
pakosarja ja putki --> tehoa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
pakosarja ja putki --> tehoa?
mietiskelin tuossa että vaikuttasko w124 vapari 200dieseliin jos laittas virtaavamman pakosarjan(ehkä avartais kotikonstein taikka jossain?) ja tekis putkiston uudelleen niin tehoihin,? oisko kellää mielipiteitä asiaan..
kannattaisiko vai olisko turhaa ajan/rahan hukkaa...?

Konemies on erimies.
Re: pakosarja ja putki --> tehoa?
Mun silmään siinä 200d:ssä on hemmetin hyvin virtaava pakosarja vakiona. Riittää aivan varmasti 150 hp tehoihin.
Mersun vakioputketkaan tuskin toimivat vielä pakokaasujarruina noilla tehoilla
Mersun vakioputketkaan tuskin toimivat vielä pakokaasujarruina noilla tehoilla

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Poraa reika pakosarjaan ja vedä siihen kierre, vaikka M10 ensi alkuun. Sitten kun pitää katsastaa ja kun alkaa pörinä harmittamaan niin ruuvaat siihen pultin.




Lisää tietoa: www.skg.fi
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Niin muuten, jos vaikka kirjoittaisi vähän asiaa välillä. Kai se 200d:n pumppu on ruuvattu silleen, että paikallaan poljettaessa se kiertää semmosen 6500 rpm ja polkiessa paikalle ilmaantuu musta savupilvi. Mikäli ei ole niin kipinkapin ruiskutuspumpun takakansi auki ja sieltä sitä oikeata tehoa esille.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Niii... Olen ihmetellyt näitä pakosarjavirityksiä ja puhetta niistä,joilla muka tulee rutkasti tehoa lisää.Siis ainakin nuorison mielestä,niiden joilla ei vielä ole kokemusta asioista.pera8x kirjoitti:eipä kauheesti ole vaikutusta pakarilla tollasessa motissa. vanhaan kaks-sataseen tein pakarin uudestaan, kun vanha oli jo vähän huono. kattikin jäi pois. tehoja tuli varmaan kokonainen heppa.. eli ei kannata.
Olen sitä mieltä että pakosarjat on jo tehtaalla suunniteltu niin tarkkaan ettei siinä paljon ole hiomisen varaa.Joka,siis hiominen taas ei paljon tunnu missään.Kyllähän jokainen autonvalmistaja ottaa maksimitehot pakosarjan puolesta ulos,vai mitä?Ei sitäkautta tehoja parannella.Olenko väärässä?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
joissakin -60 luvun vehkeissä peltisatsilla sai ehkä muutaman hepan lisää siihen aluperäiseen tukkoiseen ja väärin suunniteltuun valusarjaan nähden, mutta ei -80 luvulla suunnitelluissa enää niin huonoja pakosarjoja ole, että niitä vaihtamalla paljon tehot kasvais, tietysti jos moottoria viritetään muutenkin, niin myös pakosarjan rooli kasvaa, mutta juuri tuo esimerkin, eli 200D:n vakio sarja kyllä hengittää sen ihan hyvin mitä siitä vaparina saa irti ja varmaan riittäis vielä suurempiinkin tehoihin...
liian avara pakosarja sitäpaitsi vain syö tehoja, kun sen imuvaikutus loppuu ja voi jopa ruveta lykkäämään pakokaasuja sylintereihin päin...
joskus kun fiiatteja vielä virittelin, niin kollektorin vaihtaminen 1,75" -> 2.25" vei varmaan 40 heppaa tehoista pois
(170 hp oli max. teho 1.6 ltr:n koneesta hyvällä sarjalla) piti muuttaa sarjan muotoa, eikä ollut muuta värkkiä, kuin tuota liian isoa putkea...
liian avara pakosarja sitäpaitsi vain syö tehoja, kun sen imuvaikutus loppuu ja voi jopa ruveta lykkäämään pakokaasuja sylintereihin päin...
joskus kun fiiatteja vielä virittelin, niin kollektorin vaihtaminen 1,75" -> 2.25" vei varmaan 40 heppaa tehoista pois

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
siinä erään putkivalmistajan ohjeet tarvike putken koon valintaan. (alkuosa heti pakosarjan jälkeen)Moottoriteho / hevosvoimaa Putkikoko
100-170 2"
140-215 2-1/4"
160-270 2-1/2"
220-380 3"
310-520 3-1/2"
Eli 200vapari dieselille riittää mehupilli

tavallisesti vakio putket riittää ainakin 25% tehon lisäykseen. (eli ennen sitä on turhaa tehdä putkelle mitään) enemmän saadaan aikaan siellä syöttö puolella ja myös ilman saanti puolella.
Mielestäni paras keino hankkia lisää tehoa tuollaiseen 200D:hen, on vaihtaa koko auto vaikka 300DT:hen
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
jep. kyllä ne tehtaalla on ilmeisen hyvin osannu suunnitella ton pakosarjan. ja koko moottorin muutenkin.
eikös (ainakin pensa) mersuissa ollu jo joskus 80 luvulla imusarjatkin niin hyvin tehty, että niillä saatiin aikaseks yli yhden täytös. jotenkin muistan kuulleeni jonkun tälläsen mainoksen jossakin.
se miks pumpusta sitten saadaan niin huimia lukemia pelkällä säätämisellä taitaa johtua pelkistä päästöistä.
eikös (ainakin pensa) mersuissa ollu jo joskus 80 luvulla imusarjatkin niin hyvin tehty, että niillä saatiin aikaseks yli yhden täytös. jotenkin muistan kuulleeni jonkun tälläsen mainoksen jossakin.
se miks pumpusta sitten saadaan niin huimia lukemia pelkällä säätämisellä taitaa johtua pelkistä päästöistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E