Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?
Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?
Kävin juuri leimaamassa -92 300 DA:ta. Viimeisen päälle laite, mutta jäipä hyväksymättä, koska pitää olla vaatimuksenmukaisuustodistus päästöjen osalta.
Auto on siis ollut 18 vuotta rekisteröitynä EU:ssa (Saksa). Se on juuri päästömitattu Saksan katsastuksen yhteydessä ja tänään Suomen katsastuskonttorilla. Ja näitä autoja on Suomen niemellä ajossa paljon ja lisääntyvät vaan, sitä mukaa kun uudet autot huononee.
Olenko minä tyhmä, kun en yhtään ymmärrä tällaisen lappusen tarpeellisuutta ja olen sitä mieltä, että taas suomipoikaa kusetetaan? Vai olisiko niin, että kyseessä onkin jälleen AKE:n tulkinta, jolla ei ole tekoa lain tai terveen järjen kanssa?
Auto on siis ollut 18 vuotta rekisteröitynä EU:ssa (Saksa). Se on juuri päästömitattu Saksan katsastuksen yhteydessä ja tänään Suomen katsastuskonttorilla. Ja näitä autoja on Suomen niemellä ajossa paljon ja lisääntyvät vaan, sitä mukaa kun uudet autot huononee.
Olenko minä tyhmä, kun en yhtään ymmärrä tällaisen lappusen tarpeellisuutta ja olen sitä mieltä, että taas suomipoikaa kusetetaan? Vai olisiko niin, että kyseessä onkin jälleen AKE:n tulkinta, jolla ei ole tekoa lain tai terveen järjen kanssa?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.
Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .
Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Saksan rekisteriotteesta.
Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .
Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kyllä mää ainakin silloin 2005 jouduin tuon hommaamaan Saksasta kun ostin Volvo 850 -94 ruotsista. Piti saada heille todistus MELUSTA. Eikä auttanut kun itse tilata sitten se todistus. Katastuskonttoriltakin sen hommaavat sulle 150€ hintaan!!!!sportsman kirjoitti:Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.
Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .
Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Melusta löytyy desipelimäärä rekisteriotteesta.
Ei tainnut sattua lukemista osaava katsastusmies.
Suosittelen kysymään ennen katsastuksen aloittamista, että mitä
dokumentteja tarvitaan. Jos kaipaat ylläoleviin todistusta niin
vaihtaa tällöin katsastuskonttoria ennen maksamista!!
Todistuksen saa myös kun laittaa TUV-todistus sanan googleen.
Kallein vaihtoehto on antaa katsastustoimiston hommata se.
Ei tainnut sattua lukemista osaava katsastusmies.
Suosittelen kysymään ennen katsastuksen aloittamista, että mitä
dokumentteja tarvitaan. Jos kaipaat ylläoleviin todistusta niin
vaihtaa tällöin katsastuskonttoria ennen maksamista!!
Todistuksen saa myös kun laittaa TUV-todistus sanan googleen.
Kallein vaihtoehto on antaa katsastustoimiston hommata se.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Juuri näin, ei noin vanhaan tarvi!sportsman kirjoitti:Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.
Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .
Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Mutta jjos sen ny haluaa niin:
www.tuv.fi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Eipä lukenut siinä ruotsin ootteessa. Osaan itsekkin lukea rekisteriotetta ja totta sen tarkistin ennen kuin aloin tilaamaan monen kympin paperia. Pitää huomioidat tuota C30 katsastaessa (toivottavasti pian) sitten tarvivatko todistuksen. Edellisen rekisterin mukaan tuosta jo ainakin päästöt löytyikin.sportsman kirjoitti:Melusta löytyy desipelimäärä rekisteriotteesta.
Ei tainnut sattua lukemista osaava katsastusmies.
Suosittelen kysymään ennen katsastuksen aloittamista, että mitä
dokumentteja tarvitaan. Jos kaipaat ylläoleviin todistusta niin
vaihtaa tällöin katsastuskonttoria ennen maksamista!!
Todistuksen saa myös kun laittaa TUV-todistus sanan googleen.
Kallein vaihtoehto on antaa katsastustoimiston hommata se.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?
Mielestäni suomi poikaa rahastetaan kaikesta mikä vain on mahdollista.Janne kirjoitti: Olenko minä tyhmä, kun en yhtään ymmärrä tällaisen lappusen tarpeellisuutta ja olen sitä mieltä, että taas suomipoikaa kusetetaan? Vai olisiko niin, että kyseessä onkin jälleen AKE:n tulkinta, jolla ei ole tekoa lain tai terveen järjen kanssa?
Tuon todistuksen avulla veho on tienannut "muutaman" euron vuosien mittaan koska valtio/katsastus setä vaatii sen.
Toin mersun vm. -95 joka ensiksi rekisteröity saksassa ja sittemmin ruotsissa.
Kummassakin EU maassa hyväksytty muttei suomessa ilman todistusta.
Ruotsin rekisteri otteessa kun on hyvin harvoin pakokaasu ja melu hyväksyntöjä merkitty.
Sitten että noita on tuotu muutama sitä ennen ei auta sillä todistushan on auto kohtainen.

A170cdi-00 1999-
Eipä löytynyt tietoa uudesta, hienosta Briefistä (siis Suomen viranomaisen mielestä). Tässäkin kohtaa vanha on parempaa. Vanhassa Briefissä on Schlüsselnummer kohdassa päästökoodi, jolla hommat hoituu.
Tästä asiasta taisteli muutamia vuosia sitten toverini minun avustuksella, jonka lava-auton koodi oli 00. AKE:n ohjeen mukaan koodi on yhtä kuin "ei luokitusta". Harjoittelin useamman tunnin saksan kieltä netissä kunnes löysin taulukon, jossa kerrotaan 00 olevan luokka siinä kuin mikä muu tahansa. Tyhjäksi jätetty merkitsee todistuksen hommaamista.
AKE:n ohje löytyy tuolta:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/85F73A47 ... iite_1.pdf
Ja ohjeessa ei edelleenkään ole 00 luokkaa, vaikka asia on heille vuosia sitten asiakkaan toimesta kerrottu.
Itse sain autoni leimaan heti harjoituskierrosta seuraavana aamuna, olin ensi kierroksella liian häkeltynyt katsastusinssin päättömistä tarinoista, jotta en muistanut miten tuo kohta menee. Ilmeeni oli varmaan mielenkiintoisen näköinen, kun pyydellään jotain pelletodistuksia ja aivan varmana tietona on ettei niitä tarvita. Perusteet vain eivät tulleet mieleen sillä hetkellä.
Mutta palataanpa perusasiaan. Miten voimme olla tällaisia lampaita, että siedämme viranomaistaholta tälläista pelleilyä:
1. Auto on ollut Saksan rekisterissä vuosia. Tällöin on varmana tietona, että ko auton päästöt, melut jarrut ym on varmasti kunnossa. Saksan Briefistä näkyy myös mahdolliset tehdyt muutokset.
2. ko autoja voi olla satoja/tuhansia Suomen liikenteessä.
Vaikka kohdan 1. ja 2. toteutuvat niin voidaan kyykyttää auton tuojaa hakemaan jotakin 100 eur maksavaa lappusta. Aivan absurdia pelleilyä, vähänkään kun miettii, niin toteaa toiminnan täysin järjen vastaiseksi.
Aina kun pääsee mukaan auton tuontiprosessiin, niin jossain vaiheessa viranomais/lainsäätäjätahon ansiosta verenpaineet heilahtavat tappiin.
Hyvää joulu kumminkin kaikille.
Tästä asiasta taisteli muutamia vuosia sitten toverini minun avustuksella, jonka lava-auton koodi oli 00. AKE:n ohjeen mukaan koodi on yhtä kuin "ei luokitusta". Harjoittelin useamman tunnin saksan kieltä netissä kunnes löysin taulukon, jossa kerrotaan 00 olevan luokka siinä kuin mikä muu tahansa. Tyhjäksi jätetty merkitsee todistuksen hommaamista.
AKE:n ohje löytyy tuolta:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/85F73A47 ... iite_1.pdf
Ja ohjeessa ei edelleenkään ole 00 luokkaa, vaikka asia on heille vuosia sitten asiakkaan toimesta kerrottu.
Itse sain autoni leimaan heti harjoituskierrosta seuraavana aamuna, olin ensi kierroksella liian häkeltynyt katsastusinssin päättömistä tarinoista, jotta en muistanut miten tuo kohta menee. Ilmeeni oli varmaan mielenkiintoisen näköinen, kun pyydellään jotain pelletodistuksia ja aivan varmana tietona on ettei niitä tarvita. Perusteet vain eivät tulleet mieleen sillä hetkellä.
Mutta palataanpa perusasiaan. Miten voimme olla tällaisia lampaita, että siedämme viranomaistaholta tälläista pelleilyä:
1. Auto on ollut Saksan rekisterissä vuosia. Tällöin on varmana tietona, että ko auton päästöt, melut jarrut ym on varmasti kunnossa. Saksan Briefistä näkyy myös mahdolliset tehdyt muutokset.
2. ko autoja voi olla satoja/tuhansia Suomen liikenteessä.
Vaikka kohdan 1. ja 2. toteutuvat niin voidaan kyykyttää auton tuojaa hakemaan jotakin 100 eur maksavaa lappusta. Aivan absurdia pelleilyä, vähänkään kun miettii, niin toteaa toiminnan täysin järjen vastaiseksi.
Aina kun pääsee mukaan auton tuontiprosessiin, niin jossain vaiheessa viranomais/lainsäätäjätahon ansiosta verenpaineet heilahtavat tappiin.

Hyvää joulu kumminkin kaikille.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Uuden rekisteri otteen lisäksihän löytyy myös pieni rekisteriote jota
saksalainen pitää autossa mukana. Tästä todistuksesta löytyvät kaikki
tarvittavat asiat. Etkö saanut tätä pikkurek.otetta mukaan ?
Tuo normaali Saksan briefihan on kuin osakekirja . Kenellä on se
halussaan omistaa auton vaikka rek.oteessa ei nimeä olekkaan.
Tämän takia on tuo pikku brief normaalia käyttöä varten.
Voithan tehdä tuosta todistuksen vaatimisesta valituksen .
Tai siis käytänössä sinun pitää lähteä ajamaan tuota asiaa käräjille sillä
ake on liikelaitos ei siihen päde normalit julkishallinon valitustiet.
saksalainen pitää autossa mukana. Tästä todistuksesta löytyvät kaikki
tarvittavat asiat. Etkö saanut tätä pikkurek.otetta mukaan ?
Tuo normaali Saksan briefihan on kuin osakekirja . Kenellä on se
halussaan omistaa auton vaikka rek.oteessa ei nimeä olekkaan.
Tämän takia on tuo pikku brief normaalia käyttöä varten.
Voithan tehdä tuosta todistuksen vaatimisesta valituksen .
Tai siis käytänössä sinun pitää lähteä ajamaan tuota asiaa käräjille sillä
ake on liikelaitos ei siihen päde normalit julkishallinon valitustiet.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Asia on briefin osalta juuri kuten toteat. Minulla olivat kaikki tarvittavat paperit mukana. Jopa vanhan liiton hyvä ja selkeä brief.sportsman kirjoitti:Uuden rekisteri otteen lisäksihän löytyy myös pieni rekisteriote jota
saksalainen pitää autossa mukana. Tästä todistuksesta löytyvät kaikki
tarvittavat asiat. Etkö saanut tätä pikkurek.otetta mukaan ?
Tuo normaali Saksan briefihan on kuin osakekirja . Kenellä on se
halussaan omistaa auton vaikka rek.oteessa ei nimeä olekkaan.
Tämän takia on tuo pikku brief normaalia käyttöä varten.
Ympäristöhöpötykset, melut, jarrut ym asiat on Saksassa huomioitu hiukkasen pidempään kuin Suomessa, joten Saksasta tuotu Mersu on OK ja sen papereissa lukee kaikki tarvittava.
Me kaikki autoja tuoneet harrastajat tämän tiedämme. Mutta näitä asioita työkseen tekevät AKE:n viranomaiset, lainsäätäjä ja katsastusinssit eivät tunnu tietävän/oppivan. Jonkun täytyy maksaa jollekin, muutoin nämä päivänselvät asiat eivät voi pysyä näin vaikeina.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Kävin eilen/tänään kahdella k1 asemalla (kokkola/lapua) -93 124 briefin kanssa ja kysyin vaaditaanko tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta. Kokkolasta vastaus kuin apteekin hyllyltä; ei tarvitse, otteesta näkee kaikki.
Lapualla sanottiin että joo tarvii, mm. jarruista! Sanoin että ei muuten tarvitse, aikansa tutki papereita ja jo selkis että -96 eteenpäin vasta. Eli kannattaa itsekin ottaa asioista selvää ettei tyydy heti ensimmäiseen vastaukseen.
Laillistettua ryöstöä alkaa olla maahantuontikatsastus; 190 euroa + päästöt. Ja työtä on ehkä vartti enempi papereiden teossa. Eu:n ulkopuolelta hinta 250eur + päästöt, ei helv.
Lapualla sanottiin että joo tarvii, mm. jarruista! Sanoin että ei muuten tarvitse, aikansa tutki papereita ja jo selkis että -96 eteenpäin vasta. Eli kannattaa itsekin ottaa asioista selvää ettei tyydy heti ensimmäiseen vastaukseen.
Laillistettua ryöstöä alkaa olla maahantuontikatsastus; 190 euroa + päästöt. Ja työtä on ehkä vartti enempi papereiden teossa. Eu:n ulkopuolelta hinta 250eur + päästöt, ei helv.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Janne kirjoitti:Mutta palataanpa perusasiaan. Miten voimme olla tällaisia lampaita, että siedämme viranomaistaholta tälläista pelleilyä.
Siksi, että äidinmaidon mukana useimmat ovat imeneet itseensä poliitikkojen ja muiden kukkoilijoiden aikoinaan vanhemmillemme iskostamat ja s**tanan typerät iskulauseet ja fraasit mm. "herranpelosta" ja "voit vaikuttaa äänestämällä" sekä muulla vastaavalla paikansapitämättömällä suoranaisella paskalla.
Jos haluatte edelleen kyykkiä peukalo suussa ja "rohkaistua" 4:n tai 6:n vuoden välein, tai muulla tavalla vasta suuren lauman mukana, niin varmaan kertomanne kaltaista tsaarinaikaista ja byrokraattista kyykyttämistä tulee eteenne. Kaikki tämä pätee muuallakin kuin vain autoilussa!

Sportsmanin kaltaisia typeryyden muurin murtajia tarvitaan enemmän!

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Olen harvinaisen samaa mieltä! Näitä älyttömyyksiä riittää.
Jos remontteeraat rintamamiestalon yläkerran vessan, niin älä missään nimessä hae rakennuslupaa moiseen!
Joudut muuten asentamaan siihen 80 cm leveän oven, vaikka esimerkiksi talon ulko ja väliovet olisivat näitä kapeammat. Rakennuslaki määrää näin. Ei auta selittelyt, että pyörätuolihenkilöllä ei olisi mitään mahdollisuuksia talon rakenteen puolesta päästä käyttämään WCtä, siihen on siitä huolimatta tehtävä ovi, joka mahdollistaa pyörätuolihenkilölle WC:n käytön.
Meidän taloyhtiöömme on jossain vaiheessa tulossa putkiremontti, joka merkitsee samalla kylppäri- ja vessaremonttia. Arvatkaapa mitä tapahtuu itse kunnostamilleni ja asentamilleni sata vuotta vanhoille peilioville, leveys jotain rapiat 60 cm. Vaihtoon vaan! Ja paskaa tilalle.
Jos remontteeraat rintamamiestalon yläkerran vessan, niin älä missään nimessä hae rakennuslupaa moiseen!
Joudut muuten asentamaan siihen 80 cm leveän oven, vaikka esimerkiksi talon ulko ja väliovet olisivat näitä kapeammat. Rakennuslaki määrää näin. Ei auta selittelyt, että pyörätuolihenkilöllä ei olisi mitään mahdollisuuksia talon rakenteen puolesta päästä käyttämään WCtä, siihen on siitä huolimatta tehtävä ovi, joka mahdollistaa pyörätuolihenkilölle WC:n käytön.

Meidän taloyhtiöömme on jossain vaiheessa tulossa putkiremontti, joka merkitsee samalla kylppäri- ja vessaremonttia. Arvatkaapa mitä tapahtuu itse kunnostamilleni ja asentamilleni sata vuotta vanhoille peilioville, leveys jotain rapiat 60 cm. Vaihtoon vaan! Ja paskaa tilalle.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vaatimuksenmukaisuustodistukset kerätään AKE:n käskyllä pois konttorilla (Auton alkuperäinen todistus jätetään). Ongelmana on se, että se on sinun omaisuuttasi ja helvetin kallis. Mikäli innostut viemään auton maasta pois, mikä saattaa nykyisen lain mukaan olla järkevääkin joudut ehkä hommaamaan uuden todistuksen vientimaan rekisteröintiä varten.
Aken mukaan ei ole mitään ongelmaa, koska kaikki tiedot löytyvät heiltä, mutta joudutko maksamaan itse hommaamistasi tiedoista,, onkin toinen juttu.
Aken mukaan ei ole mitään ongelmaa, koska kaikki tiedot löytyvät heiltä, mutta joudutko maksamaan itse hommaamistasi tiedoista,, onkin toinen juttu.
Vähän OT, mutta mikä on tilanne, jos tuo auton johon on vaihdettu esimerkiksi uudemman mallin tehokkaampi moottori? Onko kenelläkään tietoa näiden kohtelusta konttorilla ja saako näihin tarvittavia todistuksia. Saako ylipäätänsä kilpiin Suomessa?
Vaikka tätä nyt ei saisi tälle foorumille kirjoittaakaan, niin mielessä on käynyt vanhan Saab 900:n tuonti Ruotsista. Siellä on vaan hyvin moneen vaihdettu uudempia moottoreita ja 8 venasia korvattu 16 venasilla.
Vaikka tätä nyt ei saisi tälle foorumille kirjoittaakaan, niin mielessä on käynyt vanhan Saab 900:n tuonti Ruotsista. Siellä on vaan hyvin moneen vaihdettu uudempia moottoreita ja 8 venasia korvattu 16 venasilla.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Enpä usko että muissa maissa kaivataan tuoda todistusta sillä EU:nJussiboy kirjoitti:Vaatimuksenmukaisuustodistukset kerätään AKE:n käskyllä pois konttorilla (Auton alkuperäinen todistus jätetään). Ongelmana on se, että se on sinun omaisuuttasi ja helvetin kallis. Mikäli innostut viemään auton maasta pois, mikä saattaa nykyisen lain mukaan olla järkevääkin joudut ehkä hommaamaan uuden todistuksen vientimaan rekisteröintiä varten.
Aken mukaan ei ole mitään ongelmaa, koska kaikki tiedot löytyvät heiltä, mutta joudutko maksamaan itse hommaamistasi tiedoista,, onkin toinen juttu.
sääntöjen mukaan auto on voitava rekisteröidä toisessakin EU maassa jos se on jo ollut aiemmin rekisterissä joissain EU maassa. (niin tämä
sääntöhän ei tietenkään koske Suomea)
Tuon vaatimuksen mukaisuustodistuksen saa muuten myös valmistalta
0-30 euron hintaan. Sen saa myös esim tuv-toimipaikasta Saksasta hintaan 40-60 euroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Tuon todistuksen vaatiminen riippuu kyllä myöskin katsastus asemasta
Suomessahan kaikki riippuu siitä kuka kysyy/kuka jotain asiaa käsittelee, yhdenmukainen linja on täysin hukassa...
Minulta ei ole vaadittu koskaan mistään autosta vaatimuksenmukaisuustodistusta ja olen "muutaman" tuonut niin Saksasta kuin Ruotsistakin!

Suomessahan kaikki riippuu siitä kuka kysyy/kuka jotain asiaa käsittelee, yhdenmukainen linja on täysin hukassa...
Minulta ei ole vaadittu koskaan mistään autosta vaatimuksenmukaisuustodistusta ja olen "muutaman" tuonut niin Saksasta kuin Ruotsistakin!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
No kun sitä ei saa takaisin. Olen keskustellut asiasta Åken kanssa ja käytäntö on, että ne kerätään pois väärinkäytösten ehkäisemiseksi.sportsman kirjoitti:Mikset sitten pyydä sitä takaisin ?


Saksan "uudesta" Zullaßungsbescheinigungista ei välttämättä näy kaikki tiedot joita tarvitaan Kieltolan rekisteröintiin. "vanhasta" Zahrzeugbriefistä yleensä löytyy, mikäli inssi on asiansa osaava. Monesti vaatimuksenmukaisuustodistus on vaadittu vain inssin pätemättömyyden/viitseliäisyyden takia, joskus jopa sen takia, että vaadittavaa tietoa ei ole mistään muualta saatavilla.
Olihan kaikille tiedossa, että yhdellä vaatimuksenmukaisuustodistuksella voisi hyväksyttää kaikki samalla variantilla ja versiolla olevat autot, mikäli saisi pitää todistuksen itsellään. Moottoripyörissä tämä olisi todella helppoa, koska niissä variantti ja versio on monesti sama läpi mallisarjan tai ainakin vuosimallin.
Vuonna 2003 toin Audin saksalaisilla papereilla eikä vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvittu. Ei ollut edes sitä pienempää saksalaista otetta olemassa ja vasta tänä vuonna tajusin että semmonen olis varmaan tarvittu - ei onneksi tajunnu katastusmieskään.
Sivuvilkkuja lokasuojiin ei myöskään kaivattu, tulkinta siitä milloin etuvilkku näyttää riittävästi sivulle vaihtelee katsastusasemittain (ei tosin kukaan ole tässä viestiketjussa maininnut sivuvilkuista, mutta tuotakoon tämäkin asia esille).
Sivuvilkkuja lokasuojiin ei myöskään kaivattu, tulkinta siitä milloin etuvilkku näyttää riittävästi sivulle vaihtelee katsastusasemittain (ei tosin kukaan ole tässä viestiketjussa maininnut sivuvilkuista, mutta tuotakoon tämäkin asia esille).
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomesta
ja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä
Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja
. Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi
Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen
Että tämmönen virsi





Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
PepeKyy pisti kyllä tämän viestiketjun kovimman jutun...
Vaatimuksenmukaisuustodistus asia on kai jokseenkin selvä (siis epäselvä), mutta mites homma toimii toisin päin; jos tuo paperittoman auton ulkomailta (kun on tietenkin osoitus siitä että on itse sen todella ostanut) niin voiko sen saada Suomessa kilpiin valmistenumeron perusteella hankitulla vaatimuksenmukaisuustodistuksella?
Onko kellään kokemusta moisesta?
Vaatimuksenmukaisuustodistus asia on kai jokseenkin selvä (siis epäselvä), mutta mites homma toimii toisin päin; jos tuo paperittoman auton ulkomailta (kun on tietenkin osoitus siitä että on itse sen todella ostanut) niin voiko sen saada Suomessa kilpiin valmistenumeron perusteella hankitulla vaatimuksenmukaisuustodistuksella?
Onko kellään kokemusta moisesta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Konttorikohtaisia eroja löytyy tuostakin. Joskus samassa tilanteessa vein autoa leimalle ja mamma halusi katsastuksesta sen 240€ tjsp. Se on kuulemma ensikatsastus Suomessa. Tyhmänä miehenä en ymmärtänyt, että miten se voi olla ensikatsastus, kun auto on Vehon maahantuoma ja ne "yk-laput" on siihen joku joskus ruuvannut. Puolisen tuntia "asiallista" perustelua ja lopputuloksena normihintainen katsastus. Puhumalla pääsee parhaille tuntipalkoillePepeKyy kirjoitti:No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomestaja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä
Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja
. Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi
Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen
Että tämmönen virsi

Tämä rulettaa. Hyvä Suomi. Virkamiehet kansalaista varten vai kansalaiset virkamiehiä varten? Siis todellakin tämä on normaalikäytäntö ja tässä ei ole mitään ihmeellistä?PepeKyy kirjoitti:No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomestaja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä
Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja
. Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi
Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen
Että tämmönen virsi
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Lokakuussa toin C 270 2001. Rekisteröintikatsastus Herttoniemessä (HelsinkI n. 210 sis. päästötodistuksen. Autossa oli mukana CoC ja inssi oli riemuissaan ja piti todistuksen. Mihin he todella tarvitsevat tämän paperin, koska tämänhän vois käyttää uudestaan. Nyt toin C 270 2002 ja menossa katsastukseen. Tässä ei mukana CoC, koska tätä paperiahan ei Saksassa tarvita. Kävin reissulla Mersulla ja tilasin ko todistuksen, eur 75, eli ei ihan ilmainen sielläkään (vrt eur 104 TuvFinland). Paperi tuli eilen postissa. Onko pääkaupunkiseudulla tiedossa yhtään "halvempaa" paikkaa rekisteröintikatsastukseen ? toi hinta siis si. pästömittauksen. Kiitos etukäteen jo !