w201, kojetaulun valot pimiänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

w201, kojetaulun valot pimiänä

Viesti Kirjoittaja etl »

Nyt tuli sellanen vaiva, että kylmänä kojetaulun valot on pimiät. Mutta kun auto lämpiää, niin kappas vain valot räpsähtää päälle :twisted:
Se on nyt sunnuntaista asti tehny sitä, ilmeisesti joku kosketus häikkä jossain.

Minkä sulakkeen takana nuo mittarivalot on? Vaiva ei sinänsä ole paha, kun kesäkin on tulossa :) , mut olishan se ihan kiva nähdä mittarit pimiässä...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

veikkaan kylmäjuotoksia mittarintakana, haulla löytyy kyllä runsaasti asiaa aiheesta.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

nuo valot ei ole pelkästään mittarista pimiät, vaan myös lämmön säätimistä ja puhaltimen kytkimestä.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pyöritteleppä sitä himmennintä eestaas jokusen kerran yleensä auttaa tuon tyyppisiin vikoihin kun kosketuspinnat hapettuu ja sitten liikuttelee niin hapettumat kuluu pois...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Valonsäätöpotikka on vahva veikkaus täälläkin. Mutta jos se ei tepsi, niin voisi kylmäjuotostakin etsiä. Tämä ihan sillä, että toissa päivänä lakkasi toinen takakajari tuuppaamasta matkamusaa ensi hiukan rätistyään. Eilen ehtosella otin hökötyksen auki ja kappas vaan, Minttu sekä Ville: oli piuha lähtenyt karkusille. Eli jossain montussa täräys oli nitkauttanut kummankin johdon tinaukset irti. Notta voisi hyvin sattua vaikkapa mittarin sisälläkin tällainen ilmiö, varsinkin pakkassäällä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

etl kirjoitti:nuo valot ei ole pelkästään mittarista pimiät, vaan myös lämmön säätimistä ja puhaltimen kytkimestä.

aivan, sama pätee konsolin valoihin, jos mittaristosta juotokset "kylmänä" niin ei sielläkään pala valot
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mulla ei oo tota himmennintä.

Miten on mahdollista, että siellä mittaristossa mahdollisesti oleva kylmäjuotos voisi vaikuttaa kaikkiin (paitsi varoitus valot ja vilkku) kojetaulun valoihin?
Silloinhan ne olisi kytketty sarjaan. Ellei tuo häikkä ole sit juuri siinä liitoksessa mikä tulee mittaristoon valokytkimeltä.

Mutta kun polttimo kyrvähtää, niin vain palanut polttimo on pimeä, muut loistaa, elikkä ne on kytketty rinnan. :?

Tiedä häntä, täytyy ruveta tutkimaan kunhan ilmat vähän lämpiäis. Tekee edelleen samaa, kun auton sisätilat lämpiää kunnolla niin valot räpsähtää päälle.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

etl kirjoitti:Mulla ei oo tota himmennintä. .
Ei ole? Kyllä tähän asti jokaisesta vermeestä viimeistään 80-luvun paremmalla puolen on mittarivalon säätö löytynyt. Onko ihan varma, ettei yhdistelmämittarin vieressä vasemmassa alareunassa ole trippimittarin nollausnuppia, nollautuu painamalla. Ja sitten kuin samaa nupikkaa kiertää, niin mittarivalojen kirkkautta voidaan säätää :shock: . Jos ei tosiaan ole, niin ihmetys on suuri.

Olisiko sitten jonkin sortin kosteus päässyt pesiytymään / kondensoitumaan johonkin kriittiseen liitokseen / piirilevylle, josta se sitten sisätilojen lämmetessä haihtuu ja päästää virrat kulkemaan oikeita latujaan?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

etl kirjoitti:Mulla ei oo tota himmennintä.

Miten on mahdollista, että siellä mittaristossa mahdollisesti oleva kylmäjuotos voisi vaikuttaa kaikkiin (paitsi varoitus valot ja vilkku) kojetaulun valoihin?
Silloinhan ne olisi kytketty sarjaan. Ellei tuo häikkä ole sit juuri siinä liitoksessa mikä tulee mittaristoon valokytkimeltä.

Mutta kun polttimo kyrvähtää, niin vain palanut polttimo on pimeä, muut loistaa, elikkä ne on kytketty rinnan. :?

Tiedä häntä, täytyy ruveta tutkimaan kunhan ilmat vähän lämpiäis. Tekee edelleen samaa, kun auton sisätilat lämpiää kunnolla niin valot räpsähtää päälle.
eli et siis pysty muka säätämään mittaristonkaan "valoisuutta" vai ? voiko olla että alkupään 190 ei tuota ole :oops:

sitten ei myöskään ole varmaan mittaristolla yhteyttä konsolin valoihin....
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

kyllä kaverillakin on se säädin ja se on -84nen w201nen. mulla on omassa kans kosketushäikkä siinä, että jos sen kääntää ihan täysille niin se menee pois päältä ku tärähtää. jossain vaiheessa tutkin itekki tuota aika kauan..siellä se vika vois olla ku sehän myös himmentää ne keskikonsolin valot..
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

uups :oops: Vai on se säädin sit piilotettu tohon tripin nollausnappiin :o
Itellä sakemannin kielinen käyttöohjekirja, niin ei siitäkään ole selvinny...
Siis nollausnappi pohjaan ja sit pyörittelee sitä nappia :?:
Täytyypi kokeilla... Saako muuten tuon säätimen ohitettua jotenkin :?:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Siinähän se vika oli, kiitoksia toverit! Säästyi taas pahemmalta päänsäryltä :D
Mutta tosiaan, jos tuo säätö homma kyrvähtää lopullisesti niin onko siihen jotain kierto reittiä, hyppylankaa tai vast.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin