Tarinointia tuontiautoista
Taitaa tällä hetkellä on ihan sama mitä tarjoat vaihdossa
autoliikkeeseen niin saat saman vastauksen:
"autosi on joko liian paljon ajettu tai väärän värinen tai
väärillä varusteilla tai sitten muuten vain ei suosittu malli, tai sitten
pitäisi olla dieslel moottori tai sittenkin bensamoottori"
Autoliikkeet taitavat tietää mitä on tulossa ja niinpä vaihtoautot otetaan sisään max Saksan sisäänostohinnoilla.
autoliikkeeseen niin saat saman vastauksen:
"autosi on joko liian paljon ajettu tai väärän värinen tai
väärillä varusteilla tai sitten muuten vain ei suosittu malli, tai sitten
pitäisi olla dieslel moottori tai sittenkin bensamoottori"
Autoliikkeet taitavat tietää mitä on tulossa ja niinpä vaihtoautot otetaan sisään max Saksan sisäänostohinnoilla.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Ja tosiasiahan on että suomessa autoissa on hinnoissa ilmaa todella paljon. Ts. verrataan perus (harmaa)tuontiautoon, tullataan se ja myydään pois ja myyntivoittoa saa helposti 30% vaikka myis vähän alihintaan.
Ja mitä isommaksi hinta menee niin sitä isommat on erot. Luulis että hintaerot pienenee kun autojen hinnat on useita kymmeniä tuhansia. mutta asiakas on sokea, se o ihan sama maksaako se auto 30 vai 40 tonnia "samaa hintaluokkaa" se mielessä on vaikka ero on iso.
Ei varmaan hyvä/paras esimerkki ole, mutta näistä mulla on toimituskokemusta jo tästä mallista 11 auton verran... tollanen 92-93 300CE24 tai 320CE... Suomessa kaikki järkiään reilusti yli 6 tonnia hintaa. Hyvistä vastaavista saa veroineen yms kuluineen maksaa nelisen tonnia tuotuna. Tai vaihtoehtoisesti samalla rahalla saa suomesta 2x enemmän ajetun 5v vanhemman karvalakkimallin. Sama juttu tolla mun farkulla mutta hintataso on vain pikkusen alempi.
Saa vain nähä millon se kupla puhkeaa... kauppiaat sen voi jo tietääkin ja siinähän se syy on miksi ei tarjota mistään autosta sen enemäpää kuin mitä sen sisäänosto arvo on muualla euroopassa.
Ja mitä isommaksi hinta menee niin sitä isommat on erot. Luulis että hintaerot pienenee kun autojen hinnat on useita kymmeniä tuhansia. mutta asiakas on sokea, se o ihan sama maksaako se auto 30 vai 40 tonnia "samaa hintaluokkaa" se mielessä on vaikka ero on iso.
Ei varmaan hyvä/paras esimerkki ole, mutta näistä mulla on toimituskokemusta jo tästä mallista 11 auton verran... tollanen 92-93 300CE24 tai 320CE... Suomessa kaikki järkiään reilusti yli 6 tonnia hintaa. Hyvistä vastaavista saa veroineen yms kuluineen maksaa nelisen tonnia tuotuna. Tai vaihtoehtoisesti samalla rahalla saa suomesta 2x enemmän ajetun 5v vanhemman karvalakkimallin. Sama juttu tolla mun farkulla mutta hintataso on vain pikkusen alempi.
Saa vain nähä millon se kupla puhkeaa... kauppiaat sen voi jo tietääkin ja siinähän se syy on miksi ei tarjota mistään autosta sen enemäpää kuin mitä sen sisäänosto arvo on muualla euroopassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Saisi W204:kin jo halventua...
Saa nähdä, milloin MB:n C-sarja W204 asettuu järkevään hintaluokkaan. Tuntuu, että ovat saman hintaisia kuin uusina vaikka olisi 200tkm kurvattu.
Ehkäpä sitten kun uutta E-sarjaa alkaa saada taksiin enemmissä määrin.
Suolaisia ovat Suomen hinnat juu...
Ehkäpä sitten kun uutta E-sarjaa alkaa saada taksiin enemmissä määrin.
Suolaisia ovat Suomen hinnat juu...
Oma tuontiautoiluprojekti sai tänään eräänlaisen päätöksen kun ruuvasin konttorin pihalla kilvet kiinni. Elikkäs toin Ruotsista C 220 cdi:n noin kuukausi sitten. Homma meni jotakuinkin näin: olin tuossa naapurivaltiossa työhommissa ja luonnollisesti blockettia tuli selailtua "sillä silmällä". Sen verta tuli sitten innostuttua, että Suomen visiitiltä käteistä mukaan ja ideana tuoda jotain, jollei itselle, niin sitten myyntiin. Aika avoin mielin olin liikenteessä ja katselin vähän kaikenlaisia autoja ja vertailin hintoja nettiautosta. Muutamasta laittelinkin ruotsinkielisen kolleegan soittelemaan ja tuli huomattua, että hyvät menevät todella nopeasti kaupaksi ja ovat usein Tukholman eteläpuolella. Itsehän jököttelin suurinpiirtein maantieteellisessä keskipisteessä. Eivätkä myyjät lue sähköpostejaan tai ainakaan vastaile (kirjoitan suht ok ruotsia, mutta puhe kankeaa..).
Sitten silmiin osui tuo ostetuksi ollut yksilö. Saksan tuonti, hyväkoriseksi väitetty ja logistiikka olisi mahdollista järjestää, pohjoisessa kun oli. Vielä kun oma pesti alkoi lähestyä loppuaan niin alkoi vaihtoehto houkutella. Kirjoittelin sähköpostin johon en (luonnollisesti) saanut vastausta. Pari päivää myöhemmin katsoin auton olevan edelleen myynnissä ja laitoin soittajan asialle. Selvisi, että myyjä puhui hyvää englantia ja soittelin heti itse perään. Sovin, että kun parin päivän päästä lähden kotimatkalle, niin tulen katsomaan autoa ja myyjä lupasi tulla bussiasemalle vastaan, vähän tosin harmitteli kun sotkin aikatauluillani juuri alkanutta hirvenmetsästystä. Ei muuta kun aamulla junalla liikenteeseen, pari vaihtoa ja bussilla määränpäähän. Soittelin vielä matkalta, että olin tulossa.
Myyjä ja mersu löytyikin, pikainen päällinen tutkiskelu (haukkuminen), koeajolle ja lisää jupinaa. Hinnasta kolmisen tonnia pois, kättä päälle ja pankkiin vaihtamaan euroja kruunuiksi (myyjän toive). Tuo ei sitten ole ihan helppoa, monilla pankeilla on 10 000 kruunun maksimi käteisvaihdolle. Käteiseltä tilille onnistuu isompikin summa, mutta osa pankeista vaatii, että tilin pitää olla heillä. Eikä hommaa helpottanut, että iltapäivä alkoi olla sen verta pitkällä, ettei pankit olisi enää pitkään auki. No toisessa pankissa tärppäsi. Käteiseksi ei käynyt, mutta tilille pystyi laittamaan vaikkei ollut tiliä samassa pankissa. Homma pelasi, myyjä kirjoitti käsin kuitin, että maksu oli tapahtunut (tärkeä!) ja homma oli sen puoleen selvä.
Käytännön hommia sovittiin sen verta, että ajan auton myyjän kilvillä Suomeen kun katsoin, että ehdin Tornion tulliin hyvin aukioloajan puitteissa. Eli kilvet jäi autoon, sain molemmat osat otteesta itselle (juueipitäisi Ruotsin pykälien mukaan...) ja baanalle. Tulin Tornioon ja marssin tulliin. Ei onnistunut paperien teko, koska kuulemma vakuutusta ei voinut tehdä. Vakuutusyhtiöt luonnollisesti jo kiinni kun kello huiteli yhdeksän tienoilla, joten ei voinut itsekkään tehdä. Eli tulli ei tee vakuutusta. Tästä olin itse saanut väärää infoa. Olin kyllä jo soittanut vakuutusyhtiöön aikaisemmin ja varmistanut, että vakuutuksen voi tehdä valmistenumeron perusteella. Soitin myyjälle, ettei enää tänään onnistukkaan vielä tullaus ja lupasin palata asiaan heti aamulla. No homma ei sikäli ollut ongelma kun tarkoitus oli muutenkin jäädä Tornioon yöksi. Lähimotellit oli tietenkin täynnä ja vaihtoehdoiksi jäi lähteä kauemmas tai maksaa enempi, valitsin jälkimmäisin ja majoituin hotelliin. Aamulla heti soitto vakuutusyhtiöön, heti perään tulliin esitäytettyjen lappujen kanssa (sain illalla mukaan), tarrakilvet kiinni, ruotsalaiset irti ja soittoa myyjälle verotarran koodista. Parin sadan metrin päähän varsinaista tullausta tekemään, auton tiedot lapuille eikä tullimies edes tahtonut nähdä autoa. Paperihommiin meni yhteensä ehkä vajaa tunti kaikkine siirtymineen. Eikä muuta kuin keula etelää kohti.
