ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Haku -toiminnolla ei löytynyt vastausta, joten....
…..ajelin tänä aamuna sivuluisussa sutien ja yhtäkkiä alla olikin kuivaa asfalttia, minkä seurauksena luisto pysähtyi kuin seinään ja ASR -valo mittariston alareunassa syttyi. Tämän jälkeen mersu ei ottanut kunnolla kierroksia, ei vastannut kaasuun kunnolla eikä automaatti vaihtanut ollenkaan nelosella. Nilkutin kotiin, sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Kaikki OK ! Mitähän oikein tapahtui ?
Puolisen tuntia tämän jälkeen pysäköin mersun tien varteen ajettuani jonkin matkaa erittäin syvässä lumessa. Puolen tunnin päästä jatkoin matkaa ja yllätys, yllätys ABS ja ASR (mittariston alareunassa ) valot syttyivät. Lisäksi oikea etupyörä oli lukossa. Irrotin pyörän puhdistin jarrun lumesta, jota oli joka puolella. Tämän jälkeen taas kaikki OK. Mitähän tällä kerralla tapahtui ? Jos jarrulevy ”jäätyy” kiinni niin syttyykö ABS valo ? Miksi samaan aikaa syttyi myös ASR ?
Osaisiko joku neuvoa mistä on kyse ? Pitäisikö tehdä jotain suurempaa remonttia ettei mersu jätä tielle pahempaan paikkaan ?
…..ajelin tänä aamuna sivuluisussa sutien ja yhtäkkiä alla olikin kuivaa asfalttia, minkä seurauksena luisto pysähtyi kuin seinään ja ASR -valo mittariston alareunassa syttyi. Tämän jälkeen mersu ei ottanut kunnolla kierroksia, ei vastannut kaasuun kunnolla eikä automaatti vaihtanut ollenkaan nelosella. Nilkutin kotiin, sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Kaikki OK ! Mitähän oikein tapahtui ?
Puolisen tuntia tämän jälkeen pysäköin mersun tien varteen ajettuani jonkin matkaa erittäin syvässä lumessa. Puolen tunnin päästä jatkoin matkaa ja yllätys, yllätys ABS ja ASR (mittariston alareunassa ) valot syttyivät. Lisäksi oikea etupyörä oli lukossa. Irrotin pyörän puhdistin jarrun lumesta, jota oli joka puolella. Tämän jälkeen taas kaikki OK. Mitähän tällä kerralla tapahtui ? Jos jarrulevy ”jäätyy” kiinni niin syttyykö ABS valo ? Miksi samaan aikaa syttyi myös ASR ?
Osaisiko joku neuvoa mistä on kyse ? Pitäisikö tehdä jotain suurempaa remonttia ettei mersu jätä tielle pahempaan paikkaan ?
ASR-luistonestohan operoi jarrujen ja moottorinohjauselektroniikan kautta. Jos jossain pyörässä esiintyy luistoa, ASR jarruttaa ensin sutivaa pyörää. Jos tämä ei auta, vähennetään tehoa.
Ensimmäisestä sattumuksesta en tidä, mutta toisessa voi olla että etupyörän ABS-anturikin meni jollain tapaa sekaisin. Mersun jarrut sinällään eivät ole minusta juuri herkkiä jäätymään vs. esim. ranskalaiset. Voisiko olla että ASR laittoi pyörän jumiin kun anturi antoi virheellistä tietoa... ei periaatteessa jos auto oli paikallaan... hmm.
Kehottaisin tarkkailemaan tilannetta ennen remonttia.
Ensimmäisestä sattumuksesta en tidä, mutta toisessa voi olla että etupyörän ABS-anturikin meni jollain tapaa sekaisin. Mersun jarrut sinällään eivät ole minusta juuri herkkiä jäätymään vs. esim. ranskalaiset. Voisiko olla että ASR laittoi pyörän jumiin kun anturi antoi virheellistä tietoa... ei periaatteessa jos auto oli paikallaan... hmm.
