APUVA!! 230e ei käynnisty..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

APUVA!! 230e ei käynnisty..

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

elikkäs kaivataan kipeesti apua ongelmaan ku ei käynnisty, ei sit niin millään..
siis bensaa tulee kyllä paluulinjasta määränjakajalta ja kipinä löytyy nii ei siitä huolimatta käy, hörähtelee vain..
MUTTA kun bensaa kaadetaan määräjakajan ilmäläpän päälle niin käy ja kukkuu niin kauan kuin vaan jaksaa bensaa sinne kaadella :cry:

virranjakajan kannesta on ne kontaktipinnat puhdisteltu, niin kuin pyörijästäkin ja on räplätty sitä hopeeta relettä sieltä akun takaa edestakaisin, letkutkin näyttää paikallaan olevan!! oikeesti loppuu ymmärrys kohta..

auttakaa miestä hädässä.. :cry:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis onko ongelma kuuma vai kylmäkäynnistys?
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

elikkäs kun bensaa kaatamalla pakolla sitä vähän aikaa piti käynnissä, niin pysyy jo itsestään käynnissä ja kun on lämmenny niin käynnistyy jo ilman poppaskonsteja.. :oops:

taitaa viitata tohon lämpötila-anturiin, elikkäs huomenna anturikauppaan..;)

vai voisiko olla myös kylmäkäynnistysventtiilissä vika..?!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jep ,lämpö anturi tekee tuota mutta vois olla vika muuallakin.
Ecu ohjaa kylmä käynnistys suutinta joka tietäessään lämpöanturilta saa luvanantaa kakkua lisää.
Kylmä venttiilissä taitaa olla harvoin vikaa.
Pysähtyykö bensapumppu miltei heti kun pistät virrat päälle?
Eli surahtaa noin puoli sekentiä.Vai pyörii koko ajan?
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

ei pyöri pumppu koko aikaa, vaan noin 1-2sek. ajan...
ja mikähän noista antureista mahtaa se oikea olla, kuin noita muutama näkyy löytyvän siitä lähekkäin.. :oops:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kysyin sitä pumpun surahtamista siksi kun bensapumpun rele temppuilee niin siitä myös johtuilee käynnistys vaivat kuin myös yj-releestä.
Suosittelen tinaamaan ne silti uudelleen.
Se oikea lämpö anturi joka ohjaa ECUA on syl.kannen etupäässä ja sellainen johon tulee kaksi pyöreää liitintä eli siinä on kaksi napaa samanlaista,näin ainakin mulla ja mulla on myös sama kone.Vm?
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

joo, eli siis se vihree mis on kaks pyöreetä liitintä, niinku sanoitkin..
taidanpa kokeilla yhdistää johdonpätkällä ne anturin liittimet, siitähän sen tietää onko siinä vika..?!
nii ja vm oli -87
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

pamppu16 kirjoitti:joo, eli siis se vihree mis on kaks pyöreetä liitintä, niinku sanoitkin..
taidanpa kokeilla yhdistää johdonpätkällä ne anturin liittimet, siitähän sen tietää onko siinä vika..?!
nii ja vm oli -87
Ei.
Kummastakin liittimestä täytyy tulla samat arvot, muuten menee systeemit sekaisin.
Eli ne maadottuu runkoon.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

NIItten tieto on samaa molemmista ja niiden yhdistäminen ei auta mitään.
Siis samanlaista tietoa tulee molemmista mutta eri osoitteeseen.
Tuleekohan se yhdesta anturista se tieto vai oisko molemmille oma?
Voishan sitä kokeilla että vaihda töpseleiden paikkaa,vaikka luulen että
ei se auta.Mut kokeile.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

ei niiden yhdistämisellä mitään vaikutusta ollu.. :cry:

mut arvot oli: 4700ohm ja 4800ohm?!
eli onkohan se vika nyt siinä vai jossain muualla!?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onko arvot miten lämpimästä koneesta?
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