Tullimiehissä vähän ihmetytti, että he kovasti tyrkyttivät, että tullaisin tuon kotikuntaa lähimmässä tullissa, vaikka selitin asuvani kaukana lähimmästä tullista ja homman käyvän helpoiten näin ohikulkiessa. Mikä lie ollut ajatus
Ajattelin katsastushommat hoitaa kertakäynnillä, joten odottelin veropäätöksen, maksoin verot, venailin pari päivää ja aloin sitten metsästää katsastuspaikkaa. Hengailin nyt Tampereella ja ajattelin boikotoida ketjuja joten katsoin mitä muuta olisi tarjolla. Tännä juuri onkin avattu pari uutta paikkaa: katsastuscenter ja katsastusmies. Molempiin kyselyä s-postilla, yllättäen hinnat samat. Soittoa molempiin kun Ruotsin otteesta puuttui ne versio ja varianttitiedot. Centerin tuomio oli, että tarvitaan ehdottomasti vaatimustenmukaisuustodistus, Katsastusmieheltä sanottiin, että ehkä tarvitsee, ehkä ei, muttei pysty sanomaan näkemättä otetta. Katsastuscenterin puhelinnumero on muuten maksullinen... Luonnollisesti valitsin sitten jälkimmäisen ja pidin vielä mielessä Tattarinsuota jos ei Tampereella ilman tuota todistusta selviäisi, koska reissu Helsinkiin tulisi reilusti halvemmaksi mitä tuo lappu. Tosin en vielä tiennyt onnistuisiko tuollakaan, mutta tuo lie paras paikka tuontiauton katsastukseen tällä hetkellä. Soitin muuten Vehollekkin ja kysyin noista tarvittavista tiedoista: 150 e kiitos. Tüv nordin lappu olisi 85 e +alv.
Ajan varaus Katsastusmiehelle ja paperien kanssa tiskille. Ei tarvi todistusta ja homma käyntiin. Teknisesti ei mitään huomautettavaa (kävinhän toki auton läpi etukäteen..), mutta oli näkemyseroa takapenkistä kun pyysin rekisteröimään tuon suoraan pakettiautoksi säästyäkseni muutoskatsastukselta. Aikaisemmin muutin yhden Mondeon pakuksi ja nyt tein tuon samalla reseptillä (tai jopa hieman paremmin), mutta ei käynyt. Mondeo kuitenkin kelpasi aikaisemmin (eri konttorilla) ja usean kerran vuosikatsastuksessa. Mulla siis ei ollut selkänojat lukittu ala-asentoon, ainoastaan kiinnityspisteet rungon- ja penkkien puolelta "tukittu" niitatuin lätkin (penkki) tai hepatuin pultein (kori), istuinosa oli pois ja kiinnikkeissä hepillä varmistettu pultti. Olisi pitänyt myös lukita selkänojat ala-asentoon hitsaamalla (esimerkiksi harjateräs tjsp niskatuen reikään). Eli bumerangina takaisin ja katsoin helpoimmaksi raksia selkänojan kiinnikkeineen (myös korista) pois. Toki hitsatut/liimatut jätin, mutta ruuvattavat pois. Puolisen tuntia ruuvailua seuraavana päivänä ja soittoa konttorille. Nyt kelpasi ja paperit kouraan, tiedot lappuihin ja sitten saikin kilvet. Eteen kävi vanhaan pohjaan, mutta taakse piti käydä ostamassa uusi taustalevy. Uusintanäytöstä ei veloitettu ylimääräistä ja muutenkin henkilökunta oikein mukavaa. Suosittelen. Kysykää siis aina etukäteen konttorilta miten muutos pakettiautoksi tulee tehdä, käytännöt todellakin vaihtelevat.
Kustannuksia konttorilla käynnistä taisi tulla 227 e: rekisteröintikatsastus 170, pakokaasut 30 ja kilvet sekä rekisteröinti 27. Sekä uusi kilven taustalevy vielä 6 e. Jos autossa on vielä sopivasti ulkomaan leimaa voimassa, niin säästää noin 35 e kun ei vuosikatsastusta tarvi ja pakokaasuista saa lapun vitosen tai kympin halvemmalla muualta. Mulla kun ei Ruotsin leima sopivasti osunut, niin en viitsinyt erikseen pakokaasujakaan käydä otattamassa, niin pieni ero.
Tässä ny on kertomus miten itsellä homma meni, toivottavasti tästä on jotain hyötyä auton tuontia Ruotsista suunnitteleville. Jos on jotain kysymistä, niin yritän vastailla jos osaan.
Sitten silmiin osui tuo ostetuksi ollut yksilö. Saksan tuonti, hyväkoriseksi väitetty ja logistiikka olisi mahdollista järjestää, pohjoisessa kun oli. Vielä kun oma pesti alkoi lähestyä loppuaan niin alkoi vaihtoehto houkutella. Kirjoittelin sähköpostin johon en (luonnollisesti) saanut vastausta. Pari päivää myöhemmin katsoin auton olevan edelleen myynnissä ja laitoin soittajan asialle. Selvisi, että myyjä puhui hyvää englantia ja soittelin heti itse perään. Sovin, että kun parin päivän päästä lähden kotimatkalle, niin tulen katsomaan autoa ja myyjä lupasi tulla bussiasemalle vastaan, vähän tosin harmitteli kun sotkin aikatauluillani juuri alkanutta hirvenmetsästystä. Ei muuta kun aamulla junalla liikenteeseen, pari vaihtoa ja bussilla määränpäähän. Soittelin vielä matkalta, että olin tulossa.
Myyjä ja mersu löytyikin, pikainen päällinen tutkiskelu (haukkuminen), koeajolle ja lisää jupinaa. Hinnasta kolmisen tonnia pois, kättä päälle ja pankkiin vaihtamaan euroja kruunuiksi (myyjän toive). Tuo ei sitten ole ihan helppoa, monilla pankeilla on 10 000 kruunun maksimi käteisvaihdolle. Käteiseltä tilille onnistuu isompikin summa, mutta osa pankeista vaatii, että tilin pitää olla heillä. Eikä hommaa helpottanut, että iltapäivä alkoi olla sen verta pitkällä, ettei pankit olisi enää pitkään auki. No toisessa pankissa tärppäsi. Käteiseksi ei käynyt, mutta tilille pystyi laittamaan vaikkei ollut tiliä samassa pankissa. Homma pelasi, myyjä kirjoitti käsin kuitin, että maksu oli tapahtunut (tärkeä!) ja homma oli sen puoleen selvä.
Käytännön hommia sovittiin sen verta, että ajan auton myyjän kilvillä Suomeen kun katsoin, että ehdin Tornion tulliin hyvin aukioloajan puitteissa. Eli kilvet jäi autoon, sain molemmat osat otteesta itselle (juueipitäisi Ruotsin pykälien mukaan...) ja baanalle. Tulin Tornioon ja marssin tulliin. Ei onnistunut paperien teko, koska kuulemma vakuutusta ei voinut tehdä. Vakuutusyhtiöt luonnollisesti jo kiinni kun kello huiteli yhdeksän tienoilla, joten ei voinut itsekkään tehdä. Eli tulli ei tee vakuutusta. Tästä olin itse saanut väärää infoa. Olin kyllä jo soittanut vakuutusyhtiöön aikaisemmin ja varmistanut, että vakuutuksen voi tehdä valmistenumeron perusteella. Soitin myyjälle, ettei enää tänään onnistukkaan vielä tullaus ja lupasin palata asiaan heti aamulla. No homma ei sikäli ollut ongelma kun tarkoitus oli muutenkin jäädä Tornioon yöksi. Lähimotellit oli tietenkin täynnä ja vaihtoehdoiksi jäi lähteä kauemmas tai maksaa enempi, valitsin jälkimmäisin ja majoituin hotelliin. Aamulla heti soitto vakuutusyhtiöön, heti perään tulliin esitäytettyjen lappujen kanssa (sain illalla mukaan), tarrakilvet kiinni, ruotsalaiset irti ja soittoa myyjälle verotarran koodista. Parin sadan metrin päähän varsinaista tullausta tekemään, auton tiedot lapuille eikä tullimies edes tahtonut nähdä autoa. Paperihommiin meni yhteensä ehkä vajaa tunti kaikkine siirtymineen. Eikä muuta kuin keula etelää kohti.
Tullimiehissä vähän ihmetytti, että he kovasti tyrkyttivät, että tullaisin tuon kotikuntaa lähimmässä tullissa, vaikka selitin asuvani kaukana lähimmästä tullista ja homman käyvän helpoiten näin ohikulkiessa. Mikä lie ollut ajatus

Ajattelin katsastushommat hoitaa kertakäynnillä, joten odottelin veropäätöksen, maksoin verot, venailin pari päivää ja aloin sitten metsästää katsastuspaikkaa. Hengailin nyt Tampereella ja ajattelin boikotoida ketjuja joten katsoin mitä muuta olisi tarjolla. Tännä juuri onkin avattu pari uutta paikkaa: katsastuscenter ja katsastusmies. Molempiin kyselyä s-postilla, yllättäen hinnat samat. Soittoa molempiin kun Ruotsin otteesta puuttui ne versio ja varianttitiedot. Centerin tuomio oli, että tarvitaan ehdottomasti vaatimustenmukaisuustodistus, Katsastusmieheltä sanottiin, että ehkä tarvitsee, ehkä ei, muttei pysty sanomaan näkemättä otetta. Katsastuscenterin puhelinnumero on muuten maksullinen... Luonnollisesti valitsin sitten jälkimmäisen ja pidin vielä mielessä Tattarinsuota jos ei Tampereella ilman tuota todistusta selviäisi, koska reissu Helsinkiin tulisi reilusti halvemmaksi mitä tuo lappu. Tosin en vielä tiennyt onnistuisiko tuollakaan, mutta tuo lie paras paikka tuontiauton katsastukseen tällä hetkellä. Soitin muuten Vehollekkin ja kysyin noista tarvittavista tiedoista: 150 e kiitos. Tüv nordin lappu olisi 85 e +alv.
Ajan varaus Katsastusmiehelle ja paperien kanssa tiskille. Ei tarvi todistusta ja homma käyntiin. Teknisesti ei mitään huomautettavaa (kävinhän toki auton läpi etukäteen..), mutta oli näkemyseroa takapenkistä kun pyysin rekisteröimään tuon suoraan pakettiautoksi säästyäkseni muutoskatsastukselta. Aikaisemmin muutin yhden Mondeon pakuksi ja nyt tein tuon samalla reseptillä (tai jopa hieman paremmin), mutta ei käynyt. Mondeo kuitenkin kelpasi aikaisemmin (eri konttorilla) ja usean kerran vuosikatsastuksessa. Mulla siis ei ollut selkänojat lukittu ala-asentoon, ainoastaan kiinnityspisteet rungon- ja penkkien puolelta "tukittu" niitatuin lätkin (penkki) tai hepatuin pultein (kori), istuinosa oli pois ja kiinnikkeissä hepillä varmistettu pultti. Olisi pitänyt myös lukita selkänojat ala-asentoon hitsaamalla (esimerkiksi harjateräs tjsp niskatuen reikään). Eli bumerangina takaisin ja katsoin helpoimmaksi raksia selkänojan kiinnikkeineen (myös korista) pois. Toki hitsatut/liimatut jätin, mutta ruuvattavat pois. Puolisen tuntia ruuvailua seuraavana päivänä ja soittoa konttorille. Nyt kelpasi ja paperit kouraan, tiedot lappuihin ja sitten saikin kilvet. Eteen kävi vanhaan pohjaan, mutta taakse piti käydä ostamassa uusi taustalevy. Uusintanäytöstä ei veloitettu ylimääräistä ja muutenkin henkilökunta oikein mukavaa. Suosittelen. Kysykää siis aina etukäteen konttorilta miten muutos pakettiautoksi tulee tehdä, käytännöt todellakin vaihtelevat.
Kustannuksia konttorilla käynnistä taisi tulla 227 e: rekisteröintikatsastus 170, pakokaasut 30 ja kilvet sekä rekisteröinti 27. Sekä uusi kilven taustalevy vielä 6 e. Jos autossa on vielä sopivasti ulkomaan leimaa voimassa, niin säästää noin 35 e kun ei vuosikatsastusta tarvi ja pakokaasuista saa lapun vitosen tai kympin halvemmalla muualta. Mulla kun ei Ruotsin leima sopivasti osunut, niin en viitsinyt erikseen pakokaasujakaan käydä otattamassa, niin pieni ero.
Tässä ny on kertomus miten itsellä homma meni, toivottavasti tästä on jotain hyötyä auton tuontia Ruotsista suunnitteleville. Jos on jotain kysymistä, niin yritän vastailla jos osaan.
E 220 CDI T -05 Saksasta
Pääpiirtein tämän uusimman mersun hankinta meni näin:
Ensin noin puolen vuoden työ tutustua 211-sarjalaisten ominaisuuksiin ja tarjontaan netin avulla: valinta kohdistui (järkisyistä) E220:een, vaikka välillä kävin fiilistelemässä 280:iäkin. Autossa piti olla lisävarusteina (tässä järjestyksessä): penkin lämmittimet, parkkitutkat, nahkapenkit, xenonit, comand, orig vetokoukku.
Lähtöä edeltävänä viikkona puhelu oman ykkössuosikin myyjäliikkeelle: auto oli vielä liikkeessä ja sen pystyi perjantaina uudelleen soittamalla varaamaan maananataiksi.
Liput varasin itselle ja kaverille RyanAirilta jo maaliskuussa hintaan 4,99 € (sunnuntain hinta! arkena olisi päässyt euron huokeammalla...) tosin verojen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen noin 30 €/nenä.
Hahnista saatiin jo aiemmin varattu golf alle ja kohti Braunschweigiä, matkaa 440 km. Perillä oltiin noin puoleltaöin ja yöksi hotelliin, joka myös oli varattu jo aiemmin.
Maanantaina olimme aamutuimaan Helmstedissä potkimassa mesen renkaita ja tutkimassa autoa. Vasta silloin huomasin, että siitä puuttui tehtaan navi (comand?), joka löytyy varmasti 90 %:sta Saksan käytettyjen tarjonnasta. Siitä harmistuneena soitto oman listan kakkoselle, joka oli noin 40 km:n päässä, mutta tämä ei ollut MB-liike ja heillä olisi takuu maksanut 500 ylimääräistä sekä auton varusteet olisivat olleet huonommat, joten unohdin tämän vaihtoehdon.
Ja eikun vääntämään kauppaa muuten siististi pidetystä kulkineesta ja kun tinkaamisen jälkeen hinnasta lähti vielä 500 egua pois (takapenkin kyynärnoja mukiteline oli rikki ja lupasin ottaa sen korjaamisen omalle kontolle) lyötiin kättä päälle. Lisävarustelistalta tosin jäivät navin lisäksi nahkapenkit ja xenonit vielä puuttumaan, mutta tilalla on kattoluukku (tosi tarpeellinen...).
Tämä oli mielenkiintoista: autoa mainostettiin mobile.de:ssä ns Junge Sterne-vaihdokkina, joka mm jatkoi myyjän normitakuun vuodesta kahteen. Myyjä epäili, että 4 vuotta vanha ei voi olla takuun piirissä, mutta tarkastettua asian koneeltaan joutui hän toteamaan asian olevan näin (viikko kotiintulon jälkeen heiltä tuli kirje, jossa tämä takuu kumottiin ja tilalle "myönnettiin" Europe Garantie... no, tämä on toinen tarina josta aion lähestyä vielä myyjäliikettä).
Auton rekisteröinnissä oli puhelimessa luvattu auttaa, mutta niinhän siinä kävi, että jouduin itse kertomaan myyjälle (=sivuliikkeen päällikkö!), miten se pitää tehdä... ensiksi se meinasi siirtyä seuraavalle päivälle (kun paperit olivat pääliikkeellä), autoa ei voi siirtää (kun ei ole kuin yhdet siirtokilvet) jne. Vasta, kun lupasin maksaa 50 € käteen, jos auto siirretään vaikka lavetilla tai jos joku voi ajaa auton katsastusasemalle 40 km:n päähän, sain siirroon järjestymään ja rekisteröityä auton nimiini.
Muutama sata km ajettuamme aloimme epäillä ylimääräistä ääntä, joka tuli etupyörien suunnasta: laakeri menossa..? Soitto myyjälle, joka antoi MB-palvelunumeron, jolta taas saatiin lähimmän mersu-huollon osoite.
Huollossa esimies ajoi liikkeen ympäri koeajolenkin ja totesi myös jollottavan äänen ja auto pukilla syyksi paljastui sisäreunaltaan kuopalle kuluneet Pirelli P7-renkaat. Koska kyseessä ei ollut turvallisuus- vaan mukavuusasia, ei MB-liike tässä kohti alkanut toimenpiteisiin. Muuten renkaissa oli lähes täysi urasyvyys tallella, mutta nytpähän tiesimme mistä ääni johtui (näin sen homman pitää pelata).
Muuten paluu Suomeen meni hienosti, tosin matkalla ostin vielä moottoripyöränkin, jonka toin ajamalla Suomeen ja tietysti Ruotisiin sattui se viikon takainen syysmyrsky: + 4 astetta lämmintä ja ihan rivakkaa vesisadetta. Mutta ehjinä päästiin kotiin niin auto, mopo kuin miehetkin.
Nyt vaan odotellaan, minkä summan verottaja keksii 4 vuotta vanhalle ja 114 tkm ajetulle farkkumeselle.
Viiden vuoden tauon jälkeen voin sanoa, että on se MB miellyttävä auto ajaa! (ja vaimo on samaa mieltä...)
Ensin noin puolen vuoden työ tutustua 211-sarjalaisten ominaisuuksiin ja tarjontaan netin avulla: valinta kohdistui (järkisyistä) E220:een, vaikka välillä kävin fiilistelemässä 280:iäkin. Autossa piti olla lisävarusteina (tässä järjestyksessä): penkin lämmittimet, parkkitutkat, nahkapenkit, xenonit, comand, orig vetokoukku.
Lähtöä edeltävänä viikkona puhelu oman ykkössuosikin myyjäliikkeelle: auto oli vielä liikkeessä ja sen pystyi perjantaina uudelleen soittamalla varaamaan maananataiksi.
Liput varasin itselle ja kaverille RyanAirilta jo maaliskuussa hintaan 4,99 € (sunnuntain hinta! arkena olisi päässyt euron huokeammalla...) tosin verojen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen noin 30 €/nenä.
Hahnista saatiin jo aiemmin varattu golf alle ja kohti Braunschweigiä, matkaa 440 km. Perillä oltiin noin puoleltaöin ja yöksi hotelliin, joka myös oli varattu jo aiemmin.
Maanantaina olimme aamutuimaan Helmstedissä potkimassa mesen renkaita ja tutkimassa autoa. Vasta silloin huomasin, että siitä puuttui tehtaan navi (comand?), joka löytyy varmasti 90 %:sta Saksan käytettyjen tarjonnasta. Siitä harmistuneena soitto oman listan kakkoselle, joka oli noin 40 km:n päässä, mutta tämä ei ollut MB-liike ja heillä olisi takuu maksanut 500 ylimääräistä sekä auton varusteet olisivat olleet huonommat, joten unohdin tämän vaihtoehdon.
Ja eikun vääntämään kauppaa muuten siististi pidetystä kulkineesta ja kun tinkaamisen jälkeen hinnasta lähti vielä 500 egua pois (takapenkin kyynärnoja mukiteline oli rikki ja lupasin ottaa sen korjaamisen omalle kontolle) lyötiin kättä päälle. Lisävarustelistalta tosin jäivät navin lisäksi nahkapenkit ja xenonit vielä puuttumaan, mutta tilalla on kattoluukku (tosi tarpeellinen...).
Tämä oli mielenkiintoista: autoa mainostettiin mobile.de:ssä ns Junge Sterne-vaihdokkina, joka mm jatkoi myyjän normitakuun vuodesta kahteen. Myyjä epäili, että 4 vuotta vanha ei voi olla takuun piirissä, mutta tarkastettua asian koneeltaan joutui hän toteamaan asian olevan näin (viikko kotiintulon jälkeen heiltä tuli kirje, jossa tämä takuu kumottiin ja tilalle "myönnettiin" Europe Garantie... no, tämä on toinen tarina josta aion lähestyä vielä myyjäliikettä).
Auton rekisteröinnissä oli puhelimessa luvattu auttaa, mutta niinhän siinä kävi, että jouduin itse kertomaan myyjälle (=sivuliikkeen päällikkö!), miten se pitää tehdä... ensiksi se meinasi siirtyä seuraavalle päivälle (kun paperit olivat pääliikkeellä), autoa ei voi siirtää (kun ei ole kuin yhdet siirtokilvet) jne. Vasta, kun lupasin maksaa 50 € käteen, jos auto siirretään vaikka lavetilla tai jos joku voi ajaa auton katsastusasemalle 40 km:n päähän, sain siirroon järjestymään ja rekisteröityä auton nimiini.
Muutama sata km ajettuamme aloimme epäillä ylimääräistä ääntä, joka tuli etupyörien suunnasta: laakeri menossa..? Soitto myyjälle, joka antoi MB-palvelunumeron, jolta taas saatiin lähimmän mersu-huollon osoite.
Huollossa esimies ajoi liikkeen ympäri koeajolenkin ja totesi myös jollottavan äänen ja auto pukilla syyksi paljastui sisäreunaltaan kuopalle kuluneet Pirelli P7-renkaat. Koska kyseessä ei ollut turvallisuus- vaan mukavuusasia, ei MB-liike tässä kohti alkanut toimenpiteisiin. Muuten renkaissa oli lähes täysi urasyvyys tallella, mutta nytpähän tiesimme mistä ääni johtui (näin sen homman pitää pelata).
Muuten paluu Suomeen meni hienosti, tosin matkalla ostin vielä moottoripyöränkin, jonka toin ajamalla Suomeen ja tietysti Ruotisiin sattui se viikon takainen syysmyrsky: + 4 astetta lämmintä ja ihan rivakkaa vesisadetta. Mutta ehjinä päästiin kotiin niin auto, mopo kuin miehetkin.
Nyt vaan odotellaan, minkä summan verottaja keksii 4 vuotta vanhalle ja 114 tkm ajetulle farkkumeselle.
Viiden vuoden tauon jälkeen voin sanoa, että on se MB miellyttävä auto ajaa! (ja vaimo on samaa mieltä...)
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
Verotus valmis
Veroa autolle kertyi vähän alle 6700 €... odottelin hieman suurempaa laskua. Ei sillä, että olisinko halunnut maksaa mitään, mutta eipä systeemille mitään voi.
Pakollisten Suomi-varusteiden (nastat, webasto) jälkeen auto on kuitenkin vielä reilusti alle 24 kiloeuron kampe. En tiedä, olisiko kotimaasta löytynyt samoilla varusteilla ja samoilla kilometreillä vastaavaa tuohon hintaan. Tuskin ainakaan manuaalina, mikä oli ensimmäinen vaatimus minulle.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajua ja toivotaan, että mersun laatu pitää muutaman seuraavan vuoden!
Pakollisten Suomi-varusteiden (nastat, webasto) jälkeen auto on kuitenkin vielä reilusti alle 24 kiloeuron kampe. En tiedä, olisiko kotimaasta löytynyt samoilla varusteilla ja samoilla kilometreillä vastaavaa tuohon hintaan. Tuskin ainakaan manuaalina, mikä oli ensimmäinen vaatimus minulle.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajua ja toivotaan, että mersun laatu pitää muutaman seuraavan vuoden!

MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
- ***CLK320***
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 02.12.2009 17:13
Itse etsiskelin ja unelmoin autostani jo vuosia
Netistä niitä on tullut salailtua jo pitkään, lähinnä mobile.de:stä ja autotorilta vertailun vuoksi 
Yksi perhetuttu on jo vuosia tuonut autoja Saksasta Suomeen ja otinkin sitten häneen yhteyttä kun halusin tiedustella miten auton tuontiprosessi menee käytännössä ja mihinkä hintaan saisin haluamani auton suurinpiirtein...
No, kyllähän sen tietää että kun on antanut pirulle pikkusormen, mitenkä se juttu loppuu
Meni muutama päivä ja tuttavani mailasi linkit kolmeen eri autoon juuri sieltä mobile.de:stä. Kaikki oli samaa CLK-mallia, eri varusteluin ja kilometrimäärin vain. Sieltä sitten valitsin sen hienoimman ja mailasin että siinä olisi semmoinen mieluisa. Tuttavani lähti sitten seuraavana päivänä koeajamaan autoa ja soitti heti koeajon jälkeen, että oli sitten tosi hieno peli kyseessä. Hän osti saman tien auton nimiinsä ja ajoi auton kotiinsa. Minä sitten puolestaan varasin lennot Hampuriin ja autolautan Travemündestä Malmöön ja lähdin hakemaan autoa kotiin
Tuttava Saksan päässä oli hoitanut kaikki paperihommat kuntoon, allekirjoitimme kauppakirjan ja auto siirtyi minulle. Hän oli vielä saanut tingattua auton hinnasta 900 €, mistä en myöskään käynyt valittamaan
Olin tilannut Saksaan uudet alumiinivanteet ja talvirenkaat ja nekin oli asennettu alle kun saavuin paikalle.
Ei muuta kuin hissunkissun (vitsi!) ajelin Hampurista Travemündeen ja kävin ostamassa takakontin täyteen olutta ja viiniä satamasta ja sitten vaan Finnlinesin luukulle.
Laivalla oli sitten viimeisen päälle upeat hytit! Voin ehdottomasti suositella kyseisen firman laivoja jos joku on Travemündestä autolautalla kulkemassa. Laivoja menee myös Helsinkiin sieltä.
Ajoa sitten Malmö-Tukholma hyvää moottoritietä pitkin. Piti ottaa muutama tauko matkalla kun tuntui menevän niin nopeasti
Tänään tuli veropäätöskin postissa ja halvemmalla pääsin kuin luulin
Vm. 2001 CLK 320 jolla ajettu 30 tkm tuli veroineen maksamaan hieman alle 21 t€.


