250d säklättää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Aku P kirjoitti:
atlas kirjoitti: Kylläpä on muuten tehtaalta tulleissa diesel moottoreissa putkien pituus eroja.Ja diesel seppä sanoi vielä että saksalaiset autot noudattaa enemmän tarkkaa putken pituutta kuin muut joilla on kai parin sentin toleranssia.
Rumilus höpöttää kirja tietoa kun mulla on käytännön tietoa ja monen kymmenen vuoden dieselkorjaajan oma kokemus.Siis itse en ole dieselseppä.
Hä? Siis että noissa sylinterikohtaisissa putkissa olisi muka edes millien eroja? Tuntuu jokseenkin ufolta väitteeltä, eiköhän noita tehdä kymmenientuhansien kappaleiden sarjoissa ja roboteilla. Isot heitot tarkoittaisivat väistämättä, että joka kone joudutaan kasaamaan käsin ja taivuttelemalla ja leikkaamalla sovittelemaan putket kohdilleen.

Eli enkö nyt ymmärtänyt yllä olevaa väitettä ihan oikein?

Tällä foorumilla olen jo tottunut monenlaisiin väitteisiin ja kommentteihin.
Sinäkin Aku P seulot kommenteista paskanjauhajat pois, jotka eivät tiedä
asiasta mitään.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aku P kirjoitti:
atlas kirjoitti: Kylläpä on muuten tehtaalta tulleissa diesel moottoreissa putkien pituus eroja.Ja diesel seppä sanoi vielä että saksalaiset autot noudattaa enemmän tarkkaa putken pituutta kuin muut joilla on kai parin sentin toleranssia.
Rumilus höpöttää kirja tietoa kun mulla on käytännön tietoa ja monen kymmenen vuoden dieselkorjaajan oma kokemus.Siis itse en ole dieselseppä.
Hä? Siis että noissa sylinterikohtaisissa putkissa olisi muka edes millien eroja? Tuntuu jokseenkin ufolta väitteeltä, eiköhän noita tehdä kymmenientuhansien kappaleiden sarjoissa ja roboteilla. Isot heitot tarkoittaisivat väistämättä, että joka kone joudutaan kasaamaan käsin ja taivuttelemalla ja leikkaamalla sovittelemaan putket kohdilleen.

Eli enkö nyt ymmärtänyt yllä olevaa väitettä ihan oikein?
Tästäpä väittely nytalkoi.
Minäkin ennen olin mieltä että putket on oltava millilleen saman mittaiset mutta kun k-autoon teetin kerran uuden putken niin tuli sepän ,joka on tehnyt töitään yli 30 v ,niin sanoi että putkien pituus eroa on paljon auton valmistajasta riippuen.Saket on tarkimpia pituuksissaan.
Minustakin tuntuu oudolta että tehdas linjalta lähtee eri pituuksia mutta tämä tieto tuli vain korviini asentajalta. :oops:
Sovitaan niin että ne on oltava millilleen saman mittaiset niin kuin järkeen kävis. :roll:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ei kai sillä putken pituudella mitään väliä ole, kunhan virtaus vastus on kaikissa sama :roll: vai?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OT:si menee. Tämän on viimeinen kerta kun minä kommentoin rumilus -nimimerkin juttuja yhdessäkään tropiikissa. Yleisesti näin meneteltynä haitta minimoituu kaikkien osalta :wink:

rumilus ei todellakaan mikään asiantuntija ole se nyt on ihan varma juttu se vaikka itte kovasti muuta vakuuttelee.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miksiköhän muut di/insinöörit eivät ota mitään kantaa yhden mustan lampaan väittelyyn koska onhan niitä käsittääkseni täällä aika paljonkin.
Itse olen väitellyt kaveri piirissä.työ puolen kone suunnittelioiden kanssa kun "he" laskevat kestävyyksiä muka huomioon ottaen kaikki luonnon ja fysiikan lait.Ja on ollut vaikeaa kun inssi on joutunut kenttä tiedon takia muuttamaan uudelleen laskelmiaan ja ottamaan tavan pulliaisten neuvoja millainen tämäkin osa on oltava.
Moottori suunnittelu puolellakin on monta "sutta " tehty ja tullaan tekemään.
Monesti mennään metsään kun teoria ei kohtaa käytäntöä.
On tosi myös että koneen käyttäjä olisi oltava insinööri koulutus koska muuten se ei kestä kun on laskettu ja käyttäjän tekemät virheitä ei ole laskettu varmuus kertoimeen.
Käyttö kentällä on myös oltava käsi kädessä teorian kanssa.
Ja tällaiset keskustelut menee YLI MINÄ keskustelun tai pelkästään teoria tietämyksen piikkiin kun ilman insinööri koulutusta olevat eivät yhteiskunnassamme ole mitään muuta kuin YLIMÄÄRÄISTÄ KUONAA.
Viisaus korostuu myös nöyryytenä ja myöntämisenä omina virheinä eikä
itsensä ylistämisenä.
En tarkoita haukkua inssejä koska tuttavani on myös inssi ,päin vastoin
ihailen suorastaan kun kaveri ajattelee asioita eri tavalla ja huomioiden kaikki "lait" ja täten saadaan toisenlaista näkö kantaa asioihin ja etenkin käytännön tietoa jota tavan tallaajilla on kokemuksen kautta mikä kestää ,mikä ei.Ja "meillä on myös kokemusta muista hyvin/huonosti tehdyistä konstruktioista joiden tietoa käytetään/sovelletaan uusiin ja uusiin haasteisiin.
Tällaisia terveisia . :roll: :roll: :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Moottorisuunnittelussa niinkuin monessa muussakin suunnittelussa kaikki lähtee siitä, että tietää mitä tekee.
Voidaan päätyä vain yhteen ratkaisuun, et voi tietää tulevaisuutta jos et tunne historiaa.
Helpottaa perkeleesti, kun on esimerkiksi 20-30-vuoden kokemus tekniikan opiskelusta ja laaja-alainen perehtyminen alaan.
Laitan tämän ketjun omasta puolestani poikki, koska se tuo pahansuopaisuutta joillekin foorumilaisille.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helpottaa perkeleesti, kun on esimerkiksi 20-30-vuoden kokemus tekniikan opiskelusta ja laaja-alainen perehtyminen alaan.
Näitä keskusteluja seuratessa voisi olettaa että 20-30-vuoden kokemus tekniikan opiskelusta ei ainakaan helpota oloa, pikemminkin tieto näyttäisi lisäävän tuskaa ? :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JeremyH kirjoitti:Ei kai sillä putken pituudella mitään väliä ole, kunhan virtaus vastus on kaikissa sama :roll: vai?
Tuolla pituudella on sikäli merkitystä kun se vaikuttaa putken tilavuuteen, ja kun polttoaine puristettaessa aivan hitusen puristuu niin suuren tilavuuden putkessa paine nousee hitaammin kuin pienemmän tilavuuden.

Tuosta, että yhdessä putkessa paine alkaa nousta hitaammin seuraa se, että sen putken ruiskutus alkaa myöhemmin kun avautumispaine saavutetaan myöhemmin.

Alkuperäinen kysymys olikin, paljonko tuolla parin sentin erolla on merkitystä ja siihen ei ole tullut vastausta. Ilmeisesti se ero on merkityksetön. Sitä vain ei pysty itse mittaamaan aivan helposti...no ehkä liimaamalla jonkinlaisen anturin suuttimen kylkeen ja kuuntelemassa (tietokoneella) milloin avautuminen tapahtuu ja sitten ajetaan pitkiä kokeiluja, jotta hajonta eliminoituus pois ja vaihdetaan putkia eri pituisiksi.

No ehkä en itse ala tuommosia testejä kuitenkaan tekemään.

Niin ja tietysti se putkikin laajenee paineesta, se miten vähän se laajenee onkin eri asia.

Kiinnostaa kanssa kuinka suureksi se paine siellä putkessa nousee, sehän menee reilusti yli avautumispaineen, varsinkin 7mm pumpussa vieläkin enemmän kuin vakiossa. Muutenhan ne elementit ei vaikuttaisi yhtään mitään tehoon ja se on kyllä kokeiltu ihan liikenteen seassa ja poliisienkin kirjallisesti dokumentoimana että kyllä vaikuttaa. Ainoa konsti saada pikkusesta reijästä mälliä läpi enemmän on painaa kovemmalla paineella...niin ettäs tiedätte.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos aikaisemmista kertomuksista ei selvinnyt, mikä merkitys on tarkalleen samanpituisilla ruiskutusputkilla, niin sillä ei ole tässä Veskolan visioinnissa mitään merkitystä. Ruiskutusviivettä/jättämää on vaan paineen ja nesteen virtausnopuden funktioina.
Jo kahden sentin pituusero ruiskutusputkissa vaikuttaa epäedullisesti moottorin toimintaan. Moottori saa taas uuden värähtelyjen epätasapainon.
Kun päätellään, jos virtausnopeus elementiltä lähtiessä on esim. 1500 m/s, niin painetta täytyy olla luokkaa 400 baria. Tämä oli vain suurpiirteinen veto, toki siihen vaikuttaa monet tekijät. Paineen ja tilavuuden voi laskea V1/V2=p1/p2 kaavalla joko suoraan- tai kääntäen verrannollisena.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no niin, nyt kun rumilus vielä lisää tuohon omaan teoriaansa sen kusevan suuttimen, niin mitähän värähtelyjä se saa moottorille aikaan :wink: ei luulis ainakaan mitään hyviä fiboja tulevan koneelle :roll:

muuten rumilus, oletko saanut sitä mun viimeksi lähettämää yv:tä., kun ei ole kuulunut vastausta :? (siitä kulissista vain taas olis juttua...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:no niin, nyt kun rumilus vielä lisää tuohon omaan teoriaansa sen kusevan suuttimen, niin mitähän värähtelyjä se saa moottorille aikaan :wink: ei luulis ainakaan mitään hyviä fiboja tulevan koneelle :roll:

muuten rumilus, oletko saanut sitä mun viimeksi lähettämää yv:tä., kun ei ole kuulunut vastausta :? (siitä kulissista vain taas olis juttua...)
Kusevat suuttimet eivät enää moottorin käyttölämpötilassa paljonkaan vaikuta niihin kuuluisiin värähtelyihin, kunhan vaan on ruistusmäärät kohdallaan...ja näin ne yleensä on. Poikkeuksia tietenkin on, riippuen polttoaineen ruiskutuspaineista, ruiskutustekniikoista, kammiotyypeistä jne., vauriosuuttimilla ei yleensä kuormiteta moottoria epänormaalisti...testattavat moottorit täytyy olla " terveitä ".

Ps.Poika on vielä sotimassa, palataan asiaan myöhemmin.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Yritin kysellä tässä ketjussa aiemmin vähän kiertäen kaartaen, että voisko yhdistelmällä kunnossa olevat suuttimet ja laakerivikaisella (reilu välys poikittaissuunnassa) pumpulla saada aikaseks samanlainen naputus tyhjäkäynnillä kuin kunnossa olevalla pumpulla ja viallisella (lorottavalla) suuttimella. Mitäs kokemuksia on?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sami H. kirjoitti:Yritin kysellä tässä ketjussa aiemmin vähän kiertäen kaartaen, että voisko yhdistelmällä kunnossa olevat suuttimet ja laakerivikaisella (reilu välys poikittaissuunnassa) pumpulla saada aikaseks samanlainen naputus tyhjäkäynnillä kuin kunnossa olevalla pumpulla ja viallisella (lorottavalla) suuttimella. Mitäs kokemuksia on?
Ei lorottavasta suuttimesta mitään naputusta kuulu.
Äkkiä ruiskutuspumppu rementtiin tai kunnossaoleva tilalle.
Jos tuollaisa välyksiä ilmenee pumpussa, en käyttäisi moottoria hetkeäkään.
Mistä muuten olet varmistanut " pumpun välyksen " ?
Ettet vaan ole heilutellut ennakkosäätimestä havaitoasi.
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Melkoinen kollastus siitä vaan kuuluu kun suutin kusee. Ei kuulu suuttimesta vaan moottorista.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

rumilus kirjoitti: Laitan tämän ketjun omasta puolestani poikki
Taisit luvata liikoja. :roll:

Kuului naputus tyhjäkäynnillä, remontoin pumpun, naputus loppui.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Edit: Alla. :twisted:
Viimeksi muokannut rumilus, La 12.12.2009 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Vai sellainen heppuli olet. :evil:
Kyselee ja nautiskelee, mitä toiset vastailevat.
Olisiko vähän narsistisia mieltymyksiä :evil:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuuno kirjoitti:Melkoinen kollastus siitä vaan kuuluu kun suutin kusee. Ei kuulu suuttimesta vaan moottorista.
Jep. Palamisääniä.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kehoittaisin " vieräleukoja " menemään korvalääkärille tai opetella käyttämään alkeellista moottoristetoskooppia.

Palautetaan mieliin muutama kammiotyyppi ; pyörre, etu, esi ja tangenttiaalinen ruiskutussuunta, niistä voisi lähteä opiskelemaan alkeita, mitä vaikutusta em. kammiotyypeillä on merkitystä.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Johan tuo on naurettavaa vääntämistä,jokainen vähänkin dieselien kanssa tekemisissä ollut tietää että kuseva suutin aiheuttaa melkoisen kalkatuksen koneessa,oli sitten kammiotyyppi mikä tahansa.
Turhaa tuo selvää asiaa vastaan väittäminen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sami H. kirjoitti:Yritin kysellä tässä ketjussa aiemmin vähän kiertäen kaartaen, että voisko yhdistelmällä kunnossa olevat suuttimet ja laakerivikaisella (reilu välys poikittaissuunnassa) pumpulla saada aikaseks samanlainen naputus tyhjäkäynnillä kuin kunnossa olevalla pumpulla ja viallisella (lorottavalla) suuttimella. Mitäs kokemuksia on?
Käytin pumppua mynällä tässä taannoin ja toinen laakereista oli vaihtokunnossa. Ei loppu mutta selvästi väljä. Käyntiääneen ei ollu mitään vaikutusta kun uuden vaihtoi eikä väljyyttä havainnu etukäteen mistään.

No tietty varmaan alkaa oireilemaan kun oikein loppuun menee. Siitähän on ollu juttua tälläkin foorumilla

Sen sijaan vääränlainen suuttimen sumukuvio vaikutti käyntiääneen sekä kulutukseen. Ei muuten kussu ja silti selvä juttu. Epäilinkin sellaista käyntiäänen perusteella pakoputken päästä kuunneltuna ja siksi tarkistutin eikä turhaan.

Tuossa vaiheessa kansiremppa oli jo tehty :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En mä nyt ymmärtänyt mitä tekemistä putken virtausnopeudella ja pituudella on, kun se alkaa virrata sieltä putken toisesta päästä välittömästi kun toisesta päästä pökätään :roll: Pidemmän putken täyttämiseen menee tietysti enemmän aikaa mutta sehän tehdään vain kerran kun moottori otetaan käyttöön.

Neste on kuin rautatanko siellä välissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:En mä nyt ymmärtänyt mitä tekemistä putken virtausnopeudella ja pituudella on, kun se alkaa virrata sieltä putken toisesta päästä välittömästi kun toisesta päästä pökätään :roll: Pidemmän putken täyttämiseen menee tietysti enemmän aikaa mutta sehän tehdään vain kerran kun moottori otetaan käyttöön.

Neste on kuin rautatanko siellä välissä.
Justiinsa näin.

Ideaalitapaus olis tietty se että putket olis samanmittaiset mutta kokeiltu on tuotakin ettei ole niin väliä. Laitettiin jarruputki Audin suutinputkeksi kun ei ollu muuta vuotavan tilalle väliaikaisesti. Ei sitten mitään vaikutusta käyntiääneen tms. vaikka jarruputken mitta sekä sisähalkaisiakin oli aivan muuta kuin orkkis suutinputken.

Virivehkeet voi sitten olla erijuttu.

Kuseva suutin on paljon haitallisempi mäntien kantilta ajateltuna ja sen kyllä taatusti kuulee käyntiäänessä ihan käyntilämmössäkin. Vääränlainen sumukuviokin kuuluu ainakin tietyissä tapauksissa.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jari Ke kirjoitti: Käytin pumppua mynällä tässä taannoin ja toinen laakereista oli vaihtokunnossa. Ei loppu mutta selvästi väljä. Käyntiääneen ei ollu mitään vaikutusta kun uuden vaihtoi eikä väljyyttä havainnu etukäteen mistään.
Hyvä, että joltain löyty tähän kokemusta. Tätä vähän kaipailinkin.
Jari Ke kirjoitti:No tietty varmaan alkaa oireilemaan kun oikein loppuun menee. Siitähän on ollu juttua tälläkin foorumilla
Itekin muistan lukeneeni, että se laakerin kuluminen vaikuttaa just johonkin näistä loppupään sylintereistä (5 tai 6) naputuksena (vai miten se oli?), mutta kun en löytäny sitä juttua millään. En enää edes muista, luinko sen vai kuulinko dieselpajan ukoilta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »


Tuon selkeempää nostajan kalinaa ei ole tullut kuunneltua aikoihin.

Itelle tulossa 8 myyntierää. 8,90 eur/kpl.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Janne kirjoitti:

Tuon selkeempää nostajan kalinaa ei ole tullut kuunneltua aikoihin.

Itelle tulossa 8 myyntierää. 8,90 eur/kpl.
Jaa'a. Varmaan nuo kuulokkeet tekee sit tepposia. Kun tulis pihaan tuo vehke niin sit vois sanoa jotain. Eikä maksais mitään :)

Kerro kokemuksia kuis kävi omassasi vaihdon jälkeen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin tuosta kusevasta suuttimesta, se termi "kuseva", varmaankin yliopistopoikien suussa tarkoittaa jotain ihan muuta, kuin itse sen ymmärtäisin. Itse ymmärrän kusevan siten, että suutin päästää nestettä hiljakseltaan ulos vielä sitten kun ruiskutuspumppu ei pökkää nestettä sieltä putkentoisesta päästä liikkeelle.

Polttoaine valuu sylinteriin hiljakseltaan kuin puutarhaletkusta silloin kun syttymiselle ei ole edes enää edellytyksiä. Vaikka siellä olisikin purustus päällä ja sinne valuteltaisiin hiljakseltaan polttoainetta, ei lopputuloksena olisi kuin paljon savua ja vähän tehoa. Juuri sen takia polttoaine sinne yritetään sumuttaa mahdollisimman suurella paineella, jotta saadaan mahdollisimman pieniä pisaroita, joiten on helppo ensin höyrystyä paineesta (lämpötilasta) ja sitten syttyä kaasumaisessa olomuodossaan.

Juuri tuon takia uudemmissa moottoreissa on niitä pienen pieniä reikiä paljon ja mahdollisimman suuri paine. Noissa vanhanaikaisissa koneissakin olisi käytetty suurempaa painetta mutta ei vain osattu tehdä sitä asiaa mekaanisesti toimivaksi.

Ei se seuraavakaan ruiskutus sitten ala ihan oikein kun se suutinon sillä jotenkin päässyt valumaan tyhjäksi.

Toisaalta pitäisikö ymmärtää termi kuseva sitten, että se suutin ruiskuttaa kyllä juuri oikeaan aikaan, eli suuttimen avautumispaineesta eteenpäin ja loppuu sitten oikeaan aikaan mutta suihku onkin samanlainen kuin mulkun päästä pyttyyn eikä sumu kuten pitäisi. Tuossakin tapauksessa tulee savua ja tehoa ei synny, kun palaminen tapahtuu epäpuhtaasti hapenpuutteen vuoksi ihan tuon edellä mainitun hienosumuisen pisaroinnin puutteen vuoksi. Iso pisara ei kertakaikkiaan voi palaa puhtaasti ja savuttomasti. Jokainen tietää miten ja miksi takka savuttaa kun se ei saa ilmaa. Lämpöä (tehoa) ei ainakaan silloin synny, ainoastaan päästöjä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse sanon kusevaksi suuttimeksi sellaista, joka ei saa enää sumua muodostettua oikealla pisarakoolla ja yleensä ilmiöön liittyy avautumispaineen romahtaminenkin, eli suutin alkaa kusemaan sylinteriin jo hieman aikaisemmin, kuin pitäisi ja toisaalta lorottelee sinne vielä silloinkin, kun ei pitäsi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ruiskutus hoitaa oman tehtävänsä...kusee tai ei. Ruiskutusmäärät keikkuu kuitenkin kutakuinkin samana.
Moottorin nelitahtikierrossa hoitaa hommansa täytösvaihe...palotilaan menee imulla/paineella niin kauan tavaraa kun venttiili antaa aukiolollaan siihen mahdollisuuden. Käyttölämpöisessä moottorissa palaa varsin hyvin isompimolekyylinenkin pisarakoko, tehoa ei kuitenkaan saada niin paljon kuin kovalla paineella ja pienipisaraisella polttoainesuihkulla. Polttotapahtumaan siten saadaan kasvatettua palamisilmaa suurempi määrä, puhutaan ns. sekoittumissuhteesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...jaahas, sä et ole näköjään ymmärtänyt ollenkaan miten tuo dieselmoottori toimii :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin