Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa
Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa
Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
kesälaatu kestää sen -15 C pakkasta hyvinkin ja "välilaatu", eli se missä on kesä/talvilaatua sekaisin, n. -25 C pakkasta, talvilaatu kestää n. -32 C pakkasta...
kai näissä CDI mersuissakin joku polttoaineen esilämmitinkin on ennen suodatinta, eli kesälaadulla voi ajaa varmaan vielä tuolla -20 C pakkasilla, kunhan on saanut vain auton ensin käyntiin
kai näissä CDI mersuissakin joku polttoaineen esilämmitinkin on ennen suodatinta, eli kesälaadulla voi ajaa varmaan vielä tuolla -20 C pakkasilla, kunhan on saanut vain auton ensin käyntiin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ja jos polttoaineelle on ilmotettu -15 pakkaskestävyys, niin kyllä se siä virtaa viälä pikkasen kovemmissakin pakkasissa. ainoo mihin sen löpön liike saattais topata on suodatin ja siitä eteenpäin kaikki muuttuu ahtaammiks. mutta siinäkohtaa onkin keretty jo lämmitellä sen verran, että taas löpö liikkuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kesälaatu
Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).
Ford 4600 traktorissa hyytyy. Kesälaatu pitäsisi saada pois mahdollisimman paljon ja sitten talvilaatu perään (Teboilin ohjeiden mukaan kesälaatua saisi jäädä vain alle 10 %).
Ford 4600 traktorissa hyytyy. Kesälaatu pitäsisi saada pois mahdollisimman paljon ja sitten talvilaatu perään (Teboilin ohjeiden mukaan kesälaatua saisi jäädä vain alle 10 %).
juu, eli tuo -15 C on se suodatettavuus, sitten alkaa suodattimeen hyytyä parafiini ja se tukkeutuu pikku hiljaa... pumpattavuus on jotain ihan muuta sitten...
ne rekat joilla on ajoa jokapäivä ajelee oikeastaan läpi vuoden kesälaadulla, ei mitään ongelmaa vaikka olis -30 C pakkasta, kunhan ei anna koneen jäähtyä
sisussakn tais olla polttoaine melkein +60 C lämpöistä tankissa, jos esilämmitys toimii kunnolla... volvo ja kaania aikaisemmin alkaa sitten käyttää talvilaatua apuna...
ne rekat joilla on ajoa jokapäivä ajelee oikeastaan läpi vuoden kesälaadulla, ei mitään ongelmaa vaikka olis -30 C pakkasta, kunhan ei anna koneen jäähtyä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Äsken kävin tankkaamassa niin mittarissa luki: "suodatettavuus -15 astetta" Ihme pelleilyä ne merkinnät mittareissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kesälaatu
Minkähän ikäisissä ja miten sen helpoiten sais selville onko sitä.geoman kirjoitti:Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).
Toki tuossa juuri itse huomasin, auto kerkesi maata kaksi päivää tos pakkases, 3hehkutusta(en tiedä onko sillä mitään merkitystä tekeekö kerran vai kuinka monta

Niin ja tässä iltamal juteltiin just kaverin kaa noista heräilyistä ja hän sitten kertoi noista esilämmityksistä että lähtevät päälle esim. avataan kakella ovet tai sitten avataan kahvasta ovi.. Liekkö noissa perää? Eniten vaan ihmetytti tämä että jo 124:ssa olis.
Nyt kun ajattelee niin lähti se tuo työkalukin tänä aamuna ilman webastoo, -17 pakkasta, ilman hehkun vilautustakaan käyntiin täysin nikottelematta ja heti tasainen tyhjäkäynti.
Että näin



W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Eipä ole ikinä ollut ongelmia tiisseleiden kanssa pakkasella, mutta bensamersu hyytyi matkalle kun pakkasta oli vähän reilummin
Jäätyi huohotinmömmöt siihen ruiskun lautaseen.. lähti tosin käyntiin vartin sulattelun jälkeen mutta aavistuksen tympeää työnnellä keskeltä risteystä aamuruuhkassa yli 30 pakkasella.

