Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa

Viesti Kirjoittaja JOE »

Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Hyvin se siihen sekottuu ja varmaan kestää tollasen vajaa -15 astetta, jos on puolet talvilaatua....
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en oikein usko, että hytyy. eikös se kesälaatukin pysy ihan normaalina ainakin sinne yli 15 asteeseen saakka. sit jos on puolet kesää ja puolet talvikiiseliä, ni tuskinpa näillä pakkasilla vielä jähmettyy.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Ei hyydy, nyt vai talvilaatua sisään ja mukavia kilometrejä.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kesälaatu kestää sen -15 C pakkasta hyvinkin ja "välilaatu", eli se missä on kesä/talvilaatua sekaisin, n. -25 C pakkasta, talvilaatu kestää n. -32 C pakkasta...

kai näissä CDI mersuissakin joku polttoaineen esilämmitinkin on ennen suodatinta, eli kesälaadulla voi ajaa varmaan vielä tuolla -20 C pakkasilla, kunhan on saanut vain auton ensin käyntiin :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ja jos polttoaineelle on ilmotettu -15 pakkaskestävyys, niin kyllä se siä virtaa viälä pikkasen kovemmissakin pakkasissa. ainoo mihin sen löpön liike saattais topata on suodatin ja siitä eteenpäin kaikki muuttuu ahtaammiks. mutta siinäkohtaa onkin keretty jo lämmitellä sen verran, että taas löpö liikkuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Kesälaatu

Viesti Kirjoittaja geoman »

Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).

Ford 4600 traktorissa hyytyy. Kesälaatu pitäsisi saada pois mahdollisimman paljon ja sitten talvilaatu perään (Teboilin ohjeiden mukaan kesälaatua saisi jäädä vain alle 10 %).
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, eli tuo -15 C on se suodatettavuus, sitten alkaa suodattimeen hyytyä parafiini ja se tukkeutuu pikku hiljaa... pumpattavuus on jotain ihan muuta sitten...

ne rekat joilla on ajoa jokapäivä ajelee oikeastaan läpi vuoden kesälaadulla, ei mitään ongelmaa vaikka olis -30 C pakkasta, kunhan ei anna koneen jäähtyä :wink: sisussakn tais olla polttoaine melkein +60 C lämpöistä tankissa, jos esilämmitys toimii kunnolla... volvo ja kaania aikaisemmin alkaa sitten käyttää talvilaatua apuna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Muistakaa että cdi moottorilliset autot jäähdytää naftan ennen tankiin paluuta.Jäähdytin on kuskin puolella taka pyörän tuntumassa auton alla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Äsken kävin tankkaamassa niin mittarissa luki: "suodatettavuus -15 astetta" Ihme pelleilyä ne merkinnät mittareissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Kesälaatu

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

geoman kirjoitti:Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).
Minkähän ikäisissä ja miten sen helpoiten sais selville onko sitä.

Toki tuossa juuri itse huomasin, auto kerkesi maata kaksi päivää tos pakkases, 3hehkutusta(en tiedä onko sillä mitään merkitystä tekeekö kerran vai kuinka monta :lol: ) niin kuin palmun alta tulille. Sitä vaan ihmettelin et aika hereesti kuitenki pyörähti, ilman minkäänlaista sahausta.

Niin ja tässä iltamal juteltiin just kaverin kaa noista heräilyistä ja hän sitten kertoi noista esilämmityksistä että lähtevät päälle esim. avataan kakella ovet tai sitten avataan kahvasta ovi.. Liekkö noissa perää? Eniten vaan ihmetytti tämä että jo 124:ssa olis.

Nyt kun ajattelee niin lähti se tuo työkalukin tänä aamuna ilman webastoo, -17 pakkasta, ilman hehkun vilautustakaan käyntiin täysin nikottelematta ja heti tasainen tyhjäkäynti.

Että näin :roll: :roll: :roll:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Motu kirjoitti:Muistakaa että cdi moottorilliset autot jäähdytää naftan ennen tankiin paluuta.Jäähdytin on kuskin puolella taka pyörän tuntumassa auton alla.
Ainakin 2002 C-mallissa tuo jäähdytin on konehuoneessa
suodattimen vieressä...
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Hommatkaa pensa-autot niin ei tartte olla ihmeissään pakkasella 8)
Piti vähä kuitata :D
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipä ole ikinä ollut ongelmia tiisseleiden kanssa pakkasella, mutta bensamersu hyytyi matkalle kun pakkasta oli vähän reilummin :evil: Jäätyi huohotinmömmöt siihen ruiskun lautaseen.. lähti tosin käyntiin vartin sulattelun jälkeen mutta aavistuksen tympeää työnnellä keskeltä risteystä aamuruuhkassa yli 30 pakkasella.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Re: Kesälaatu

Viesti Kirjoittaja geoman »

naftale_n kirjoitti:
geoman kirjoitti:Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).
Minkähän ikäisissä ja miten sen helpoiten sais selville onko sitä.
Eniten vaan ihmetytti tämä että jo 124:ssa olis.

Että näin :roll: :roll: :roll:
Ainakin W124 vm 1991 300D on esilämmitin, se on ruiskutuspumpun kupeessa ja lämmittäminen tapahtuu moottorin jäähdytysnestekierrolla. Tarkemmin en osaa kuvailla.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tempera »

JOE kirjoitti:Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
:oops: Osta purkki Dieselin jäänestoa ja lorauta se tankkiin niin kyllä kestää. Muutenkin vanhoihin nokivasaroihin kannattaa laittaa lisäainetta.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei pidä turhaan diesel jäänestoja laittaa.
Koska se irroittaa kaikki paskat liikkeelle ja silloin pitäis olla melko heti myös
vaihtamaan suodin minne kaikki paskat pysähtyy ja jos ei vaihdeta niin menee läpi tai matka katkee.
Muutenkin diesel 100 ja muut on sellaisia myrkkyjä että chervoletin diisel moottorista suli bakeliitti sisältä ja sai joka vuosi yks taxi suhari korjauttaa pumppuaan mutta kun ohjeistettiin kuin meitä koulussa niin loppui taxilta huolet.
Siis diesel 100 vain hätä tapauksissa!!!!!!
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

JOE kirjoitti:Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
Tuossa ao. linkissä 'iltalukemista' kaikille diesel-tieteilijöille. Sivulla 32 on kohdassa "Polttoaineiden sekoittaminen" havainnollinen kuvaaja, josta selviää esim. paljonko on polttoaineen suodatettavuus, jos tankissa on 50 % kesä - ja 50 % talvilaatua. Samalla paljon muutakin hyvää tietoa mm. talveen varautumisesta.

http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4
W211 E 270 CDI T manuaali -04
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

dieselin jääneston myynti pitäis kyllä jollakin lailla kieltää :evil: se vesi jos sitä polttoaineen joukossa on, saakin jäätyä sinne tankkiin tai vedenerottimeen, mutta jos se liuotetaan jäänestolla mukaan, se menee vedenerottimesta ja suodattimista läpi ja siitähän pumppu ja suuttimet tykkää :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

napa kirjoitti:dieselin jääneston myynti pitäis kyllä jollakin lailla kieltää :evil: se vesi jos sitä polttoaineen joukossa on, saakin jäätyä sinne tankkiin tai vedenerottimeen, mutta jos se liuotetaan jäänestolla mukaan, se menee vedenerottimesta ja suodattimista läpi ja siitähän pumppu ja suuttimet tykkää :wink:
Kyllä näin on .
Montakohan moottoria on särjetty tai suorastaan liotettu näillä aineilla.
Syöttöpumput ja suodattimetkin taitavat sulaa tuosta aineesta.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4

aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

ainakiin ennen bensalla ohennettiin tiisseliä, mites nämä cdi:t tykkää pensasta??
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JohaT kirjoitti:http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4

aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.
kyllä ne auton tankissa sekaantuu, joku farmipönttö on eriasia, kun sitä ei ravistella jatkuvasti :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

napa kirjoitti:
JohaT kirjoitti:http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4

aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.
kyllä ne auton tankissa sekaantuu, joku farmipönttö on eriasia, kun sitä ei ravistella jatkuvasti :wink:
Kyllä tässä on tälläviikolla käytännön kokein osoitettu, että ei sekoitu :lol:
Viikonlopun jälkeen oli työpaikalla monessa kuorma-autossa ongelmia, kun tankissa oli kesälaatuista ainetta. Vaikka sinne lyö puoli tankkia lisää talvilaatua, ei se näillä keleillä sekoitu. Suodatin on vaan jatkuvasti täynnä parafiinia. Jos kesälaadun käyttölämpötila on alitettu, niin ainoa vaihtoehtoina on tankin tyhjennys tai auton saaminen lämpöiseen. Sitten ne aineet voi sekoittuakin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuli ehkä vähän epäselvästi vastattua tuohon sekoittumiseen...

jos kesänafta on jo kiteytynyt tai ollaan siinä rajoilla, niin sitten asia on tosiaan noin, että ei sekoitu, mutta mitään +5 C lämpötilaa se ei siis tarvitse sekoittuakseen... riittää, kun sen lämpötila on jotain yli suodatettavuuden, eli kesänafta sekoittuu vielä tuossa n. -10 C asteessa aivan hyvin talvilaatuun, kun sitä aikansa vain sekoittaa...

kuorma-auton kanssa ei pitäis suuria ongemia olla, kun sen vain saa ensin käymään :roll: suodattimia lämmittää senaikaa vaikka kuumailmapuhaltimella, että alkaa tankkiinkin päin mennä lämmintä naftaa, niin sitten se tankissa olevakin seos sekaantuu nopeammin, isot määräthän siinä on aina kyseessä, eli ei ihan vartissa lämpiä se "500 ltr:n tankillinen"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Jos on puoli tankkia kesälaatua ja tankataan toinen puoli tankki talvilaatua niin eihän siitä tankista tule talvilaatuista vasta kun on ajattu muutama tankillinen.

esim jos pissapojassa on -10c aineet lisätään -20c ainetta niin että seos on 50/50 niin ei sen pakkas kestävyys ole -20c, vaan jotain -15c luokkaa.

Kemiaa/fysiikka opiskelevat osannevat tuon laskeakkin tarkaan.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Hokke kirjoitti:Jos on puoli tankkia kesälaatua ja tankataan toinen puoli tankki talvilaatua niin eihän siitä tankista tule talvilaatuista vasta kun on ajattu muutama tankillinen.

esim jos pissapojassa on -10c aineet lisätään -20c ainetta niin että seos on 50/50 niin ei sen pakkas kestävyys ole -20c, vaan jotain -15c luokkaa.

Kemiaa/fysiikka opiskelevat osannevat tuon laskeakkin tarkaan.
ei kai tuollaista ole kukaan väittänytkään :shock: mistä tuollaisen päätelmän teit...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Piti napa (tai jp74) kysyä sulta: Onko raskaassa kalustossa minkäänlaisia polttoaineen esilämmittimiä. Minä kun menin eliminoimaan omani Vitosta niin pitäisi saada korvaava tuote tilalle, semmoinen 8mm letkuliittimillä oleva.

Jos on niin onko ne jäähdytysnesteellä lämpiäviä ?

Mulla kun tuo suodatinkaan ei makaile enää lämpimän koneen metalleihin kiinnitettynä vaan auton rungossa. No ainakin 19 asteessa vielä toimii, mutta missähän se raja tulee vastaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

saahan noita ihan yleismallin tarvikkeenakin, mulla oli mitsu L300:ssa sellainen ja hyvin toimi ja on jäähdytysnesteellä lämpiävää mallia.

ducatossa taas näyttää olevan sähköllä toimiva lämmitin, se on sellainen laippa suodattimen ja suodatin jalan välissä, sitä en tiedä onko jälkiasennus vai tehtaan asentama...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jyrki.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 06.10.2004 16:55
Paikkakunta: raasepori

Viesti Kirjoittaja jyrki.k »

abc:n paska välilaatu diesel ainakin jämähti jo jossain -18 pakkasessa eilettäin,vähän bensaa joukkoon ja nyt toimii.
voihan v...eiku väyrynen.
Vastaa Viestiin