Jos rekisteriotteessa lukee katalysaatori mutta ei lue että vähäpäästöinen (kuten usein ennen -90 ns. harmaatuoduissa on ollut) ja jos rupee katsastusasemalta kyselemään, niin arvelen ja muistelen että ne sanoo vaativan muutoskatsastuksen - mutta jos ei kysy ja ottaa vaan katin pois niin ei ne kyllä kyselleet kadonneen katin perään. Näin siis aikoinaan kahdeksan vuotta vm. -88 jenkkiautoa katsastellessa oli tapaus... Periaatteessa katin kuoretkin on piisanneet jos on oikein tsaarinajan virkamiestä esittävä katsastaja.
Jos ei rekisteriotteessa ole mainintaa katista niin mistäpä ne tietää että kattia on ollutkaan.
Luulisin taasen turbojen suhteen että jos jostain kaaniasta tuplaturbot laittaa ja puskurinlevyisen välijäähyn niin saattaapa ne kysellä että oisko mitää tojistetta ettei tehot oo noussu liikaa...
Juu tottakai tehoissa tulee raja, muttei vissii päästöissä? Ja papereissa ei lue katista mitään. Ja olen ymmärtänyt että -91 vuodesta eteenpäin papereissa ei lue vaikka olisikin vähäpäästöinen, mutta nyt kyseessä -87.
Edelleen jos on merkintä kolmitoimikatalysaattorista niin sit on automatic vähäpäästöinen kärry ei tarvii erikseen lukea sitä vähäpäästöistä.
Näin inssi sano kerran mulle kun kyselin samanlaista asiaa.
Kuten mun mengelen (-90) otteessa lukee vain katalysaattori, eikä ole merkintää erikseen vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori nii se ei ole vähäpäästöinen.(siitä jouduin tappelee kerran katsurin kanssa)
Sano siihen että sen saat ottaa pois mut sen pitää silti täyttää tietyt arvot että leima tulee ja en muista ny mitkä ne oli.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Elikkä tuosta joutas ottaa katin pois, tai en ainakaan ala uutta ostamaan mikäli nykynen leviää. (epäilyttää jo vähän koska välillä tuo tuntuu ihmeen tukkoselta ja kone käy välistä epätasasesti)
Btw manu, olen siinä sinun naapuri kylässä asustellut lähes koko ikäni, nykyään tosin hieman kauempana..
Ari89 kirjoitti:Elikkä tuosta joutas ottaa katin pois, tai en ainakaan ala uutta ostamaan mikäli nykynen leviää. (epäilyttää jo vähän koska välillä tuo tuntuu ihmeen tukkoselta ja kone käy välistä epätasasesti)
Btw manu, olen siinä sinun naapuri kylässä asustellut lähes koko ikäni, nykyään tosin hieman kauempana..
Jaa jaa missä oot asunu aijemmin(keitele,maaninka,iisalmi vai kiuruves)?
Mut se kannattaa kysyä konttorilta suoraan että kun nää säädöksen aina muuttuu vähänväliä.(kun kysyin niin siitä on aikaa noin.3vuotta)
Niin saa varman vastauksen sieltä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Voisihan sitä kysellä kunhan taas katsastus koittaa. (parin kuukauden sisällä) Keiteleellä olen asustellut, about vuosi sitten läksin sieltä.. Tuo minun mersukin pyöri siellä viime talven, todennäkösesti enemmän kylki edellä, mutta kuiten.. Todennäkösesti pielavedelläkin vieraillut
Ari89 kirjoitti:Voisihan sitä kysellä kunhan taas katsastus koittaa. (parin kuukauden sisällä) Keiteleellä olen asustellut, about vuosi sitten läksin sieltä.. Tuo minun mersukin pyöri siellä viime talven, todennäkösesti enemmän kylki edellä, mutta kuiten.. Todennäkösesti pielavedelläkin vieraillut
Joo no varmaan oon nähny? Millanen sit lie ollu sulla?
Matta musta 190 tai jotain. (näkyy keitelekkin mersuuntuneen paljon)
Vai lie ollu se vihree 124 kuuppa??? Sen kyl huomioin kyl.
(kun sattuu olemaan samallainen).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Edelleen jos on merkintä kolmitoimikatalysaattorista niin sit on automatic vähäpäästöinen kärry ei tarvii erikseen lukea sitä vähäpäästöistä.
Näin inssi sano kerran mulle kun kyselin samanlaista asiaa.
Merkillistä, jos noin olisi, silloin on täytynyt tulla jokin muutos 2004 vuoden jälkeen... Mun käsitykseni on että nimenomaan vähäpäästöinen on se sana joka pitää sisällään vaatimuksen toimivasta katalysaattorista ja happitunnistimesta. (Akelta lainattua: "Vuodesta 1992 lähtien on uusilta henkilöautoilta vaadittu vähäpäästöisyyttä rekisteröinnin ehtona.") Kolmitoimikatalysaattorihan se yleensä noissa ennen -90 omatuoduissakin on, vaikka lukikin otteessa että katalysaattori. (Siis lambda on se kolmas toimi.) Inssit silti juttelee mitä milloinkin (ihan kuin muutkin kansalaiset), niillä on usein vielä kovat käsitykset omista tiedoistaan. Ja tottuneet että asiakkaat uskoo niitten tarinat. Mutta ei ne silti aina ihan kaikkea tiedä nekään, oon huomannut tuossa matkan varrella. Tietty helpompaa ja nopeampaahan se on niiden oikkuihin sopeutua, mutta joskus harmittaa kun yhdessä paikassa on yhtä ja toisessa toista.
Samapa tuo silti, mutta on muutamia hauskoja episodeja ollut näitten kanssa...
Ari89 kirjoitti:Voisihan sitä kysellä kunhan taas katsastus koittaa. (parin kuukauden sisällä) Keiteleellä olen asustellut, about vuosi sitten läksin sieltä.. Tuo minun mersukin pyöri siellä viime talven, todennäkösesti enemmän kylki edellä, mutta kuiten.. Todennäkösesti pielavedelläkin vieraillut
Joo no varmaan oon nähny? Millanen sit lie ollu sulla?
Matta musta 190 tai jotain. (näkyy keitelekkin mersuuntuneen paljon)
Vai lie ollu se vihree 124 kuuppa??? Sen kyl huomioin kyl.
(kun sattuu olemaan samallainen).
Tuommonen tumman harmaa W124.. Kaverilla oli viime talven, pisti kiertoon kun vei niin paljon bensaa (2.6), itte pääsen sillä kyllä ihan 9litraan satasella.. Noh, leikkiessä sitä menee.. Tuon mustan 190 omistajankin tiedän, vissiin vieläkin pyörii siellä..
Nyt kun vähä päästöisyydestä on juteltu, niin mistä tiedän onko omani merkattu vähäpäästöiseksi vai ei?
Vuodelta 91 on. Tuotu suomeen joskus viitisen vuotta sitten sveitsistä. Katti näyttäisi olevan kiinni mutta papereissa ei lue mitään vähäpäästöisyydestä.
Jospa vaikka laillisesti saisi tuon katin tuolta poistaa muutaman lisäheposen toivossa
Takapöntön vaihto ainakin on edessä. Tavoitteena pehmeät murinat, ilman kauheaa häiritsevää meteliä. Hieman vain lisää ääntä vakioputkistoon
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Scr kirjoitti:Nyt kun vähä päästöisyydestä on juteltu, niin mistä tiedän onko omani merkattu vähäpäästöiseksi vai ei?
Vuodelta 91 on. Tuotu suomeen joskus viitisen vuotta sitten sveitsistä. Katti näyttäisi olevan kiinni mutta papereissa ei lue mitään vähäpäästöisyydestä.
Jospa vaikka laillisesti saisi tuon katin tuolta poistaa muutaman lisäheposen toivossa
Takapöntön vaihto ainakin on edessä. Tavoitteena pehmeät murinat, ilman kauheaa häiritsevää meteliä. Hieman vain lisää ääntä vakioputkistoon
käyt konttorilta kysymässä, ei siitä vähäpäästöisyydesta/pästöttömyydestä enää muuten mitään varmuutta saa...
omasta 300E:stä nakkasin kans takapöntön pois ja 2,5" suora putki tilalle, ainakin väliaikaisesti, katista oli sisälmykset tukkineet myös sen keskimäisen pöntön, joten sille tulee lähtö myös jossain vaiheessa, kun on ihan valmis jo muutenkin...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tuossa 250 ST on aika siedettävät äänet vaikka ei ole kun yksi vaimennin. taitaa olla isoin simons mitä löytyy ja poikittain puskurin takana (putki tulee siis ulos oikealta eikä vasemmalta toisin kun vakiossa). Ja putki on alusta loppuun 3". normi ajossa ei häiritse ainakaan minua pahemmin, matka ajossa kuuluu pieni murina sisään mutta eipä tuol ole haitannut niin pahasti et jaksas mitään sille tehdä . kunnolla kun antaa kenkää ääni on melko kieroutunut eikä kuulosta kyllä yhtään diiseliltä, tulee ehkä vähän joku trimmattu nelos bokseri mieleen..
Tuossa on jonku sorttinen näyte äänistä.. http://irc-galleria.net/user/Alfred_J_K ... /101594821
Ei jaksanu lukea koko aihetta läpi.. Itel just sergeyn mainitsema kunnon kuminaputki coupessa tällä hetkellä, joku viimisen päälle tuunari tunkenu sinne 2x3" ulostulot ja vaihtasin ton mihin vain ko löytäsin sopivan...
Tahtoo olla vaan vissin tyyris tohon coupeen toi viimenen pönttö, pari hunttia pyytävät.. 300diisseliin makso 100e ko hain tarvikeliikkeestä..
Alkaa vanne kiristään päätä ko joka kerta ko kiihdytät vähänki niin kauhea KMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Heeei, onko joku ottanut W124 300e:stä takapönttöä pois, ja korvannu sen vaikkapa suoralla putkella ?
Kiinnoistais tietää minkälainen äänimaailma siitä syntyy. Niiku ylhäällä olevassa viestissä onki, niin alkaa jo pikkusen hajottaan tuo kumina
edit.
napa kirjoitti:omasta 300E:stä nakkasin kans takapöntön pois ja 2,5" suora putki tilalle, ainakin väliaikaisesti, katista oli sisälmykset tukkineet myös sen keskimäisen pöntön, joten sille tulee lähtö myös jossain vaiheessa, kun on ihan valmis jo muutenkin...
Enpä huomannutkaan, tuliko millaset äänet ? Itellä kuitenki tavoitteena ei mitään hirveää ärjymistä ole saada, vaan mielellään lähelle originaaleja
epk kirjoitti:w201 2.5D:ssä tuotti takapöntön poisto HELVETILLISET amis äänet, tuntuu oudolta ettei sitä tee myös w124:ssä ?
W124 250D:ssä muuten suht normaali, mutta jossain 2000-3000 välillä oli kunnon pörinät, muuten en huomannu eroa tavalliseen. Näin siis kun piti ilman takapönttöä ajella hetki, tipahti tielle.