W124 230CE --> Turbo --> Vapari

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

JariK kirjoitti:hmmm... vois olla releen kannassa huono kontakti :roll:
Eilen tuli testattua kaikki mahdollinen ja vaikka kuinka runnoi johtosarjaa tai liitintä johon rele kiinnittyy, niin lopulta pelkkä etusormen päällä relettä kopauttaminen auttaa sammuttamaan bensapumpun kun se jää päälle.

Tarvii ostaa vielä kolmas rele, josko molemmat olisivat hajalla, oma ja MB-purkaamolta ostettu. Tai sitten siellä on joku joka tuhoaa noita releitä pikkuhiljaa...

Tai jos tänään saan udeltua niiden napojen kytkennät niin korvaan koko hemmetin murheenkryynin normaalilla releellä.

Riippuu tietenkin siitä mitä muuta tuo rele ohjaakaan (rajoittajan? lisäksi), mutta sen saan kai selville tänään.

Rajoittajahan on jo tuon Tatechin ja sitä kautta omien halujeni ohjattavissa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Onnistuu se releen korvaaminen normaali releellä eräs tuttuni teki sellaisen virityksen 190E ja hyvin on toiminut.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

petska kirjoitti:Onnistuu se releen korvaaminen normaali releellä eräs tuttuni teki sellaisen virityksen 190E ja hyvin on toiminut.
tuo on edessä, kunhan vain saa ne kykennät selville.

PS. nyt löytyy mersun penkitysvideo netistä, kyseessä tosin säätötarkoitus, ei maksimitehojen ulosottaminen. Ja ahtopainettahan on vain se 0,4bar.
http://pepemon.kicks-ass.net/penkki1.wmv
http://pepemon.kicks-ass.net/penkki2.wmv
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

onko kellään turbodieselin penkitys videota olis kiva nähdä. :twisted:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

agentti74 kirjoitti:onko kellään turbodieselin penkitys videota olis kiva nähdä. :twisted:
Kyllähän joku video tuossa oli forumilla liikkeellä. Kärytti mustaa savuverhoa kuvan täydeltä sen verran että viherpiiparit puunhalaajat olisivat kuolleet siihen paikkaan.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Joni P. kirjoitti:
agentti74 kirjoitti:onko kellään turbodieselin penkitys videota olis kiva nähdä. :twisted:
Kyllähän joku video tuossa oli forumilla liikkeellä. Kärytti mustaa savuverhoa kuvan täydeltä sen verran että viherpiiparit puunhalaajat olisivat kuolleet siihen paikkaan.
Enää ei savuta,tarvis enemmän ruokaa :twisted: Ja joku kaipaili bensa-auton tyyppisiä suhahduksia,kyllä ne löytyy dieselistäkin kunhan painetta riittävästi...

http://www.saunalahti.fi/hecekiel/dieselboost.mpg
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

petska kirjoitti:Onnistuu se releen korvaaminen normaali releellä eräs tuttuni teki sellaisen virityksen 190E ja hyvin on toiminut.
Olisiko mahdollista saada selville ne kytkennät?
Eivät paikallisessa Veho-huollossa tienneet itsekään vaikka EPC:ltä selailivat
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Itse en korvais tyota bensapumpun relettä tavallisella releellä, sillä alkuperäisessä releessä on sisällä elektroniikka, joka katkaisee polttoaineen syötön moottorin sammuessa. Rele saa moottorin käydessä signaalia sytytykseltä-> rele vetää.
Näin onnettomuustilanteessa bensansyöttö katkeaa moottorin sammuessa, eikä auto näin ollen muutu liekkimereksi...
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

viossi00 kirjoitti:Itse en korvais tyota bensapumpun relettä tavallisella releellä, sillä alkuperäisessä releessä on sisällä elektroniikka, joka katkaisee polttoaineen syötön moottorin sammuessa. Rele saa moottorin käydessä signaalia sytytykseltä-> rele vetää.
Näin onnettomuustilanteessa bensansyöttö katkeaa moottorin sammuessa, eikä auto näin ollen muutu liekkimereksi...
Tiedossa on, mutta se riski on otettava huomioon ja sen mukaan ajettava autolla ettei sillä päätyisi katolleen minnekään ojan pohjalle
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Itse olen käyttänyt bensapumpun releen etsintään koko päivän ja joka mesta myi ei oota. Hassuin tapaus sattui Veholla kun vein vanhan releen sinne ja kysyin, että mistäs tämä palikka on kotoisin. Varaosa myyjä tarkisti EPC:stä ja sanoi palikan olevan numeroiden mukaan W201 ilmastoinnin rele :shock:
Ainoa selitys oli että tehdas oli vaihtanut numeron jossain vaiheessa.

Virityksellä on hintansa :P Älkää hyvät ihmiset tehkö mitään ihme virityksiä sinne sähköpuolelle, itse korjaan edelleen entisen omistajan tekemiä härpäkkeitä. Ylijännitesuoja ja Bensapumpun rele on jo jouduttu vaihtamaan mitä seuraavaksi :?:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Ja taas meni yöunet;

Suorasytkän puolan kyljet halkesivat ja ulos valui sulaa muovia.

Ensin tippui 2.pytty ajossa ja sitten tyhjäkäynnillä 3.pyttykin ja sen jälkeen rupesikin jo haisemaan pahalle ja alkoi boksi savuamaan.

Onneksi tulee uusi puolaboksi takuusta niin pääsen huomenna kokeilemaan autoa taas käymään ja toivotaan että se kestää nyt ensi viikkoon jolloin onkin sitten uusi penkkiaika.

Toivotaan että kyseessä oli vain silkkaa sattumaa, eikä vika olisi jossain muualla. :roll:

Vikaa voi tosin edesauttaa ellei kokonaan aiheuttaakin liian pitkäksi säädetty puolan latausaika, joka voi varsinkin tyhjäkäynnillä aiheuttaa suuren riskin tällaiselle hommalle juuri. Asiaa tutkiskeltuani sain tietooni että sen tulisi olla maksimissaan 3ms ja minulla oli imeisesti 5ms.
Viimeksi muokannut Joni P., To 04.03.2004 11:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

huh,

Suorasytkän puolan latausajan saa onneksi säädettyä Tatechin softasta lyhyemmäksi ettei vahingossakaan käy enää uudelleen sulamisilmiötä, nyt pitää vaan toivoa että auto kestää ensi viikkoon, jolloin on uusi penkkiaika säätöjä varten.

Ihme juttu kyllä että puola kesti 1500km ja sitten yhtäkkiä suli. :roll:

Tällaisella säikäyttelyllä ja stressaamisella kuolen vielä sydänkohtaukseen alle kolmekymppisenä :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joni P. kirjoitti:huh,

Suorasytkän puolan latausajan saa onneksi säädettyä Tatechin softasta lyhyemmäksi ettei vahingossakaan käy enää uudelleen sulamisilmiötä, nyt pitää vaan toivoa että auto kestää ensi viikkoon, jolloin on uusi penkkiaika säätöjä varten.

Ihme juttu kyllä että puola kesti 1500km ja sitten yhtäkkiä suli. :roll:

Tällaisella säikäyttelyllä ja stressaamisella kuolen vielä sydänkohtaukseen alle kolmekymppisenä :wink:
No kun alkaa tuntumaan tiukalta niin vaihda dieseliin :D

Ei sula puolat eikä renaile releet.

No onhan se kiva ajella autolla kun vaikeudet on voitettu, ei se liian helpoakaan saa olla.
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Itse en korvais tyota bensapumpun relettä tavallisella releellä, sillä alkuperäisessä releessä on sisällä elektroniikka, joka katkaisee polttoaineen syötön moottorin sammuessa. Rele saa moottorin käydessä signaalia sytytykseltä-> rele vetää.
Näin onnettomuustilanteessa bensansyöttö katkeaa moottorin sammuessa, eikä auto näin ollen muutu liekkimereksi...
Yleensä se rele tietää lopettaa virranantamisen pumpulle virta-avaimen käännön jälkeen siittä että laturi ei lataa eli moottori ei käy. Eli voi korvata normaali releellä mutta ottaa releen ohjauksen originaali releen ohjauksesta, eikä millään patentilla
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Sytytyksen ongelmat ratkaistu, eilen ostamani normaalit tulpanjohdot eivät vain yksinkertaisesti enää toimi tuossa autossa, nyt löytyi pienen metsästyksen jälkeen sellaiset jotka toimivat ja ovat samantien sen verran pidemmät etteivät ne pala ahtimen kyljessä ja moottorin heiluessa riuhdo itseään hajalle.

Oli sekin kokeilu, ennen kuin vika selvisi niin tarvittiin 3 kierrosta tulppia ja 2 sarjaa tulpanjohtoja :wink:

Sellaista se on joskus. :roll:
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Virittäjän tie on pitkä ja kivinen,mutta palkitsevakin.. :wink:
nm.kokemusta on.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

7.3 ja 8.3
Kaikki vanhat sytytysongelmat palasivat ja auto ryhtyi ensin kiihtymään laiskemmin ja nykimään todella pahasti ahtopaineilla ajettaessa. Myöhemin auto rupesi käymään muutenkin ihan päin mäntyä ja hädin tuskin sain sen nilkutettua perille asti.

Purettuani boksin pois autosta aikeissa lähettää sen Ouluun tarkempia tarkasteluja varten, nostaessani sitä pois autosta huomasin sen valuttavan runsaasti vettä. Tarkempi tutkiskelu paljasti "veden" olevankin tuulilasin pesunestettä. :?

Eli kaikki ongelmat olivat mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuneet suorastaan hämmästyttävästä monen yhteensattuman summasta;

Boksin sijainti akun vieressä tuntui olevan hyvin eristetty muusta konehuoneesta ja ulkoilmasta, mutta pissapojan letku sattui kulkemaan juuri tuon kohdan ylitse, ja kuinkas ollakaan se kyseinen letku oli vuotanut nestettä suoraan boksin kyljistä sisään.
:lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No sepä hyvä että selvisi, onkohan boksi nyt ottanut miten paljon itseensä, vai toimineeko kuivattamisen jälkeen kunnolla?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Suosittelen boxille "ultraäänipesua" Voi vielä pelastaa mitä on pelastettavissa?
Pisuneste on aika rajua?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Pienestä se on näköjään kiinni tuo toimivuus. Toivotaan että nyt lähtee kaara pelittämään
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Mauri H. kirjoitti:No sepä hyvä että selvisi, onkohan boksi nyt ottanut miten paljon itseensä, vai toimineeko kuivattamisen jälkeen kunnolla?
Kyllä kaikki komponenttien liitokset olivat niin pahoin hapettuneet että sen voisi putsaamalla saada kyllä toimimaan, mutta sen toimivuudesta ei olisi minkäänlaisia takeita, se voisi ruveta kiukuttelemaan uudelleen joskus muutaman viikon tai kuukauden kuluttua.

Uusi boksi on jo tulossa.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

no niin,

Eilisen päivän mentyä aivan pipariksi suorasytkän antureiden uudelleen rakentamisen vuoksi itse säätöhommat aloitettiin tänä aamuna.

Nyt on auto säädetty uudelleen ja tuli jopa tuntuvat muutoksetkin saatua aikaiseksi, eli homma ainakin kannatti.

Itse ruisku toimii nyt kuin unelma ja asennuksetkin on kohta siistitty kaikki mielenrauhan säilyttämiseksi.

Ja saipahan tänään tehtyä myös kotimatkan varrella kaverin luona poiketessa uuden bensapumpun releen mersuun, nyt ei tarvitse enää stressata sitäkään.

Nyt ei ole enää muuta vikaa autossa kuin sen kaasuläpän vivuston muokkaus siten että sen kaasuläpän vipumekanismin kääntäisi auton pituussuuntaisesti kun originaalissa se on poikittain, joka tekee sen käytön nyt erittäin haastavaksi.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Päivityksiä turboprojektisivulle...

2.4.2004 Kaasuläpän ja läppärungon vaihto
3.4.2004 Cossun läppärungon modifiointi
4.4.2004 Kaasuvivuston rakennus

Nyt toimii taas auto mekaanisin osin niin hyvin kuin pitääkin, seuraavaksi taas ruiskua säätämään :wink:

...Ja tulihan sitä pikkasen leikiteltyäkin vaikka ei vielä autoa ole säädetty oikein toimimaan 100%sesti tuon uuden kaasuläpän kanssa.

--> http://kotisivu.dnainternet.net/kl8929/mb_kooste.wmv <--

Alakierroksilla nykivää ja elotonta menoa mutta kyllä sen siitä sitten taas saa säätöihin. Uusi penkkiaika joskus parin viikon sisällä.

Tuo leikittely vain loppui lyhyeen kun liian leveä vanne/rengas yhdistelmä päätti tuhota lokasuojani :cry:
Että pitikin mennä laittamaan nuo pahuksen BBS:n vanteet alle siksi aikaa että ne 18" vanteet tulevat maahan.
Kuva
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Komeasti se laitto tossun käryämään, harmi vaan toi lokari. Menikö muutakin kuin tuo alareuna?

Tollasen 230E:n minäkin haluaisin 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

enska kirjoitti:Komeasti se laitto tossun käryämään, harmi vaan toi lokari. Menikö muutakin kuin tuo alareuna?
kuvista ei sitä näy, mutta lokasuoja vääntyi aivan piloille tuosta kaaren päältäkin. se pitää oikoa tai vaihtaa kokonaan.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Ja tänään se pelätty päivä koitti, itku pitkästä ilosta. :cry:

Valkoinen pölläys vain näkyi taustapeilissä ja nesteet kannen kyljestä pihalle.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

:cry:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

:(
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Sitten ei varmaan auta kun aukaista kone toivottavasti selviät kansi pahvin vaihdolla...taisi tehdä mersu fiiatit kun höyryää.... mersut liekehtii...
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

No on ollut kyllä tuskainen taival..otan osaa. :(
Vastaa Viestiin