Turbiinin irrotus?
Turbiinin irrotus?
Eli mulla oli laatikko vahvistettavana ja nyt olis tarkoitus kasailla auto..Vahvistaja puhui että ota turbiini irti ja laita se ensin laatikkoon kiinni että öljypumppu asettuu varmasti paikoilleen.Niin kuinka se turbiini lähtee irti vauhtipyörästä?
..Tuntuu heiluvan vähän kun kampee,mutta onko siinä joku lukitus? 
kai sä ne 6 ruuvia olet kuitenkin ensin irrottanut, ennekuin olet alkanut sitä "sorkkaraudalla tai rautakangella" kangottelemaan 
joskus ne on vähän tiukkoja siihen vetolevyyn, mutta lähtevät kyllä pienellä nitkuttamisella, kunhan vain ne ruuvit on ensin irrotettu
joskus ne on vähän tiukkoja siihen vetolevyyn, mutta lähtevät kyllä pienellä nitkuttamisella, kunhan vain ne ruuvit on ensin irrotettu
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Turbiinin irrotus?
Vauhtipyörän toisella puolella on 6 kpl 13mm pultteja syvennyksissä aina 120 asteen välein 2 kpl rinnakkain.
Oikeastaan kun laatikko irroitetaan se kaikkein oikein tapa olisi avata aivan aluksi ne pultit, ne näkyvät siitä pienestä muovilätkällä peitetystä luukusta, kunhan pyöräyttää aina koneen oikeaan asentoon. Sen jälkeen yleensä turbiini tulee lootan mukana ulos.
Ole sitten todella tarkkana sen turbiinin kanssa, sen pitäisi klonksahtaa kahdesti ja sitten vasta se on kohdillaan. Ilmeisesti myös w124 mallissa voi sitten käyttää apuna kierteenpätkää yhden tuommosen pultin sijasta kun loota ja moottori yhdistetään, sitten kierretään pätkä pois sen pikkuluukun kautta ja tilalle ne 6 pulttia oikeaan momenttiin.


Kuvat on Vitosta mutta ihan sama asia w124:ssä ja muissa...
Niin lähteehän se loota irti motista/turbiinista vaikka ei irroita noita 6:ta pulttia, mutta siinä on se pieni vaara että irroitettaessa se turbiinin kaula nitkahtaa jos ei vedetä ihan suoraan ulos. Turbiinihan ei ole millään kiinni lootassa.
Takasin kun laitetaan niin aina turbiini ensin lootaan, ja juuri oikein ja riittävän syvälle, jotta se öljypumpun systeemi ei jää panttaamaan ja tuhoudu kun loota kiristetään mottiin.
Niin...hmmm...toivottavasti se turbiinin kaula ei nyt sitten ole siellä jo jotenkin panttarassa/mutkalla/silppuna.
Oikeastaan kun laatikko irroitetaan se kaikkein oikein tapa olisi avata aivan aluksi ne pultit, ne näkyvät siitä pienestä muovilätkällä peitetystä luukusta, kunhan pyöräyttää aina koneen oikeaan asentoon. Sen jälkeen yleensä turbiini tulee lootan mukana ulos.
Ole sitten todella tarkkana sen turbiinin kanssa, sen pitäisi klonksahtaa kahdesti ja sitten vasta se on kohdillaan. Ilmeisesti myös w124 mallissa voi sitten käyttää apuna kierteenpätkää yhden tuommosen pultin sijasta kun loota ja moottori yhdistetään, sitten kierretään pätkä pois sen pikkuluukun kautta ja tilalle ne 6 pulttia oikeaan momenttiin.


Kuvat on Vitosta mutta ihan sama asia w124:ssä ja muissa...
Niin lähteehän se loota irti motista/turbiinista vaikka ei irroita noita 6:ta pulttia, mutta siinä on se pieni vaara että irroitettaessa se turbiinin kaula nitkahtaa jos ei vedetä ihan suoraan ulos. Turbiinihan ei ole millään kiinni lootassa.
Takasin kun laitetaan niin aina turbiini ensin lootaan, ja juuri oikein ja riittävän syvälle, jotta se öljypumpun systeemi ei jää panttaamaan ja tuhoudu kun loota kiristetään mottiin.
Niin...hmmm...toivottavasti se turbiinin kaula ei nyt sitten ole siellä jo jotenkin panttarassa/mutkalla/silppuna.
Viimeksi muokannut veskola, To 10.12.2009 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Turbiinin irrotus?
