Syöttöpumppujen erot
Syöttöpumppujen erot
Mitä eroa on käytännössä eri pumppu tyypeillä, jos ajatellaan paljon puhuttua virittämistä. Onko vanha kunnon rivipumppu ainut, millä saadaan revittyä viimisetkin hevosvoimat. Entäs saako jakajapumpulla mitään aikaiseksi. Entäs nämä cdi:t. Onko niistä otettu jo tehtaalla kaikki irti, vai saako niistä syöttöä yhtä ylettömästi lisää, kuin rivipumpuilla. Saahan noihin cdi:hin lastuja, mutta niillä nyt ei vielä mitään järisyttävää saa aikaiseksi. Onnistuuko esim. 320cdi:stä repimään 400hv, niin kuin noista vanhemmista 3 satasista.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
No ainakin traktori-teollisuudessa niin on niin että rivipumppu voi itse "ruuvata" lisää tehoa helposti, mutta jakapumppu joutuu lähetämään johonkin firmaan (esim. Jussin-Diesel Salossa....
) tehojen lisäämiseksi.
Meillä on kotona 3 traktoria, 2 (noin 100 hv, ja toinen noin 125 hv.) on rivipumpulla varustettua ja yksi jakajapumpulla(110 hv)... Ja niin se vain on että ne joilla on rivipumppu niin vetää PALJO paremmin kuin toi jakajapumpulla varustettu... Voi tosiaanikin olla niin että Vääntömomentti nousee kun on rivipumppu....
Jos joku kiinostaa niin traktorin-valmistajat vaihtoivat pumppua päästömääräyksien vuoksi.... elikkä jakaja pumput ovat ympäristöystävällisempiä... (mun käsittääkseni mukaan)
( http://www.agronet.fi/cgi-bin/dcforum/A ... =DCConfID1 sieltä pitäis löytyä ainakin jotain "tietoa" "pumpuista" ja niiden
Toivottavasti tästä on jotain apua...
Hyvää Yöta
(On sitten PALJON kirjoitusvirheitä, johtuu mun äidinkielestä, Ruotsi....... 

Meillä on kotona 3 traktoria, 2 (noin 100 hv, ja toinen noin 125 hv.) on rivipumpulla varustettua ja yksi jakajapumpulla(110 hv)... Ja niin se vain on että ne joilla on rivipumppu niin vetää PALJO paremmin kuin toi jakajapumpulla varustettu... Voi tosiaanikin olla niin että Vääntömomentti nousee kun on rivipumppu....
Jos joku kiinostaa niin traktorin-valmistajat vaihtoivat pumppua päästömääräyksien vuoksi.... elikkä jakaja pumput ovat ympäristöystävällisempiä... (mun käsittääkseni mukaan)
( http://www.agronet.fi/cgi-bin/dcforum/A ... =DCConfID1 sieltä pitäis löytyä ainakin jotain "tietoa" "pumpuista" ja niiden

Toivottavasti tästä on jotain apua...

Hyvää Yöta


Viimeksi muokannut Nisse, To 04.03.2004 22:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
T. Nisse
- W211 320cdi Avantgarde '03
"Gamla Mersun dör aldrig, de bara ryker mer."
"Killar med hjärna, kör bilar med stjärna."
- W211 320cdi Avantgarde '03
"Gamla Mersun dör aldrig, de bara ryker mer."
"Killar med hjärna, kör bilar med stjärna."
Rivipumput tosiaan paljon "ärhäkämpiä" kuten yllä mainittu,vetoerot todella selvät. Eikä niin "kranttuja" polttoaineelle ja sen voitelevuudelle. Ajarol vois kertoa näistä enemmän kun "gurun" kanssa tekemisissä ja itsestäkin tulossa (vai joko oot) sellainen
CDI:n virittäminen vaikeampaa,mutta ei mahdotonta kuten erään palstalaisen 270 CDI 345hv / 660NM tai jotain tännepäin??
320CDI:n demecillä 280hv pienillä ruuvaamisilla,kuinka paljon lie rajana vrt. 270CDI?

CDI:n virittäminen vaikeampaa,mutta ei mahdotonta kuten erään palstalaisen 270 CDI 345hv / 660NM tai jotain tännepäin??
320CDI:n demecillä 280hv pienillä ruuvaamisilla,kuinka paljon lie rajana vrt. 270CDI?
Viimeksi muokannut jpk, To 04.03.2004 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tottapa turiset...Mauri H. kirjoitti:Kuulemma jakajapumpulla voidaan saada koviakin tehoja, kuten rivipumpulla.
CDi:ssä ongelmana lienee se ettei niitä kai oikein pysty muuttamaan tarpeeksi suuria tehoja silmällä pitäen.

Käytännössä "joutuu" etsimään tuotoltaan suurinta korkeapainepumppua mitä Cdistä löytyy (n. 1000 €) eli mallisarjan tehokkaimmista ja suuttimet (n. 500 € kpl) myös suurempiin ja kunnon softa (tapauskohtainen hinnoittelu) päälle ...(turbon muutos suurempaan ,mielellään penkitetty hybridi) plus suuri IC(kuin keulaan mahtuu) ...niin avot ...kyllähän niillä keinoilla jo alkuun pääsee

Vakiopumpulla n. 280 pollea ...tuotto loppuu siinä vaiheessa
Vakiocoolerit "ahistavat" jo pienillä tehonlisäyksillä...


Viimeksi muokannut count, To 04.03.2004 22:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
345 # 650
CDI koneissa saattaa tulla tuo painepumpunvoluumi vastaan jossain vaiheessa kun aletaan repiä todella tehoja, samoin suuttimet taitaa jäädä pieneksi, lähinnä reikien koko suuttimen kärjessä.
Pumpussa voi tietysti olla ylimitoitusta reilustikin mutta suuttimissa todennäköisesti vähemmän kun ajatellaan kuinka tarkasti tuo paloprosessi pyritään optimoimaan.
Ruiskutusmäärää ja ajankohtaa/aikaa määrätään tuolla lastulla, mutta ihmeisiin ei sekään pysty jos yllämainituilla mekaanisilla tekijöillä tulee raja vastaan.
Pumpussa voi tietysti olla ylimitoitusta reilustikin mutta suuttimissa todennäköisesti vähemmän kun ajatellaan kuinka tarkasti tuo paloprosessi pyritään optimoimaan.
Ruiskutusmäärää ja ajankohtaa/aikaa määrätään tuolla lastulla, mutta ihmeisiin ei sekään pysty jos yllämainituilla mekaanisilla tekijöillä tulee raja vastaan.
Onhan tuo kone jo 300 tkm pyörinyt ...testissä myöskin RVS-tekniikka ,joka on laskenut koneen käyntilämpötilaa ja pienentänyt muutenkin "myllyn" mekaanista rasitusta ...uusittu 100 tkm:n välein (korvakuulolta pehmeämpi käyntiääni...muistuttaa pienen tornadon tuhinaa..
)
Hyvin pelannut ...kop kop...vielä ainakin tähän asti...
Ps. kokeilemalla ja testaamallahan ne EVO:tkin on tehty...
Mesen koneissa on kyllä tuota tehojen "optimointivaraa"...eli rohkeasti vaan mukaan
Normaalissa liikenteessä pyöritään niin pienillä ahdoilla että kone/voimansiirtopaletti varmasti kestää sen ...eri asia sitten rata/suorituskykymittaukset...

Hyvin pelannut ...kop kop...vielä ainakin tähän asti...

Ps. kokeilemalla ja testaamallahan ne EVO:tkin on tehty...

Mesen koneissa on kyllä tuota tehojen "optimointivaraa"...eli rohkeasti vaan mukaan

Normaalissa liikenteessä pyöritään niin pienillä ahdoilla että kone/voimansiirtopaletti varmasti kestää sen ...eri asia sitten rata/suorituskykymittaukset...

345 # 650
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Tehoerot eivät johdu mitenkään pumppu tyypistä. Eli jos syöttömäärät ovat samat, pitäisi koneissa olla täysin samanlaiset voimavarat. Vakio jakajapumpusta ei tosin saa yleensä yhtä paljoa syöttöä, kuin vastaavaan koneeseen tarkoitetusta rivipumpusta. Ei sillä etteikö jakajapumpusta saisi myös "tarpeeksi" ulos, kunhan vaihdetaan parempaa osaa paikalleen. Onhan noita jakajapumppuja pariin nissanin 2.8 litraseen tehty, joissa tehoa muistaakseni n. 260-280hv. Suurimpana ongelmana jakajapumpuissa on se että niitä ei voi pyörittää hirveän kovaa, 5000-5500rpm (moottorin kierrosluku) on aika lähellä maksimia. Boschin jakajapumppuun syötön lisääminen ei ole sen vaikeampaa kuin rivipumppuunkaan, mutta esim. stanadynen jakajapumppuun(esim. valtrassa) se on hieman vaikeampaa.
Jakajapumpuissa on myös se ongelma, että ne on mitoitettu aika pienille tehoille. Boschin jakajapumpussa taitaa 12mm mäntä olla maksimi, se ei muuten sitten vastaa rivipumpun kokoa, koska isku on lyhempi. Traktorikäytössä taitaa 120hp 2300rpm olla suurin teho mitä tuolla on vakiona saatu. Siitä saisi helposti laskemalla 240hp 4600rpm ja viritysvara päälle. Eli 6-sylinterisestä tuo 280 hp kuulostaa ihan oikealle. Jakajapumpun virittämisessä parasta on hinta. Uuden märkäpään, joka siis vastaa rivipumpun elementtien vaihtoa, saa kuulema 500 eurolla. Tähän ei tarvita edes mitään ihme säätöjä, härskimpi mies vaihtaa märkäpään itse ruuvipenkissä. Ennakon säätöä on helppo peukaloida, hydraulisen ennakon säätimen toimintaan, voi vaikuttaa muuttamalla pumpun sisäisiä paineita, vaihtamalla säätimen jousta, tai käyttämällä ns. vauhtiprikkoja. Kaikki tämä pumppua irottamatta.
Käyntinopeusalue on todellakin rajallinen. Yksi mäntä huolehtii kaikista sylintereistä. Tästä voi päätella, että männällä on melko kiire kun kone pyörii yli 5000rpm. Vajaasylinteristen pumput pärjää kovenmillakin kierroksilla.
Jakajapumppu ei muuten ole sitten niitä hiljaisimpa pumppuja. Esimerkiksi kun sitä pyörittää penkissä, ovat kuulosuojaimet käytännössä pakollinen varuste. Tämä ei tietenkään haittaa volkkarissa, mutta mersun koneessa tuo rolina varmasti kuuluu.
Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.
Käyntinopeusalue on todellakin rajallinen. Yksi mäntä huolehtii kaikista sylintereistä. Tästä voi päätella, että männällä on melko kiire kun kone pyörii yli 5000rpm. Vajaasylinteristen pumput pärjää kovenmillakin kierroksilla.
Jakajapumppu ei muuten ole sitten niitä hiljaisimpa pumppuja. Esimerkiksi kun sitä pyörittää penkissä, ovat kuulosuojaimet käytännössä pakollinen varuste. Tämä ei tietenkään haittaa volkkarissa, mutta mersun koneessa tuo rolina varmasti kuuluu.
Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Tuo lucasin vempele on elektronisesti ohjattu, joten siinä ei ole periaatteessa minkäänlaisia säätöjä. Ohjausta muuttamalla esim. virityslastulla voi jotain parannusta saada aikaan, mutta ei paljoa. Rivipumppu menee kyllä heittämällä sinne, kunhan vaihtaa sen jakopään ketjupyörän tilalle ennakonsäätimen. Luistonesto ei toimi jos jakajapumpun vaihtaa rivipumpuun. Ongelmana on vain se ettei ruiskutusjärjestelmää saisi mennä muuttamaan näin uusissa autoissa(päästövaatimuksien takia).EDU kirjoitti:Mitenkäs tämä vanhemmissa väyrysissä oleva Lucas jakaja pumppu, voiko tai osaako sitä kukaan säätää, onko sitä mahdollisuus päivittää rivipunpuksi, näitä Lucas pumppuja tuntuu kaikki pelkäävän ja olen käsittänyt ettei niille voi oikein kukaan mitään. onkohan tämä liioiteltua..
Onhan noissa lucasin pumpuissa ollut paljon ongelmia, vanhemmissa malleissa vuoto-ongelmia ja uudemmissa roottorintunnistin temppuilee. Viat saadaan kyllä korjattua, mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.
Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.[/quote]
Tulipa vaan mieleen että jakajapumpulla on otettu VW 1,6 sekä myös 1,9 koneista yli 200 heppaa, renkailta mitattuna. 1,9:llä on ajettu kiihdytyskisoissa mm viimekesänä
Tulipa vaan mieleen että jakajapumpulla on otettu VW 1,6 sekä myös 1,9 koneista yli 200 heppaa, renkailta mitattuna. 1,9:llä on ajettu kiihdytyskisoissa mm viimekesänä
Lucaksesta
Mulla lucaksen pumpussa kyllä on päällä imusarjan etupuolella ihan syötön säätöön ruuvi, joka myös on merkattu epc:hen hienosäätöruuviksi. Säädön vaikutus ei ainakaan tunnu miltään hienosäädöltä. Ainakaan vanhemmassa luukkaassa sähköllä ei ohjata kun tyhjäkäyntiä korjauskäsikirjan mukaan. Tuntuu tehtaalla säätö olevan minimissä kun savutusarvo oli 0,27, mutta ei enää.
Tulipa vaan mieleen että jakajapumpulla on otettu VW 1,6 sekä myös 1,9 koneista yli 200 heppaa, renkailta mitattuna. 1,9:llä on ajettu kiihdytyskisoissa mm viimekesänä[/quote]PP D kirjoitti:Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.
Aika oli muistaakseni jotain 13.82s/164,4km/h kun kattelin joulun aikaan erään volkkari miehen vanhoja aika kortteja... ja jos nyt ollaan etes samassa autossa/ autoissa.. jetta/caddy...mutta veikkaan että ollaan....ja nyt siellä jotain BMW 525tds tuunataan... ja sähköpumppu on heitetty jo vuosia sitten edellisen omistajan toimesta mäkeen ja laitettu mekaaninen jakajapumppu...
Niin tuo nelosen reilu 200 heppaahan olisi 6-sylinterisessä 300 heppaa, mutta 6-sylinterisessä sitä ei enää saada irti, koska pumppu ei pysy mukana kovin korkeille kierroksille, toisin kuin rivipumppu. 4-sylinterisellä jakajapumppu pysyy kyllä mukana, eikä se rajoita kierroksia, ilmeisesti 200 heppainen soramylly (vw) kiertää aika korkeilla kierroksilla.
Väittäisin, että tuo 280 heppaa alkaa olla melko ylärajoilla puhuttaessa 6-sylinterisestä koneesta ja siitä on kuitenkin matkaa vastaaviin superturboihin noin 100hp!!
Mutta jos puhuhtaan "vähän" kevyenmästä virittämisestä on jakaja pumppu edullinen ja toimiva vaihtoehto. Ainakin minusta tuntuu että kyllä 250 hevosvoimaisellakin pärjää.
Väittäisin, että tuo 280 heppaa alkaa olla melko ylärajoilla puhuttaessa 6-sylinterisestä koneesta ja siitä on kuitenkin matkaa vastaaviin superturboihin noin 100hp!!
Mutta jos puhuhtaan "vähän" kevyenmästä virittämisestä on jakaja pumppu edullinen ja toimiva vaihtoehto. Ainakin minusta tuntuu että kyllä 250 hevosvoimaisellakin pärjää.
tämmönen alottelija kymysys: jakajapumpusta kun vaihtaa märkäpään/nestepään (sama?) niin vaihdetaanko siitä kaikki nokkalevystä lähtien? Volkkarin koneest viel kyselisin et eikös siin oo boschin pumppu.
Asiast kukkaruukkuu tuli kaverinkans kokeiltuu yhtä diisel jettaa ni oli aikamoinen shokki se koneen ääni verrattuna toho omaa kaunokaisee
Asiast kukkaruukkuu tuli kaverinkans kokeiltuu yhtä diisel jettaa ni oli aikamoinen shokki se koneen ääni verrattuna toho omaa kaunokaisee

"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Ex. W123 200D -85
Volkkareissa on boschin pumppu. Elikkä se märkäpää tai nestepää on sama asia. Nestepää vaihdetaan aina kokonaisena, eli mäntä, luisti ja se möykky pumpun perässä, jonka sisällä tuo mäntä toimii. Nokkalevy pitää vaihtaa vain jos vaihdetaan sylinterilukua. Ne levyt ovat muuten moottorikohtaisia. ts eri moottoreisa on erilainen levyn muotoilu. Jyrkemmin muotoillun nokkalevyn vaihtaminen nostanee tehoa (viritysvinkki)..mursu85 kirjoitti:tämmönen alottelija kymysys: jakajapumpusta kun vaihtaa märkäpään/nestepään (sama?) niin vaihdetaanko siitä kaikki nokkalevystä lähtien? Volkkarin koneest viel kyselisin et eikös siin oo boschin pumppu.
Asiast kukkaruukkuu tuli kaverinkans kokeiltuu yhtä diisel jettaa ni oli aikamoinen shokki se koneen ääni verrattuna toho omaa kaunokaisee
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Re: Lucaksesta
Tässä on kuva lucasin epic-jakajapumpusta, joita on noissa vanhemmissa 220 väykyissä.Janne L kirjoitti:Mulla lucaksen pumpussa kyllä on päällä imusarjan etupuolella ihan syötön säätöön ruuvi, joka myös on merkattu epc:hen hienosäätöruuviksi. Säädön vaikutus ei ainakaan tunnu miltään hienosäädöltä. Ainakaan vanhemmassa luukkaassa sähköllä ei ohjata kun tyhjäkäyntiä korjauskäsikirjan mukaan. Tuntuu tehtaalla säätö olevan minimissä kun savutusarvo oli 0,27, mutta ei enää.

Tämä on uudempi malli, mutta eroa vanhaan ei ole kuin muovisessa suojakuoressa ja sähköliitännässä. Voisitko kertoa mikä näistä on se mainitsemasi syötönsäätöruuvi?
Täyty käydä oikein tarkistamassa sen ruuvin paikka mitä säätelin.
Kuvassa sitä ruuvia ei ole. Paikka sille on pumpun edestä katsottuna oikean puoleisen kiinnityskorvan syvänteessä eli siinä on sellainen korkea 8mm messinkinen säätöruuvi, joka EPC:n mukaan on port-closing fine adjustment ruuvi.
Varmahan en ole siitä, mitä se säätää kun noista en tiedä mitään. Nyt kun tota pumppua tossa kuvassa katselee, niin se voisi olla mieluummin ajotuksen säätö. Säädöllä kumminkin tuli toivottu tulos, joka tässä oli tärkeintä. Tyhjäkäyntiin säätö ei vaikuttanut millään tavalla.
Kuvassa sitä ruuvia ei ole. Paikka sille on pumpun edestä katsottuna oikean puoleisen kiinnityskorvan syvänteessä eli siinä on sellainen korkea 8mm messinkinen säätöruuvi, joka EPC:n mukaan on port-closing fine adjustment ruuvi.
Varmahan en ole siitä, mitä se säätää kun noista en tiedä mitään. Nyt kun tota pumppua tossa kuvassa katselee, niin se voisi olla mieluummin ajotuksen säätö. Säädöllä kumminkin tuli toivottu tulos, joka tässä oli tärkeintä. Tyhjäkäyntiin säätö ei vaikuttanut millään tavalla.
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Janne L kirjoitti:Täyty käydä oikein tarkistamassa sen ruuvin paikka mitä säätelin.
Kuvassa sitä ruuvia ei ole. Paikka sille on pumpun edestä katsottuna oikean puoleisen kiinnityskorvan syvänteessä eli siinä on sellainen korkea 8mm messinkinen säätöruuvi, joka EPC:n mukaan on port-closing fine adjustment ruuvi.
Varmahan en ole siitä, mitä se säätää kun noista en tiedä mitään. Nyt kun tota pumppua tossa kuvassa katselee, niin se voisi olla mieluummin ajotuksen säätö. Säädöllä kumminkin tuli toivottu tulos, joka tässä oli tärkeintä. Tyhjäkäyntiin säätö ei vaikuttanut millään tavalla.

Eli olet käännellyt tuossa kuvassa olevaa ennakon säätöruuvia.(Kuva on rivipumpulla olevasta moottorista, mutta samanlainen on epicillä varustetuissa). Jos pumpun kolme kiinnitys pulttia ovat olleet kiinni, ei mitään ole voinut muuttua. Jos ne ovat olleet löysällä, olet muuttanut ennakkoa. Vastapäivään kiertämällä ruiskutus aikaistuu ja myötäpäivään tietenkin päinvastoin. Syöttömäärään tuolla ruuvilla ei ole vaikutusta. Kumpaan suuntaan olet ruuvia kääntänyt ja mikä tuo toivottu tulos oli?
Tosta pumpun kuvasta päättelinkin, että on säädetty pumpun runkoa akseliin nähden. Ruuvia väännettiin noin 3 kierrosta auki ja jonkun verran siinä oli vastusta. Ilmeisesti siis kannattaa tarkastaa pumpun kiinnitysruuvien kireys.
Auto vastaa kaasuun paljon paremmin kun aikaisemmin ja toimii paremmin alakierrosalueella, yläkierroksilla en juurikaan ajele.
Auto vastaa kaasuun paljon paremmin kun aikaisemmin ja toimii paremmin alakierrosalueella, yläkierroksilla en juurikaan ajele.