noin 60 astetta sellssiusta..;)
mitä niiden arvojen kuulus olla kylmä/kuuma??!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vois ne jostakin täältä haulla löytyä tai joku vois muistaa.
Ajattelin vaan että jos meillä ois ollu saman lämpönen kone niin oisin voinu mitata ne sulle omastani.Käyn kokeilemassa tallista paljon se on kylmänä jos yleismittari toimii kun tallissakin on kylmää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noniin 200k alueella 5.4 ohmia eli mitäs se on..... :oops:
Ja lämpötila noin muutama pakkasaste.
Toivottavasti auttaa. Auto no ollu seisseenä noin 8tuntia.
Aamulla kun mittaat amastas niin sitten vois jotain päätellä.
Jos arvo ois sama niin voisit tieten mitata kylmä käynnistys solenoidin tuleeko virtaa kun pistät virrat päälle niin jäis paskan olemine suuttimesta pois olevaksi viaksi .Epäilen että tuolla ei oo vikaa.Releet tinailisin kyllä sit seuraavaksi.
Kuitenkin vahvin epäilys menee anturiin.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

juuh, täytyy mittailla sit se aamul.. mut mistäs mä vielä löydän ton kylmäkäynnistys solenoidin ja tosin siitä ensimmäisestä anturista (punainen) ei saa mitään arvoja.. en tiedä mikäs anturi se sit on..?!

kiitos sulle oikeesti todella paljon näistä ohjeista ja neuvoista.. :)
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

pamppu16 kirjoitti:juuh, täytyy mittailla sit se aamul.. mut mistäs mä vielä löydän ton kylmäkäynnistys solenoidin ja tosin siitä ensimmäisestä anturista (punainen) ei saa mitään arvoja.. en tiedä mikäs anturi se sit on..?!

kiitos sulle oikeesti todella paljon näistä ohjeista ja neuvoista.. :)
Määräjakajalta lähtevä yksittäiselle suuttimelle menevässä putkessa onse kylmäkäynnistys suutin ja siinä onse sähköliitin.

Punainen on vaan flektin anturi.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

no Niin... Elikkäs mitäsin sen Solenoidin ja tuli sinne vista, sekä nyt olen menossa hakemaan sitä lämpöanturia ku sai halvalla yhdestä varaosa autosta... Toivottavasti. on oikea.. Eikä helpolla uutena löydy, yhdestäkään varaosaliikkeestä ei löytyny ja sit kävin merkkiliikkeestä kysymässä nii melkoisen suolainen hinta olis ollu... 95e ja olis ollu perillä vasta viikon päästä..!!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos solenoidiin tulee virta niin bensa ei mene sen läpi.
Joko itse solenoidi mykkä tai paskaa suuttimessa.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

Siis ymmärsinkö nyt oikein että Siihen solenoidin pistokkeeseen EI saa tulla jännitettä kun virrat laittaa päälle...?!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kylmänä siihen tulee virta/virtaa.Mutta jos tulee virtaa ja auto ei lähde käyntiin kylmänä niin solenoidi ei toimi tai suuttimessa on tukos.Lämpimällä koneella ei siihen virtaa tulekaan.
Jokos kokeilit sitä anturia?
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

no Niin elikkä eipä siihen tulekaan virtaa nyt kun kone on kylmä...?! Ja ei anturin vaihtokaan auttanut asiaan.. Mistäs tohon solenoidiin se virta tuleekaan...?! Olisko sittenkin toi hopea rele akun takana tullu tiensä päähän..?! Saako sitä millään testattua..?!
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

pamppu16 kirjoitti:no Niin elikkä eipä siihen tulekaan virtaa nyt kun kone on kylmä...?! Ja ei anturin vaihtokaan auttanut asiaan.. Mistäs tohon solenoidiin se virta tuleekaan...?! Olisko sittenkin toi hopea rele akun takana tullu tiensä päähän..?! Saako sitä millään testattua..?!
muistaakseni virta tulee just sen hopeisen releen läpi tuolle kylmäkäynnistin piirille. pura se ja juota kaikki juotokset uudestaan....
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

jos ei nyt muuta sitte keksi ni laita suoraan 12v starttauksen ajaksi siihen suuttimeen ni mitäs sanoo...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuntuis että nyt ois aika tinailla ne bensa ja yj-releet.
Koetella voit lähteekö kun syöttää virtaa kylmäkäynnistys solenoidille mutta kyllä varsin lähtee.
Nyt pitäis vain etsiä syytä että miksi se ei saa virtaa.
Mulla vaikutti bensarele lämpimänä käynnistykseen mutta tässä tapauksessa taipuisin yj puolelle.Varmin tinata molemmat.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

pamppu16 kirjoitti:no Niin... ei löytyny ja sit kävin merkkiliikkeestä kysymässä nii melkoisen suolainen hinta olis ollu... 95e ja olis ollu perillä vasta viikon päästä..!!
Tammer Dieselistä löytyi halvin, 68 €.
Tosin jostain saksasta tai muista eksoottisista paikoista löytyy kahdella kympillä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

juuh, eli kävin sen hopean releen läpi (tinasin kaikki kohdat uudelleen) eikä siitä huolimatta parannusta mihinkään suuntaan.. mutta sitten kokeilin sitä että vedin johdot akulta (maa ja 12v) sille solenoidille, nii johan rupes johtotähti heräämään... :wink:

eli siis pitää sitä virtaa siinä niin pitkään kuin kone jo on jonkin verran lämmennyt ja jaksaa ilman sitä lisäsuutinta pyöriä.
muuten sprödäilee, eli pätkii pahasti eikä jaksa käydä.
mutta heti kuin kone on normilämpöinen, niin pelaa kuin unelma..

siis vikadiagnoosihan on nyt päivänselvä, sinne solenoidille ei vaan nyt jostain syystä tule virtaa.. ja itse en kyllä muuta keksi kuin että se hopea rele on jo tullu tiensä päähän..?!

kaikki neuvot edelleen tarpeellisia..?!

p.s KIITOS KAIKILLE JA ERITTÄIN HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA!! näin mersumiesten kesken... :wink:
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

jeps... Eli kyllä siellä sitä vikaa vielä jossain muuallakin on! Kun seisoo yön yli ja menee aamulla käynnistelemää (ensin virta solenoidiin) nii lähtee toki hyvin käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä, mutta kaasua ei voi tarjota yhtään ennen kuin on normilämpöinen! Sammuu samantien! Ja sit tyhjäkäynti: ensin käy hyvin noin 5min mutta vähänkin kuin kone lämpeää niin rupee käymään 3 & 2 pytyllä! Sit jos ottaa virran siltä kylmäkäynnistys solenoidilta tässä vaiheessa pois nii meinaa sammua kokonaan, mutta sit kärsii jo antaa kaasua kunnes lämpö nousee jonnekin 60-70! ja sit vasta suostuu käymään kaikilla pytyillä ja toimii.. Tosin täyskaasulla esiintyy pientä nykimistä.. :cry:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki yj-releet ei korjaudu tinaamisella vaan on ostettava uusi.
Kaikki häiriöt vaan vielä viittaa yj:in.
Oletkos katsellut ilmavuotoja koska viittaa se siihenkin ja viela viittais
pyörijä /kansi /tulpan johdot/tulpat ainakin kuuma yläpää nykimiseen.
Nämä viat kun on normaaleita ja lopuksi häviää kun vaihtaa kulutus osat uusiin niin loppuu vittuilu omistajaa kohtaan ja sitten pääset taas pitkään ilman ongelmia.
Samalla voisit vaihtaa ruiskun alta kumikaukalon kun ei oo kallis n30e
Samalla tulee ke-jetin sielun elämä tutuksi.
Esim kone on tarkka virran jakaja osistaan,ei välttämättä toimi kuin laatu osilla samoin tulpat ja johdotkin on ..jos alkuperäiset niin roskiin.
Monet ovat löytäneet vikaa kummallisistakin paikkoloista muttakun
Mercedes nimikin kertoo on nais puolinen niin kaikkea oikkua on luvassa jos et pidä siitä huolta :D :D :D
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

mullakin vastaava auto ja käyntiinlähtö oli kans kateissa.Vika korjaantuu kun käytti akun takana olevat relet irti ja takas.Auto on toiminut jo viikkoja virheettä.Eli jotain hapettumaa liittimissä.
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

joo, sitä olen itsekin miettinyt että eikun varaosa kauppaan ja sieltä se rele,pyörijä,jakajan kansi ja tulpat kainaloon...! Nii luulis sen vittuilun loppuvan...;) rahaa se vaan tietysti vaatii, mut niinhän ne sanoo et laatu maksaa... :wink: ja niin olen saanutkin sen jo selville että monilla on se releiden irroittelu toiminu, mut ei se vaan prkl.. Tässä tapauksessa voinu auttaa.. :evil:
Vastaa Viestiin