Kehottaisin tarkkailemaan tilannetta ennen remonttia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hemmetti soikoon. CE300-24 laivassa kun autoa käynnistelin kuluneella viikolla, syttyi auton ABS ja ASR valot. Auto toimi kuitenkin täysin moitteettomasti, kulki hyvin ja muutenkin oli menohaluja seuraavalle huoltoasemalle 30km päähän. Ainakaan ABS ei toiminut (lukkojarrutus onnistui) ko. matkalla. Uudelleen käynnistys auttoi asiaan eikä sen jälkeen ole ilmennyt 1500km ajomatkan aikana.
Mistäs lähdemme hakemaan oiretta siihen? Elektroniikkaa olen käynyt läpi taannoin tuolla mun topicissa, mutta juurikin ABS ja ASR boksit olen jättänyt rauhaan.
Millä tavalla pyörännapojen anturikehät vaikuttaa asiaan jos ovat ruosteessa, toki silmämääräisesti kuitenkin ehjät ja siistit? Onhan ne jo kohta 19v vanhat...
Itse antureista etuakselin anturit on vaihdettu. Onko takana anturi vain perämurikassa?
Mistäs lähdemme hakemaan oiretta siihen? Elektroniikkaa olen käynyt läpi taannoin tuolla mun topicissa, mutta juurikin ABS ja ASR boksit olen jättänyt rauhaan.
Millä tavalla pyörännapojen anturikehät vaikuttaa asiaan jos ovat ruosteessa, toki silmämääräisesti kuitenkin ehjät ja siistit? Onhan ne jo kohta 19v vanhat...
Itse antureista etuakselin anturit on vaihdettu. Onko takana anturi vain perämurikassa?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
taas asr asiaa... omasta ko vika ei ole uudelleen ilmennyt.
mutta kaverin 1989 300ce24 asr varoitusvalo mittariston alareunas palaa kokoajan kun auto käy. kun lumiketjunapista painaa auton virrat pääl mut ei käynnissä, napin valo syttyy, mutta käynnissä ollessaan ei syty. ei käynnissäollessaan ei myöskään varoitusvalo pala. eli miten moottorin käynnissäoleminen muka siihen vaikuttaa?
autossa on tasonsäätö.
mutta kaverin 1989 300ce24 asr varoitusvalo mittariston alareunas palaa kokoajan kun auto käy. kun lumiketjunapista painaa auton virrat pääl mut ei käynnissä, napin valo syttyy, mutta käynnissä ollessaan ei syty. ei käynnissäollessaan ei myöskään varoitusvalo pala. eli miten moottorin käynnissäoleminen muka siihen vaikuttaa?
autossa on tasonsäätö.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Lainataan vanhaa topikkia.
Nyt on järjestäin kylmäkäynnistyksen jälkeen jäänyt palamaan mittariston alalaidan ASR-merkkivalo. Valo on sammunut uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Valon ollessa päällä kaasu on jossain vikatilassa, eli sitä saa painaa ihan tosissaan ennen kuin mitään tapahtuu. Ohjekirjan mukaan valon palaessa 2/3 tehosta on saatavilla, ja ASR-järjestelmässä on häiriö. Saako tästä mitään vikakoodeja ulos, ja millä laitteella, niin voisi alkaa haarukoida missä mahtaa olla vika?
Auto on 1992 300E-24, eli Bosch KE-Jetronic ja ASR:n vuoksi sähkökaasulla.
Nyt on järjestäin kylmäkäynnistyksen jälkeen jäänyt palamaan mittariston alalaidan ASR-merkkivalo. Valo on sammunut uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Valon ollessa päällä kaasu on jossain vikatilassa, eli sitä saa painaa ihan tosissaan ennen kuin mitään tapahtuu. Ohjekirjan mukaan valon palaessa 2/3 tehosta on saatavilla, ja ASR-järjestelmässä on häiriö. Saako tästä mitään vikakoodeja ulos, ja millä laitteella, niin voisi alkaa haarukoida missä mahtaa olla vika?
Auto on 1992 300E-24, eli Bosch KE-Jetronic ja ASR:n vuoksi sähkökaasulla.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Morjens,
Autossasi lienee ASR II-versio, jolloin siinä on suppea itsediagnostiikka ja muutama vikakoodi. Koodit saa ulos ainakin Starilla, Boschin testerillä ja sitten 'paukkulanka-led'-virityksellä (netistä löytyy teko-ohjeet).
Kannattaa tutkia ASR:n lisäksi kaikki moottoriohjauksen ohjaimet ja koodit, sillä vika voi olla myös sähkökaasupuolella, vaikka koodi tuleekin ASR:n kautta.
Vikakoodimanuaali:
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... manual.pdf
Autossasi lienee ASR II-versio, jolloin siinä on suppea itsediagnostiikka ja muutama vikakoodi. Koodit saa ulos ainakin Starilla, Boschin testerillä ja sitten 'paukkulanka-led'-virityksellä (netistä löytyy teko-ohjeet).
Kannattaa tutkia ASR:n lisäksi kaikki moottoriohjauksen ohjaimet ja koodit, sillä vika voi olla myös sähkökaasupuolella, vaikka koodi tuleekin ASR:n kautta.
Vikakoodimanuaali:
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... manual.pdf
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Eilen saatiinkin vikakoodeja ongittua ulos DIY-testerillä. Kiitokset menee jälleen kerran Juu-zolle..!
Tuota dokumenttiakin selasin, se on hyvä. Mikään katsomani manuska ei vaan tunne erikseen 124.031-mallia, mutta lienee 12-tappinen on käytännössä tässä tapauksessa vastaava auto. Jahka töiltä ehtii, niin täytyy vielä nollailla muistit ja katsoa ilmeneekö sinne jotain.
EDIT: Näköjään 124.051 on 300CE-24 (USA:ssa 300CE johon tuli 24V-kone 1990), eli jenkkiläisten manuaalien 124.051 pätee varmaan hyvin myös sedaniin (.031), jota ei myyty USA:ssa.
Tuota dokumenttiakin selasin, se on hyvä. Mikään katsomani manuska ei vaan tunne erikseen 124.031-mallia, mutta lienee 12-tappinen on käytännössä tässä tapauksessa vastaava auto. Jahka töiltä ehtii, niin täytyy vielä nollailla muistit ja katsoa ilmeneekö sinne jotain.
EDIT: Näköjään 124.051 on 300CE-24 (USA:ssa 300CE johon tuli 24V-kone 1990), eli jenkkiläisten manuaalien 124.051 pätee varmaan hyvin myös sedaniin (.031), jota ei myyty USA:ssa.
Viimeksi muokannut Häksä, Pe 27.11.2015 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
tälläsestä pistokkeesta voi kuittailla joitakin vikoja

vaikka tälläsellä laitteella

http://www.ebay.com/itm/Mercedes-OBD1-D ... 2145wt_847" onclick="window.open(this.href);return false;


vaikka tälläsellä laitteella


http://www.ebay.com/itm/Mercedes-OBD1-D ... 2145wt_847" onclick="window.open(this.href);return false;
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Pistokkeesta 14 löytyi seuraavat vikakoodit, jotka nollasin:
6 Starter lock-out/backup lamp switch
9 Left rear axle vehicle speed sensor from ABS/ASR control module or in 124 chassis Hall-effect speed sensor
12 EA/CC/ISC control module voltage supply
15 CAN data exchange with ABS/ASR control module illogical
Nyt valo on syttynyt muutaman kerran käynnistyksen jälkeen, mutta mitään ei ole jäänyt muistiin. Koitin lukea koodit myös vian ollessa päällä auton käydessä, mutta lukija näytti tyhjää.
Googlettamalla löytyi tosi hyvä sivusto missä on selvitetty ASR II-systeemin toimintaa hyvinkin seikkaperäisesti: http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... srtech.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Lisäksi löytyi vanha peachpartsilta vanha topikki, missä ihmetellään samanlaista vaivaa samassa autossa: http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... 04890.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Näiden perusteella epäilisin että mulla vika on kaasupolkimen asentoanturissa, R25, tai kaasuläpän asentomoottorissa (throttle actuator), M16/1. Täytyy palailla asiaan myöhemmin, tällä hetkellä vika tuntuu tulevan niin harvoin ettei se vielä paljoa häiritse.
6 Starter lock-out/backup lamp switch
9 Left rear axle vehicle speed sensor from ABS/ASR control module or in 124 chassis Hall-effect speed sensor
12 EA/CC/ISC control module voltage supply
15 CAN data exchange with ABS/ASR control module illogical
Nyt valo on syttynyt muutaman kerran käynnistyksen jälkeen, mutta mitään ei ole jäänyt muistiin. Koitin lukea koodit myös vian ollessa päällä auton käydessä, mutta lukija näytti tyhjää.
Googlettamalla löytyi tosi hyvä sivusto missä on selvitetty ASR II-systeemin toimintaa hyvinkin seikkaperäisesti: http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... srtech.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Lisäksi löytyi vanha peachpartsilta vanha topikki, missä ihmetellään samanlaista vaivaa samassa autossa: http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... 04890.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Näiden perusteella epäilisin että mulla vika on kaasupolkimen asentoanturissa, R25, tai kaasuläpän asentomoottorissa (throttle actuator), M16/1. Täytyy palailla asiaan myöhemmin, tällä hetkellä vika tuntuu tulevan niin harvoin ettei se vielä paljoa häiritse.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
ASR-valovaiva korjaatui mun tapauksessa uudella akulla. Entinen 60Ah tehoinen olikin hieman alimitoitettu tähän autoon. Ilmeisesti kelien kylmetessä akun jännite startatessa kyykkäsi tai vaihteli niin alas, että ASR jäi vikatilaan. Uudella Boschin 80Ah/740A -akulla auto starttaa ihan eri tavalla eikä ole valo enää syttynyt. Helppo korjaus tällä kertaa 
Samalla periaatteella kuin tämä ASR-sähkökaasu toimii modernin liikennelentokoneen Fly By Wire -järjestelmä.

Samalla periaatteella kuin tämä ASR-sähkökaasu toimii modernin liikennelentokoneen Fly By Wire -järjestelmä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Mielenkiinto heräsi, omassa käytössä 124 300E/12 vm-91 (124.030)
Tässä on ASR-systeemi mutta ei sähköistä kaasupoljinta.. vaijeri menee KE-jetron vivuille.
Onkos tämä systeemi sitten 1 tyypin järjestelmä..?
Tuntuu kuitenkin toimivan kun luistot nappaa heti pois ja lumessakin kulkee yllättävän hyvin.
Tässä on ASR-systeemi mutta ei sähköistä kaasupoljinta.. vaijeri menee KE-jetron vivuille.
Onkos tämä systeemi sitten 1 tyypin järjestelmä..?
Tuntuu kuitenkin toimivan kun luistot nappaa heti pois ja lumessakin kulkee yllättävän hyvin.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Niin mitä meinaat jos meinaat OBD1 niin onMikale kirjoitti:Mielenkiinto heräsi, omassa käytössä 124 300E/12 vm-91 (124.030)
Onkos tämä systeemi sitten 1 tyypin järjestelmä..?.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Jos 300/24(2-generation ASR) on sähköinen kaasupoljin mut 300/12 on vaijerilla kaasupoljin.
Ruiskut noisssahan on eri planeetoilta, eli jotenkin se ASR vaikuttaa tuohon vanhaan 300/12 ruiskusysteemiin muttei kaasuläpän kautta.
Ruiskut noisssahan on eri planeetoilta, eli jotenkin se ASR vaikuttaa tuohon vanhaan 300/12 ruiskusysteemiin muttei kaasuläpän kautta.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Perh.. piti siis kirjoittaa 320/24
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Mikale, periaatteesa systeemi on sama 12- ja 24-venttiilisissä. Molemmissa on KE-Jetronic, 24-venttilisessä tosin versio KE5, jossa on nakutuksentunnistin ym.
Karkeasti ottaen systeemi toimii siten, että kaasupolkimelta kulkee vaijeri kaasuvivustolle, jossa on myös kaasupolkimen asentoanturi. Asentoanturilta tieto polkimen asennosta menee ohjainlaitteelle akkukoteloon. Ohjainlaitteelle tulee myös tieto pyörien pyörintänopeuksista, ynnä muusta. Ohjainlaitteelta menee käsky kaasuläpän asentomoottorille. Mikäli takapyörien pyörintänopeudet eroavat niiden sutiessa, tämä ohjainlaite joka sisältää ASR-toiminnon, joko rajoittaa moottorin tehoa säätämällä kaasuläpän asentoa, tai jarruttamalla sutivaa pyörää ABS-jarrujen kautta, tai näiden yhdistelmänä oman logiikkansa mukaisesti. ASR:ssä on siis kaksi puolta, moottoritehon rajoitus ja pyörän jarrutus ABS-järjestelmää hyväksi käyttäen.
Mikäli ASR-järjestelmässä on häiriö, mittaristoon syttyy merkkivalo ja systeemi on pois käytöstä. Tällöin kaasuläppää käytetään mekaanisella vivustolla, joka on ns. "limp mode". Vivusto on sellainen, että normaalitoiminnassa se sallii kaasuläpän ja -polkimen eri asennon kun ASR aktivoituu. Poljin voi olla siis vaikka pohjassa, mutta ohjainlaite ei avaa kaasuläppää tarvittavaa enempää mikäli pitoa ei ole. Vikatilassa kaasupoljinta on painettava noin 1/3 ennen kuin se alkaa toimia vivuston kautta, ja myös käytettävissä oleva moottoriteho on alhaisempi.
Näin olen asian itselleni selittänyt
Viisaammat korjatkoon.
EDIT: Täsmennän vielä että kaikki sanomani koskee vanhempia 300-12 ja 300-24 malleja KE-Jetronicilla. Ei uudempia 320:siä.
Karkeasti ottaen systeemi toimii siten, että kaasupolkimelta kulkee vaijeri kaasuvivustolle, jossa on myös kaasupolkimen asentoanturi. Asentoanturilta tieto polkimen asennosta menee ohjainlaitteelle akkukoteloon. Ohjainlaitteelle tulee myös tieto pyörien pyörintänopeuksista, ynnä muusta. Ohjainlaitteelta menee käsky kaasuläpän asentomoottorille. Mikäli takapyörien pyörintänopeudet eroavat niiden sutiessa, tämä ohjainlaite joka sisältää ASR-toiminnon, joko rajoittaa moottorin tehoa säätämällä kaasuläpän asentoa, tai jarruttamalla sutivaa pyörää ABS-jarrujen kautta, tai näiden yhdistelmänä oman logiikkansa mukaisesti. ASR:ssä on siis kaksi puolta, moottoritehon rajoitus ja pyörän jarrutus ABS-järjestelmää hyväksi käyttäen.
Mikäli ASR-järjestelmässä on häiriö, mittaristoon syttyy merkkivalo ja systeemi on pois käytöstä. Tällöin kaasuläppää käytetään mekaanisella vivustolla, joka on ns. "limp mode". Vivusto on sellainen, että normaalitoiminnassa se sallii kaasuläpän ja -polkimen eri asennon kun ASR aktivoituu. Poljin voi olla siis vaikka pohjassa, mutta ohjainlaite ei avaa kaasuläppää tarvittavaa enempää mikäli pitoa ei ole. Vikatilassa kaasupoljinta on painettava noin 1/3 ennen kuin se alkaa toimia vivuston kautta, ja myös käytettävissä oleva moottoriteho on alhaisempi.
Näin olen asian itselleni selittänyt

EDIT: Täsmennän vielä että kaikki sanomani koskee vanhempia 300-12 ja 300-24 malleja KE-Jetronicilla. Ei uudempia 320:siä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Häksä, näin juuri.. 300/12+24 on erilaisia kuin 320.
Ilmeisesti Oikein toimiessaan ASR-merkkivalo (mittariston oikeaan alareunaan) syttyy kun virrat laittaa päälle
ja sammuu kun auton käynnistää...!
Ajon aikana taas nopeusviisarin yläpuolelle syttyy keltainen varoitusvalo kun järjestelämä aktivoituu
ja estää takapyöriä jauhamasta tyhjää...!
Näin ainakin omassa 300/12 tapahtuu, mut onko eteläsuomessa korjaamoa/tietäjää joka pystyy
Tsekkaamaan tuon jetronicin ja ASR:n..? Bosch on kait joskun näitä hallinnut mut vieläkö
Osaajia löytyy korjaamoilta?
Ilmeisesti Oikein toimiessaan ASR-merkkivalo (mittariston oikeaan alareunaan) syttyy kun virrat laittaa päälle
ja sammuu kun auton käynnistää...!
Ajon aikana taas nopeusviisarin yläpuolelle syttyy keltainen varoitusvalo kun järjestelämä aktivoituu
ja estää takapyöriä jauhamasta tyhjää...!
