Mersu ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

No niin rommelin vika alkas olla paikallistettu ja uusi osa tilattu eli sieltä on kaput eli hajonnu ÖLJYSUOJAUS RELE kone huoneesta,rele sijaitsee siellä keulasta päin katottuna vasemmalla puolen tuulilasin ala puolella siinä "pässin munien" vieressä alumiinin värinen rele jossa 2 kpl 15 amppeerin sulaketta releen päässä,se ohjaa jännitteitä erinnäisille antureille ja tässä myös Dieselpumpun sammuttimelle joka toimii TÄSSÄ mallissa SÄHKÖLLÄ ku on Automaattilaatikko ja kun sille antaa lisävirtaa vaikka auton oma akku on täydessä varauksessa niin silloin se päästää tuosta releeltä virran läpi sammuttimelle(pakolla ku silloin on paljon amppeereita käytössä) ja lähtee silloin käyntiin.
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Re: Mersu ei käynnisty/Tämän voi poistaa tul väärään paikkaa

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

ponupannu11 kirjoitti:No niin rommelin vika alkas olla paikallistettu ja uusi osa tilattu eli sieltä on kaput eli hajonnu ÖLJYSUOJAUS RELE kone huoneesta,rele sijaitsee siellä keulasta päin katottuna vasemmalla puolen tuulilasin ala puolella siinä "pässin munien" vieressä alumiinin värinen rele jossa 2 kpl 15 amppeerin sulaketta releen päässä,se ohjaa jännitteitä erinnäisille antureille ja tässä myös Dieselpumpun sammuttimelle joka toimii TÄSSÄ mallissa SÄHKÖLLÄ ku on Automaattilaatikko ja kun sille antaa lisävirtaa vaikka auton oma akku on täydessä varauksessa niin silloin se päästää tuosta releeltä virran läpi sammuttimelle(pakolla ku silloin on paljon amppeereita käytössä) ja lähtee silloin käyntiin.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

ponupannu11 kirjoitti:No niin rommelin vika alkas olla paikallistettu ja uusi osa tilattu eli sieltä on kaput eli hajonnu ÖLJYSUOJAUS RELE kone huoneesta,rele sijaitsee siellä keulasta päin katottuna vasemmalla puolen tuulilasin ala puolella siinä "pässin munien" vieressä alumiinin värinen rele jossa 2 kpl 15 amppeerin sulaketta releen päässä,se ohjaa jännitteitä erinnäisille antureille ja tässä myös Dieselpumpun sammuttimelle joka toimii TÄSSÄ mallissa SÄHKÖLLÄ ku on Automaattilaatikko ja kun sille antaa lisävirtaa vaikka auton oma akku on täydessä varauksessa niin silloin se päästää tuosta releeltä virran läpi sammuttimelle(pakolla ku silloin on paljon amppeereita käytössä) ja lähtee silloin käyntiin.
Selvä,se on sitten erilainen.Sähköinen sammutus.Muuten toi toiminnan kuvaus ei vakuuttanut.Siellä on jotain muuta... Enkä tarkoita sitä etteikö se vaikuttais sammuttimeen...mutta... En oo muuten ikinä kuullut mistään öljysuojaus-releestä.Mistä nimi? Paljon muutakin on tietysti vielä kuulematta ja autosi mallikin on mulle tuntematon.Pääasia jos tulee sillä kuntoon.Olen vaan utelias.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Tässä ku on tuo dieselpumppu tuo toisen mallinen Bosch merkkinen(ilman alipaine kelloja) ja tämän mallin pumpussa on sähköinen sammutin ku on Automaattilaatikolla sen takia et jos olis tuo perinteinen alipaine sammutus ja jos menis tuo kalvo niin ei sitä sai sammumaan millään ku ei voi sammuttaa vaihteella eikä ole mitään mekaanista sammutus vipua pumpulla,tuo releen nimi on ihan virallisesti tuo ÖLJYSUOJAUS RELE löytyy sillä nimellä Veholta tänään ku soittelin sinne asentajalle ja keskusteltiin tästä ongelmasta ja tuumaili et näitä on menny näistä 202 koppasista C-sarjan automaatti mersuista,eikä tuota relettä ole ollut vanhemmissa malleissa enkä sit tiä onko muissa uudemmissa korimalleissa,tilasin tuon releen tänään sit KL-Varaosista ja kyllä se sielläki aivan varaosa nimikkeenäkin oli tuo Öljysuojausrele ja hintaa 65€,huomen illalla tuon sit saa ja voi koitella lähteekö tulille ilman apuvirtoja.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mikä ihme on "öljysuojaus rele" :?:
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

ponupannu11 kirjoitti:Tässä ku on tuo dieselpumppu tuo toisen mallinen Bosch merkkinen(ilman alipaine kelloja) ja tämän mallin pumpussa on sähköinen sammutin ku on Automaattilaatikolla sen takia et jos olis tuo perinteinen alipaine sammutus ja jos menis tuo kalvo niin ei sitä sai sammumaan millään ku ei voi sammuttaa vaihteella eikä ole mitään mekaanista sammutus vipua pumpulla,tuo releen nimi on ihan virallisesti tuo ÖLJYSUOJAUS RELE löytyy sillä nimellä Veholta tänään ku soittelin sinne asentajalle ja keskusteltiin tästä ongelmasta ja tuumaili et näitä on menny näistä 202 koppasista C-sarjan automaatti mersuista,eikä tuota relettä ole ollut vanhemmissa malleissa enkä sit tiä onko muissa uudemmissa korimalleissa,tilasin tuon releen tänään sit KL-Varaosista ja kyllä se sielläki aivan varaosa nimikkeenäkin oli tuo Öljysuojausrele ja hintaa 65€,huomen illalla tuon sit saa ja voi koitella lähteekö tulille ilman apuvirtoja.
Selväpä tämä,joka päivä oppii uutta...
Vielä kun sais tietää mistä releen nimi,miksi ja mihin se liittyy.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jsmaa kirjoitti: Selväpä tämä,joka päivä oppii uutta...
Vielä kun sais tietää mistä releen nimi,miksi ja mihin se liittyy.
Minä en vielä oikein oppinut tuosta mitään, kai sillä osalla on MB:n varaosanumero niin sitten olisi helppo hahmottaa mistä osasta on kyse (kysymys siis ponutehtaalle vaikka sinua lainasin)?
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Mersun määritelmähän tuo on ja huomen illallahan se tuo varaosa numero selviää ku osan saan käteen.
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Niin tuosta releestä vielä en kyllä tiiä miksi sillä on noin pirun ihme nimi,eikä hajuakaan minkä takia,mutta sen käyttö tarkoitus on,että sen kautta kulkee ohjausvirtaa eri antureille esim. just tuolle pumpussa olevalle sähkö sammuttimelle. Tällänen numero on tuossa vanhassa releessä jos siitä jollein jotain aatosta on eli 000 540 50 45 niin ja tuon releen ihme nimen kuulin kans tänään ens kerran ittekki Niemelän Autosta Keminmaasta,siellähän tuon "Röntän"huolto on.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos ne o sanonu "Yljjännitsuaj-rele" eli oot kuullu että Öljynsuojausrele jos myyjät o ollu venkuroita murresanoineen :D

Ettei olis YJ-rele... Ainakin kuvaus osuis oikeaan. Noissa eri YJ-releissä mitä mulla on autoissa ja hyllyssä on kaikki mallia "000 540 xx 45" Eli tuo toka viiminen vaihtelee, muut ei.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Voip olla hullultahan tuo ÖLj.... kuulostaa mutta kuiten sillä nimellä se osa löyty toisesta liikkeestä(KL:ltä) ja sen jälkeen vielä numerolla varmistettiin et on oikea.Eikä tuolle nimelle niin väliä ku osa on vain oikea ja alkas Rommeli taas oikeasti pelittään et pääse emäntä taas ajeleen sillä omalla kauppakassillansa eli tuolla mersulla.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Sergey kirjoitti:jos ne o sanonu "Yljjännitsuaj-rele" eli oot kuullu että Öljynsuojausrele jos myyjät o ollu venkuroita murresanoineen :D

Ettei olis YJ-rele... Ainakin kuvaus osuis oikeaan. Noissa eri YJ-releissä mitä mulla on autoissa ja hyllyssä on kaikki mallia "000 540 xx 45" Eli tuo toka viiminen vaihtelee, muut ei.
No sitähän minäkin olisin ehdottanut ja sen vikafunktio vois ehkä aiheuttaakin tollasen vian.Eli silloin kun on yx akku paikoillaan niin startatessa akun napajännite laskee enempi kuin kahdella akulla.
Jos sitte on jännite niin hilkun päällä,niin vois tupla akuilla just ylittää rajan ja sammutinkin sais tarvitsemansa.Tossa olis ehkä logiikkaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Toivotaan et on näin ja alkaa tuo nokivasara käynnistyyn omalla akulla ettei tarvi ajella tuolla omalla Ameriikan ihmeellä perässä antelemassa käynnitysvirtaa.
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

No niin alko poka Nokivasara käynnistyyn omin avuin ko sai tuon uuven relleen mikä se ny sitte on nimelhtään onko se tuo jännitteensäädin rele vai tuo mulle mersun ehottama öljynsuojaus rele,no niin tai näin niinhän meilä päin sanothan että "rakhaala lapsela"on monta nimeä,nysse kuiten toimii niinku pittää lähtee ilman apuvirtoja käyhmän ja alko nyt ens kerran meillä ollessa toimihman myös nuo kuskin penkin alipaine säävöt,saa rutisteltua napista painelemalla penkin selkänojjaa ja istuinossaa eri säätöihin.
Että kiitoksia vain kommenteista ja avuista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ponupannu11 kirjoitti:No niin alko poka Nokivasara käynnistyyn omin avuin ko sai tuon uuven relleen mikä se ny sitte on nimelhtään onko se tuo jännitteensäädin rele vai tuo mulle mersun ehottama öljynsuojaus rele,no niin tai näin niinhän meilä päin sanothan että "rakhaala lapsela"on monta nimeä,nysse kuiten toimii niinku pittää lähtee ilman apuvirtoja käyhmän ja alko nyt ens kerran meillä ollessa toimihman myös nuo kuskin penkin alipaine säävöt,saa rutisteltua napista painelemalla penkin selkänojjaa ja istuinossaa eri säätöihin.
Että kiitoksia vain kommenteista ja avuista.
Löytykö siitä uudesta osasta numeroa? Tuo edellinen oli outo kun EPC oli jo sen unohtanut.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

DBFI kirjoitti:
ponupannu11 kirjoitti:No niin alko poka Nokivasara käynnistyyn omin avuin ko sai tuon uuven relleen mikä se ny sitte on nimelhtään onko se tuo jännitteensäädin rele vai tuo mulle mersun ehottama öljynsuojaus rele,no niin tai näin niinhän meilä päin sanothan että "rakhaala lapsela"on monta nimeä,nysse kuiten toimii niinku pittää lähtee ilman apuvirtoja käyhmän ja alko nyt ens kerran meillä ollessa toimihman myös nuo kuskin penkin alipaine säävöt,saa rutisteltua napista painelemalla penkin selkänojjaa ja istuinossaa eri säätöihin.
Että kiitoksia vain kommenteista ja avuista.
Löytykö siitä uudesta osasta numeroa? Tuo edellinen oli outo kun EPC oli jo sen unohtanut.
Kuukkeli ilmoittaa että Mercedes Overload Relay. Numerolla 0005405045 joka on sen vanhan releen numero.Eli YliKUORMArele.
Ihan vähän olenkin ihmetellyt ennenkin foorumilla olleen nimikkeen YliJÄNNITErele lähtökohtaa.Tämä nimike ehkä on oikeampi toiminnan kannalta-jos nyt siis on edes kyse samasta releestä.
Aivan sama,pääasia että auto taas toimii.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Kyllä se varmaan on sama rele,tässäpä noita numeroita eli tämä sen vanhan ja alkuperäsen numero 000 540 50 45 ja tässä se uuven joka tuli KL-varaosasta tänään 001 540 08 45
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

ponupannu11 kirjoitti:Kyllä se varmaan on sama rele,tässäpä noita numeroita eli tämä sen vanhan ja alkuperäsen numero 000 540 50 45 ja tässä se uuven joka tuli KL-varaosasta tänään 001 540 08 45
Joo,näyttääpi toi olevan YliJÄNNITEsuoja Saksaksi.Omituista miksi eri merkitys.Nyt alkaa jo kiinnostaa mikä on tämän releen todellinen merkitys.Mitä se itseasiassa suojaa/rajoittaa? Joku varmaan osaa vastata ihan lonkalta.124:ssakin sellainen on,tosin varmaan eri koodilla,tottakai...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Niin no tuon releen nimen mukhan sehän näin meikäläisen aatoksella suojais virtapiikeiltä,mutta kuiten niin ku tuossa meän mersassa se ohjaa noita virtoja joillekki antureille esim ainaski ny tuolle sammuttimelle,Mutta jos se on ylijännite suoja niin miks se sitte päästi virtaa läpi tuolle sammuttimelle ku tuupas kaapeleilla toisesta autosta lisävirtaa eli ei se silloin ainakaan suojaa ku amppeereita tulee reilummin,MUTTA romunahan tuo vanha rele tosin oli niin voihan se senki takia päästää lisäviralla virrat läpi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jsmaa kirjoitti: Kuukkeli ilmoittaa että Mercedes Overload Relay. Numerolla 0005405045 joka on sen vanhan releen numero.Eli YliKUORMArele.
Ihan vähän olenkin ihmetellyt ennenkin foorumilla olleen nimikkeen YliJÄNNITErele lähtökohtaa.Tämä nimike ehkä on oikeampi toiminnan kannalta-jos nyt siis on edes kyse samasta releestä.
Aivan sama,pääasia että auto taas toimii.
Googlea en kokeillutkaan tuolle vanhalle numerolle. Hain tässä kuitenkin sitä miksi EPC ei tunnista sitä vanhaa numeroa? Tuon uuden kyllä nimeää "overload protector". Vaikka osa olisi korvattu uudella niin pitäisihän sen vanhan numeron näkyä EPC:ssä, siitä on sitten helppo poimia uusi vastaava.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

DBFI kirjoitti:
jsmaa kirjoitti: Kuukkeli ilmoittaa että Mercedes Overload Relay. Numerolla 0005405045 joka on sen vanhan releen numero.Eli YliKUORMArele.
Ihan vähän olenkin ihmetellyt ennenkin foorumilla olleen nimikkeen YliJÄNNITErele lähtökohtaa.Tämä nimike ehkä on oikeampi toiminnan kannalta-jos nyt siis on edes kyse samasta releestä.
Aivan sama,pääasia että auto taas toimii.
Googlea en kokeillutkaan tuolle vanhalle numerolle. Hain tässä kuitenkin sitä miksi EPC ei tunnista sitä vanhaa numeroa? Tuon uuden kyllä nimeää "overload protector". Vaikka osa olisi korvattu uudella niin pitäisihän sen vanhan numeron näkyä EPC:ssä, siitä on sitten helppo poimia uusi vastaava.
Joo,senverran sitä edelleen kaivelin että joku sen ylijännitereleen (saks.) olevan tärkeämmän elektroniikan suojelemista (esim. ABS) varten.Se rajoittaisi jännitteen nousemisen 22voltin yli polttamalla sulakkeen!!! Outoa,koska ajat sitten on tehty elektronisia sulakkeita vastaaviin tarkoituksiin.Mutta ehkä tämän tarkoitus on jättää pysyvä merkki ylijännitteestä.Elektronisella jumi häipyy kun akku irroitetaan.Ehkä siinä on sen idea.Ja oli sillä joitain muitakin funktioita kirjoittajan mukaan,en niistä enää ollut niin kiinnostunut.Sensijaan englannin käännös overload protector on harhaanjohtava.Siis jos puhutaan samasta releestä...ilmeisesti puhutaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Mersu ei käynnisty/NYT SE KÄYNNISTYY

Viesti Kirjoittaja tese »

jsmaa kirjoitti: Nyt alkaa jo kiinnostaa mikä on tämän releen todellinen merkitys.Mitä se itseasiassa suojaa/rajoittaa? Joku varmaan osaa vastata ihan lonkalta.124:ssakin sellainen on,tosin varmaan eri koodilla,tottakai...
Rele itsessään toimii ylijännitesuojana joka on toteutettu 22 voltin Zener-diodilla. Jännitehuiput jotka ylittävät 22 V suojauksen etupuolella ohjataan Zenerin kautta suoraan maihin. Laitteen päällä olevat sulakkeet ovat ylikuormitus (ylivirta) suojina.

Tuo Zenerihän on jänniteohjattu diodi joka muuttuu johtavaksi kun saavutetaan nimellis arvon ylittävä jänniteraja.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Tr3me
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 24.10.2009 11:44

Viesti Kirjoittaja Tr3me »

Onko mulla akku menny, ku tuo seiso viikon, nii piti johdoilla käynnistää toisesta autosta ja heti seuraavana päivänä taas käynnistää apujohdoilla.

Nyt tänää käynnistin uudellee piuhoilla, ajoin hetken ja sitten auton sähköt tuntu sekoavan täysin. ABS-merkki alkoi palamaan ja kaikki muut, mittarinvalot , ajovalot ynn. sammu täysin. Sain ajettua parkkiin ja siihe koko auto sitten sammu.

Tuntuis että jossain ois oikari? Voiko tää johtua vaan huonosta/tyhjästä/rikkinäisestä akusta?

Mittasin huikeat 7.8V akusta kun auto ei ollu käynnissä. Eli tyhjä se ainakin on :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Akussa voi olla myös sisäinen oikosulku.Silloin ei kun uusi tilalle.Jos oikosulku on muualla niin eiköhän ois tullu jo savua.
Mutta käyhän uus akku niin lähtee taas toimimaan :D
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

akku tuntus sököltä- irrota kaapelit, mittaa akun jännite ilmassa. Pitää olla yli 12 V. kokeile sitten että syttyykö halogeenipolttimo akulla. 50-wattisen pitäisi haukata yli 4 ämpäriä virtasta.

Itsekin ostin alle 3 vuotta sitten 300 euron akun ja se nyt sitten vaan hiipu...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

tai sit laturin hiilet rupee olee lopussa
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Vastaa Viestiin