Re: Kesälaatu
Ainakin W124 vm 1991 300D on esilämmitin, se on ruiskutuspumpun kupeessa ja lämmittäminen tapahtuu moottorin jäähdytysnestekierrolla. Tarkemmin en osaa kuvailla.naftale_n kirjoitti:Minkähän ikäisissä ja miten sen helpoiten sais selville onko sitä.geoman kirjoitti:Mersussa tilanteen pelastanee polttoaineen esilämmitys. (on ainakin W124:ssä).
Eniten vaan ihmetytti tämä että jo 124:ssa olis.
Että näin![]()
![]()
Re: Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa
JOE kirjoitti:Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Ei pidä turhaan diesel jäänestoja laittaa.
Koska se irroittaa kaikki paskat liikkeelle ja silloin pitäis olla melko heti myös
vaihtamaan suodin minne kaikki paskat pysähtyy ja jos ei vaihdeta niin menee läpi tai matka katkee.
Muutenkin diesel 100 ja muut on sellaisia myrkkyjä että chervoletin diisel moottorista suli bakeliitti sisältä ja sai joka vuosi yks taxi suhari korjauttaa pumppuaan mutta kun ohjeistettiin kuin meitä koulussa niin loppui taxilta huolet.
Siis diesel 100 vain hätä tapauksissa!!!!!!
Koska se irroittaa kaikki paskat liikkeelle ja silloin pitäis olla melko heti myös
vaihtamaan suodin minne kaikki paskat pysähtyy ja jos ei vaihdeta niin menee läpi tai matka katkee.
Muutenkin diesel 100 ja muut on sellaisia myrkkyjä että chervoletin diisel moottorista suli bakeliitti sisältä ja sai joka vuosi yks taxi suhari korjauttaa pumppuaan mutta kun ohjeistettiin kuin meitä koulussa niin loppui taxilta huolet.
Siis diesel 100 vain hätä tapauksissa!!!!!!
Re: Hyytyykö kesälaatu 15 asteen pakkasessa
Tuossa ao. linkissä 'iltalukemista' kaikille diesel-tieteilijöille. Sivulla 32 on kohdassa "Polttoaineiden sekoittaminen" havainnollinen kuvaaja, josta selviää esim. paljonko on polttoaineen suodatettavuus, jos tankissa on 50 % kesä - ja 50 % talvilaatua. Samalla paljon muutakin hyvää tietoa mm. talveen varautumisesta.JOE kirjoitti:Perjantaina pitäis lähteä ajamaan motaria sata kilsaa ja tankki on puolillaan kesälaatuista naftaa.
Jos nyt tankkaan täyteen talvilaatua, niin sekoittuuko se vai
hyytyykö 220 CDI matkalle?
http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4
W211 E 270 CDI T manuaali -04
dieselin jääneston myynti pitäis kyllä jollakin lailla kieltää
se vesi jos sitä polttoaineen joukossa on, saakin jäätyä sinne tankkiin tai vedenerottimeen, mutta jos se liuotetaan jäänestolla mukaan, se menee vedenerottimesta ja suodattimista läpi ja siitähän pumppu ja suuttimet tykkää 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä näin on .napa kirjoitti:dieselin jääneston myynti pitäis kyllä jollakin lailla kieltääse vesi jos sitä polttoaineen joukossa on, saakin jäätyä sinne tankkiin tai vedenerottimeen, mutta jos se liuotetaan jäänestolla mukaan, se menee vedenerottimesta ja suodattimista läpi ja siitähän pumppu ja suuttimet tykkää
Montakohan moottoria on särjetty tai suorastaan liotettu näillä aineilla.
Syöttöpumput ja suodattimetkin taitavat sulaa tuosta aineesta.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4
aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.
aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
kyllä ne auton tankissa sekaantuu, joku farmipönttö on eriasia, kun sitä ei ravistella jatkuvastiJohaT kirjoitti:http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4
aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä tässä on tälläviikolla käytännön kokein osoitettu, että ei sekoitunapa kirjoitti:kyllä ne auton tankissa sekaantuu, joku farmipönttö on eriasia, kun sitä ei ravistella jatkuvastiJohaT kirjoitti:http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=4
aion jo kirjoittaa ja löytyhä se vielä tuolta tekstistäkin tuo että talvi ja kesälaatu ei sekoitu ku aika lämpimällä ilmalla eli vähintään +5c pitää olla lämmintä. muuten kesälaatu tulee ensin sieltä tankista.

