Ennen kuin aloin kaataa pakkasnestettä syyläriin, huomasin sielä jonkun ihmeen muovijutun no hain kärkipihdit ja nyppäsin sen pois.
Tuollanen sieltä tuli
Mikä ihime tuo on?
Kiehuuko 123 2.0d näin 9asteen pakkaasella jos sitä käyttää termostaatti kiinni juuttuneena?
Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Viimeksi muokannut jammo, Ke 23.12.2009 10:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jammo kirjoitti:Ennen kuin aloin kaataa pakkasnestettä syyläriin, huomasin sielä jonkun ihmeen muovijutun no hain kärkipihdit ja nyppäsin sen pois.
Tuollanen sieltä tuli [ [url=http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2395565.jpg] ][/url]
Mikä ihime tuo on?
Kiehuuko 123 2.0d näin 9asteen pakkaasella jos sitä käyttää termostaatti kiinni juuttuneena?
Onko lataus normaali jos mittari näyttää 12.7 akun navoista mitattuna?
Epäilen kyllä että toi ei 123:n jäähdyttimeen kuulu,eikä kovin monen muunkaan...
Kyllä 9:n pakkasella termostaatti kiinni,luulisin.123:ssa on tehokas lämmityslaite,sillä voi säädellä moottorinlämpöä normaaliajossa.Tietysti pitää lämpömittaria muistaa tarkkailla kokoajan.Mitä suuremmalle rasitukselle moottori joutuu,sitä enempi se lämpii.
Latausjännite on alhainen,pitäis olla ainakin lähellä 14 tai vähän ylikin.Varsinkin pakkasella on tärkeää latauksen olla kunnossa,kun noi kylmäkäynnistykset ottaa osansa...Tyhjäkäynnillä valot yms päällä voi kyllä pudota noin alas,mutta kierroksilla ei.Lataussäädin kannattais kokeilla vaihtaa,ei maksa paljoo ja voi vaihtaa laturin paikalla ollessa.Myöskin laturinpäässä oleva liitin kannattaa tarkistaa,mullakin aikoinaan katko usein enkä sitä saanutkaan muuten pelaamaan kuin juotin johdot nastoihin kiinni.Sitte ei enää päässyt katkomaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Sergey kirjoitti:mul o tollane kiekura w123 ja w115 syylärissä. täsmällee samanlainen. eli mikä se on? Koneen käydessä 12,7V on liian matala.
Omituista,ja mulla on kuitenkin se tunne että olen ton härpäkkeen jossain nähnyt.Hyvinkin voi olla jonkun mersun yhteydessä...
Kukahan nyt kertois loogisen selityksen tolle?.......
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jotenki muistuu mieleen, että olisi itsekkin nähnyt tuollaisia "kierretankoa" jonkun jäähdyttäjän niissä pystyputkissa mikä menee yläsäiliöstä alasäiliöön.
Niiden vaikutus on arvattavasti tehostaa jäähdytysvaikutusta kun vesi saa lisäksi pyörivän liikkeen ja tasoittaa virtauksia eri putkissa.
juhaoh kirjoitti:Jotenki muistuu mieleen, että olisi itsekkin nähnyt tuollaisia "kierretankoa" jonkun jäähdyttäjän niissä pystyputkissa mikä menee yläsäiliöstä alasäiliöön.
Niiden vaikutus on arvattavasti tehostaa jäähdytysvaikutusta kun vesi saa lisäksi pyörivän liikkeen ja tasoittaa virtauksia eri putkissa.
Jotain ideaa on... mahtuisko toi nyt sitte sinne putkeen,kun ei oo vertailukohdetta vieressä.Matosta kun ei kovinpaljon voi päätellä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
ei tuo 12.7 välttämättä tarkoita että laturi rikki olis. Ei tuo oma 124 jaksa ladata käynistyksen jälkeen joutokäynnillä aivan 12.5 volttiakaan. Eli lähes tyhjä akku (eberi), valot päällä ja lämmityslaitteen puhallin niin sähkönkulutus on jo niin suuri ettei laturissa teho piisaa kierroksilla joustiin jaksaa 13.5v. Kyllä se sitten parin minuutin ajon jälkeen nousee jo lähelle 14v.
Ei kierroksetkaa vaikuta mitää. Mitään vaikutusta ei oo vaikka nyppää pistokkeen laturista irti ja laittaa takaasi, laturin merkkivalokaan ei syty vaikka pistoke on irti mikä piru siinä voi olla?
jammo kirjoitti:Ei kierroksetkaa vaikuta mitää. Mitään vaikutusta ei oo vaikka nyppää pistokkeen laturista irti ja laittaa takaasi, laturin merkkivalokaan ei syty vaikka pistoke on irti mikä piru siinä voi olla?
Vaihda se säädin.Mersussa ei latauksen merkkivalo ole nimensä mukainen silloin kun on säädinvika tai hiilet loppu.Muistaakseni valo palaa ainoastaan silloin kun diodi/eja on oikkarissa.Ja tietysti alkutsekissä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Vaihdoin säätimen sitte menin käynnistämää merkkivalo ei syttyny niinku pitääs, käynnistyksen aikana valo välähti sitten menin mittaamaan, ei ladannu. Siinä sitte huomasin että tyhjäkäynnin säätövaijerin reijällä vaijeri oli punaisena ja meinas palaa poikki, mistähän kumma johtuu?
Sitte sammutin ja laitoin virran päälle niin merkkivalo toimi taas normaalisti, mutta ei käydessä. Missä vika voi olla?
jammo kirjoitti:Vaihdoin säätimen sitte menin käynnistämää merkkivalo ei syttyny niinku pitääs, käynnistyksen aikana valo välähti sitten menin mittaamaan, ei ladannu. Siinä sitte huomasin että tyhjäkäynnin säätövaijerin reijällä vaijeri oli punaisena ja meinas palaa poikki, mistähän kumma johtuu?
Sitte sammutin ja laitoin virran päälle niin merkkivalo toimi taas normaalisti, mutta ei käydessä. Missä vika voi olla?
Maavikaan viittas...Ellet nyt just oo muita sähköhommia autossas tehny niin tarkistappa se laturinpään liitin.Että siellä on johdot oikein ja erossa toisistaan.Iso maavika,eli maakaapeli poikki akun ja rungon välillä se ei voi olla,jos auto käynnistyy normaalin reippaasti.Ei nyt heti tuu mieleen,mikä muu ton vois tehdä kuin ne laturin johdot.Siis ethän niitä irrottanut liittimistään,että ne olis voinu mennä sekaisin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kun vaihdoit säätimen niin se on voinut asettua väärin sinne .
Itse vaihdan sen samasta syystä niin että laitan sen tasalleen runkoa vasten ja sitten liuutan sen reikien kohdille ja liikauttamatta sitten ruuvit pohjaan saakka.Se kieli jossa on virta laturin puolella saattaa mennä sivuun ja kontartia ei tapahdu tai hiilet katkeavat asennuksessa.
En epäile ettei onnistu SINULTA mutta itse kun olen vaihdellut ja putsaillut ja korjaillut niin on tullut moisia ongelmia vastaan.jonka takia olen muuttanut
toiminta tapaa.
Irrotappas se osa mihin tulee se pistoke kiinni.Se on kahdella tasapää ruuvilla kiinni niin sieltä löytyy hiilet.
Siihen saa sitten sellaisen uuden ilman tai samassa jossa on säädin ja niitäkin voi ostaa eri lataus jännitteelle.
Mutta nyt voisit tutkia hiilien ja liukurenkaiden kunnon.
jammo kirjoitti:Muttaku säädin uusien hiilien kans on jo vaihdettu eiköhän ne oo oikein asettunukki. Makso10€
Välttämättä ei ole silti säädin sisä osiltaan kohdillaan.Kokemuksesta puhun monenkin laiton kohdalta.
Eli suositan irroittamaan ja eri tavalla asennus.
Oliko muuten hiilien päät vanhassa kirkkaat vai toisessa matta pinta joka kertois hiilen loppuun kulumisesta ja tällöin huono kosketus kertoo huonosta latauksesta?
Mites kuluneet hiilet oli?
Joo oma epäilys oli oikea.Laitoin vaijerin akun maakaapeliin ja tökkäsin toisen pään venttiilikoppaan.Kierrokset tippu heti ja arvasin että nyt se lataa ja lataskin.Otin sitte sen rungon ja lohkon välisen kaapelin irti kokonaan ja hioin rälläkällä päät kiiltäviksi.Myös sen rungossa olevan kaapelin kohdan hioin, ja laitoin uuden ruuvin ja rikan. Kyllä nyt luulis lataavan!
Jos jollakin on samoja oireita että vaijeri savuaa tai kipinöi, niin tarkasta tuo.
jammo kirjoitti:Joo oma epäilys oli oikea.Laitoin vaijerin akun maakaapeliin ja tökkäsin toisen pään venttiilikoppaan.Kierrokset tippu heti ja arvasin että nyt se lataa ja lataskin.Otin sitte sen rungon ja lohkon välisen kaapelin irti kokonaan ja hioin rälläkällä päät kiiltäviksi.Myös sen rungossa olevan kaapelin kohdan hioin, ja laitoin uuden ruuvin ja rikan. Kyllä nyt luulis lataavan!
Jos jollakin on samoja oireita että vaijeri savuaa tai kipinöi, niin tarkasta tuo.
Samalla korjaantui lämpömittarivika.
No hyvä,nyt ei enää ihmetytä kuin se miten sait sen käymään pelkkä vaijeri maajohtona.Senhän pitää savuttaa aivan jumalattomasti startatessa sen muovipäällysteen...Ja startti pyörittää sillon vov..........vov....... ku ei virta riitä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75