Laturionkelmaa säädin vaihdettu ei auta w123

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Laturionkelmaa säädin vaihdettu ei auta w123

Viesti Kirjoittaja jammo »

Ennen kuin aloin kaataa pakkasnestettä syyläriin, huomasin sielä jonkun ihmeen muovijutun no hain kärkipihdit ja nyppäsin sen pois.
Tuollanen sieltä tuli Kuva
Mikä ihime tuo on?

Kiehuuko 123 2.0d näin 9asteen pakkaasella jos sitä käyttää termostaatti kiinni juuttuneena?

Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Viimeksi muokannut jammo, Ke 23.12.2009 10:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Kuvallinen kysymys + muita w123

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jammo kirjoitti:Ennen kuin aloin kaataa pakkasnestettä syyläriin, huomasin sielä jonkun ihmeen muovijutun no hain kärkipihdit ja nyppäsin sen pois.
Tuollanen sieltä tuli [ [url=http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2395565.jpg] ][/url]
Mikä ihime tuo on?

Kiehuuko 123 2.0d näin 9asteen pakkaasella jos sitä käyttää termostaatti kiinni juuttuneena?

Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Epäilen kyllä että toi ei 123:n jäähdyttimeen kuulu,eikä kovin monen muunkaan...
Kyllä 9:n pakkasella termostaatti kiinni,luulisin.123:ssa on tehokas lämmityslaite,sillä voi säädellä moottorinlämpöä normaaliajossa.Tietysti pitää lämpömittaria muistaa tarkkailla kokoajan.Mitä suuremmalle rasitukselle moottori joutuu,sitä enempi se lämpii.
Latausjännite on alhainen,pitäis olla ainakin lähellä 14 tai vähän ylikin.Varsinkin pakkasella on tärkeää latauksen olla kunnossa,kun noi kylmäkäynnistykset ottaa osansa...Tyhjäkäynnillä valot yms päällä voi kyllä pudota noin alas,mutta kierroksilla ei.Lataussäädin kannattais kokeilla vaihtaa,ei maksa paljoo ja voi vaihtaa laturin paikalla ollessa.Myöskin laturinpäässä oleva liitin kannattaa tarkistaa,mullakin aikoinaan katko usein enkä sitä saanutkaan muuten pelaamaan kuin juotin johdot nastoihin kiinni.Sitte ei enää päässyt katkomaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Kuvallinen kysymys + muita w123

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jammo kirjoitti:?Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Koneen käydessä vai seisoessa?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mul o tollane kiekura w123 ja w115 syylärissä. täsmällee samanlainen. eli mikä se on? Koneen käydessä 12,7V on liian matala.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Sergey kirjoitti:mul o tollane kiekura w123 ja w115 syylärissä. täsmällee samanlainen. eli mikä se on? Koneen käydessä 12,7V on liian matala.
Omituista,ja mulla on kuitenkin se tunne että olen ton härpäkkeen jossain nähnyt.Hyvinkin voi olla jonkun mersun yhteydessä...
Kukahan nyt kertois loogisen selityksen tolle?.......
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jotenki muistuu mieleen, että olisi itsekkin nähnyt tuollaisia "kierretankoa" jonkun jäähdyttäjän niissä pystyputkissa mikä menee yläsäiliöstä alasäiliöön.
Niiden vaikutus on arvattavasti tehostaa jäähdytysvaikutusta kun vesi saa lisäksi pyörivän liikkeen ja tasoittaa virtauksia eri putkissa.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

juhaoh kirjoitti:Jotenki muistuu mieleen, että olisi itsekkin nähnyt tuollaisia "kierretankoa" jonkun jäähdyttäjän niissä pystyputkissa mikä menee yläsäiliöstä alasäiliöön.
Niiden vaikutus on arvattavasti tehostaa jäähdytysvaikutusta kun vesi saa lisäksi pyörivän liikkeen ja tasoittaa virtauksia eri putkissa.
Jotain ideaa on... mahtuisko toi nyt sitte sinne putkeen,kun ei oo vertailukohdetta vieressä.Matosta kun ei kovinpaljon voi päätellä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Re: Kuvallinen kysymys + muita w123

Viesti Kirjoittaja jammo »

juhaoh kirjoitti:
jammo kirjoitti:?Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Koneen käydessä vai seisoessa?
Käynnis
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Jaaha lataukses on sitte jotaki vikaa, mutta vaikka merkkivalo toimii niin se ei pala, mikähän on vikana?


Niin sitä pitää vielä kysyä että kun avaa syylärin korkin nesteet kuumana eikä sihahda yhtään. Onko painekorkis vika?
Mulla ei sihahda.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

ei tuo 12.7 välttämättä tarkoita että laturi rikki olis. Ei tuo oma 124 jaksa ladata käynistyksen jälkeen joutokäynnillä aivan 12.5 volttiakaan. Eli lähes tyhjä akku (eberi), valot päällä ja lämmityslaitteen puhallin niin sähkönkulutus on jo niin suuri ettei laturissa teho piisaa kierroksilla joustiin jaksaa 13.5v. Kyllä se sitten parin minuutin ajon jälkeen nousee jo lähelle 14v.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Ei kierroksetkaa vaikuta mitää. Mitään vaikutusta ei oo vaikka nyppää pistokkeen laturista irti ja laittaa takaasi, laturin merkkivalokaan ei syty vaikka pistoke on irti mikä piru siinä voi olla?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jammo kirjoitti:Ei kierroksetkaa vaikuta mitää. Mitään vaikutusta ei oo vaikka nyppää pistokkeen laturista irti ja laittaa takaasi, laturin merkkivalokaan ei syty vaikka pistoke on irti mikä piru siinä voi olla?
Vaihda se säädin.Mersussa ei latauksen merkkivalo ole nimensä mukainen silloin kun on säädinvika tai hiilet loppu.Muistaakseni valo palaa ainoastaan silloin kun diodi/eja on oikkarissa.Ja tietysti alkutsekissä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Taitaa olal juur säädinvika/hiilet loppu.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

no palaako se merkkivalo sittekkää jos remmi katkee?
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

jammo kirjoitti:no palaako se merkkivalo sittekkää jos remmi katkee?
Pallaa kaet se sitten ja mahtoko siellä palloa muitahi valoja? :mrgreen:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jammo kirjoitti:no palaako se merkkivalo sittekkää jos remmi katkee?
Kyllä. Siinä tilanteessa hiilien kautta kulkee esimagnetointi jännite ja säädin älyää ettei laturi lataa--> valo syttyy.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Onko se säädin siinä laturin pääs vai...?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jammo kirjoitti:Onko se säädin siinä laturin pääs vai...?
Siinäpä se,kahdella ruuvilla kiinni.Vaikea nähdä,katso peilin kautta.Säätimen voi vaihtaa laturia irrottamatta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Vaihdoin säätimen sitte menin käynnistämää merkkivalo ei syttyny niinku pitääs, käynnistyksen aikana valo välähti sitten menin mittaamaan, ei ladannu. Siinä sitte huomasin että tyhjäkäynnin säätövaijerin reijällä vaijeri oli punaisena ja meinas palaa poikki, mistähän kumma johtuu?

Sitte sammutin ja laitoin virran päälle niin merkkivalo toimi taas normaalisti, mutta ei käydessä. Missä vika voi olla?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jammo kirjoitti:Vaihdoin säätimen sitte menin käynnistämää merkkivalo ei syttyny niinku pitääs, käynnistyksen aikana valo välähti sitten menin mittaamaan, ei ladannu. Siinä sitte huomasin että tyhjäkäynnin säätövaijerin reijällä vaijeri oli punaisena ja meinas palaa poikki, mistähän kumma johtuu?

Sitte sammutin ja laitoin virran päälle niin merkkivalo toimi taas normaalisti, mutta ei käydessä. Missä vika voi olla?
Maavikaan viittas...Ellet nyt just oo muita sähköhommia autossas tehny niin tarkistappa se laturinpään liitin.Että siellä on johdot oikein ja erossa toisistaan.Iso maavika,eli maakaapeli poikki akun ja rungon välillä se ei voi olla,jos auto käynnistyy normaalin reippaasti.Ei nyt heti tuu mieleen,mikä muu ton vois tehdä kuin ne laturin johdot.Siis ethän niitä irrottanut liittimistään,että ne olis voinu mennä sekaisin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun vaihdoit säätimen niin se on voinut asettua väärin sinne .
Itse vaihdan sen samasta syystä niin että laitan sen tasalleen runkoa vasten ja sitten liuutan sen reikien kohdille ja liikauttamatta sitten ruuvit pohjaan saakka.Se kieli jossa on virta laturin puolella saattaa mennä sivuun ja kontartia ei tapahdu tai hiilet katkeavat asennuksessa.
En epäile ettei onnistu SINULTA mutta itse kun olen vaihdellut ja putsaillut ja korjaillut niin on tullut moisia ongelmia vastaan.jonka takia olen muuttanut
toiminta tapaa.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

En oo irrotellu niitä johtoja siitä mustasta pistokkeesta.
Voiskohan vika olla rungon ja moottorin välises kaapelis?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Irrotappas se osa mihin tulee se pistoke kiinni.Se on kahdella tasapää ruuvilla kiinni niin sieltä löytyy hiilet.
Siihen saa sitten sellaisen uuden ilman tai samassa jossa on säädin ja niitäkin voi ostaa eri lataus jännitteelle.
Mutta nyt voisit tutkia hiilien ja liukurenkaiden kunnon.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Muttaku säädin uusien hiilien kans on jo vaihdettu eiköhän ne oo oikein asettunukki. Makso10€
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

jammo kirjoitti:Muttaku säädin uusien hiilien kans on jo vaihdettu eiköhän ne oo oikein asettunukki. Makso10€
Välttämättä ei ole silti säädin sisä osiltaan kohdillaan.Kokemuksesta puhun monenkin laiton kohdalta.
Eli suositan irroittamaan ja eri tavalla asennus.
Oliko muuten hiilien päät vanhassa kirkkaat vai toisessa matta pinta joka kertois hiilen loppuun kulumisesta ja tällöin huono kosketus kertoo huonosta latauksesta?
Mites kuluneet hiilet oli?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottorin maadoitukset heti ekana työn alle jos siellä on punaisena hehkuvia vaijereita.

Laturi maadoittaa itsensä rungostaan moottoriin ja moottorista runkoon on maajohto vaihdelaatikon ja moottorin välisen pultin alta koriin.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Joo oma epäilys oli oikea.Laitoin vaijerin akun maakaapeliin ja tökkäsin toisen pään venttiilikoppaan.Kierrokset tippu heti ja arvasin että nyt se lataa ja lataskin.Otin sitte sen rungon ja lohkon välisen kaapelin irti kokonaan ja hioin rälläkällä päät kiiltäviksi.Myös sen rungossa olevan kaapelin kohdan hioin, ja laitoin uuden ruuvin ja rikan. Kyllä nyt luulis lataavan!

Jos jollakin on samoja oireita että vaijeri savuaa tai kipinöi, niin tarkasta tuo.

Samalla korjaantui lämpömittarivika.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jammo kirjoitti:Joo oma epäilys oli oikea.Laitoin vaijerin akun maakaapeliin ja tökkäsin toisen pään venttiilikoppaan.Kierrokset tippu heti ja arvasin että nyt se lataa ja lataskin.Otin sitte sen rungon ja lohkon välisen kaapelin irti kokonaan ja hioin rälläkällä päät kiiltäviksi.Myös sen rungossa olevan kaapelin kohdan hioin, ja laitoin uuden ruuvin ja rikan. Kyllä nyt luulis lataavan!

Jos jollakin on samoja oireita että vaijeri savuaa tai kipinöi, niin tarkasta tuo.

Samalla korjaantui lämpömittarivika.
No hyvä,nyt ei enää ihmetytä kuin se miten sait sen käymään pelkkä vaijeri maajohtona.Senhän pitää savuttaa aivan jumalattomasti startatessa sen muovipäällysteen...Ja startti pyörittää sillon vov..........vov....... ku ei virta riitä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

No se vaijeri oli ainakin 8mm paksua, ja tottakai se käyntiin lähtee jos akku vaan saa maata ja tartti virtaa.
jammo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 28.10.2009 18:24

Viesti Kirjoittaja jammo »

Mitattuna 14.5 volttia
Vastaa Viestiin