Mulla on tuommoinen kuvan sarja ja just se kolmekertaa halvempi.
Siitä pamahti 30 mm hylsy halki kun väänsin Nuffin etuakselin pulttia auki.
Ja kaiken lisäksi pelkällä räikällä ilman mitään jatkovarsia.
Lähti siitä vääntäjäkin takavoltilla vattupuskaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
unski kirjoitti:Kaikissa Mersun 1-nokka V-kaseissa menee vesi imusarjassa...ja versiosta riippuen uudemmissa aluversioissa vielä lisänä pakokaasuakin...
Huonohan niitä lämpöantureita siihen imusarjaan muuten olis ruuvailla....
Joo.
Kato siitä on jo 3 vuotta aikaa, kun viimeks oikein silmän kanssa on sitä M117:skaa pällistelly. Ja nykyään kun ei ole toimivaa muistia, eikä ajatusta, niin lopputulos on mikä on...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Nyt pyörii kone ja vielä ko tuli pyöritettyä startilla niin sai pyörimään ilman suurempia rahinoita. Minkähän verran tuomosessa pitäis olla puristuksia jos vaikka mittais ennen kuin alkaa starttailemaan. Ainoa vika mikä on vielä päällä on se ettei nosta startilla ainakaan öljyä vasemmanpuolen nokka-akselille/venttiilikoneistolle että se pitäis kans selvittää.
No siellä pitäisi puristuspainemittarilla löytyä jotain 9 - 11 barin välillä olevia painelukuja.
Se vasemman puolen lohkon öljyttömyys saattaa johtua tukoksista.
Siinä nokka-akselin pukkien yläpuolella on sellainen öljyputki, josta suihkuaa öljyä nokan pinnoille, ne saattavat kerätä töhnää sisäänsä. Niitä putkia on kahta eri halkaisijaa ollut käytössä, yhdeksäämilliä ja yhtätoista milliä.
Ennenkuin nyppäät sen putken irti, niin mene paikalliselle mb-osamyyjälle, ja osta ne putkien kiinnikkeet. Ne ovat kertakäyttötavaraa. Samoja kiinnikkeitä ei suositella käytettäväksi kuin kerran, koska sen kiinnityksen tiiveys menee poisrepäsemisen aikana ja senjälkeen osa öljystä ei nouse enää putkeen, vaan tulee siitä pukin ja putken välistä pois. Varsinkin kun öljy on lämmennyt ja siitä on tullut luirua.
Yksi vaihtoehto on tehdä moottorille sama tempaus, jonka tein omalleni, eli kaikki vanhat öljyt koneesta pois ja öljytilaan polttoöljyä ensin normaali öljymäärä. Sitten tyhjäkäynnillä noin 20 sekunnin pyörintä ja sammutus. Tämän jälkeen täytin koko öljytilan polttoöljyllä mitä vaan koneeseen meni - muistaakseni noin 28 litraa. Annoin olla pari kuukautta kunnes otin ne sieltä pois...ja kyllä oli karseen näköstä lientä. Jos en olis tiennyt mitä se oikeasti on, niin olisin epäillyt sen olleen jostain dieselmoottorista alaspudotettua moottoriöljyä, niin paljon se sieltä sontaa irroitti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Öljyt rupesi kiertämään kun vaihdoin putsarin ja täytin sen valmiiksi että sekään ei enää häiritte. Puristukset mittasin ja alhaalla vaikutti olevan osassa pyttyistä ja öljyn kanssa kun mittasi uudestaan niin nousivat kohtuuella kohilleen eli ilmeisesti renkaat on osassa pytyistä jumissa. Vkl:n aikana jos sais koneen takaisin konehuoneeseen niin vois alkaa ihmettelemään sähköjä että josko tuo vielä läsähtäis käyntiinki. Onko kellään tietoa että mitenkä sais ruiskuboksiin kytkettyä virrat virtalukon ohitte ettei tarvitsisi koko auton sähköjä rakentaa uusiksi näin kokeilu vaiheessa eli ainoastaan olisi tarkoitus saada koneen sähköt pelaamaan. Vai onko moinen etes mahdollista.
kaikkien erilaisten vastoinkäymisten jälkeen on nyt mylly saatu käymään ja pikkuisen on puristuksiakin mitattu. Yhdessä pytyssä tuntuu purisstukset olevan hiukkasen hukassa eli jossain 4-5 kieppeillä mahtaa olla renkaat vielä jumissa muissa pyörii 9.5-11 välissä eli ei niin paha kuin alussa näytti. Öljynpaineet nousee heti tappiin ja ylimääräisiä kolinoita ei koneesta kuulu silloin kun nyt sattuu käymään tasaisesti.
Oiskohan tuossa järkeä, jos veivaat tyhjäkäynnillä konetta hetken aikaa, ja sitten pistät sinne forten aineet, ja sitten taas vaihdat öljyt uusiin. Se puuttuvapuristeinen sylinteri saattas herätä henkiin sillä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Eikös noita forten tuotteita saa nykyään varaosaliikkeistä ja korjaamoilta. Öljyn tai polttoaineen sekaan laitettavia tuotteita(mitä haluaa?) Tarkemmat käyttöohjeet saa myyjältä. Voihan tuo puristevajaus olla venttiilivikakin. Muuten, mistä tuota moottoripetroolia nykyään saa?
Olisko tuolla petroolilla sitten sama vaikutus kun forten öljyn sekaan laitettavalla aineella. Joku 2-3 desin pullo tuota fortea (30e?) ölyn sekaan ja käytetään moottoria vaihtelevilla kierroksilla n.30 min. Pitäisi kaiketi puhdistaa kone sisältäpäin. Korjatkaa jos muistan väärin, kokeilin tuota kerran ja muistelisin ohjeiden olleen noin. Moottoripetroolin saantia kyselin siksi kun tuota kerran etsin liotellakseni yhtä konetta vaan ei sitä missään enää myyty joten käytin tuota valopetroolia. Talven yli se oli likoomassa vaan koivupölkyllä ne piti männät hakata putkista pois.
Tämä Forten MotorFlush on 80% Kerosiiniä, joka laitetaan moottoriöljyn sekaan. 4dl Fortea 4 litraan moottoriöljyä. Eli nuo valopetroolit ajaa ihan saman asian.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.