Väyrynen vetelee
Väyrynen vetelee
Eli W210 -97 malli vetelee holtittomasti. Vetely esiintyy esim. kaistaa vaihtaessa tai muutenkin vaan suoralla tiellä saattaa sännätä sivulle. Ratti on reilu 20 astetta vasemmalle vinossa, joten olisiko aurauskulmat päin honkia. Alla on huonot renkaat mitkä vaihdetaan uusiin kitkoihin ennen lumia. Renkaat ovat muutenkin kuluneet huomattavasti enemmän sisäreunoista. Rengaspaineet on tarkistettu ja etupäästä tutkin jo puslia, niveliä, iskarit ja jouset. Kaikki näytti olevan kunnossa eikä väljää ollut muuta kuin oikean pyörän laakerissa mikä tulikin jo kiristettyä ja rasvattua. Takapäästä en ole vielä tarkistanut mitään. Jarruttaessa ei vetele laisinkaan. Ei kolise töyssyissä ja ottaa muutenkin kuopat tasaisesti, mutta töyssystä alas tultaessa saattaa vetäistä jommalle kummalle sivulle. Alla on 235/40 R18 valssit. Pitäiskö jotain vaihtaa ennen kuin menen säädättämään aurauskulmat?
W210 300TD Avantgarde -97
Re: Väyrynen vetelee
Bai3r kirjoitti:Eli W210 -97 malli vetelee holtittomasti. Vetely esiintyy esim. kaistaa vaihtaessa tai muutenkin vaan suoralla tiellä saattaa sännätä sivulle. Ratti on reilu 20 astetta vasemmalle vinossa, joten olisiko aurauskulmat päin honkia. Alla on huonot renkaat mitkä vaihdetaan uusiin kitkoihin ennen lumia. Renkaat ovat muutenkin kuluneet huomattavasti enemmän sisäreunoista. Rengaspaineet on tarkistettu ja etupäästä tutkin jo puslia, niveliä, iskarit ja jouset. Kaikki näytti olevan kunnossa eikä väljää ollut muuta kuin oikean pyörän laakerissa mikä tulikin jo kiristettyä ja rasvattua. Takapäästä en ole vielä tarkistanut mitään. Jarruttaessa ei vetele laisinkaan. Ei kolise töyssyissä ja ottaa muutenkin kuopat tasaisesti, mutta töyssystä alas tultaessa saattaa vetäistä jommalle kummalle sivulle. Alla on 235/40 R18 valssit. Pitäiskö jotain vaihtaa ennen kuin menen säädättämään aurauskulmat?

menee kun kiskoilla.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Takapyörät sojottavat vikasuuntaan - siitä johtuu ohjauspyörän vinous. Ennenkuin menet kulmia säädättämään, niin korjaa se vika, mikä aiheuttaa Mersussasi "sivulle säntäämisen".
Pyydäpä kaveri ajamaan mersuasi ja aja itse perässä. Kulkee kuin ajokoira kylkimyyryä?
Vika on takapyörien tuennoissa, joista alumiiniset holkit ovat syöpyneet pohjolan suolaisilla teillä pois aiheuttaen reilut välykset tukitankojen päissä.
Vaikka mainostaa ei saakaan, mutta kun minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa oheisesta kahdenmiehen (oppi-isä ja nuorempi mekaanikko) pajasta, niin sallittakoon yhteystietojen laittaminen pääkaupunkiseutulaisille ohjeeksi:
Autokorjaamo J. Heino
Käyntiosoite Olarinluoma 17
02200 ESPOO
Puhelin (09) 455 5008
Kerro terveisiä Mersu / T6 Volvo -mieheltä!
Oman W210 -96:n korjautin Heinolla ja suuresti harmitti se, että en ennen ollut vienyt mersua sinne! Tuli aivan kuin uusi alusta autoon!
Sen jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen vaikkapa siihen viereiseen taloon - Vianorille - ja hups! Ratti on suorassa ja auto kuin uusi!
Katso alla kuvia taka-akselista renpan jälkeen:


Pyydäpä kaveri ajamaan mersuasi ja aja itse perässä. Kulkee kuin ajokoira kylkimyyryä?
Vika on takapyörien tuennoissa, joista alumiiniset holkit ovat syöpyneet pohjolan suolaisilla teillä pois aiheuttaen reilut välykset tukitankojen päissä.
Vaikka mainostaa ei saakaan, mutta kun minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa oheisesta kahdenmiehen (oppi-isä ja nuorempi mekaanikko) pajasta, niin sallittakoon yhteystietojen laittaminen pääkaupunkiseutulaisille ohjeeksi:
Autokorjaamo J. Heino
Käyntiosoite Olarinluoma 17
02200 ESPOO
Puhelin (09) 455 5008
Kerro terveisiä Mersu / T6 Volvo -mieheltä!
Oman W210 -96:n korjautin Heinolla ja suuresti harmitti se, että en ennen ollut vienyt mersua sinne! Tuli aivan kuin uusi alusta autoon!
Sen jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen vaikkapa siihen viereiseen taloon - Vianorille - ja hups! Ratti on suorassa ja auto kuin uusi!
Katso alla kuvia taka-akselista renpan jälkeen:


290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Nuo Chilin mainitsemat paikat on tietysti ihan ensimmäiset varsinkin jos ei ole ikinä vaihdettu. Viimeistään 200 tkm kohdalla vaihtokunnossa. Eli taka-akselisto ensin kuntoon ja sitten vasta etupään kimppuun. Alapallonivelet edessä helppo vaihtaa itse ja kohtuu kustannus.
Eipä tuo renkaiden kokokaan auta asiaan, huonontaa vaan tuota uraherkkyyttä. Mutta jos alusta kunnossa niin 18 tuumaisillakin pitää mennä suoraan. Itsellä vetelee pahoin sivutuulessa ja veikkaan että ylätukivarret (ja iskaritkin) hiukan huonossa hapessa.
Eipä tuo renkaiden kokokaan auta asiaan, huonontaa vaan tuota uraherkkyyttä. Mutta jos alusta kunnossa niin 18 tuumaisillakin pitää mennä suoraan. Itsellä vetelee pahoin sivutuulessa ja veikkaan että ylätukivarret (ja iskaritkin) hiukan huonossa hapessa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Paljonka on muuten ajettu Mersullasi - ja onko kaupan? Myin omani pois ja työkaveri jäi nuolemaan näppejään. Hakee nyt juuri tuolaista 300 D W210:aa - tosin taiaa olla mieltynyt farmariin enemmän, mutta ilmeisesti siksi, kun ei ole siitä kokemusta.... 

290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Minulla on ratti suorassa omassa autossa, ja kulmat tosiaan vasta todettu olevan kohdallaan... Rengaskoko edessä 235/40/18 ja takana 285/35/18 , ilmanpaineen lisäys reiluun 3 baarin vähensi vetelyä jonkin verran, paljonko topicin aloittajalla on paineita?
Auto on -98 E320 Avantgarde 3.2 V6 bensakoneella, ajettu 99 000km enimmäkseen pitkää pätkää, voiko alustan palikat olla vielä vaihtokunnossa? Mitään ei ole koskaan vaihdettu, eli ovat vielä tehtaan jäljiltä jarruja myöten. Ja historia on varmaa tietoa, eli autolla yksi tuttu omistaja minua ennen, Suomi-auto Vehon huoltokirjalla
Auto on -98 E320 Avantgarde 3.2 V6 bensakoneella, ajettu 99 000km enimmäkseen pitkää pätkää, voiko alustan palikat olla vielä vaihtokunnossa? Mitään ei ole koskaan vaihdettu, eli ovat vielä tehtaan jäljiltä jarruja myöten. Ja historia on varmaa tietoa, eli autolla yksi tuttu omistaja minua ennen, Suomi-auto Vehon huoltokirjalla

Aina ei löydy sitä ammattilaista.
Käytin parilla korjaamolla ja maksoin siitä pari kertaa 150€, eikä tilanne muuttunut miksikään. Alustan arvoista en saanut ensin raporttia ja sen pyysin kuitin yhteydessä, myöhemmin sitä katselin ja suuntaus tehty pikaisesti ja laiskasti. Kaikki arvot ei ole suosituksien sisällä ja jos suuntaamaan aletaan niin eikös ne silloin pitäis laittaa ihan keskelle ne säädöt. Siksi minäkin ajan hiukan vetelevällä mersulla, kunnes talven illat pimenevät ja voin itse tutkia homman ja vaihtaa / vaihdattaa väljät paikat.
Korjaamoita on monenlaisia....ja tuntuu että nykyisin hyviä aina vaan harvemmassa. Työstä kyllä maksaa jos se auttaa.... tyhjästä ei kiinnosta enää maksaa.
Kyllä ne välykset löydät noilla yllä olevilla ohjeilla, ja jos ei itse huvita tehdä töitä niin vie johonkin suositellulle korjaamolle joka osaa homman. Hintaa tulee paljon kun joutuu hakemaan hyvää korjaamoa.
Käytin parilla korjaamolla ja maksoin siitä pari kertaa 150€, eikä tilanne muuttunut miksikään. Alustan arvoista en saanut ensin raporttia ja sen pyysin kuitin yhteydessä, myöhemmin sitä katselin ja suuntaus tehty pikaisesti ja laiskasti. Kaikki arvot ei ole suosituksien sisällä ja jos suuntaamaan aletaan niin eikös ne silloin pitäis laittaa ihan keskelle ne säädöt. Siksi minäkin ajan hiukan vetelevällä mersulla, kunnes talven illat pimenevät ja voin itse tutkia homman ja vaihtaa / vaihdattaa väljät paikat.
Korjaamoita on monenlaisia....ja tuntuu että nykyisin hyviä aina vaan harvemmassa. Työstä kyllä maksaa jos se auttaa.... tyhjästä ei kiinnosta enää maksaa.
Kyllä ne välykset löydät noilla yllä olevilla ohjeilla, ja jos ei itse huvita tehdä töitä niin vie johonkin suositellulle korjaamolle joka osaa homman. Hintaa tulee paljon kun joutuu hakemaan hyvää korjaamoa.
itellä taitaapi olla 3 baria nuilla 19" ja talvella 18" ei tainnu olla mahottomasti oliskoha ollu justiisa tuo 2,2 - 2,5 (asia erikseen talven paineet) tms. jos väärin muistan kuten yleensäkin. Kattastuksessa mulla huomautti tosta ylätukivarresta ja oletuksena olikin että se o vaihettava ku kaikki muut oli vaihettu jo aikasemmin, mutta ei ollu paikallisessa varaosaliikkeessä niitä hyllyssä. Suuntauksella kävi ennen kattastusta ja siitä iso miinus kyseiselle firmalle sillä eivät puhuneet mitään että siellä olisi väljää
. Katsastuksessa vasta sanoi että nuo ylätukivarret olivat väljät ja sen tunsi kyllä ajollekin että siellä jotaki mätti vaikka oli säädetty kulmat kohilleen.
T.Sankari

T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Se on kyllä kumma että hyvin monella firmalla tuntuu olevan vaan rahastusta toi pyörän kulmien säätö...
Vein omani konalaan työpaikan viereen korjaukseen syynä raskas ohjaus, ei palauta kunnolla ja vetelee todella paljon... mittasivat kulmat todeten että viturallaan on, mutta ei ollut epäkesko pultteja jotta olis voinut säätää, kävin ostaa veholta ja vein myöhemmin uudestaan. Nyt oli säädetty ja paperilla kaikki näytti ok, mutta silti ohjaus oli "outo"...
Muutama viikko tästä auto joutu veholle pieneen kolari korjaukseen, jossa sitten tarkistivat pyöränkulmat ja aivan päin metsiä taas!!!
Oli alatukivarren sisimmät puslat työntäny öljyt ulos ja klappia oli kuulemma sit ihan kunnolla ja kun juttelin korjaamo hepun kanssa niin totesi että heti kun meni auton alle niin näki missä mättää. 500€ makso, mutta nyt ohjaus toimii kuin unelma ja jopa keskittääkin, niin hyvin kuin mersu keskitää
Ihme etteivät ekassa paikassa huomanneet, mutta varma on se etten enään ikinä autoani sinne vie! 7v. käytin autojani siellä huollossa ja kokoajan mennyt huonommaksi ja huonommaksi... Muistan kun vanha korjaamo päällikkö otti öljyn vaihdosta 50€ ja nykyään tää uus antaa huimat 10% alennusta ja hintaa on 150€!
Vein omani konalaan työpaikan viereen korjaukseen syynä raskas ohjaus, ei palauta kunnolla ja vetelee todella paljon... mittasivat kulmat todeten että viturallaan on, mutta ei ollut epäkesko pultteja jotta olis voinut säätää, kävin ostaa veholta ja vein myöhemmin uudestaan. Nyt oli säädetty ja paperilla kaikki näytti ok, mutta silti ohjaus oli "outo"...
Muutama viikko tästä auto joutu veholle pieneen kolari korjaukseen, jossa sitten tarkistivat pyöränkulmat ja aivan päin metsiä taas!!!

Oli alatukivarren sisimmät puslat työntäny öljyt ulos ja klappia oli kuulemma sit ihan kunnolla ja kun juttelin korjaamo hepun kanssa niin totesi että heti kun meni auton alle niin näki missä mättää. 500€ makso, mutta nyt ohjaus toimii kuin unelma ja jopa keskittääkin, niin hyvin kuin mersu keskitää

Ihme etteivät ekassa paikassa huomanneet, mutta varma on se etten enään ikinä autoani sinne vie! 7v. käytin autojani siellä huollossa ja kokoajan mennyt huonommaksi ja huonommaksi... Muistan kun vanha korjaamo päällikkö otti öljyn vaihdosta 50€ ja nykyään tää uus antaa huimat 10% alennusta ja hintaa on 150€!
Mitä tarkoittaa käytännössä että alusta on kunnossa? Minulla on orkkis Avantgarde alusta, pyöränkulmat ojennuksessa, ei välystä missään, iskarit huippukunnossa jne. 16" kesä ja talvirattailla ajettavuus on oikein nautittavaa mutta ei 18" kesärenkailla. Vanteiden ET on lähes tismalleen sama kuin AMG vanteissa Väyryseen joten siitäkään en keksi vikaa. Renkaat Pirellin Zerot, ainakin kalliit en tiedä ovatko hyvät mutta ei voi syyttää miksikkään Kiinan paskaksi kuitenkaan.
Muuten helevetin hyvä auto mutta kyllä tämä vetely oli minulle suuri pettymys, laitoin vielä 18" paketin 19" sijasta että ajettavuus olisi hieman miellyttävämpi... Olisi mielenkiintoista testata 19" kierrosta omassa autossa että olisiko vielä pahempi vai normaali ajettavuus.
Kyllä minä ainakin laitan tuon 18" setin myyntiin ja ajelen ensi kesän orkkis 16" Avantgarde vanteilla, ei ole kiinnostusta alkaa ehostamaan täysin toimivaa alustaa.
Muuten helevetin hyvä auto mutta kyllä tämä vetely oli minulle suuri pettymys, laitoin vielä 18" paketin 19" sijasta että ajettavuus olisi hieman miellyttävämpi... Olisi mielenkiintoista testata 19" kierrosta omassa autossa että olisiko vielä pahempi vai normaali ajettavuus.
Kyllä minä ainakin laitan tuon 18" setin myyntiin ja ajelen ensi kesän orkkis 16" Avantgarde vanteilla, ei ole kiinnostusta alkaa ehostamaan täysin toimivaa alustaa.
Renkailla on ihan alyttömän suuri vaikutus vetelyyn.
(leveitä)Renkaita kun on kahden tyyppisiä. Sellaisia jossa renkaan "olkapää" on pyöreä ja sellaisia joissa on "terävä" olkapää.
Itselläni 235/40-18". Nankang (100€) on tosihyvä ajettava, olkapää malliä "pyöreä". Yhden kesän ajoin Hankookeilla (140€) ajaminen oli yhtä helvettiä johtuen terävästä olkapäästä.
Terävä olkapäinen on vissiin hyvä jossain radalla/ei uraisilla tiellä, koska on niin tunnokas. Mutta suomessa ja 99% teistä on urilla, niin se terävä olkapää haukkaa siihen uran reunaan kiinni - ja auto vetelee..
Joten jos on hankkimassa isoa ja leveetä, niin kannattanee huomioida mitä renkaalta haluaa, ja sitten tutkia eri merkkien/runkojen mallia. Itse opin kantapäänkautta kokeilemalla, kun ajattelin että kalliimpi hankook on oltava parempi kuin halpa nankang. Kokemukset 3 kesältä, joista keskimmäisen kesän tuskailin hankookien kanssa, viime käsänä palasin takasin nankangeihin.
(leveitä)Renkaita kun on kahden tyyppisiä. Sellaisia jossa renkaan "olkapää" on pyöreä ja sellaisia joissa on "terävä" olkapää.
Itselläni 235/40-18". Nankang (100€) on tosihyvä ajettava, olkapää malliä "pyöreä". Yhden kesän ajoin Hankookeilla (140€) ajaminen oli yhtä helvettiä johtuen terävästä olkapäästä.
Terävä olkapäinen on vissiin hyvä jossain radalla/ei uraisilla tiellä, koska on niin tunnokas. Mutta suomessa ja 99% teistä on urilla, niin se terävä olkapää haukkaa siihen uran reunaan kiinni - ja auto vetelee..
Joten jos on hankkimassa isoa ja leveetä, niin kannattanee huomioida mitä renkaalta haluaa, ja sitten tutkia eri merkkien/runkojen mallia. Itse opin kantapäänkautta kokeilemalla, kun ajattelin että kalliimpi hankook on oltava parempi kuin halpa nankang. Kokemukset 3 kesältä, joista keskimmäisen kesän tuskailin hankookien kanssa, viime käsänä palasin takasin nankangeihin.