Näin ainakin omassa 300/12 tapahtuu, mut onko eteläsuomessa korjaamoa/tietäjää joka pystyy
Tsekkaamaan tuon jetronicin ja ASR:n..? Bosch on kait joskun näitä hallinnut mut vieläkö
Osaajia löytyy korjaamoilta?
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Mikale, juuri noin ne valot toimii.
Ehkä joku erikoiskorjaamo voi tuntea näitä vanhojakin systeemeitä. Netistä löytyy kyllä hyvin tietoa tästäkin systeemistä englanniksi. Katso aikaisemmin laittamani linkit. Vikakoodeja saa diagnoosipistokkeesta.
Ehkä joku erikoiskorjaamo voi tuntea näitä vanhojakin systeemeitä. Netistä löytyy kyllä hyvin tietoa tästäkin systeemistä englanniksi. Katso aikaisemmin laittamani linkit. Vikakoodeja saa diagnoosipistokkeesta.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Jos systeemissä on jokin vika, tutkiminen kannattaa aloittaa koodien luvulla, joka onnistuu ainakin Bosch-korjaamoilla ja MB:n vehkeillä sekä "paukkulangalla". Boschin virallisten ohjeiden mukaan ASR:n korjaaminen on pääasiassa komponenttien vaihtoa. Jostain saattaa löytyä tee-se-itse miehiä, jotka oikeasti tietää & osaa avata komponentteja ja korjata niitä.Mikale kirjoitti:...mut onko eteläsuomessa korjaamoa/tietäjää joka pystyy
Tsekkaamaan tuon jetronicin ja ASR:n..? Bosch on kait joskun näitä hallinnut mut vieläkö
Osaajia löytyy korjaamoilta?
Mitä vikaa epäilet?
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Auto käynnistyy hyvin ja kiekaisee punaiselle asti ja sit mennään mut jotenkin tuntuu alakierroksilla nuhaiselta.. ei jaksa vääntää.
Voihan se olla ominaisuus ja toisaalta saattaa vaikuttaa pitkät seisonnat.. vaikka säilöntä+puhdistusaineita olen bensan sekaan laittanutkin.
Tästä on yli 20v. aikaa kun tuli ajeltua 260E vehkeellä, oli tosin lang-alustalla ambulanssi.. siitä jäi vaan mieleen että se liikkuu hyvin.
Tuo lontoon murre jäänyt lähinnä kuuntelun puolelle ja on niin harvat siivilät ettei uus juttu tartu korvien väliin jotenka
pitänee kysellä ammattilaisilta josko sais tsekattua systeemit et kaikki on kunnossa.
Mut jos foorumilta löytyy asiaan perehtynyt henkilö joka osaa nuo temput niin mielelläni siitä korvauksen maksan..
Voihan se olla ominaisuus ja toisaalta saattaa vaikuttaa pitkät seisonnat.. vaikka säilöntä+puhdistusaineita olen bensan sekaan laittanutkin.
Tästä on yli 20v. aikaa kun tuli ajeltua 260E vehkeellä, oli tosin lang-alustalla ambulanssi.. siitä jäi vaan mieleen että se liikkuu hyvin.
Tuo lontoon murre jäänyt lähinnä kuuntelun puolelle ja on niin harvat siivilät ettei uus juttu tartu korvien väliin jotenka
pitänee kysellä ammattilaisilta josko sais tsekattua systeemit et kaikki on kunnossa.
Mut jos foorumilta löytyy asiaan perehtynyt henkilö joka osaa nuo temput niin mielelläni siitä korvauksen maksan..

W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Noiden tuntomerkkien perusteella veikkaan, että mahdollinen vika on jossain muualla kuin ASR:ssä. ASR-valon pitäisi syttyä, jos menee nilkutus-moodiin. Ja eikös tuossa KE-Jet versiossa pysty katsomaan, miten se kaasuvaijeri liikkuu, eli nilkutus-moodin näkee silmällä (tämä oli puhdas veikkaus aiemmin kirjoitetun perusteella).
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/9
Aivan.. en usko minäkään että ASR olisi epäkunnossa kun Häksäkin kommentoi et toimii niinkuin pitääkin.