Viikonlopun jälkeen oli työpaikalla monessa kuorma-autossa ongelmia, kun tankissa oli kesälaatuista ainetta. Vaikka sinne lyö puoli tankkia lisää talvilaatua, ei se näillä keleillä sekoitu. Suodatin on vaan jatkuvasti täynnä parafiinia. Jos kesälaadun käyttölämpötila on alitettu, niin ainoa vaihtoehtoina on tankin tyhjennys tai auton saaminen lämpöiseen. Sitten ne aineet voi sekoittuakin.
tuli ehkä vähän epäselvästi vastattua tuohon sekoittumiseen...
jos kesänafta on jo kiteytynyt tai ollaan siinä rajoilla, niin sitten asia on tosiaan noin, että ei sekoitu, mutta mitään +5 C lämpötilaa se ei siis tarvitse sekoittuakseen... riittää, kun sen lämpötila on jotain yli suodatettavuuden, eli kesänafta sekoittuu vielä tuossa n. -10 C asteessa aivan hyvin talvilaatuun, kun sitä aikansa vain sekoittaa...
kuorma-auton kanssa ei pitäis suuria ongemia olla, kun sen vain saa ensin käymään
suodattimia lämmittää senaikaa vaikka kuumailmapuhaltimella, että alkaa tankkiinkin päin mennä lämmintä naftaa, niin sitten se tankissa olevakin seos sekaantuu nopeammin, isot määräthän siinä on aina kyseessä, eli ei ihan vartissa lämpiä se "500 ltr:n tankillinen"...
jos kesänafta on jo kiteytynyt tai ollaan siinä rajoilla, niin sitten asia on tosiaan noin, että ei sekoitu, mutta mitään +5 C lämpötilaa se ei siis tarvitse sekoittuakseen... riittää, kun sen lämpötila on jotain yli suodatettavuuden, eli kesänafta sekoittuu vielä tuossa n. -10 C asteessa aivan hyvin talvilaatuun, kun sitä aikansa vain sekoittaa...
kuorma-auton kanssa ei pitäis suuria ongemia olla, kun sen vain saa ensin käymään

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jos on puoli tankkia kesälaatua ja tankataan toinen puoli tankki talvilaatua niin eihän siitä tankista tule talvilaatuista vasta kun on ajattu muutama tankillinen.
esim jos pissapojassa on -10c aineet lisätään -20c ainetta niin että seos on 50/50 niin ei sen pakkas kestävyys ole -20c, vaan jotain -15c luokkaa.
Kemiaa/fysiikka opiskelevat osannevat tuon laskeakkin tarkaan.
esim jos pissapojassa on -10c aineet lisätään -20c ainetta niin että seos on 50/50 niin ei sen pakkas kestävyys ole -20c, vaan jotain -15c luokkaa.
Kemiaa/fysiikka opiskelevat osannevat tuon laskeakkin tarkaan.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
ei kai tuollaista ole kukaan väittänytkäänHokke kirjoitti:Jos on puoli tankkia kesälaatua ja tankataan toinen puoli tankki talvilaatua niin eihän siitä tankista tule talvilaatuista vasta kun on ajattu muutama tankillinen.
esim jos pissapojassa on -10c aineet lisätään -20c ainetta niin että seos on 50/50 niin ei sen pakkas kestävyys ole -20c, vaan jotain -15c luokkaa.
Kemiaa/fysiikka opiskelevat osannevat tuon laskeakkin tarkaan.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Piti napa (tai jp74) kysyä sulta: Onko raskaassa kalustossa minkäänlaisia polttoaineen esilämmittimiä. Minä kun menin eliminoimaan omani Vitosta niin pitäisi saada korvaava tuote tilalle, semmoinen 8mm letkuliittimillä oleva.
Jos on niin onko ne jäähdytysnesteellä lämpiäviä ?
Mulla kun tuo suodatinkaan ei makaile enää lämpimän koneen metalleihin kiinnitettynä vaan auton rungossa. No ainakin 19 asteessa vielä toimii, mutta missähän se raja tulee vastaan...
Jos on niin onko ne jäähdytysnesteellä lämpiäviä ?
Mulla kun tuo suodatinkaan ei makaile enää lämpimän koneen metalleihin kiinnitettynä vaan auton rungossa. No ainakin 19 asteessa vielä toimii, mutta missähän se raja tulee vastaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
saahan noita ihan yleismallin tarvikkeenakin, mulla oli mitsu L300:ssa sellainen ja hyvin toimi ja on jäähdytysnesteellä lämpiävää mallia.
ducatossa taas näyttää olevan sähköllä toimiva lämmitin, se on sellainen laippa suodattimen ja suodatin jalan välissä, sitä en tiedä onko jälkiasennus vai tehtaan asentama...
ducatossa taas näyttää olevan sähköllä toimiva lämmitin, se on sellainen laippa suodattimen ja suodatin jalan välissä, sitä en tiedä onko jälkiasennus vai tehtaan asentama...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."