300d superiksi?
300d superiksi?
nii eli onkos millaista tietoa/kokemusta 300d turbottamisesta? eli onko löyhemmät laakerit kuin turbossa tai muuta? kun nyt kerran tuli ajatus aloittaa uusi superirojekti ja tässä autoja jonku verra kerenny katella nii silmään pisti yks 190 johon oli vaihdettu 3.0 vapari diisseli. eli olisiko siinä hyvä aihio vai täytyykö olla orkkis turbo?
Lisäksi jos jollaki on tietoa getragin sopivuudesta tuohon moottoriin niin inffoa siitäki kiitos.
Lisäksi jos jollaki on tietoa getragin sopivuudesta tuohon moottoriin niin inffoa siitäki kiitos.
ahdin määrää tahdin
Mutta eikös moniventtiili om606 vaparissa ole öljysuihkut? Mutta kapeekantisessa vaparissa ei ainakaan ole.
Elikkä kysymys kuuluu, onko sun kone kumpainen...?
Elikkä kysymys kuuluu, onko sun kone kumpainen...?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Ei se männän sulaminen kadulla ole ongelma, kuitenkin tehoa voi käyttää vain lyhyitä pätkiä. Varttimailiakin pystyy ajamaan, mutta huippunopeus kisoissa jo sulaa paikat. Kiertokanget ja laakerit ne heikoimmat paikat on. Omasta halkesi kanki eikä laakeritkaan enää kauaa olisi kestäny, oli jo pahasti lähteny hilseilemään. Sitten yksi mikä myös aiheutti ihmetystä oli se että, 3 mäntää oli väleitä tappiin eli tapin reikä oli männästä kulunu soikeaksi. Osittain nuo varmaan on johtunu aika kovista kierroksista mitä tuli käytettyä välillä. Tehoa nyt kuitenkin oli dynossa 1.5bar paineilla 356hv ja 565Nm, sen jälkeen lisäsin sekä syöttöä että kierroksia ja ahtoja joten lopulliset tehot ennen hajoamista on olleet varmaan hieman enemmän.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Kannattaa unohtaa vaparin superointi heti kätelyssä. Kone kun leviää varmuudella melko pian. Kukapa sitä ei komentaisi, kun voimaa on tarjolla. Nätillä ajolla kestää.
Tätä aihetta on "muutaman" kerran käsitelty aihetta tälläkin foorumilla. Kannattaa muutama ilta lueskella topicceja aiheeseen liittyen, niin tietoa on aika hyvin koossa.
Getrak käy kaikkiin om60x koneiden kytkinkoppiin.
Tätä aihetta on "muutaman" kerran käsitelty aihetta tälläkin foorumilla. Kannattaa muutama ilta lueskella topicceja aiheeseen liittyen, niin tietoa on aika hyvin koossa.
Getrak käy kaikkiin om60x koneiden kytkinkoppiin.
kapeakantinen kone on kyseessä. no pitää vissii unohta koko suunnitelma heti ennenko kerkiää kunnolla aloittaa ja katella orkkis turbokone tilalle. ja oon jonkun verran katellut täältä aiheeseen liittyviä kirjotuksia vaan ei taho aika riittää.
onkos kellään tietoa mitä kaikkea tuollaiseen 201 koriin täytyy tehdä jos vaihtaa 3 litran turbokoneen?
entäs sitten minkäällaista tietoa cossu mersun peristä diesel koneen jatkona. mietin vaan että taitais tulla aika lyhyt välitteinen kampe getragitin kans
onkos kellään tietoa mitä kaikkea tuollaiseen 201 koriin täytyy tehdä jos vaihtaa 3 litran turbokoneen?
entäs sitten minkäällaista tietoa cossu mersun peristä diesel koneen jatkona. mietin vaan että taitais tulla aika lyhyt välitteinen kampe getragitin kans

ahdin määrää tahdin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
Ittellä oli 603 vaparista tehty superi (mynä/HX40) n. 350hv säädöillä. Kesti 70tkm kunnes kanki katkes rauhallisessa ajossa seurauksella, että lohkoon tuli pari reikää. Tossa tapauksessa ei ihan heti hajonnut. Kaikki ne hajalle tietenkin saa hetkessäkin.
Turbon laakerit vaan ja hyvä jäähdytys niin kyllä sillä järki päässä ajelee. Melko moni superi varmaan paukkuu jos ajaa minuutin lappu lattiassa tyylillä.
