W 126 280 SE Automaatti ei vaihdakkaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

W 126 280 SE Automaatti ei vaihdakkaan

Viesti Kirjoittaja tango »

Autosta hajonnut motti (laakerit?) joskus pari vuotta sitten, laatikko toiminut normaalisti. Auto seisonut sen jälkeen motti irroitettuna laatikko paikallaan ilman öljyjä näihin päiviin asti. Nyt laitettu ehjä motti ja ja vaihdettu laatikkoon uusi suodatin ja laitettu öljyt. Koeajo, motti toimii ok, vaan laatikko ei vaihda. D:llä menee eteenpäin mutta ei vaihda isompaa, samoin pakki toimii. Vaihdettu vielä toistamiseen ölyt turbiini myös tyhjentäen, suodatinta ei, sama homma, ei vaihda. Voiko laatikosta mennä joku venttiili jumiin seisomisen johdosta ja olisiko jotain kikkoja miten sen saisi toimimaan, vai mikä kivestää? Täyttä varmuutta ei ole onko laatikko toiminut, vaan ei ole mitään syytä kyllä epäillä kuulemaanikaan laatikon kunnossaolosta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jos laatikolle menevä alipainelinja on irti tai vuotaa laatikko luulee että kaasu on pohjassa eikä vaihda isommalle ennen kuin on tarpeeksi vauhtia jotta seuraava vaihde menee sisään.

Tsekkaas tuo ensin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Alipaineletku on kiinni ja jos sen irroittaa vaihdelaatikon päästä siinä tuntuu pieni imu, ei tosiaan mikään suuren suuri. Pitäisiköhän siinä olla miten voimakas alipaine? Toinen pää menee imusarjan alla olevaan letkuun. Mitenkäs se "mötikkä" siinä laatikon kupeessa mihin alipaineletku menee, voisiko se jotenkin kärsiä pitkästä seisonnasta, se lienee irrotettavissa jotenkin purkamatta laatikkoa atomeiksi??? Oliskohan tällä vaijerilla (ohjauspaineen vaijeriko? tarkoitus minulle täysi mysteeri) mikä menee kaasuvivuista sinne laatikkoon mitään tekemistä edellämainitun ongelman kanssa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan laatikossa tarpeeksi öljyä?
Sinne menee noin 6.5l Ja tarkistus moottorin käydessä P:llä tai N:llä

Alipaineletku pitäisi mennö suoraan imusarjaan.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 06.12.2009 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

tango kirjoitti:Oliskohan tällä vaijerilla (ohjauspaineen vaijeriko? tarkoitus minulle täysi mysteeri) mikä menee kaasuvivuista sinne laatikkoon mitään tekemistä edellämainitun ongelman kanssa?
Ainakin liian kireällä oleva vaijeri nosti sellin vaihtokohtaa. Sen säätämisessä millikin on paljon. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaijerin kireydellä säädetään laatikon vaihtokohdat. Ja alipaineella laatikon vaihtojen jämäkkyys.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Öljyä on juuri mittatikun ylämerkkiin auton ollessa tasaisella mottorin käydessä normaalilämpötilassa vaihdevivun ollessa P asennossa. Ohjekirjan mukaan laatikon ensitäyttö on 7,3 litraa ja vaihtotäyttö 6,2 litraa. Turbiini tyhjentäen sinne meni tuo 6,2 litraa ja öljynpinta on edellämainittu. Kuten mainitsin vaihdoin öljyt toistamiseen, öljyt jotka olivat olleet laatikossa vain hetken olivat poislaskettaesa sellaiset sameat marjapuuron väriset. Meneekö ne yleisestiottaen tuollaiseksi vai pitäisikö pysyä kirkkaina?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:Kuten mainitsin vaihdoin öljyt toistamiseen, öljyt jotka olivat olleet laatikossa vain hetken olivat poislaskettaesa sellaiset sameat marjapuuron väriset. Meneekö ne yleisestiottaen tuollaiseksi vai pitäisikö pysyä kirkkaina?
Tuo vaikuttaa oudolta :shock: . Vanhatkin öljyt on yleensä kirkkaat mutta ne toki tummuu ajan saatossa. Eli sameaa ei mielestäni saisi olla. Olen vaihtanut yhteeensä varmaan kymmenen öljyt eri autoihin ja tosiaan marjapuuron oloista en ole havainnut.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W 126 280 SE Automaatti ei vaihdakkaan

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tango kirjoitti:Autosta hajonnut motti (laakerit?) joskus pari vuotta sitten, laatikko toiminut normaalisti. Auto seisonut sen jälkeen motti irroitettuna laatikko paikallaan ilman öljyjä näihin päiviin asti. Nyt laitettu ehjä motti ja ja vaihdettu laatikkoon uusi suodatin ja laitettu öljyt. Koeajo, motti toimii ok, vaan laatikko ei vaihda.
Miksi se laatikko oli ilman öljyä? Miten säilytetty? Onko mahdollista että olisi päässyt vettä tai jäähdytysnestettä?

Ei todellakaan hydraulijärjestelmässä (venttiilikoneistossa) saa olla "marjapuuroa".
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Auto seisonut sen 2-3 vuotta. Voiko olla että laatikkoon kertynyt kosteutta jonka johdosta ensiksi laittamani öljyt olisi menneet sameaksi?
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Siis ei se marjapuuroa fyysiseti muistuttanut, väri vain. Ei siis ollut kirkkaan punaista kuten sinne laitettaessa.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Säilytys ulkona, luulisin. Öljyt kaiketi siksi poistettu kun se mittatikun putki taitaa olla vähän tiellä kun ottaa konetta pois.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vettä öljynseassa niin öljy menee vaaleanpunaiseksi ja sameaksi.

Todennäköisesti joku venttiili jumissa.
Anna seisoa niillä uusilla öljyillä ja kokeile sillontällön että alkaako vaihteet toimia.

Voi hyvinkin alkaa pelaamaan kun paikat vetreytyy ja saa uutta öljyä pinnoilleen.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tulikos turbiini öljypumppuun kohdalleen :?:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Kyllä mielestäni turbiini meni hyvin öljypumpun hahloihin, toisaalta tokko tuo toimisi ollenkaan jos se ei olisi paikallaan.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tango kirjoitti:Kyllä mielestäni turbiini meni hyvin öljypumpun hahloihin, toisaalta tokko tuo toimisi ollenkaan jos se ei olisi paikallaan.
onhan se aiheellinen kysymys :lol: jos paikalleen laittaessa ei ole turpiini kohillaan niin se särkee laatikon paikalleen laitossa öljy pumpun eikä vaihteet oikein taho toimia :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eihän se liiku silloin mihinkään jos öljypumppu hajoaa.

Nyt pelaa ilmeisesti ykkönen ja pakki.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ootko yrittänyt vaihtaa kepillä?
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Niin, pakki toimii ja yksi eteen, vaan olisiko se kakkonen luulisin. Vaihdevalitsimessa on asennot 2,3,D,N,R,P Valitsee 2, 3,tai D sama vaihde, ei muutoksia vaikka vaihtelee kepin asentoa. Eihän kone mene paikalleen jos turbiini ei ole pohjassa.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Alipaineletku siirretty suoraan imusarjaan, laatikon kupeessa oleva alipaine"kello" irrotettu ja toiminta tarkistettu, ei muutosta vaihdeongelmaan. Millanenhan sydeemi sielä vaihdelaatikossa on mitä se alipaine"kello" säätää. Toisaalta onkohan tässä nyt kateissa se vaihtokohta (vaijeri) vai vaihdon jämäkkyys (tämä alipainesydeemi)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos vaihteen siirto tanko kohillaan laatikon siirto vivun kanssa :roll:
onko ohjauspaineen vaijeri molli just kohillaan kaasu vivun mollin kanssa :roll:
ja miten laitoit modulaattorin paikalleen lootan kylykeen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Mikäli modulaattori on tuo kuvaamani alipaine"kello" laitoin sen kokolailla niinkuin se olikin, ei ehkä just millilleen, vaan onko miten tarkka? Tarkennatko vähän mitä noi mollit on ja missä, jotain merkkejä? Vaihteensiirtotangon ja laatikon siirtovivun kohdistusta en ole osannut katsoakkaan, enkä kyllä osaa vieläkään tässä koneella istuessani. Pitää ryömiä auton alle ja tutustua aiheeseen tässä viikonloppuna. Pystyykö se jotenkin muuttumaan, kaiketi kuitenkin toimivana jäänyt seisomaan (siis laatikko) Ohjauspaineen vaijerihan on nyt eri koneessa kinni kun ennen, voiko se vaikuttaa asiaan, liittyykö noihin molleihin?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tango kirjoitti:Mikäli modulaattori on tuo kuvaamani alipaine"kello" laitoin sen kokolailla niinkuin se olikin, ei ehkä just millilleen, vaan onko miten tarkka? Tarkennatko vähän mitä noi mollit on ja missä, jotain merkkejä? Vaihteensiirtotangon ja laatikon siirtovivun kohdistusta en ole osannut katsoakkaan, enkä kyllä osaa vieläkään tässä koneella istuessani. Pitää ryömiä auton alle ja tutustua aiheeseen tässä viikonloppuna. Pystyykö se jotenkin muuttumaan, kaiketi kuitenkin toimivana jäänyt seisomaan (siis laatikko) Ohjauspaineen vaijerihan on nyt eri koneessa kinni kun ennen, voiko se vaikuttaa asiaan, liittyykö noihin molleihin?
itte olen laittanut modulaattorin paikalleen sillai, että ensin olen löysänny sillä modulaattorissa olevalla t-avaimella aukipäin niin kauan kunnes avain tuntuu löysältä ja samalla laskenut montako kierrosta löysäämistä tapahtuu ja sen jälkeen laittanut modulaattorin paikalleen ja kiristänyt sen kiinnitys ruuveja (5mm kuusiokolo 2kpl) sen verran että "mokkula"pyörii melkein löysästi paikallaan ja alkanut kääntämään sitä myötäpäivään kunnes alkaa tuntua että kävis kireemmäksi ja kiristänyt kiinnitys ruuvit lopulliseen kireyteensä ja sitten kiristänyt sillä t-avaimella saman kierros luvun mitä löysännyt sitä, mikä sitten vielä koeajon jälkeen hieno säädetään joko lisää kireemmälle täi sitten löysänny jos pökäsee pykälän liian kovaa päälle :wink:
sitten sen vaijerin laitto seuraavasti, kone tietysti sammuksissa ja vaijeri kaasu vivustosta irti se molli :idea: nyt kun se on irti niin se vaijjerin kuppi ja mollo tarvii olla just kohillaan, sitten jos vaihtaa vielkin liian yläällä niin vaijeria löysemmälle :wink: sillon kun vaijeri on irti niin kokeile vetää vaijeria vähän käsin että tuntuuko siinä yhtään jousi voimaa , jos ei niin vaijeri irti alapäästä taikka sitten vaijerin vetämä venttiili jäänyt jumiin :roll:
vaihteen siirto vipu auton alla, jos lootaa ei ole vaihettu eikä vipuun ole koskettu niin ei kannata koskee nytkään :lol:
toivottavasti näillä irtoo jotakin, jos ei niin luultavasti mentävä venttiili pöydän sissään :cry:
mullon pelkkiä romuja vaan
st126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.07.2009 11:07
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja st126 »

otappa kickdownin johto irti kaasupolkimen alta.Ite olen aika varma
että vika on siinä.Oli nimittäin sama ongelma ettei seisonnan jälkeen vaihtanu vaihetta isommalle kun se kytkin oli saanu kosteutta ja oli
oikosissa.
____________________
W126 OM606 holset mynä
W123td veronkierto
W123 200d ikiliikkuja(eipä liikkukkaan..)
W123 hautausmaa/varaosalaani/paskaa/kaikkee pitää olla
OFF hilux
"ratkaisu on vain hetki jolloin väsyt ajattelemiseen"
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Tarkistin tuon ohjauspaineenvaijerinpään ja kaasuvivun mollin kohdistuksen, kyllä olivat kokolailla samalla kohdin. Tuota kickdownin johtoa en kerenny vielä irroittaa, tai olisin sen johdon kerennyt kyllä irroittaa vaan en olisi kokeilemaan vielä päässyt. Hitsihuoltoa pitää tehdä myös tässä samalla. Pitää huomena katsoa jos olis mahdollista kokeilla tuota kickdown homma.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Jos ei kickdown kytkimessä ole vikaa, niin vika on selvästi "kuvernöörissä" joka on jumissa, eli siinä keskipakoisvoimalla toimivassa venttiilissä jolta myös mittarin vaijeri välityksensä saa. Se ohjaa nimenomaan "upshiftejä" eli jos jumissa niin ei vaihda isommalle. Ei tarvitse edes koko laatikkoa purkaa. Helppo homma laatikko paikallaan.
Ohjeet:
http://www.sendspace.com/file/9f5y6n
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Ei auttanut kikcdowninjohdon irroituskaan. Ohjauspaineenvaijerissa kyllä tuntuu tuo jousivoima, eli ilmeisesti on alapäästä kiinni ja venttiili nöyrä. Täytyy tässä joulun jälkeen tutustua tuohon "kuvernöörin" sielunelämään. Mittari tässä tosin toimii kai sähköllä joten tuota mittarivaijeria ei liene ole vaan tuo "kuvernööri" kaiketi on, vai onko?
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

No onhan siellä se "kuvernööri" vaikkei mittarinvaijeria olekaan. Olen itse vaan niin tottunut vaijerimalleihin. Kannattaa ennen kuvernöörin tarkastusta myös tarkastaa kick-down venttiilin kara, ettei ole jumittunut auki asentoon, mutta siihen en kyllä usko.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Niin se joulu tuli ja meni, kevätkin kerkesi jo saapua muuttolintuineen. Tänään se tapahtui, kuvernöörin tarkistus ja pesu tehty, ei tuonut ongelmaan ratkaisua. Äkistään en kyllä keksinyt mikä vika tuohon voisi tulla. Ehdotuksia kellään vaihteiden löytymiselle? Vaihdelaatikon takana vasemmalla sivulla on joku mötikkä mihin menee myös johto, onko nopeusmittarinanturi? Vaihdelaatikon perässä oikealla puolen on myös joku mötikkä mihin menee johto, liittyykö kickdowniin? Edullisia laatikoita (ehjiä) kellään. Kukaan kiinnostunut korjaamaan tuota ja tieten edulliseti?. Edullista autoa kellään? Kukaan kinnostunut ostamaan tuota helmeä? Perskules kun tolla rahalla mitä tuohon projektiin taas on mennyt (ei ole edes kilvissä vielä) olis saanut ihan katsastetun ja toimivan kesäpelin. Ai että itse olen harrastukseni valinnut, niinkö?
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Ilmeisesti tuo vaihdelaatikon perässä oikella oleva mötikkä liittyy kickdowniin, ainakin siihen piuhaan tulee virtaa kun painaa em. kytkintä. Tuo kara on kiinni kun otin sen pois, pitäisikö sen aueta kun siihen syöttää virtaa, näin ei tapahtunut. Nopeusmittarinanturi voiko riskata ja vaikuttaa asiaan. Ajoin tuossa autolla ja väliin se kulki 4000 kierroksilla 40km/h ja välillä 60km/h en ainakaan huomannut sen vaihdetta vaihtavan. Ajaessa D:llä ja vetämällä kepistä kakkoselle se vaihtaa yhden alaspäin. Ajaessa D: noin reiluilla 4000 kierroksilla se välilää alkaa ikäänkuin vaihtamaan, vaan sitten se jää vapaalle ja ottaa taas vaihteen kun vauhti laskee. Terveisin nimimerkki. "korjaamoko oikea osoite"
Vastaa Viestiin