Vielä parit kuvat eli turbiinin kaula ja tuo hahlo, joka pitää osua tuonne uraansa, ja stefahan se siellä tietysti panttaa, mutta kyllä sen pitäisi tulla ihan kevyesti vetämällä pois.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0665.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0666.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0665.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0666.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitäs virkaa tuolla pultin pätkällä on tuolla turbiinissa pystyssä
Muutenki vaikia synnytys/ Oma hommansa tuo laatikon asennus ainaki 6-pyttyseen, niin vielä tuommosen pultin kans soheltaa
Kyllähän sen turbiinin voi pyöräyttää vauhtipyörään nähden kohilleen sitte kun loota jo kehältä kiinni??
Kyllähän sen turbiinin voi pyöräyttää vauhtipyörään nähden kohilleen sitte kun loota jo kehältä kiinni??
Joku mersupurkaamo??
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
turbiinin pää joka painuu kampuraan saattaa olla edellisen asentajan jäljiltä hiukan kolhiintunut jolloin se tarttuu pirusti kiinni siihen kampuraan. itse laitan ainakin turbiinin laatikkoon sillain paikoilleen että laatikko nostetaan ihan pystysuoraan pystyyn ja siihen turbiinin lukkopihdit kiinni joittenka kanssa on helppo nitkutella ne hammastukset kohilleen...
No en tiedä, Vitossa on ihan valmistajan ohjeissa tuo pultin käyttäminen, jotta saa reijät kohdalleen heti. Sitä en osaa sanoa onko se sitten jotenkin hankala pyöritellä kohdalleen...ehkä vitossa on, en ole kokeillut
ehkä vitosta puuttuu reikä mistä pyöritellä turbiinia
eli sikäli w124 tapauksessa pultin voi unohtaa.
Hemmetin hankalaa se on joka tapauksessa saada vitossa tuo laatikko paikalleen oikein kun se painaa 90 kiloa...siellä on vetopyörästö samassa paketissa. Noita henkilöauton lootia 722.3 nyt varmaankin heittelee vasemmalla kädellä kohdilleen...luulen
(olen mä muutamia semmosia sentän nostelut ja köykäsiltä tuntui)
Hemmetin hankalaa se on joka tapauksessa saada vitossa tuo laatikko paikalleen oikein kun se painaa 90 kiloa...siellä on vetopyörästö samassa paketissa. Noita henkilöauton lootia 722.3 nyt varmaankin heittelee vasemmalla kädellä kohdilleen...luulen
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5748
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
no, no, veskolaveskola kirjoitti:No en tiedä, Vitossa on ihan valmistajan ohjeissa tuo pultin käyttäminen, jotta saa reijät kohdalleen heti. Sitä en osaa sanoa onko se sitten jotenkin hankala pyöritellä kohdalleen...ehkä vitossa on, en ole kokeillutehkä vitosta puuttuu reikä mistä pyöritellä turbiinia
eli sikäli w124 tapauksessa pultin voi unohtaa.
Hemmetin hankalaa se on joka tapauksessa saada vitossa tuo laatikko paikalleen oikein kun se painaa 90 kiloa...siellä on vetopyörästö samassa paketissa. Noita henkilöauton lootia 722.3 nyt varmaankin heittelee vasemmalla kädellä kohdilleen...luulen(olen mä muutamia semmosia sentän nostelut ja köykäsiltä tuntui)
kokkeillaanko ässästä nouseeko vasemmalla kärellä paikalleen
mullon pelkkiä romuja vaan
Voihan se olla että Veskola on harjoitellut Viton laatikon nostan niin paljon että tuohon kyynärpään ja olkapään väliin saattanut jotain pattia kasvaa
http://www.youtube.com/watch?v=JdEgJnPy4wM
Siinä 90kg yhdellä kädellä
-Mika-
http://www.youtube.com/watch?v=JdEgJnPy4wM
Siinä 90kg yhdellä kädellä
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Eli köykäseltä kuulostaa noin Vitomiehelle näin lauantaiehtoonaMika.T kirjoitti:![]()
Painaa se 722.3:kin noin 70kg turbiinin kanssa.
Kolme semmosta 722.3:sta nostelin farkun perästä pois, ei ne kyllä paljoa painaneet, taisivat olla ilman turbiina sitten
...tokihan siinä on nosturi aina avustamassa sitä vasenta kättä, mutta Vitossa tarvittiin molemmat ja vielä vähän ähkäisyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi





