
250d säklättää
250d säklättää
Elikkäs 250d w124 säklättää. Mutta välillä säklätys loppuu ja silloin tyhjäkäynnillä öljynpaine laskee 2.4. Säklättäessä öljynpaine hitusen alle kolme. Toimii täysin mutta se säklätys on vittumaisen kuulonen
Missä vika?

hydrauli nostajat ne räklättelee vanhuuttaan. aikansa aina rallattelee ja sitten hiljenee, kun lämpenee pikkasen. sitten taas seuraavassa startissa rallattelee...
uudet nostajat melkein ainut lääkes siihen vaivaan.
toinen mikä tulee äkkiseltään mieleen on jakoketju. siitä ei kyllä oikein ole omakohtasia kokemuksia, että en pysty sen ääntä taikka toimintaa kunnolla kuvaileen. sekin kuitenkin joissain kilometreissä alkaa äänteleen jotenkin. joku asiantuntevampi henkilö voi valaista asiassa paremmin.
uudet nostajat melkein ainut lääkes siihen vaivaan.
toinen mikä tulee äkkiseltään mieleen on jakoketju. siitä ei kyllä oikein ole omakohtasia kokemuksia, että en pysty sen ääntä taikka toimintaa kunnolla kuvaileen. sekin kuitenkin joissain kilometreissä alkaa äänteleen jotenkin. joku asiantuntevampi henkilö voi valaista asiassa paremmin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
öljy notkistuu vielä hieman notkeammaksi, kuin normaalisti, kun kone oikein kunnolla lämpenee, voi se noinkin pienestä olla kiinni se nostajien rallatusAnttiF kirjoitti:Nostajia itekkin aattelin. Mutta sitä ihmettelin kun nyt tullu rällättyä paljon kun lunta tullut niin kone lämpenee vähän normaalia enemmän niin ääni loppuu. Että sitä mietin

kuinka "paksua" öljyä muuten käytät koneessa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
säklätys
Eiköhan samalla työllä kannata vaihtaa nostimet (Veho kauppaa W124:ään muuten INA:n valmistetta olevia), ketju ja kiristin. Menee samalla aukaisulla.
Öljynpaine kuumana tyhjäkäynnillä on minulla 5W-30 (TB Gold, Castrol Softec) 0,9...1,3 bar ja 5W-40 (Magnatec, TB Diamond) öljyllä 1,2...1,5 bar. Sinun paineesi tyntuvat korkeilta. 300D vm 1991, ajettu 320 tkm.
Olen aikaisemminkin nurissut korkeiden paineiden ylistämisellä. Talvellahan on hyvät paineet kylmänä, laita puutarhaletku mutkalle eli jos on kotrket paineet saattaa virtausmäärä olla alhainen (voitelum jäähdytys heikko)
Öljynpaine kuumana tyhjäkäynnillä on minulla 5W-30 (TB Gold, Castrol Softec) 0,9...1,3 bar ja 5W-40 (Magnatec, TB Diamond) öljyllä 1,2...1,5 bar. Sinun paineesi tyntuvat korkeilta. 300D vm 1991, ajettu 320 tkm.
Olen aikaisemminkin nurissut korkeiden paineiden ylistämisellä. Talvellahan on hyvät paineet kylmänä, laita puutarhaletku mutkalle eli jos on kotrket paineet saattaa virtausmäärä olla alhainen (voitelum jäähdytys heikko)
Re: säklätys
...ja yksi vaihtoehto on se kannentiivisteen öljyvuoto, joka heikentää öljynpainetta kannessa. Esiintyy juurikin kylmällä koneella ja lämpimänä loppuu. Lopulta kun vuoto on tarpeeksi suuri se raklattaa kuumillakin öljyillä. Kannenpulttien kiristyksellä hävisi raklatus mun 300 turbosta. Toki tiiviste edelleen vuotelee öljyjä pitkin koneen kylkeä mutta se ei menoa haittaa.
Öljynpaine pitäisi kyllä olla jossakin 1,5...2,0 kuumana kaikilla kieroksilla ainakin turbokoneessa ja kylmillä öljyillä aina mittari tapissaan, mulla ei laske alle 1,7 vaikka on 620 tkm ajettu kone. Yleensä on kuumana 2,0 luokkaa.
Mittari tietysti voi näyttää väärin, mutta tosiaan öljykanavan vuoto suoraan jakokoppaan ja sieltä öljypohjaan heikentää myös öljynpainetta.
Öljynpaine pitäisi kyllä olla jossakin 1,5...2,0 kuumana kaikilla kieroksilla ainakin turbokoneessa ja kylmillä öljyillä aina mittari tapissaan, mulla ei laske alle 1,7 vaikka on 620 tkm ajettu kone. Yleensä on kuumana 2,0 luokkaa.
Mittari tietysti voi näyttää väärin, mutta tosiaan öljykanavan vuoto suoraan jakokoppaan ja sieltä öljypohjaan heikentää myös öljynpainetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: säklätys
Kannentiiviste näköjään voi oireilla kylmänä ja kuumana. Omassa vain kuumana räplätti kylmänä ei. Tiiviste oli tosiaan aivan repale siitä öljykanavan seutuvilta. Kansipulttien kiristys ei poistanu ongelmaa kokonaan. Ei oo räplättäny sit tiivisteen vaihdon jälkeen. (300DT)
Voin olla ihan mettässäkin mutta hiukan edelleen ihmettelen tuota että nostat olis tiensä päässä. EX lankusta (200D) oli viimeviikolla käytetty kansi irti kun tiiviste vuosi sisälle ja ulos. Nostajat edelleen kunnossa ml pikkasen vajaat 700t. Eikä tämä ole poikkeus. Ukon lankussa milli mittarissa ja vuos sitten kannentiiviste remppa. Ei nostajien vaihtoa ja käy ihan siististi.
Miten voi olla että 200D:n nostajat tuntuu kestävän mutta muitten koneitten ei? Ettei vain nostajia vaihdettaisi turhaan? Itse vika onkin vuotava kannentiiviste? Toki uudet nostajat varmaan sietää paremmin kuplia m-öljyssä ja siksi ovat hiljaiset mutta se perussyy? Tietty jos nuo nostajat ovat erilaisia 200 vs. usempisataiset D:eet ?
Ja tosiaan jos jossain vaiheessa on ajettu liian pitkillä ö-vaihtoväleillä Sehän voi vaikuttaa asiaan.
Voin olla ihan mettässäkin mutta hiukan edelleen ihmettelen tuota että nostat olis tiensä päässä. EX lankusta (200D) oli viimeviikolla käytetty kansi irti kun tiiviste vuosi sisälle ja ulos. Nostajat edelleen kunnossa ml pikkasen vajaat 700t. Eikä tämä ole poikkeus. Ukon lankussa milli mittarissa ja vuos sitten kannentiiviste remppa. Ei nostajien vaihtoa ja käy ihan siististi.
Miten voi olla että 200D:n nostajat tuntuu kestävän mutta muitten koneitten ei? Ettei vain nostajia vaihdettaisi turhaan? Itse vika onkin vuotava kannentiiviste? Toki uudet nostajat varmaan sietää paremmin kuplia m-öljyssä ja siksi ovat hiljaiset mutta se perussyy? Tietty jos nuo nostajat ovat erilaisia 200 vs. usempisataiset D:eet ?
Ja tosiaan jos jossain vaiheessa on ajettu liian pitkillä ö-vaihtoväleillä Sehän voi vaikuttaa asiaan.
Re: säklätys
On todella paljon vaihdettu nostajia turhaan, ja usein on vielä samalla vaivalla tehty kannentiivisteen vaihto kun se käy siinä samalla helposti kun nokkakin käytetään irti. Sitten lopuksi todetaan, että nostajien vaihdolla tuli kuntoon vaikka varsinainen korjaus tapahtuikin kun saatiin uusi tiivis kannetiiviste.
Toki joissakin tapauksissa voi olla, että vuoto on vielä ven verran pientä, että nostajan vaihtuessa hieman erilaiseksi/uudeksi se vaihto juuri ja juuri poistaa raplatuksen, mutta kun taas menee 50 tkm niin johan raplattaa.
Minä en ainakaan ihan heti ymmärrä mikä sieltä hydraulinokkamokkulasta kuluu loppuun siten, että se on vaihtokunnossa. Tietysti yksittäiseen nostajaan voi tulla vika ja se on sitten vaihtokunnossa.
Tuo öljyvuoto on kuitenkin niin tiedossa oleva tyyppivika paljon ajetussa mersussa moottorin kokoon ja tyyppiin (om60x) riippumatta, että kyllä minä sille pistäisin vedonlyönnin rahat, jos tiivistettä ei ole jo aiemmin vaihdettu...tai ainakin tekisin sen samalla kun ne nostajat vaihtuu uusiin merkkiliikkeestä ostettuihin.
Toki joissakin tapauksissa voi olla, että vuoto on vielä ven verran pientä, että nostajan vaihtuessa hieman erilaiseksi/uudeksi se vaihto juuri ja juuri poistaa raplatuksen, mutta kun taas menee 50 tkm niin johan raplattaa.
Minä en ainakaan ihan heti ymmärrä mikä sieltä hydraulinokkamokkulasta kuluu loppuun siten, että se on vaihtokunnossa. Tietysti yksittäiseen nostajaan voi tulla vika ja se on sitten vaihtokunnossa.
Tuo öljyvuoto on kuitenkin niin tiedossa oleva tyyppivika paljon ajetussa mersussa moottorin kokoon ja tyyppiin (om60x) riippumatta, että kyllä minä sille pistäisin vedonlyönnin rahat, jos tiivistettä ei ole jo aiemmin vaihdettu...tai ainakin tekisin sen samalla kun ne nostajat vaihtuu uusiin merkkiliikkeestä ostettuihin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä Veskola puhuu nyt asiaa.
Hyvin harvoin Mersun hydraulisiin venttiilinnostimiin tulee sellaista vikaa, joka aiheuttaa kyseisenlaisen sätkätyksen moottorissa. Hydraulisesta venttiilinnostimesta tulee aivan erilainen ääni, jos nostin on hiukan vaurioitunut tai nostinpesän liukupinnassa on sanomista.
Joskus aikoinaan tuli itsellenikin vastaava tapaus kohdalle...vaihdoin uudet nostimet, eikä sätkätys loppunut. Vika oli nimenomaan kannentiivisteen, öljynpaineet pääsee jakopäänkaaveliin ja sieltä öljypohjaan. Öljyvuoto voi olla toki ulospäinkin, jonka näkee helposti.
Tuon kokemuksen jälkeen ( mielenkiintoista ) on ollut helppo antaa ohjeita mahdollisesta viasta.
Ei sitä heti ensimmäiseksi tule mieleen moinen mahdollisuus.
Hyvin harvoin Mersun hydraulisiin venttiilinnostimiin tulee sellaista vikaa, joka aiheuttaa kyseisenlaisen sätkätyksen moottorissa. Hydraulisesta venttiilinnostimesta tulee aivan erilainen ääni, jos nostin on hiukan vaurioitunut tai nostinpesän liukupinnassa on sanomista.
Joskus aikoinaan tuli itsellenikin vastaava tapaus kohdalle...vaihdoin uudet nostimet, eikä sätkätys loppunut. Vika oli nimenomaan kannentiivisteen, öljynpaineet pääsee jakopäänkaaveliin ja sieltä öljypohjaan. Öljyvuoto voi olla toki ulospäinkin, jonka näkee helposti.
Tuon kokemuksen jälkeen ( mielenkiintoista ) on ollut helppo antaa ohjeita mahdollisesta viasta.

Onko mulla kanssa menossa nostajat/kansipahvi kun kone räklättää nykyään melkein aina kun moottori on lämmin.
Räklätys kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet on ihan alhaalla, kaasua painaessa öljynpaineet nousee tappiin ja ajossa myös pysyy siellä.
Kylmä käynnistyksessä öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä tapissa mutta laskee sitä myöten kun konekkin lämpiää.
Ajossa sitä ei kuulu ja ei ole vaikuttanut menoon/kiihtyvyyteen
Tässä videot kylmällä ja lämpimällä koneella:
http://www.youtube.com/watch?v=EvCH1BzRBOQ
http://www.youtube.com/watch?v=slOnoSDQAoo
Auto on siis w124 200D -87
Räklätys kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet on ihan alhaalla, kaasua painaessa öljynpaineet nousee tappiin ja ajossa myös pysyy siellä.
Kylmä käynnistyksessä öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä tapissa mutta laskee sitä myöten kun konekkin lämpiää.
Ajossa sitä ei kuulu ja ei ole vaikuttanut menoon/kiihtyvyyteen
Tässä videot kylmällä ja lämpimällä koneella:
http://www.youtube.com/watch?v=EvCH1BzRBOQ
http://www.youtube.com/watch?v=slOnoSDQAoo
Auto on siis w124 200D -87
Noista videoista ei oikein voi sanoa miltä se luonnossa kuuluu, joskus kamera korostaa ääntä ja joskus se vaimentaa sopivasti terävät äänet.
Niin ihmeellisen erilaisia ääniä olen saanut tallennettua omista autoista.
Niin ihmeellisen erilaisia ääniä olen saanut tallennettua omista autoista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kuulostais tosiaan, että on jotakin muutakin jo pikkasn kulunu, kun pelkät nostajat. kuulosti pikkasen vaihdelaatikon pääakselin laakerilta toi rallatus, taikka sitten se on hihnankiristimen iskari. sitä iskaria veikkaisin reilusti enemmän. ja lisäks siälä vikisee joku laakeri tms. kannattaa tarkistaa, että laturi on ainaskin kiinni kaikilla pulteilla ja ettei hihnapyörissä oo klappia. molemmat asiat aiheuttaa taikka voi aiheuttaa ylimääräsiä ääniä.lauri- kirjoitti:Onko mulla kanssa menossa nostajat/kansipahvi kun kone räklättää nykyään melkein aina kun moottori on lämmin.
Räklätys kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnillä öljynpaineet on ihan alhaalla, kaasua painaessa öljynpaineet nousee tappiin ja ajossa myös pysyy siellä.
Kylmä käynnistyksessä öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä tapissa mutta laskee sitä myöten kun konekkin lämpiää.
Ajossa sitä ei kuulu ja ei ole vaikuttanut menoon/kiihtyvyyteen
Tässä videot kylmällä ja lämpimällä koneella:
http://www.youtube.com/watch?v=EvCH1BzRBOQ
http://www.youtube.com/watch?v=slOnoSDQAoo
Auto on siis w124 200D -87
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Rikasääninen
W124 deiselin äänimaailma on monipuolisin - ei ole vastaavaa muissa autoissa.
Saksalainen perhetuttava sanoi, että W124 on suunniteltu pitämään tyhjäkäynillä ääniä - mitä sitten hän tarkkoittikin?
Saksalainen perhetuttava sanoi, että W124 on suunniteltu pitämään tyhjäkäynillä ääniä - mitä sitten hän tarkkoittikin?
Äänitallenteissa jotkin äänet voi tosiaan jäädä pois ja joku korostuu mutta jokatapauksessa muutos käyntiäänessä on kyllä dramaattinen.
Lyyhääkö moottori kuumana tyhjäkäynnillä kun pakoputkenpäästä kuuntelee? Jos lyyhää ja vain kuumana niin käynnissä suutinputkia vuoronperään löysäämällä löytyy sylinteri josta lyyhäys johtuu. Jos lyyhää ykköspytystä niin kansipahville veikkaus
Oman (300DT) käyntiäänen muutos oli myöskin raju (kylmä vs. kuuma motti) kun vuoti öljyä männän päälle mutta tässä tapauksessa ei välttämättä johdu ollenkaan samasta jutusta.
Lyyhääkö moottori kuumana tyhjäkäynnillä kun pakoputkenpäästä kuuntelee? Jos lyyhää ja vain kuumana niin käynnissä suutinputkia vuoronperään löysäämällä löytyy sylinteri josta lyyhäys johtuu. Jos lyyhää ykköspytystä niin kansipahville veikkaus

Oman (300DT) käyntiäänen muutos oli myöskin raju (kylmä vs. kuuma motti) kun vuoti öljyä männän päälle mutta tässä tapauksessa ei välttämättä johdu ollenkaan samasta jutusta.
Jaa niin se Laurin auton ääni loppuu kierroksilla,tuskinpa ne kangen laakerit sillon rikki. Eli jostain syystä öljynpaineet hukassa tyhjäkäynnillä, nostimet ja ketjunkiristinhän tarvitsevat toimiakseen painetta joten kyllähän sieltä voi ääntä kuulua vähän joka paikasta. Mistä sitten johtuu huonot öljynpaineet, joku viisaampi kertokoon 

Kannentiiviste vuotaa öljynpaineet pihalle toden näköisesti... Kolme viikkoo sitten vaihdoin pahvin yhteen 200D johon oli tehty kaikki muut paitsi ei pahvia vaihdettu vika oli siinä rynkytti ja kävi ihan miten sattuu...ei pelannut nostajat eikä ketjun kiristin kuumalla koneella oikein....
Kansipahvin vaihdolla vika korjaantui...
Kansipahvin vaihdolla vika korjaantui...
Itse tein ja säästin
Olen päässyt kurkkaamaan kameran avulla dieselin palotilaan,kun moottori käy.Jari Ke kirjoitti:Niinhän sitä äkkinäinen luulisi.rumilus kirjoitti:Dieseleissä ei enää käyttölämpötilassa tapahdu lyyhäämistä.Epätasaista palamista tms.
Dieselin palotilassa palaa kaikki mitä sinne menee.
Kyllä siellä palaa kaikki.

Antti F:lle....taitaisi olla parasta ottaa moottori levälleen, senverran moottori ääntelee vakavemman vian oloisesti.

Tuskin kaikki sivuäänet eivät häviä kannentiivisteen vaihdolla.
En taija leväyttäärumilus kirjoitti:Olen päässyt kurkkaamaan kameran avulla dieselin palotilaan,kun moottori käy.Jari Ke kirjoitti:Niinhän sitä äkkinäinen luulisi.rumilus kirjoitti:Dieseleissä ei enää käyttölämpötilassa tapahdu lyyhäämistä.Epätasaista palamista tms.
Dieselin palotilassa palaa kaikki mitä sinne menee.
Kyllä siellä palaa kaikki.
Antti F:lle....taitaisi olla parasta ottaa moottori levälleen, senverran moottori ääntelee vakavemman vian oloisesti.
Tuskin kaikki sivuäänet eivät häviä kannentiivisteen vaihdolla.


"Niin, mähän en ole varsinaisesti tän alan asiantuntija, mut sen verran mun pitää kuitenkin sanoa, että..." (Jaakko Parantainen) vaihdoin ite ensin nostajat, kun se oli se helpoin, nopein ja halvin toimenpide.
Kun ei se auttanu säklätykseen, joka esiinty kylmänä ja kuumana ja vaan tyhjäkäynnillä, oli otettava kansi irti. Muita oireita oli mm. kylmäkäynnistyksessä esiintyny vajailla käyntiin lähteminen ja myöhemmin ulkoinen öljyvuoto sekä lievä sininen savu, jonka havaitsi vain ulkopuolisena tarkkailijana. Sinistä pukkas vain vähän ja sen havaitsi perässä toisella autolla ajaessa lähinnä kuormitustilanteissa sekä kylmäkäynnistyksessä.
Tiiviste oli ehjän näkönen, mutta oli vuotanut ykköspyttyyn öljyä, joka sit näky sinä pienehkönä sinisenä savuna putken päässä ja vajailla rynkytyksenä kylmäkäynnistyksessä.
Kansirempan yhteydessä tarkistettiin suuttimet, jotka oli ok. Nyt rempan jälkeen pari sataa kilsaa ajettuna käy tosi nätisti. Heti rempan jälkeen oli karkeeta käynti, mutta tasottu pian.
Eli öljynpaine ei riittäny tyhjäkäynnillä, kun imi ykköspyttyyn öljyä just siitä öljykanavan kohilta, josta olis pitäny päästä kanteen.
Tuli vaan mieleen, että jos syöttöpumppu on jo aikansa elänyt, eli pääakselin laakeri väljä, eikös se sitte ruuttaa vähän heikommin painetta johonkin pyttyyn koneen takapäässä, mikä myöskin vois aiheuttaa sitä naputusta tyhjäkäynnillä? Ruiskutuspaine jää alhaseks yhessä pytyssä ja suutin ruuttaa jos ruuttaa miten kuten siihen pyttyyn. Onkos tästä kokemuksia?
Kun ei se auttanu säklätykseen, joka esiinty kylmänä ja kuumana ja vaan tyhjäkäynnillä, oli otettava kansi irti. Muita oireita oli mm. kylmäkäynnistyksessä esiintyny vajailla käyntiin lähteminen ja myöhemmin ulkoinen öljyvuoto sekä lievä sininen savu, jonka havaitsi vain ulkopuolisena tarkkailijana. Sinistä pukkas vain vähän ja sen havaitsi perässä toisella autolla ajaessa lähinnä kuormitustilanteissa sekä kylmäkäynnistyksessä.
Tiiviste oli ehjän näkönen, mutta oli vuotanut ykköspyttyyn öljyä, joka sit näky sinä pienehkönä sinisenä savuna putken päässä ja vajailla rynkytyksenä kylmäkäynnistyksessä.
Kansirempan yhteydessä tarkistettiin suuttimet, jotka oli ok. Nyt rempan jälkeen pari sataa kilsaa ajettuna käy tosi nätisti. Heti rempan jälkeen oli karkeeta käynti, mutta tasottu pian.
Eli öljynpaine ei riittäny tyhjäkäynnillä, kun imi ykköspyttyyn öljyä just siitä öljykanavan kohilta, josta olis pitäny päästä kanteen.
Tuli vaan mieleen, että jos syöttöpumppu on jo aikansa elänyt, eli pääakselin laakeri väljä, eikös se sitte ruuttaa vähän heikommin painetta johonkin pyttyyn koneen takapäässä, mikä myöskin vois aiheuttaa sitä naputusta tyhjäkäynnillä? Ruiskutuspaine jää alhaseks yhessä pytyssä ja suutin ruuttaa jos ruuttaa miten kuten siihen pyttyyn. Onkos tästä kokemuksia?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tuli vaan mieleen, että jos syöttöpumppu on jo aikansa elänyt, eli pääakselin laakeri väljä, eikös se sitte ruuttaa vähän heikommin painetta johonkin pyttyyn koneen takapäässä, mikä myöskin vois aiheuttaa sitä naputusta tyhjäkäynnillä? Ruiskutuspaine jää alhaseks yhessä pytyssä ja suutin ruuttaa jos ruuttaa miten kuten siihen pyttyyn. Onkos tästä kokemuksia?[/quote]
Boschin rivipumpun polttoaine-elementit ovat ratkaisevassa asemassa ruiskutuksen suhteen. Ruiskutuspaineet ovat kaikille suuttimille samat, koska kaikki ruiskutusputket ovat tarkalleen saman mittaiset.
Jos ruiskutuspumppu ylipäätään toimii ja on kunnossa, ruiskuttaa se tietyllä paineella. Siihen myös vaikuttaa ruiskutusviiveen tasausventtiili...suuttimien ala- ja yläpaineet.
Boschin rivipumpun polttoaine-elementit ovat ratkaisevassa asemassa ruiskutuksen suhteen. Ruiskutuspaineet ovat kaikille suuttimille samat, koska kaikki ruiskutusputket ovat tarkalleen saman mittaiset.
Jos ruiskutuspumppu ylipäätään toimii ja on kunnossa, ruiskuttaa se tietyllä paineella. Siihen myös vaikuttaa ruiskutusviiveen tasausventtiili...suuttimien ala- ja yläpaineet.
Toi minua on aina kiinnostanut, paljonko tulee eroa *) jos kolmella pytyllä on 20 cm ja yhdellä olisikin 23 cm putki.
Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?
*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?
*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Lisää tietoa: www.skg.fi