Turbon laakerit vaan ja hyvä jäähdytys niin kyllä sillä järki päässä ajelee. Melko moni superi varmaan paukkuu jos ajaa minuutin lappu lattiassa tyylillä.
kiitos vastauksista. Tulin semmoseen tulokseen että paras ku hommaan jostain 603 turbo koneen ja sen remppaan ensin (jos leveäkantinen löytyy niin tietenkn se sitten!?). Ja laatikoksi se getrag.eli samallainen st tulossa ku kaikki muutki
nooo,, keksitään jotain erikoista sitte rakennuksen aikana.Paljonkohan tuo pelkkä laakeri remontti tulee maksamaan kun itse tekee? (eli osien hinta). Kansi joutais käydä myös pirrattavana mutta hinta on jo sovittu..
Ja jos jollain sattuu löytymään ok kunnosssa oleva turbo, pienempi kuin gt40(en tykännyt viime mersussa siitä) niin kiinnostaa. esim.gt37 tms. myös holsetit.
JA pakosarja myös, ei ole enään tig-mahdollisuutta nii ei tekis hirveesti mieli puikolla ruveta hallissa sarjaa värkkäämään...

Ja jos jollain sattuu löytymään ok kunnosssa oleva turbo, pienempi kuin gt40(en tykännyt viime mersussa siitä) niin kiinnostaa. esim.gt37 tms. myös holsetit.
JA pakosarja myös, ei ole enään tig-mahdollisuutta nii ei tekis hirveesti mieli puikolla ruveta hallissa sarjaa värkkäämään...
ahdin määrää tahdin
Kyllä täällä ja mesen puolella hyvät vinkit ja projektikertomukset kannattaa kahlata tarkkaan läpi jos ei itse aio ruveta soveltamaan uusia juttuja. Reseptit löytyy aika tarkkaan alusta alkaen. Jos jotain vähemmän yleistä haluat kehitellä, niin laita remmillä paineet.BTriker kirjoitti:eli samallainen st tulossa ku kaikki muutki Crying or Very sad nooo
Nii siis tarkoitin että melkein samanlainen rojekti edessä kun mikä oliki tossa puolivuotta sitten. eikä ole niin paljoa aikaa ja taitoa täällä juttuja summassa etsiä niin ajattelin että näin saan nopeiten vastauksen.
Muutta asiasta toiseen..
Onko niin että joissain 300 vaparin koneissa on samat hilut sisällä kuin turbossakin? (öljyruiskutukset jne.) näkeekö sitä koneesta päällisin puolin että onko koneessa kummat hilut sisällä?
ahdin määrää tahdin
En ole kuullut että yhdessäkään 300 vaparissa olisi ruiskuja turbon männistä ja kangista puhumattakaan. 200d kohdalla löytyy öljyruiskuja satunnaisesti mutta todella harvoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joku legenda kertoo, että jos auto on tilattu ambulanssiksi, niin silloin on öljyruiskut vaparissakin. Samuli H:lla oli tämmöinen 250 ambulanssikone, öljyruiskuilla. Muutenhan tuo ei tainnut erota vaparikoneesta mäntien ja veivien osalta.veskola kirjoitti:En ole kuullut että yhdessäkään 300 vaparissa olisi ruiskuja turbon männistä ja kangista puhumattakaan. 200d kohdalla löytyy öljyruiskuja satunnaisesti mutta todella harvoin.
Tällainen ihmelohko tosiaan tuli aikoinaan Samuli H:lta. Ruutat on paikoillaan muttei ole turbon paluuproppua. Kuitenkin ihan hyvä lähtökohta turbolle, kunhan kelkkoo sisälle turbon veivit ja männät.JP74 kirjoitti:Joku legenda kertoo, että jos auto on tilattu ambulanssiksi, niin silloin on öljyruiskut vaparissakin. Samuli H:lla oli tämmöinen 250 ambulanssikone, öljyruiskuilla. Muutenhan tuo ei tainnut erota vaparikoneesta mäntien ja veivien osalta.veskola kirjoitti:En ole kuullut että yhdessäkään 300 vaparissa olisi ruiskuja turbon männistä ja kangista puhumattakaan. 200d kohdalla löytyy öljyruiskuja satunnaisesti mutta todella harvoin.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]