Väyrynen vetelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Väyrynen vetelee

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Eli W210 -97 malli vetelee holtittomasti. Vetely esiintyy esim. kaistaa vaihtaessa tai muutenkin vaan suoralla tiellä saattaa sännätä sivulle. Ratti on reilu 20 astetta vasemmalle vinossa, joten olisiko aurauskulmat päin honkia. Alla on huonot renkaat mitkä vaihdetaan uusiin kitkoihin ennen lumia. Renkaat ovat muutenkin kuluneet huomattavasti enemmän sisäreunoista. Rengaspaineet on tarkistettu ja etupäästä tutkin jo puslia, niveliä, iskarit ja jouset. Kaikki näytti olevan kunnossa eikä väljää ollut muuta kuin oikean pyörän laakerissa mikä tulikin jo kiristettyä ja rasvattua. Takapäästä en ole vielä tarkistanut mitään. Jarruttaessa ei vetele laisinkaan. Ei kolise töyssyissä ja ottaa muutenkin kuopat tasaisesti, mutta töyssystä alas tultaessa saattaa vetäistä jommalle kummalle sivulle. Alla on 235/40 R18 valssit. Pitäiskö jotain vaihtaa ennen kuin menen säädättämään aurauskulmat?
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Eikös tuo sisäreunojen kuluminen jo paljasta vetelyn syyn? Pyörien kulmat viturallaan!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

taka-alitukivarren ulommat helat tai sitten mulla teki myös väljät ylätukivarret, mutta ne oli aika tosissaan väljät...




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
JiiAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 20.07.2009 10:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JiiAa »

InsaneMe kirjoitti:taka-alitukivarren ulommat helat tai sitten mulla teki myös väljät ylätukivarret, mutta ne oli aika tosissaan väljät...




T.Sankari
Huomataanko tuommoiset väljyydet katsatuksessa? Minulla on hieman vetelyvikaa, pyöränkulmat on kunnossa ja katsastus tulossa :roll:
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Mulla vetelee kanssa eikä inssi huomannut mitään... Tosin vetelyä on vain syvissä urissa ja enemmän kesärenkailla, joten antaa olla vielä...

Eteen on vaihdettu kaikki ja pyörät suunnattu, eli täällä ainakin vika on taka-akselin päässä...
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Väyrynen vetelee

Viesti Kirjoittaja tempera »

Bai3r kirjoitti:Eli W210 -97 malli vetelee holtittomasti. Vetely esiintyy esim. kaistaa vaihtaessa tai muutenkin vaan suoralla tiellä saattaa sännätä sivulle. Ratti on reilu 20 astetta vasemmalle vinossa, joten olisiko aurauskulmat päin honkia. Alla on huonot renkaat mitkä vaihdetaan uusiin kitkoihin ennen lumia. Renkaat ovat muutenkin kuluneet huomattavasti enemmän sisäreunoista. Rengaspaineet on tarkistettu ja etupäästä tutkin jo puslia, niveliä, iskarit ja jouset. Kaikki näytti olevan kunnossa eikä väljää ollut muuta kuin oikean pyörän laakerissa mikä tulikin jo kiristettyä ja rasvattua. Takapäästä en ole vielä tarkistanut mitään. Jarruttaessa ei vetele laisinkaan. Ei kolise töyssyissä ja ottaa muutenkin kuopat tasaisesti, mutta töyssystä alas tultaessa saattaa vetäistä jommalle kummalle sivulle. Alla on 235/40 R18 valssit. Pitäiskö jotain vaihtaa ennen kuin menen säädättämään aurauskulmat?
:idea: Mulla oli samoja oireita ja kun ostin uudet renkaat niin rengasmies suositteli ohjauskulmien säätöön. Renkaat olivat kuluneet sisäreunoista enemmän. Kävin sitten Vianorilla säätämässä aurauskulmat 75e ja nyt
menee kun kiskoilla.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Takapyörät sojottavat vikasuuntaan - siitä johtuu ohjauspyörän vinous. Ennenkuin menet kulmia säädättämään, niin korjaa se vika, mikä aiheuttaa Mersussasi "sivulle säntäämisen".

Pyydäpä kaveri ajamaan mersuasi ja aja itse perässä. Kulkee kuin ajokoira kylkimyyryä?

Vika on takapyörien tuennoissa, joista alumiiniset holkit ovat syöpyneet pohjolan suolaisilla teillä pois aiheuttaen reilut välykset tukitankojen päissä.

Vaikka mainostaa ei saakaan, mutta kun minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa oheisesta kahdenmiehen (oppi-isä ja nuorempi mekaanikko) pajasta, niin sallittakoon yhteystietojen laittaminen pääkaupunkiseutulaisille ohjeeksi:

Autokorjaamo J. Heino
Käyntiosoite Olarinluoma 17
02200 ESPOO
Puhelin (09) 455 5008

Kerro terveisiä Mersu / T6 Volvo -mieheltä!

Oman W210 -96:n korjautin Heinolla ja suuresti harmitti se, että en ennen ollut vienyt mersua sinne! Tuli aivan kuin uusi alusta autoon!

Sen jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen vaikkapa siihen viereiseen taloon - Vianorille - ja hups! Ratti on suorassa ja auto kuin uusi!

Katso alla kuvia taka-akselista renpan jälkeen:

Kuva


Kuva
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Nuo Chilin mainitsemat paikat on tietysti ihan ensimmäiset varsinkin jos ei ole ikinä vaihdettu. Viimeistään 200 tkm kohdalla vaihtokunnossa. Eli taka-akselisto ensin kuntoon ja sitten vasta etupään kimppuun. Alapallonivelet edessä helppo vaihtaa itse ja kohtuu kustannus.
Eipä tuo renkaiden kokokaan auta asiaan, huonontaa vaan tuota uraherkkyyttä. Mutta jos alusta kunnossa niin 18 tuumaisillakin pitää mennä suoraan. Itsellä vetelee pahoin sivutuulessa ja veikkaan että ylätukivarret (ja iskaritkin) hiukan huonossa hapessa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Paljonko Heinolla maksoi takapään kuntoon laittaminen?
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Veikkauksia otetaan vastaan ensin!

Töitä meni 6 h.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Paljonka on muuten ajettu Mersullasi - ja onko kaupan? Myin omani pois ja työkaveri jäi nuolemaan näppejään. Hakee nyt juuri tuolaista 300 D W210:aa - tosin taiaa olla mieltynyt farmariin enemmän, mutta ilmeisesti siksi, kun ei ole siitä kokemusta.... :(
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
JiiAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 20.07.2009 10:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JiiAa »

Minulla on ratti suorassa omassa autossa, ja kulmat tosiaan vasta todettu olevan kohdallaan... Rengaskoko edessä 235/40/18 ja takana 285/35/18 , ilmanpaineen lisäys reiluun 3 baarin vähensi vetelyä jonkin verran, paljonko topicin aloittajalla on paineita?

Auto on -98 E320 Avantgarde 3.2 V6 bensakoneella, ajettu 99 000km enimmäkseen pitkää pätkää, voiko alustan palikat olla vielä vaihtokunnossa? Mitään ei ole koskaan vaihdettu, eli ovat vielä tehtaan jäljiltä jarruja myöten. Ja historia on varmaa tietoa, eli autolla yksi tuttu omistaja minua ennen, Suomi-auto Vehon huoltokirjalla :roll:
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tuskinpa siellä väljää on noilla kilometreillä. Onhan sitä vanhemmissakin autoissa kumipuslia, joita ei tarvitse vielä vaihtaa.

Vaan mistäpä sitä tietää katsomatta.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Ei ole kaupan. Ajettu 193 tkm. Rengaspaineita 2.2 baaria joka kulmassa. Pitää huomenna nostaa auto pukeille ja tutkia takapään osia.
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rengaspaineet ovat liian alhaiset, rengas luultavasti kuluu keskeltä.
Ratti on reilu 20 astetta vasemmalle vinossa
Miksi ihmeessä ajat tuollaisella ? Vie auto ammattilaisen tutkittavaksi, vaihdetaan tarvittavat osat alustaan ja nelipyöräsuunnataan.
Loppuu vetelyt :idea:
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Aina ei löydy sitä ammattilaista.

Käytin parilla korjaamolla ja maksoin siitä pari kertaa 150€, eikä tilanne muuttunut miksikään. Alustan arvoista en saanut ensin raporttia ja sen pyysin kuitin yhteydessä, myöhemmin sitä katselin ja suuntaus tehty pikaisesti ja laiskasti. Kaikki arvot ei ole suosituksien sisällä ja jos suuntaamaan aletaan niin eikös ne silloin pitäis laittaa ihan keskelle ne säädöt. Siksi minäkin ajan hiukan vetelevällä mersulla, kunnes talven illat pimenevät ja voin itse tutkia homman ja vaihtaa / vaihdattaa väljät paikat.

Korjaamoita on monenlaisia....ja tuntuu että nykyisin hyviä aina vaan harvemmassa. Työstä kyllä maksaa jos se auttaa.... tyhjästä ei kiinnosta enää maksaa.

Kyllä ne välykset löydät noilla yllä olevilla ohjeilla, ja jos ei itse huvita tehdä töitä niin vie johonkin suositellulle korjaamolle joka osaa homman. Hintaa tulee paljon kun joutuu hakemaan hyvää korjaamoa.
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Bai3r kirjoitti:Ei ole kaupan. Ajettu 193 tkm. Rengaspaineita 2.2 baaria joka kulmassa. Pitää huomenna nostaa auto pukeille ja tutkia takapään osia.
liian vähän painetta. reilu kolmekiloa kun laittaa, ni topakoittuu meno :wink:
kokemuksella ainaki 17' matalaprofiilissa autto asiaa paljon
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Joo ihan oikeestikko ajat 18" gummeilla 2,2bar paineilla.
Omasta kokemuksesta voi sanoa että alle 2,5 kun mennään niin
on se kun hullun mulukku mielettömän persiissä.
Koko ajan saa varoa sellasia äkkiliikkeitä jonnekkinpäin.
Lisää ilmaa onko selevä.
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

itellä taitaapi olla 3 baria nuilla 19" ja talvella 18" ei tainnu olla mahottomasti oliskoha ollu justiisa tuo 2,2 - 2,5 (asia erikseen talven paineet) tms. jos väärin muistan kuten yleensäkin. Kattastuksessa mulla huomautti tosta ylätukivarresta ja oletuksena olikin että se o vaihettava ku kaikki muut oli vaihettu jo aikasemmin, mutta ei ollu paikallisessa varaosaliikkeessä niitä hyllyssä. Suuntauksella kävi ennen kattastusta ja siitä iso miinus kyseiselle firmalle sillä eivät puhuneet mitään että siellä olisi väljää :roll: . Katsastuksessa vasta sanoi että nuo ylätukivarret olivat väljät ja sen tunsi kyllä ajollekin että siellä jotaki mätti vaikka oli säädetty kulmat kohilleen.




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Joo elikkä vikana olivat sisemmät raidetangot, joissa reilusti väljää. Samalla tuli vaihdettua kummallekkin puolelle raidetankojen päät ja käyty säädättämässä ohjauskulmat. Nyt menee kuin juna kiskoilla.
W210 300TD Avantgarde -97
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Se on kyllä kumma että hyvin monella firmalla tuntuu olevan vaan rahastusta toi pyörän kulmien säätö...

Vein omani konalaan työpaikan viereen korjaukseen syynä raskas ohjaus, ei palauta kunnolla ja vetelee todella paljon... mittasivat kulmat todeten että viturallaan on, mutta ei ollut epäkesko pultteja jotta olis voinut säätää, kävin ostaa veholta ja vein myöhemmin uudestaan. Nyt oli säädetty ja paperilla kaikki näytti ok, mutta silti ohjaus oli "outo"...

Muutama viikko tästä auto joutu veholle pieneen kolari korjaukseen, jossa sitten tarkistivat pyöränkulmat ja aivan päin metsiä taas!!! :shock:

Oli alatukivarren sisimmät puslat työntäny öljyt ulos ja klappia oli kuulemma sit ihan kunnolla ja kun juttelin korjaamo hepun kanssa niin totesi että heti kun meni auton alle niin näki missä mättää. 500€ makso, mutta nyt ohjaus toimii kuin unelma ja jopa keskittääkin, niin hyvin kuin mersu keskitää :D

Ihme etteivät ekassa paikassa huomanneet, mutta varma on se etten enään ikinä autoani sinne vie! 7v. käytin autojani siellä huollossa ja kokoajan mennyt huonommaksi ja huonommaksi... Muistan kun vanha korjaamo päällikkö otti öljyn vaihdosta 50€ ja nykyään tää uus antaa huimat 10% alennusta ja hintaa on 150€!
JiiAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 20.07.2009 10:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JiiAa »