Mut ehkäpä tuo KE-jetro olis hyvä jossain tarkistuttaa.
Hyvin täältä onkin saanut vinkkejä muiden ongelmista lukiessa, omasta vaihdoin yj-releen ja
Virranjakajan kannen boschilaiseen ni loppui tyhjäkäyntiongelmat ja nyt käy tosi nätisti.
Bensapumppu aitaa olla seuraava asia joka otetaan työn alle.. tai oikeastaan pumput,
muistaakseni tämä on kahdella pumpulla joten harrastus jatkuu.
Mut ehkäpä tuo KE-jetro olis hyvä jossain tarkistuttaa.
Hyvin täältä onkin saanut vinkkejä muiden ongelmista lukiessa, omasta vaihdoin yj-releen ja
Virranjakajan kannen boschilaiseen ni loppui tyhjäkäyntiongelmat ja nyt käy tosi nätisti.
Bensapumppu aitaa olla seuraava asia joka otetaan työn alle.. tai oikeastaan pumput,
muistaakseni tämä on kahdella pumpulla joten harrastus jatkuu.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Hieman asian vierestä, mutta olkoon.. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tietää sellainen korjaamo joka todella tuntee vanhat sähköis-mekaaniset ruiskut. Voisi ihan vaan tarkistuttaa että kaikki säädöt on ok, vaikkei mitään vikaa varsinaisesti olekaan.
Yli 20 vuotta vanhoissa autoissa voi olla melkein mitä vaan, mutta jos auto tuntuu nuhaiselta, niin ensiksi kannattaisi varmistaa että kaikki suodattimet on vaihdettu, sytytysosat on kunnossa, jarrut ei laahaa, jne. Virranjakajan kansi ja pyörijä on yleensä helppo vaihtaa. Huonokuntoisina voi aiheuttaa erilaisia oireita. Nehän eivät kuulu huolto-ohjelmaan, mutta kuluvat toki. Sitten voi olla että joku aikaisempi "asiantuntija" on säätänyt ruiskua päin persettä ym. outoa.
Yli 20 vuotta vanhoissa autoissa voi olla melkein mitä vaan, mutta jos auto tuntuu nuhaiselta, niin ensiksi kannattaisi varmistaa että kaikki suodattimet on vaihdettu, sytytysosat on kunnossa, jarrut ei laahaa, jne. Virranjakajan kansi ja pyörijä on yleensä helppo vaihtaa. Huonokuntoisina voi aiheuttaa erilaisia oireita. Nehän eivät kuulu huolto-ohjelmaan, mutta kuluvat toki. Sitten voi olla että joku aikaisempi "asiantuntija" on säätänyt ruiskua päin persettä ym. outoa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Ny tuli mieleeni Toijalan autosähkö, nykyisin tuntee nimen http://www.hestec.fi/. Joskus 90-luvulla virittäjä velho Seppo Harinen laittoi silloisen M110-moottorisen autoni käynnin kuntoon. Hän 'köytti' auton rullien päälle ja kiinnitti 'skoopin'. Hetken ajon jälkeen löytyi sylinterin täytöksessä epäbalanssin. Pieni säätö, sitten uudestaan rullille ja tehokäyrät ulos. Moottorin käytös ja käynti paranivat huomattavasti. Eiköhän tuosta talosta löydy edelleenkin tietoa miten moottorin (ja k-jetin) kuuluu toimia. Suuri etu on ajonaikainen mittausmahdolisuus, jolloin selviää miten kone toimii rasituksessa.Häksä kirjoitti:.. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tietää sellainen korjaamo joka todella tuntee vanhat sähköis-mekaaniset ruiskut. Voisi ihan vaan tarkistuttaa että kaikki säädöt on ok, vaikkei mitään vikaa varsinaisesti olekaan.
Heille soittaisin, jos mulla olisi nyt vastaavia ongelmia.
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Terve, lainaan tätä topikkia kun täällä tuntuu olevan ASR systeemistä perillä olevaa porukkaa! Eli mulla on w201 kori johon laitan w124 300e 24v konetta, eli ke-jetti ruiskulla. tuossa w124 on ollut asr... ja joku asr mötikkä löytyy imusarjan alta, siit menee vipu kaasuvivustolle ja lähtee jokin paksu johto. Kärsiikö tuon möykyn riisua pois vai tuleeko ongelmia? Tuossa vielä linkki naapuri foorumin puolelle, missä on projekti kertomus kyseisestä kamppeesta!
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=58108&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=58108&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Jaa-a. ASR:ää et saa toimimaan joka tapauksessa, sillä sun 190:n jarrupuolella ei ilmeisesti ole valmiuksia siihen. Tuossa vaihtomoottorissasi kaasun säätö toimii joka tapauksessa sähköisesti, joten en ihan ensimmäisenä lähtisi irrottelemaan tai myymään niitä osia. Ehkä sähkökaasu voisi toimiakin ilman muita ASR-hilppeitä. Toisaalta voi olla että ohjainyksikkö katsoo ASR:n olevan vikatilassa, jolloin sähkökaasu ei toimi, vaan se on "limp-modessa" mekaanisen vivuston kautta, jolloin auto on perin ikävä ajaa.
Yksi vaihtoehto on hankkia jostain ei-ASR-mallin kaasuvivusto, ja -läppä, mitä se sitten vaatiikaan.
Yksi vaihtoehto on hankkia jostain ei-ASR-mallin kaasuvivusto, ja -läppä, mitä se sitten vaatiikaan.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
https://www.youtube.com/watch?v=WVbzkfSb0Ok" onclick="window.open(this.href);return false;
Videolla kohdasta 5.30 eteenpäin näkyy tämän M104 kaasläpistä. Minkähänlaista dataa sinne sisälle menee? Eli tuo ASR ei ole moottorinohjauskseen milläänlailla yhteydessä, muutakuin ohjaa kaasuläppää?
Videolla kohdasta 5.30 eteenpäin näkyy tämän M104 kaasläpistä. Minkähänlaista dataa sinne sisälle menee? Eli tuo ASR ei ole moottorinohjauskseen milläänlailla yhteydessä, muutakuin ohjaa kaasuläppää?
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Siinähän se on hyvin selitetty. Eli ASR-kaasuläpässä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kuin rajoitetussa määrin. Asentomoottori hoitaa loput sähköisesti. Jos pyörä sutii, niin sitä joko jarrutetaan jarruilla tai tarvittaessa ohjainlaite rajoittaa tehoa, eli rajoittaa kaasuläpän asentoa. Eli poljin voi olla pohjassa mutta läppä vain raollaan.
Mikäli oikein ymmärsin, niin sähkökaasu toimii juuri ABS/ASR -ohjainlaitteen kautta. On olemassa myös EA (electornic accelerator) ohjainlaite, mutta en ihan tiedä mitä se tekee. Nyt jos ABS/ASR ohjainlaitteelle ei tule pyörien nopeustietoja (en tiedä onko autossasi ABS, ja jos, niin saako sitä kautta nopeustietoja ohjainlaitteelle) niin silloihan systeemi katsoo olevansa vikatilassa, ja kaasuläppä toimii limp-modessa.
Ehkä helpompi voisi olla viritellä siihen ei-ASR kaasuvivusto ja -läppä.
Näillä sivuilla on kaikki tieto ASR:stä! Sieltä olen itsekin kaikki opislellut http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... srtech.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli oikein ymmärsin, niin sähkökaasu toimii juuri ABS/ASR -ohjainlaitteen kautta. On olemassa myös EA (electornic accelerator) ohjainlaite, mutta en ihan tiedä mitä se tekee. Nyt jos ABS/ASR ohjainlaitteelle ei tule pyörien nopeustietoja (en tiedä onko autossasi ABS, ja jos, niin saako sitä kautta nopeustietoja ohjainlaitteelle) niin silloihan systeemi katsoo olevansa vikatilassa, ja kaasuläppä toimii limp-modessa.
Ehkä helpompi voisi olla viritellä siihen ei-ASR kaasuvivusto ja -läppä.
Näillä sivuilla on kaikki tieto ASR:stä! Sieltä olen itsekin kaikki opislellut http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... srtech.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Toinen kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: ASR & ABS vika / W124 MB 320 CE -3/93
Okei, kiitoksia vaivannäöstä että viitseit kaivaa tietoa! Kyllä se vain taitaa olla viisain vaihtaa koko kaasuläppä vivustoineen!