Yksi perhetuttu on jo vuosia tuonut autoja Saksasta Suomeen ja otinkin sitten häneen yhteyttä kun halusin tiedustella miten auton tuontiprosessi menee käytännössä ja mihinkä hintaan saisin haluamani auton suurinpiirtein...
No, kyllähän sen tietää että kun on antanut pirulle pikkusormen, mitenkä se juttu loppuu

Meni muutama päivä ja tuttavani mailasi linkit kolmeen eri autoon juuri sieltä mobile.de:stä. Kaikki oli samaa CLK-mallia, eri varusteluin ja kilometrimäärin vain. Sieltä sitten valitsin sen hienoimman ja mailasin että siinä olisi semmoinen mieluisa. Tuttavani lähti sitten seuraavana päivänä koeajamaan autoa ja soitti heti koeajon jälkeen, että oli sitten tosi hieno peli kyseessä. Hän osti saman tien auton nimiinsä ja ajoi auton kotiinsa. Minä sitten puolestaan varasin lennot Hampuriin ja autolautan Travemündestä Malmöön ja lähdin hakemaan autoa kotiin

Tuttava Saksan päässä oli hoitanut kaikki paperihommat kuntoon, allekirjoitimme kauppakirjan ja auto siirtyi minulle. Hän oli vielä saanut tingattua auton hinnasta 900 €, mistä en myöskään käynyt valittamaan

Olin tilannut Saksaan uudet alumiinivanteet ja talvirenkaat ja nekin oli asennettu alle kun saavuin paikalle.
Ei muuta kuin hissunkissun (vitsi!) ajelin Hampurista Travemündeen ja kävin ostamassa takakontin täyteen olutta ja viiniä satamasta ja sitten vaan Finnlinesin luukulle.
Laivalla oli sitten viimeisen päälle upeat hytit! Voin ehdottomasti suositella kyseisen firman laivoja jos joku on Travemündestä autolautalla kulkemassa. Laivoja menee myös Helsinkiin sieltä.
Ajoa sitten Malmö-Tukholma hyvää moottoritietä pitkin. Piti ottaa muutama tauko matkalla kun tuntui menevän niin nopeasti

Tänään tuli veropäätöskin postissa ja halvemmalla pääsin kuin luulin

Vm. 2001 CLK 320 jolla ajettu 30 tkm tuli veroineen maksamaan hieman alle 21 t€.
CLK 320 vm. 2001
MOT
Viikon takainen lomamatka Tunisaan osoitti, että joidenkin piirien masinoima juttu: "Saksasta tuodaan Suomeen vain niiden vanhat romut" ei todellakaan pidä paikkaansa - ne viedään Afrikkaan! ei niitä enää riitä Suomeen tuotavaksi
Tosin saksalainen autokanta oli enimmäkseen muita merkkejä kuin mersuja, mutta silti...
Ja lisäksi, samaan osoitteeseen näyttää menevän myös ranskalaisten tekemät uudet autot

Tosin saksalainen autokanta oli enimmäkseen muita merkkejä kuin mersuja, mutta silti...
Ja lisäksi, samaan osoitteeseen näyttää menevän myös ranskalaisten tekemät uudet autot

MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
Re: MOT
Hyvä vaan, ei niitä ainakaan minun puolesta tänne tarvi raahata.akm8553 kirjoitti: Ja lisäksi, samaan osoitteeseen näyttää menevän myös ranskalaisten tekemät uudet autot

mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Välittäjät
Heips!
Onko jollakulla kokemuksia välittäjistä Tarmo Lahtinen tai Päivi Alenius?
Onko jollakulla kokemuksia välittäjistä Tarmo Lahtinen tai Päivi Alenius?
No, ehkä en tarvitsekaan. Ottavat 500-1000 euroa. Ei haluaisi turkkilaisten kanssa käydä kauppaa. Etsin kuitenkin alle 10-tonnin mersua.sportsman kirjoitti:Naapuri hommasi auton tuon Aleniuksen kautta.
Hieman lakimiesmainen tapa suhtautua asiaan mutta auton hankinta
onnistui sekä takuukorjauskin Suomessa.
Auto oli audi A4 2.5 tdi koneella ja surullisen kuuluisalla jakopäällä.
Mihin asiaan muuten tarvitset välittäjää ?
Mitä mieltä, kannattaako hakea e240 automaatti 96-00?
Kannattavuus sinun pitää laskea itse. Näet helposti veron määrän esim
ottoauto.de sivulta autoveropäätökset. Tämähän on se tulli määräämä autovero mutta kun teet autoverovalituksen niin vero voi olla alempi.
Jos haet oikeasti huippukuntoista mersua hyvillä varusteilla niin ei ainakaan minulle jää muita vaihtoehtoja kuin hakea sellainen Saksasta.
Itse kävin juuri hakereissussa ja mielestäni löysinkin varsin kelvollista mersua .
ottoauto.de sivulta autoveropäätökset. Tämähän on se tulli määräämä autovero mutta kun teet autoverovalituksen niin vero voi olla alempi.
Jos haet oikeasti huippukuntoista mersua hyvillä varusteilla niin ei ainakaan minulle jää muita vaihtoehtoja kuin hakea sellainen Saksasta.
Itse kävin juuri hakereissussa ja mielestäni löysinkin varsin kelvollista mersua .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe 26.02.2010 13:36
Ihan näin mielenkiinnosta kyselisin näitä veroasioita, isäpuoli lähdössä saksaan ja autoa katsellaan meikäläiselle vaikkei ikä vielä aivan riiäkkään.
Eli 1999-2005 - mallista CL-Mercedestä meinasin, ja hintaahan noilla on naurettavasti tuolla. Olen kuullut että verotkin jäisivät tuonne 9000-11000e pintaan, onko näin? Onko kukaan ylipäätään hakenut tuoreempia 2-ovisia ässiä, vanhempaa (C140) hakenut ilmeisesti monikin.
Eli onko suuri ero neliovisen ja kaksiovisen (CL) ässän välillä noissa verotuksissa.
Alustavasti ainakin vain mielenkiinnosta kyselen eli ei tarvitse vastata mitään ihmeellisyyksiä.
Eli 1999-2005 - mallista CL-Mercedestä meinasin, ja hintaahan noilla on naurettavasti tuolla. Olen kuullut että verotkin jäisivät tuonne 9000-11000e pintaan, onko näin? Onko kukaan ylipäätään hakenut tuoreempia 2-ovisia ässiä, vanhempaa (C140) hakenut ilmeisesti monikin.
Eli onko suuri ero neliovisen ja kaksiovisen (CL) ässän välillä noissa verotuksissa.
Alustavasti ainakin vain mielenkiinnosta kyselen eli ei tarvitse vastata mitään ihmeellisyyksiä.
Too Low Age, Too Much Information.
Suhteellisen monta käynnistystä takana iästä huolimatta.
Suhteellisen monta käynnistystä takana iästä huolimatta.
onko CL:t kalliimpia suomessa kuin tavallinen S? siitähän se on täysin riippuvainen.
tulipa tässä eilen koeajettua muutama ruotsin auto ja huomasin että katsastus oli pompannu yhessä autossa irroitettavan vetokoukun toiminnan ja toimimattoman pistokkeen vuoksi. eli irrotettava koukku toimi kyllä, mutta vähä se oli jumissa eli tarvi voimaa/voitelua. tarkkoja ovat. tarkistetaanko suomessa vetokoukun toiminta JA sähköt?
tulipa tässä eilen koeajettua muutama ruotsin auto ja huomasin että katsastus oli pompannu yhessä autossa irroitettavan vetokoukun toiminnan ja toimimattoman pistokkeen vuoksi. eli irrotettava koukku toimi kyllä, mutta vähä se oli jumissa eli tarvi voimaa/voitelua. tarkkoja ovat. tarkistetaanko suomessa vetokoukun toiminta JA sähköt?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Ajokieltoa, jos irroitettavan koukun mekanismi ei toimi? Tai jos sähköt renkkaa? Tuollahan sais noin 80%:sta koukullisista suomalaisista autoista kilvet konttorille...
Ruotsi on kumma maa. Ja Suomi tietysti vielä kummempi.

Ruotsi on kumma maa. Ja Suomi tietysti vielä kummempi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Himottaisi vaihtaa toinen auto joskus tulevaisuudessa E 420 CDI:hin. Katselin tullin taulukoita sovelletuista verotusarvoista:
MERCEDES-BENZ E 420 4,0 4D AUT 231KW N 20061109käyttöönotto 86tkm 42580verotusarvo 14860,24verot
Onkohan se tuo: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3115671
Ihan hyvät rahat meinaa Rintajouppi saada, jos noin menisi....
Ja asiaan:
Mutta sitten huomasin samasta 2009 joulukuun taulukosta, että vuosimallin 2009 E:stä 350 CDI:llä oli mennyt veroa 14231,30e. Eli vähemmän kuin 2006 420 CDI:stä! Päästötkö tämän selittävät? Uutta W212:sta varmaan alkaa saada tuotua parin vuoden sisään aika sopivasti, kun hinnat tippuvat Saksassa.
MERCEDES-BENZ E 420 4,0 4D AUT 231KW N 20061109käyttöönotto 86tkm 42580verotusarvo 14860,24verot
Onkohan se tuo: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3115671
Ihan hyvät rahat meinaa Rintajouppi saada, jos noin menisi....
Ja asiaan:
Mutta sitten huomasin samasta 2009 joulukuun taulukosta, että vuosimallin 2009 E:stä 350 CDI:llä oli mennyt veroa 14231,30e. Eli vähemmän kuin 2006 420 CDI:stä! Päästötkö tämän selittävät? Uutta W212:sta varmaan alkaa saada tuotua parin vuoden sisään aika sopivasti, kun hinnat tippuvat Saksassa.
Rintajouppi vie välistä 10-15000 euroa mitä kai joku katteeksitn62634 kirjoitti:Himottaisi vaihtaa toinen auto joskus tulevaisuudessa E 420 CDI:hin. Katselin tullin taulukoita sovelletuista verotusarvoista:
MERCEDES-BENZ E 420 4,0 4D AUT 231KW N 20061109käyttöönotto 86tkm 42580verotusarvo 14860,24verot
Onkohan se tuo: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3115671
Ihan hyvät rahat meinaa Rintajouppi saada, jos noin menisi....
Ja asiaan:
Mutta sitten huomasin samasta 2009 joulukuun taulukosta, että vuosimallin 2009 E:stä 350 CDI:llä oli mennyt veroa 14231,30e. Eli vähemmän kuin 2006 420 CDI:stä! Päästötkö tämän selittävät? Uutta W212:sta varmaan alkaa saada tuotua parin vuoden sisään aika sopivasti, kun hinnat tippuvat Saksassa.
väittää

Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
Tossa hiukka ylempänä joku halus lähteä saksasta hakemaan max kympin peliä,ja ei haluisi asioida turkkilaisten ym kanssa.voin sanoa että nää ks:kaverit pyörittää varmaan 80% noista alle ja ylikin kympin peleistä.
Joskus aikoinaa itsekin ajattelin noin mutta siellä kun muutaman päivän pöyrii,niin huomaa mikä on homman nimi.ja alkaa autotarhat ihmeesti kiinnostaa
Ja kyllä mitä itse olen autoja tuonut,niin kyllä ne pitää itse katsoa paikanpäällä,niin tarhassa kun autotalossakin..
Ps:mullekaan ei jää vaihtoehtoja auto saksasta..
Joskus aikoinaa itsekin ajattelin noin mutta siellä kun muutaman päivän pöyrii,niin huomaa mikä on homman nimi.ja alkaa autotarhat ihmeesti kiinnostaa

Ja kyllä mitä itse olen autoja tuonut,niin kyllä ne pitää itse katsoa paikanpäällä,niin tarhassa kun autotalossakin..
Ps:mullekaan ei jää vaihtoehtoja auto saksasta..
C 240 T -02
tää sama pätee ruotsin alle 100000kr autoista. hyvin harvoin myyjä on joku muu kuin jobbari. vasta 150000kr alkaa olemaan yleistä normaalikauppaa. ja koska ite asioin yleensä aina alle 10 tonnin autojen kanssa, ei useimmiten tule ruotsia puhuttua.CLk silber kirjoitti:Tossa hiukka ylempänä joku halus lähteä saksasta hakemaan max kympin peliä,ja ei haluisi asioida turkkilaisten ym kanssa.voin sanoa että nää ks:kaverit pyörittää varmaan 80% noista alle ja ylikin kympin peleistä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
Kertokaas arvon mersumiehet, onko kukaan hakenut Virosta itselleen autoa. Yksi 170 000 km ajettu -04 E400 cdi olis sopivasti tyrkyllä ja yritin hiukan katsella mahtisivuilta ja ottoauton kautta verohintoja, mutta tuntuu olevan hajontaa vähintäänkin riittävästi...
Sinänsä pöljää, että nyt on jo neljäs tuontipeli ajossa eikä mitään tietoja verotuskäytännöistä. Aina ostettu täältä liikkeestä ja ehkä nyt olis jo aika kipasta auto itse pois. Tuosta ko. autosta laitoin liikeelle kyselyn ja ottavat varmaankin yhteyttä pyhien jälkeen. Liike sijaitsee Tallinnassa joten ei olis paha homma järjestää koeajoa. Siellä olis samalla kylällä tosin toinenkin mielenkiintoinen peli, mutta se on toinen merkki ja toinen tarina...
Sinänsä pöljää, että nyt on jo neljäs tuontipeli ajossa eikä mitään tietoja verotuskäytännöistä. Aina ostettu täältä liikkeestä ja ehkä nyt olis jo aika kipasta auto itse pois. Tuosta ko. autosta laitoin liikeelle kyselyn ja ottavat varmaankin yhteyttä pyhien jälkeen. Liike sijaitsee Tallinnassa joten ei olis paha homma järjestää koeajoa. Siellä olis samalla kylällä tosin toinenkin mielenkiintoinen peli, mutta se on toinen merkki ja toinen tarina...

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
Verot taitaa pyöriä alle kympin hinnoissa jo tuollaisen E400 cdi:n kanssa. Olin ainakin katsovinani niiden olevan 6000-8500 euron luokkaa. Näyttävät vaan pyytävän täällä aika suolaisia hintoja vrt. Saksan pyyntihintoihin nähden.
Olkoonkin, että haku ja paperityötkin maksaa tietty oman osansa, mutta taitaa olla vähintäänkin kannattavaa hakea tuollainen alle 200 000 ajettu itse. Vuosimalliltaan kiinnosta eniten tuollainen -04. Eikös noissa kasin koneissa ole ollut jonnin verran nokkaketjun venymistä? Muutenhan niissä taitaa olla ne kaikki samat viat kuin missä tahansa muissakin peleissä.
Onhan siinä totta kai tuplaten turboja ja sitä kautta mahdollisuus tuplahintaiseen remonttiin jne. mutta eniten kiinnostaisi tietää, onko noissa oikeasti jotain aivan hirveää kamalaa ja kannattaisi keskittyä hommaamaan 320 cdi.
Olkoonkin, että haku ja paperityötkin maksaa tietty oman osansa, mutta taitaa olla vähintäänkin kannattavaa hakea tuollainen alle 200 000 ajettu itse. Vuosimalliltaan kiinnosta eniten tuollainen -04. Eikös noissa kasin koneissa ole ollut jonnin verran nokkaketjun venymistä? Muutenhan niissä taitaa olla ne kaikki samat viat kuin missä tahansa muissakin peleissä.
Onhan siinä totta kai tuplaten turboja ja sitä kautta mahdollisuus tuplahintaiseen remonttiin jne. mutta eniten kiinnostaisi tietää, onko noissa oikeasti jotain aivan hirveää kamalaa ja kannattaisi keskittyä hommaamaan 320 cdi.
Mielenkiintoista, vastaan itse omiin viesteihini. Nyt näyttäisi tulevan pihaan kuitenkin E320cdi farkkuna ns. kaikilla herkuilla, joten kysymykseni tältä osin on turha.janne70 kirjoitti:Verot taitaa pyöriä alle kympin hinnoissa jo tuollaisen E400 cdi:n kanssa. Olin ainakin katsovinani niiden olevan 6000-8500 euron luokkaa. Näyttävät vaan pyytävän täällä aika suolaisia hintoja vrt. Saksan pyyntihintoihin nähden.
Olkoonkin, että haku ja paperityötkin maksaa tietty oman osansa, mutta taitaa olla vähintäänkin kannattavaa hakea tuollainen alle 200 000 ajettu itse. Vuosimalliltaan kiinnosta eniten tuollainen -04. Eikös noissa kasin koneissa ole ollut jonnin verran nokkaketjun venymistä? Muutenhan niissä taitaa olla ne kaikki samat viat kuin missä tahansa muissakin peleissä.
Onhan siinä totta kai tuplaten turboja ja sitä kautta mahdollisuus tuplahintaiseen remonttiin jne. mutta eniten kiinnostaisi tietää, onko noissa oikeasti jotain aivan hirveää kamalaa ja kannattaisi keskittyä hommaamaan 320 cdi.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Viron huijarit
Nyt ei pitäisi yleistää, mutta kun itse hain virosta mersun niin täytyy sanoa että kyllä petyin. Ensinnäkin kymmenestä autosta mitkä oli valmiina listassa kahdeksan oli ihan paskoja. Osa autoista makasi liikkeen pihalla yksi tai useampi rengas tyhjänä, jossain oli konepelti palanut. Eikä niitä myyjiä kiinnosta asiakkaat.
Yksityiseltä sitten tuli ostettua, ja kaverin puheiden mukaan oli juuri vaihdettu koneeseen ja laatikkoon öljyt, sekä putsarit ja muut. Saatiin hinta kohdalleen ja lähdettiin kohti suomea. Auto teki topin keskelle tallinnaa, ja piti korjauttaa seuraavana päivänä merkkiliikkeessä. Bensapumppu oli mennyt. Se oli tosin vaan huonoa tuuria, pumppu ei pitänyt mitään ääntä. Kun lastattiin kuorma kyytiin Sadama marketista, hajosi perän tasonsäätö. Oli mukavaa ajella kotiin ilman jousitusta. Jousipallot meni molemmat. Sitten alkoi todellinen vikojen kavalkaadi, joka kesti pari kuukautta. Kojelauta oli kuin joulukuusi, ja vika löytyi lopuksi ABS:n esipainepumpusta.
Auto oli siis 420 väyrynen, ja ongelmia riitti muttei tekijöitä. Outo vekotin jota ei osannut täällä korjata kukaan. Eikä siihe niitä öljyjä eikä suodattimia oltu vaihdettu, varmaan koskaan. Petyin kyllä niin pahasti että virosta en hae enää koskaan. On sieltä kuulema hyviäkin löytynyt, kaikki ei voi olla paskoja.
Jos menet viroon, älä osta autoa joka on ollut viron rekiusterissä yli vuoden. Siellä on kadut niin huonossa kunnossa että alustassa on jo väljää. Jos sattuu kaveri joka ei välitä korjata/huoltaa on autossa laittoa edessä. Hinnat on kyllä halpoja, mutta laittoon voi upota melkoinen summa.
Jos ei itse ymmärrä kaikkea, kannattaa ottaa asiantuntija mukaan ja varata aikaa tarpeeksi. Hyvä tuuria jos yksi päivä riittää. Onneksi hotellit ja auton vuokraaminen on halpaa, ja ruoka hyvää.
Yksityiseltä sitten tuli ostettua, ja kaverin puheiden mukaan oli juuri vaihdettu koneeseen ja laatikkoon öljyt, sekä putsarit ja muut. Saatiin hinta kohdalleen ja lähdettiin kohti suomea. Auto teki topin keskelle tallinnaa, ja piti korjauttaa seuraavana päivänä merkkiliikkeessä. Bensapumppu oli mennyt. Se oli tosin vaan huonoa tuuria, pumppu ei pitänyt mitään ääntä. Kun lastattiin kuorma kyytiin Sadama marketista, hajosi perän tasonsäätö. Oli mukavaa ajella kotiin ilman jousitusta. Jousipallot meni molemmat. Sitten alkoi todellinen vikojen kavalkaadi, joka kesti pari kuukautta. Kojelauta oli kuin joulukuusi, ja vika löytyi lopuksi ABS:n esipainepumpusta.
Auto oli siis 420 väyrynen, ja ongelmia riitti muttei tekijöitä. Outo vekotin jota ei osannut täällä korjata kukaan. Eikä siihe niitä öljyjä eikä suodattimia oltu vaihdettu, varmaan koskaan. Petyin kyllä niin pahasti että virosta en hae enää koskaan. On sieltä kuulema hyviäkin löytynyt, kaikki ei voi olla paskoja.
Jos menet viroon, älä osta autoa joka on ollut viron rekiusterissä yli vuoden. Siellä on kadut niin huonossa kunnossa että alustassa on jo väljää. Jos sattuu kaveri joka ei välitä korjata/huoltaa on autossa laittoa edessä. Hinnat on kyllä halpoja, mutta laittoon voi upota melkoinen summa.
Jos ei itse ymmärrä kaikkea, kannattaa ottaa asiantuntija mukaan ja varata aikaa tarpeeksi. Hyvä tuuria jos yksi päivä riittää. Onneksi hotellit ja auton vuokraaminen on halpaa, ja ruoka hyvää.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Viron huijarit
Useemman auton Virosta tuoneenna voisin antaa neuvon että kannattaa katsoa niitä autoja Tallinnan ulkopuolelta. Hyviäkin löytyy. Pääsääntöisesti Tallinnassa on autot kalliimpia juuri sen takia kun suomalaiset ovat innostuneet käymään isommalla joukolla siellä auto-ostoksilla. Itse olen kaikki autoni hakenut Etelä- ja Itävirosta eikä ole suurempaa sanottavaa ollut yhdessäkään. Hintakin on jo lähdössä toista luokkaa ja tinkivaraa on enemmän.jupasierra kirjoitti:Nyt ei pitäisi yleistää, mutta kun itse hain virosta mersun niin täytyy sanoa että kyllä petyin. Ensinnäkin kymmenestä autosta mitkä oli valmiina listassa kahdeksan oli ihan paskoja. Osa autoista makasi liikkeen pihalla yksi tai useampi rengas tyhjänä, jossain oli konepelti palanut. Eikä niitä myyjiä kiinnosta asiakkaat.
Yksityiseltä sitten tuli ostettua, ja kaverin puheiden mukaan oli juuri vaihdettu koneeseen ja laatikkoon öljyt, sekä putsarit ja muut. Saatiin hinta kohdalleen ja lähdettiin kohti suomea. Auto teki topin keskelle tallinnaa, ja piti korjauttaa seuraavana päivänä merkkiliikkeessä. Bensapumppu oli mennyt. Se oli tosin vaan huonoa tuuria, pumppu ei pitänyt mitään ääntä. Kun lastattiin kuorma kyytiin Sadama marketista, hajosi perän tasonsäätö. Oli mukavaa ajella kotiin ilman jousitusta. Jousipallot meni molemmat. Sitten alkoi todellinen vikojen kavalkaadi, joka kesti pari kuukautta. Kojelauta oli kuin joulukuusi, ja vika löytyi lopuksi ABS:n esipainepumpusta.
Auto oli siis 420 väyrynen, ja ongelmia riitti muttei tekijöitä. Outo vekotin jota ei osannut täällä korjata kukaan. Eikä siihe niitä öljyjä eikä suodattimia oltu vaihdettu, varmaan koskaan. Petyin kyllä niin pahasti että virosta en hae enää koskaan. On sieltä kuulema hyviäkin löytynyt, kaikki ei voi olla paskoja.
Jos menet viroon, älä osta autoa joka on ollut viron rekiusterissä yli vuoden. Siellä on kadut niin huonossa kunnossa että alustassa on jo väljää. Jos sattuu kaveri joka ei välitä korjata/huoltaa on autossa laittoa edessä. Hinnat on kyllä halpoja, mutta laittoon voi upota melkoinen summa.
Jos ei itse ymmärrä kaikkea, kannattaa ottaa asiantuntija mukaan ja varata aikaa tarpeeksi. Hyvä tuuria jos yksi päivä riittää. Onneksi hotellit ja auton vuokraaminen on halpaa, ja ruoka hyvää.
Häkkiliikkeistä yleensä että Virossa ei häkkiliike ole välttämättä kauppias ollenkaan vaan lasketaan loppupeleissä yksityiseksi autonmyyjäksi. Eli yleensä häkissä olevat autot myydään ns asiakkaan lukuun periaatteella. Oikealla autokaupalla on 2vkon/kuukauden takuu myydyssä autossa, yksityisellä kaksi päivää. Käytännössä yksityiseltä ostaessa sama kuin suomessa eli perävalotakuu.
Häkkiliikkeistä ostetuissa autoissa voi varautua myös heti rengassarjan vaihtoon sillä alle isketään useimmiten Suomesta huoltoasemien takapihoilta kerätyt paskat sarjat alle ja myydään hyvät renkaat erikseen kopin vierestä, sama koskee vanteita. Ostaessa autoa kannattaa käydä paikallisessa ARK:ssa tarkistamassa auton paperit myyjän kanssa ettei ole maksuja pystyssä tms.
Yksityisen myyjän kanssa onnistuu pidemmätkin testiajot kun taas häkkiliikkeiden kanssa parhaimmillaan ajolenkit rajoittuvat kurvailuun ja pakitteluun liikkeen pihamaalla.
Jotain hyvääkin autoilijalle toki Virosta löytyy, esimerkiksi Mersuhuolto Lesven Tallinnassa jonka omistajan tunnen. Tuntiveloitus on noin kolmenkympin luokkaa ja samat MB:n alkuperäisosat on käytössä kuin Vehossakin ja samalla takuulla. Avoinna maanantaista perjantaihin mutta sopimuksen mukaan myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Kyseinen liike tekee myös autojen kuntotarkastuksia noin 32€ hintaan joka kannattaa ottaa jos on autokaupoilla Tallinnan alueella. Jos myyjä ei suostu vaikka maksat testin niin auton voi samantien unohtaa.
Tallinnasta löytyy myös paikallinen huippuluokan audioasennuksia tekevä liike joka on useamman vuoden ajan kisannut paikallisissa kilpailuissa kärkisijoilla. Sama homma eli viikonloppuna auki sopimuksen mukaan.
Samasta paikasta löytyy myös ikkunatummennukset ja varashälärit sun muut vermeet. Lisäksi verhoilijaa ja lasikuitumestaria tarpeen mukaan.
Renkaita ja vanteitakin löytyy ihan merkkiedustajilta joskin renkaat saattaa saada halvemmalla esimerkiksi Rengasonlinesta tms.
Autoilmoitukset kannattaa printtailla lähtöä edeltävänä päivänä mukaan ja soittaa vasta Viron päästä ennenkuin lähtee katsomaan yhtäkään. Hyvät menevät nopeasti kuten yleensä autokaupoissa on tapana.
Jos nyt joku sattuu tarvitsemaan autonostoon tai muuta apuja tuolta Viron päästä niin ottaa yhteyttä. Tulkkausapua löytyy ettei tarvitse virolaisen koittaa mongertaa suomea tai päinvastoin. Satamastakin löytyy kyyti tarvittaessa
W202 C220 D Esprit / Plymouth Roadrunner 440 / Buick Riviera Custom '67