Kävin eilen katsastamassa oman Väykyn, ja auto oli katsastusmiehen mukaan "kuin uusi". Ei siis pienintäkään välyksen alkua alustassa tms. huomautettavaa missään. Siltikin vetelee... Ei tietenkään enää vakio talvirenkailla, mutta noilla 18" kesänakeilla.
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Mulla ihan sama homma... Taidan laittaa ens kesäks alkuperiäset peltivanteet, niin pysyy vetely pois! :twisted:


...vitsi vitsi...
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Ei mulla ainakaan vetele 18" vanteilla ja 235/40 kumeilla. Alustan osat kuntoon ni ei vetele isoilla nakeilla ja tarvi miettiä mitään peltivanteita.
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo,ei vetele leveämmilläkään jos alusta kunnossa. Jos vanteiden ET poikkeaa hirveästi orkkiksesta niin voi vedelläkin urissa.
JiiAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 20.07.2009 10:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JiiAa »

Mitä tarkoittaa käytännössä että alusta on kunnossa? Minulla on orkkis Avantgarde alusta, pyöränkulmat ojennuksessa, ei välystä missään, iskarit huippukunnossa jne. 16" kesä ja talvirattailla ajettavuus on oikein nautittavaa mutta ei 18" kesärenkailla. Vanteiden ET on lähes tismalleen sama kuin AMG vanteissa Väyryseen joten siitäkään en keksi vikaa. Renkaat Pirellin Zerot, ainakin kalliit en tiedä ovatko hyvät mutta ei voi syyttää miksikkään Kiinan paskaksi kuitenkaan.

Muuten helevetin hyvä auto mutta kyllä tämä vetely oli minulle suuri pettymys, laitoin vielä 18" paketin 19" sijasta että ajettavuus olisi hieman miellyttävämpi... Olisi mielenkiintoista testata 19" kierrosta omassa autossa että olisiko vielä pahempi vai normaali ajettavuus.

Kyllä minä ainakin laitan tuon 18" setin myyntiin ja ajelen ensi kesän orkkis 16" Avantgarde vanteilla, ei ole kiinnostusta alkaa ehostamaan täysin toimivaa alustaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Katsastusmiehet eivät aina osaa katsoa mersun alustaa. Voihan olla ettei se ole kunnossa kun ei kerran mene suoraan...
JiiAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 20.07.2009 10:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JiiAa »

Siis kyllähän se minullakin suoraan menee hyvällä tiellä, mutta kun sattuu sopivasti uria niin vatkauttaa perää aika lahjakkaasti...

16" renkailla ei ongelmia minkäänlaisilla alustoilla, senpä takia ei riitä motivaatiota alkaa rassauttamaan ilmeisesti kuitenkin toimivaa alustaa.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Mulla vatkas tota perää kun oli hieman liian vähän
aurausta takana. Lisäsin kotikonstein ja rauhottu ihan
reippaasti. Väyrysessä pitää olla muuten enemmän
aurausta takana kuin edessä. Kumit on 225/45-18.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Renkailla on ihan alyttömän suuri vaikutus vetelyyn.

(leveitä)Renkaita kun on kahden tyyppisiä. Sellaisia jossa renkaan "olkapää" on pyöreä ja sellaisia joissa on "terävä" olkapää.

Itselläni 235/40-18". Nankang (100€) on tosihyvä ajettava, olkapää malliä "pyöreä". Yhden kesän ajoin Hankookeilla (140€) ajaminen oli yhtä helvettiä johtuen terävästä olkapäästä.

Terävä olkapäinen on vissiin hyvä jossain radalla/ei uraisilla tiellä, koska on niin tunnokas. Mutta suomessa ja 99% teistä on urilla, niin se terävä olkapää haukkaa siihen uran reunaan kiinni - ja auto vetelee..

Joten jos on hankkimassa isoa ja leveetä, niin kannattanee huomioida mitä renkaalta haluaa, ja sitten tutkia eri merkkien/runkojen mallia. Itse opin kantapäänkautta kokeilemalla, kun ajattelin että kalliimpi hankook on oltava parempi kuin halpa nankang. Kokemukset 3 kesältä, joista keskimmäisen kesän tuskailin hankookien kanssa, viime käsänä palasin takasin nankangeihin.
Vastaa Viestiin