Vaihdoin juuri uuden akun, kun vanha ei pitänyt yhtään varausta. No, eipä sitten mitään hyvää ettei jotain huonoa:
Akun vaihdon jälkeen ei ennen starttia pala kuin hehkun merkkivalo.
Mistä viasta noiden valojen merkkivalojen syttymättömyys kertoo? Mersun manuaalikin totesi vain, että pitäisi ottaa yhteyttä mersun huoltoon.
Sen verran tarkistelin itse, ettei silmämääräisesti mikään sulake ollut rikki, eikä auton ollessa sammusissa virtaa kulunut kuin muutaman milliampeerin verran.
Ei kai vaan pluskaapelikenkään tulevista pienemmistä johdoista(jos niitä on) joku ole päässyt irtoamaan/murtumaan,voi olla katkos vaikka kaapeli näyttääkin kunnossa olevalta.
Ja edelleen: mikä malli ja vuosimalli?
Jos on lankku niin pyörittele sormilla noita sulakkeita,voi olla kosketus häiriö Ja tarkista myös YJ-releen päällä olevat sulakkeet ja tietysti laturikin voi olla kaputt.
En nyt mene vannomaan, etteikö ne merkkivalot olisi olleet sammuksissa jo aikaisemman akun kanssa, mutta uuden akun laitettuani kiinnitin heti huomiota, että ei ainakaan silloin enää palanut.
Mika T ehdotti, että vika voisi olla jännitesäätimessä tai kuluneissa hiilissä. Itsellänikin tuli mieleen tuo, että laturissa olisi jotain vikaa. Miten laturin pitää olla rikki, että latauksen merkkivalo syttyy? Nyt se ei palanutta.
Yritin tuota johdotustakin tarkistella, mutta en havainnut mitään olevan irti tai poikki.
Tomppa300d kirjoitti:Vaihdoin juuri uuden akun, kun vanha ei pitänyt yhtään varausta. No, eipä sitten mitään hyvää ettei jotain huonoa:
Akun vaihdon jälkeen ei ennen starttia pala kuin hehkun merkkivalo.
Mistä viasta noiden valojen merkkivalojen syttymättömyys kertoo? Mersun manuaalikin totesi vain, että pitäisi ottaa yhteyttä mersun huoltoon.
Sen verran tarkistelin itse, ettei silmämääräisesti mikään sulake ollut rikki, eikä auton ollessa sammusissa virtaa kulunut kuin muutaman milliampeerin verran.
Olisit antanut virtaa autolle silläaikaa kun vaihdoit akun. Meinaan se on pienimmän riesan tie.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Sain yleismittarin käsiini ja mittasin akun navoista jännitteen auton ollessa käynnissä 3000 kierroksella. Mersun korjaamokäsikirjan mukaan jännite pitäisi olla 13V-14,5V välissä. Minulla oli 11.8V. Eli selkeästi latauksessa vikaa.
Nyt vain kiinnostaisi tietää, että voisiko vika mahdollisesti johtua itse laturista vaiko vain diodista? Voiko diodin erikseen tarkistaa (tai vaihtaa)?
Tässä kun kyselen, niin samalla yritän tavailla tuota saksankielistä käsikirjaa. Hidasta hommaa on kun joutuu melkein joka sanan katsomaan sanakirjasta
Siis laturi sisältää diodisillan jossa on sekä +että- diodeja.
Laturissa voi olla hiilet lopussa,lataussäädin vioittunut,diodi(t) palaneet.
Bosch:hin laturissa on hiilisillan ja säätimen vaihto helppoa,ovat laturin takapäässä kahdella ruuvilla kiinni ja yhtä puuta molemmat.
Jos taas diodi tai diodeja on palanut,laturi on otettava pöydälle ja purettava,yksittäistä diodia ei yleensä vaihdeta vaan koko diodisilta menee vaihtoon.
Diodit voi kyllä mitata mutta sillassa olevat yhdys langat on ensin katkaistava.
Jos vika ei ole hiilissä tai säätimessä seuraava vikakohde on yleensä diodisilta.
Ota se laturin perässä oleva jännitesäädin paketti irti. On kahdella ruuvilla kiinni. 98% varmuudella siinä vika.
Varaosa liikeestä uusi.
Vikaa vois myös varmistaa irrottamalla laturista johtoliittimen ja kytkemällä sen ohuen johdon runkoon. ja virrat päälle. Nyt pitäs merkkivalot syttyä normaalisti.
HUOM ÄLÄ kytke niitä paksuja päävirtajohtoja runkoon. Niissä on suora 12V akulta ilman sulakkeita.
Vika oli todellakin siinä jännitesäädin / hiili - mötikässä. Oli kyllä todella yksinkertainen ja helppo vaihtaa. Eikä ollut edes hinnalla pilattu, kun vain 20 € maksoi. Mitähän tuostakin hommasta olisi pitänyt korjaamolla pulittaa?
Meikäläinenhän alkaa lähestyä sitä pistettä, että itsekorjaaminen tulee halvemmaksi kuin pajalle vienti eli alan saada omalla säätämisellä vähemmän ja vähemmän rikki.
Olisi muuten varmaan hyvä kaikkia foorumilaisia ajatellen, että noista sähkövioista olisi samanlainen kooste kuin esimerkiksi Veskolan kokoama dieselpumpun säätö - info.
Monet varmaan painivat juuri samanlaisten sähköongelmien kanssa kuin minäkin tänään ja tieto on pirstaloituneena siellä täällä pitkin foorumia (ja ylipäänsä nettiä).
Tarkoitukseni on liittää tähän linkki (voi olla että onnistuu tai sitten ei)jossa sanakirja niin ei tarvitse katsoa sana sanalta vaan voi lauseittain suomentaa.
Onnistuhan se. Voihan sillä tosin suomentaa pitempääkin pätkää kun lause kerrallaan. Tuonkun vielä oppisi miten toisen tekstin lainaus tähän liitetään.
tango kirjoitti:Onnistuhan se. Voihan sillä tosin suomentaa pitempääkin pätkää kun lause kerrallaan. Tuonkun vielä oppisi miten toisen tekstin lainaus tähän liitetään.
Painat oikeasta reunasta sen viestin kohdalla jota haluat lainata, tuota "lainaa" nappulaa Ei se sen vaikeampaa ole