotenkin nain mina tuon olen ymmartanyt.
Kyllä se suodatinkotelo on ihan täynnä öljyä alusta loppuun saakka, neste etsii aina sen helpoimman tien kulkea, jolloin suurin osa nesteestä kulkee suodattamattomana...tällöin jo muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen öljy on täynnä sopivasti hiovaa tavaraa, joka sitten irrottaa lisää tavaraa jne... En minä tätä muuten tässä esittäisi, mutta tuttavani joka on korjannut 40-vuotta Mersuja, muistutti joka kerta: "muista se o-rengas"...hän oli korjannut ja vaihtanut aivan liian monta tuolla tavoin tuhoutunutta moottoria...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä on sitten mielenkiintoinen juttu....
Moniko moottori on pilattu, kun tuo musta tiiviste on solahtanut mustaan jäteöljypaljuun :roll:
...Ja seuraava vaihtaja ei osaa edes kaivata mitään puuttuvaa tiivistettä.

Mutta olikohan tuo tiiviste joissakin patruunoissa jotenkin kiinteänä mukana ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Moniko moottori on pilattu, kun tuo musta tiiviste on solahtanut mustaan jäteöljypaljuun Rolling Eyes


niinpä...onneksi M110:sta lähtien tuota vaivaa ei enään ollut.
Mutta olikohan tuo tiiviste joissakin patruunoissa jotenkin kiinteänä mukana ?


Ei minusta ole noissa M130, M127, M180, M121 yms. vanhemmissa bensakoneissa koskaan mukana... Esim. Mercedksen omaan suodatinsarjaan se ei kuulu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Ei minusta ole noissa M130, M127, M180, M121 yms. vanhemmissa bensakoneissa koskaan mukana... Esim. Mercedeksen omaan suodatinsarjaan se ei kuulu.
Tässä kuva M130 filsusta ja tosiaan ei ole kumitiivistettä. Muistelen jotta se jää sinne ylös kun tuon purnukan pudottaa alas... toivon vaan että omassa se on siellä paikoillaan :shock: .


Kuva

M100 filtterissä taas on se tiiviste. Noista kuulemma suodattimen alle tuleva jousi hukkuu helposti - itsellä se on tallella. Jousi tiivistää filtterin ylälaippaan kiinni.


Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mersun virallinen ohje öljynvaihdon yhteydessätuohon paksuun kumirenkaaseen: "vaihdetaan uuteen". Tuo paksu o-rengas toimii samalla jousena puristaen suodattimen tiukasti paikalleen, vanhemmuuttaa se kovettuu, eikä tiivistä kunnolla. uudemmissa malleissa mm. M110 teräsjousi hoitaa saman asian.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

unski kirjoitti:Mersun virallinen ohje öljynvaihdon yhteydessätuohon paksuun kumirenkaaseen: "vaihdetaan uuteen". Tuo paksu o-rengas toimii samalla jousena puristaen suodattimen tiukasti paikalleen, vanhemmuuttaa se kovettuu, eikä tiivistä kunnolla. uudemmissa malleissa mm. M110 teräsjousi hoitaa saman asian.
Nyt me taas jamahdettiin tuhon suodattimen O,renkaaseen
Vaikka siella ei olisi koko suodatinta, niin ne paineethan ei siita muutu,,
Joten kysyn edeleenkin etta Minne ne paineet voi Uudessa moottorissa havita,,Oljynpaineet on tapissa tyhjakaynnila, vaan ei sita edelleenkaan riita nokka akseleille asti??
Viela kerran kiittaen
Jarifinn
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Oljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

No Niin, Nyt ne ylakerran oljymaarat on sitten taas ihan kohdallaan.
Purin tuon oljypohan pois ja avasin pumpun.
paineventiilin tulpaa avattaessa huomasin olemattoman jousipaineen, ja kas kummaa pestaessa sielta jai valkoinen kymmenen millia pitka langan patka,,,,,,,Kylla piti senkin paikka loytaa, kuin sinne paineventtiilin valiin nyt piti jaada, eika millaan sinne suodattimeen.
Katsoin tuonne suodattimeen myoskin, ja ei siella mitaan irto O-renkaita ole. alhaalla pinempi, joka painuu pultin ymparille ja ylhaalla isompi joka puristuu suodattimen rungon ymparille. Molemmat ovat tiukasti kiinni suodattimessa, (mercedes bentz Man filters) Pultattuani kaikki nippelit paikoilleen ja startattuani oljynpaineet yli kahden kilon, ei muuta kuin kayntiin ja kas vain, taas lentaa oljy oikeista reijista.
hyvaa vuoden alkua sinne pohjolaan
Jari
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SL280 1975 öljynpaine laskee?

Viesti Kirjoittaja karra »

Jatkan nyt tähän; luin Klubin foorumilta että M116 ja M117 moottoreissa öljynvaihdon yhteydessä jakoketjun kiristäjä tyhjenee ja uudelleen käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin ajan kiristäjä on velttona ja päästää ketjun rallattamaan jolloin se voi lyödä etenkin vahat ja mustiksi kovettuneet ohjurikiskot säpäleiksi. Samoin jos ketju on tarpeeksi venynyt se voi hypätä hampaan yli. Siksi oleellista on startata öljynpaineet ensin koneeseen siten että kipinää ei tule.

Itsellä kun ei ole noita M116/117 ollut käyttöautoina niin toki viimeisempään kesäautoon eli SECciin tein öljynvaihdon siten että starttasin konetta sen aikaa että paineet nousi mittarissa. Toinen kerta vastaavalla konella oli vuonna 2007 kun tein huollon 360 tkm ajettuun 500SE:hen enkä tosiaan muista miten silloin tein (autossa oli katti ja lambda).

E420 olen laittanut tulille sellaisenaan. Vanhoihin missä ei kattia olen starttailut niitä paineita ensin mutta katillisessa koneessa tuo proseduuri taitaa olla hieman kyseenalaista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin