Hyvä akku väykkyyn?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

JarkkoN kirjoitti:Ainoa suositeltava akkulaturi, jonka tiedän, on CTEK.
Siinä on mm. 12V jännitelähdeasento, jota voi käyttää
tässä akunvaihdossa. Laturi ei hajota akkua eikä autoa.

Tuo tupakansytkäkaapeli on hyvä kikka, harmi vaan että
liitintä ei ole standardoitu, joten huono liitin voi istua huonosti
paikallaan. Ja akuissa olisi sitten syytä olla täsmälleen sama
jännite, muuten saattaa sulake palaa, kun toinen akku alkaa
latautua sen johdon kautta.

Jos Väykyssä noin vähällä selviää kuin edellä kerrotaan,
niin ei tosiaan kannata viritellä johtoja. Tuo kalibrointi
on taas näitä juttuja, jotka pitäisi vaan tietää etukäteen.
Omassa autossa radio on ainoa, joka kyselee koodeja
akun navan irrotuksen jälkeen. Ja sitä akun napaahan pitäisi
irrottaa lähes joka korjauksen alussa, jos on tehtaan ohjeita
uskominen.

Nythän sinä vitsin heitit,saattaa sulake palaa,eikait siinä voi sulake palaa jos,normaali virran kulutus,eriasia jos toisessa tyhja akku ja ruvetaan starttaan.Ostin muuten Lidllistä sen valmiin kaapelisarjan tupakansytkäristä sytkäriin aikoinaan,maksoi jotain 5,90-15,90 en muista,mutta sakemannin tekemä ja sanottiin että jos toisessa autossa esim. tyhjä akku niin pidetään 45 min johtoja paikallaan,toinen auto käynnissä ja toisessa virta päällä,(eli yhteys akkuun)poistetaan kaapelit ja sen jälkeen voi käynnistää,toisen auton.Ei se toisen auton akku anna kuin sen normaalin virran,jonka akku ottaa vastaan,ja sulake ei ikinä pala siitä normaalista virrasta vaan jos,virtaa otetaan enempi mitä sen sulakkeen kesto on se palaa,eli 10A sulake kestää ottaa 10A x 12V eli=120 wattia,eli 2kpl 55W lamppua palaa vielä komeasti,mutta kolmas polttaa sulakkeen.
Ja se mistä se virta sinne autoon tulee ei auto sitä ymmärrä,sama tuleeko se naapurin akusta sytkärin kautta,akun vaihdon ajan tai omasta akusta on ihan sama asia.
Itsellä roikkuu moottoripyörä koko talven,ylläpito laturissa kylmässä tallissa ,kellokytkimentakaa 2h vuorokaudessa,nimenomaan tupakansytkärin eli virran ulosoton kautta,akku niin kettumainen irroittaa että pitää purkaa puoli pyörää.ja poisoton jälkeen pitää aina radio koodata.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jussilampi kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Ainoa suositeltava akkulaturi, jonka tiedän, on CTEK.
Siinä on mm. 12V jännitelähdeasento, jota voi käyttää
tässä akunvaihdossa. Laturi ei hajota akkua eikä autoa.

Tuo tupakansytkäkaapeli on hyvä kikka, harmi vaan että
liitintä ei ole standardoitu, joten huono liitin voi istua huonosti
paikallaan. Ja akuissa olisi sitten syytä olla täsmälleen sama
jännite, muuten saattaa sulake palaa, kun toinen akku alkaa
latautua sen johdon kautta.

Jos Väykyssä noin vähällä selviää kuin edellä kerrotaan,
niin ei tosiaan kannata viritellä johtoja. Tuo kalibrointi
on taas näitä juttuja, jotka pitäisi vaan tietää etukäteen.
Omassa autossa radio on ainoa, joka kyselee koodeja
akun navan irrotuksen jälkeen. Ja sitä akun napaahan pitäisi
irrottaa lähes joka korjauksen alussa, jos on tehtaan ohjeita
uskominen.

Nythän sinä vitsin heitit,saattaa sulake palaa,eikait siinä voi sulake palaa jos,normaali virran kulutus,eriasia jos toisessa tyhja akku ja ruvetaan starttaan.Ostin muuten Lidllistä sen valmiin kaapelisarjan tupakansytkäristä sytkäriin aikoinaan,maksoi jotain 5,90-15,90 en muista,mutta sakemannin tekemä ja sanottiin että jos toisessa autossa esim. tyhjä akku niin pidetään 45 min johtoja paikallaan,toinen auto käynnissä ja toisessa virta päällä,(eli yhteys akkuun)poistetaan kaapelit ja sen jälkeen voi käynnistää,toisen auton.Ei se toisen auton akku anna kuin sen normaalin virran,jonka akku ottaa vastaan,ja sulake ei ikinä pala siitä normaalista virrasta vaan jos,virtaa otetaan enempi mitä sen sulakkeen kesto on se palaa,eli 10A sulake kestää ottaa 10A x 12V eli=120 wattia,eli 2kpl 55W lamppua palaa vielä komeasti,mutta kolmas polttaa sulakkeen.
Ja se mistä se virta sinne autoon tulee ei auto sitä ymmärrä,sama tuleeko se naapurin akusta sytkärin kautta,akun vaihdon ajan tai omasta akusta on ihan sama asia.
Itsellä roikkuu moottoripyörä koko talven,ylläpito laturissa kylmässä tallissa ,kellokytkimentakaa 2h vuorokaudessa,nimenomaan tupakansytkärin eli virran ulosoton kautta,akku niin kettumainen irroittaa että pitää purkaa puoli pyörää.ja poisoton jälkeen pitää aina radio koodata.
Se tupakansytytinjohto kytkee kaksi akkua rinnan, jolloin täydempi alkaa
ladata tyhjempää. Virran kulkutiellä on akun sisäinen vastus, auton
johdotus sulakkeineen akulta sytyttimelle ja välijohto ja tämä siis
molemmissa autoissa. Jos akkujen välinen jännite-ero on 1 voltti,
saisi virtapiirin vastus olla 0,1 ohmia, jotta 10 A ylittyisi.

Taidat olla oikeassa, vastusta on liikaa sulakkeen palamiseen.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

yari67 kirjoitti:Mä laitoin ton EXIDE X-treme akun, oli pari vuotta sitten 120€, se on ainakin hyvä ollu, webastokäytössä ja nykyisin pätkä-ajossa
Mullakin toi. Tais olla just tuon hintanen ja takuu 3v. Taitaa olla menossa takuu umpeen, muistaakseni 3v. sitten ostettu. :D

No toimii erittäin hyvin ja kestää polttaa webastoo vaikka kuinka. Ei oo tullu sietokyky vastaan ainakaan näillä pakkasilla vielä.

Monesti lähes täys tunti poltelua ja lyhyt työmatka vaan aikaa latailla akkua sitte. Toki usein pitempiä taipaleita myös. Pyrin pitään tolkun tuossa, eli en montaa päivää käytä pitkiä jaksoja webastoa, jos ei välillä tule myös pitkää ajoa... Jos on vain lyhyitä ajopätkiä, niin laitan pienempää vaihdetta, että saa kunnolla kierroksia laturi...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18282
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helpoin homma ajaa toinen auto viereen ja siitä tupakansytkäristä virta toisen auton tupakansytkäriin.Malempiin autoihin virta päälle,ja vaihtaa viallisen akun.
Sanoisin että kannattaa tehdä näin vain autoilla joissa tupakansytytin toimii myös virran ollessa pois päältä ellei kyseessä ole vanha auto vähin sähkövarustein.
Uudemmissa autoissa virrankulutus on melkoinen vaikkei ole muuta kuin virta päällä.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itse olen laittanut irtonaisesta akusta käynnistyskaapelit konepellin alla olevaan virran ulostulo/jako kohtaan. Auton akku on tavaratilassa, joten nuo johdot ei häiritse akun vaihtoa kun ovat eri päässä autoa.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Jossi kirjoitti:Itse olen laittanut irtonaisesta akusta käynnistyskaapelit konepellin alla olevaan virran ulostulo/jako kohtaan. Auton akku on tavaratilassa, joten nuo johdot ei häiritse akun vaihtoa kun ovat eri päässä autoa.
Ääni tälle. Mie ko vaihdoin akkua, oli Ctekki jännitelähdemoodissa konehuoneen nastoissa kiinni - sillä välin vaihdoin takapenkin alta akun. Ei tullut ongelmia sen suhteen.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Skraba kirjoitti:
Jossi kirjoitti:Itse olen laittanut irtonaisesta akusta käynnistyskaapelit konepellin alla olevaan virran ulostulo/jako kohtaan. Auton akku on tavaratilassa, joten nuo johdot ei häiritse akun vaihtoa kun ovat eri päässä autoa.
Ääni tälle. Mie ko vaihdoin akkua, oli Ctekki jännitelähdemoodissa konehuoneen nastoissa kiinni - sillä välin vaihdoin takapenkin alta akun. Ei tullut ongelmia sen suhteen.
Allekirjoittaneella oli muusta syystä väykyn akun kenkä irti muutaman päivän menneenä kesänä. Ikkunat ja kattoluukku piti opettaa ja ESP opettaa täällä kerrotulla tavalla. No problems.
Paitsi sellainen pikkujuttu, että tämän jälkeen tuli käytyä pikaisesti Ruottissa ja jo laivassa poispääsyä odotellessa syöttelin comandin naviin määränpäätä. Sitten vaan ajelemaan ja hyvän tovin kuluttua alkoi ihmetyttämään, kun aina vaan vetkutellaan hiljakseen pitkin pikkuteitä. Niinpä :oops: , olisi pitänyt tarkistaa ohjelmoinnin asetukset. EI MOOTTORITEITÄ :oops: :lol: Nolointa tietty, että olisi sitä osannut perille ilman navigaattoriakin, kunhan olisi viitsinyt seurata vähän tienviittoja ja opasteita. Olisi tultu perille tuntia aikaisemmin, mutta tulihan tutkailtua Tukholman syrjäkulmiakin. :roll: :wink:
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Tuli ostettua syksyllä motonetin joku 100ah akku, makso hieman päälle 100€. Tuli hyvin koitettua pakkaskestävyys, kun auto seiso 2vk pakkasessa ja laakista käyntiin ja ei mitään merkkejä että virta olis vähissä... Hälyytinkin on viemässä virtaa...
Vastaa Viestiin