Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kävin juuri leimaamassa -92 300 DA:ta. Viimeisen päälle laite, mutta jäipä hyväksymättä, koska pitää olla vaatimuksenmukaisuustodistus päästöjen osalta.

Auto on siis ollut 18 vuotta rekisteröitynä EU:ssa (Saksa). Se on juuri päästömitattu Saksan katsastuksen yhteydessä ja tänään Suomen katsastuskonttorilla. Ja näitä autoja on Suomen niemellä ajossa paljon ja lisääntyvät vaan, sitä mukaa kun uudet autot huononee.

Olenko minä tyhmä, kun en yhtään ymmärrä tällaisen lappusen tarpeellisuutta ja olen sitä mieltä, että taas suomipoikaa kusetetaan? Vai olisiko niin, että kyseessä onkin jälleen AKE:n tulkinta, jolla ei ole tekoa lain tai terveen järjen kanssa?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.

Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .

Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

sportsman kirjoitti:Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.

Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .

Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Kyllä mää ainakin silloin 2005 jouduin tuon hommaamaan Saksasta kun ostin Volvo 850 -94 ruotsista. Piti saada heille todistus MELUSTA. Eikä auttanut kun itse tilata sitten se todistus. Katastuskonttoriltakin sen hommaavat sulle 150€ hintaan!!!!
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Melusta löytyy desipelimäärä rekisteriotteesta.
Ei tainnut sattua lukemista osaava katsastusmies.
Suosittelen kysymään ennen katsastuksen aloittamista, että mitä
dokumentteja tarvitaan. Jos kaipaat ylläoleviin todistusta niin
vaihtaa tällöin katsastuskonttoria ennen maksamista!!

Todistuksen saa myös kun laittaa TUV-todistus sanan googleen.
Kallein vaihtoehto on antaa katsastustoimiston hommata se.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sportsman kirjoitti:Ei tarvitse mitään todistusta. Kaikki tarvittava tieto löytyy
Saksan rekisteriotteesta.

Käy uudestaan konttorilla ja pyydä kysymään asiaa akesta .

Vaatimuksen mukaisuustodistus tarvitaan vasta 1996- jarruista ja
yleensä 1997- on jo Saksan rekiteriotteessa merkintä E1'''''''.
Juuri näin, ei noin vanhaan tarvi!

Mutta jjos sen ny haluaa niin:

www.tuv.fi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

sportsman kirjoitti:Melusta löytyy desipelimäärä rekisteriotteesta.
Ei tainnut sattua lukemista osaava katsastusmies.
Suosittelen kysymään ennen katsastuksen aloittamista, että mitä
dokumentteja tarvitaan. Jos kaipaat ylläoleviin todistusta niin
vaihtaa tällöin katsastuskonttoria ennen maksamista!!

Todistuksen saa myös kun laittaa TUV-todistus sanan googleen.
Kallein vaihtoehto on antaa katsastustoimiston hommata se.
Eipä lukenut siinä ruotsin ootteessa. Osaan itsekkin lukea rekisteriotetta ja totta sen tarkistin ennen kuin aloin tilaamaan monen kympin paperia. Pitää huomioidat tuota C30 katsastaessa (toivottavasti pian) sitten tarvivatko todistuksen. Edellisen rekisterin mukaan tuosta jo ainakin päästöt löytyikin.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Vaatimuksenmukaisuustodistus, täydellistä typeryyttä?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Janne kirjoitti: Olenko minä tyhmä, kun en yhtään ymmärrä tällaisen lappusen tarpeellisuutta ja olen sitä mieltä, että taas suomipoikaa kusetetaan? Vai olisiko niin, että kyseessä onkin jälleen AKE:n tulkinta, jolla ei ole tekoa lain tai terveen järjen kanssa?
Mielestäni suomi poikaa rahastetaan kaikesta mikä vain on mahdollista.
Tuon todistuksen avulla veho on tienannut "muutaman" euron vuosien mittaan koska valtio/katsastus setä vaatii sen.

Toin mersun vm. -95 joka ensiksi rekisteröity saksassa ja sittemmin ruotsissa.
Kummassakin EU maassa hyväksytty muttei suomessa ilman todistusta.

Ruotsin rekisteri otteessa kun on hyvin harvoin pakokaasu ja melu hyväksyntöjä merkitty.


Sitten että noita on tuotu muutama sitä ennen ei auta sillä todistushan on auto kohtainen. :twisted:
A170cdi-00 1999-
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eipä löytynyt tietoa uudesta, hienosta Briefistä (siis Suomen viranomaisen mielestä). Tässäkin kohtaa vanha on parempaa. Vanhassa Briefissä on Schlüsselnummer kohdassa päästökoodi, jolla hommat hoituu.

Tästä asiasta taisteli muutamia vuosia sitten toverini minun avustuksella, jonka lava-auton koodi oli 00. AKE:n ohjeen mukaan koodi on yhtä kuin "ei luokitusta". Harjoittelin useamman tunnin saksan kieltä netissä kunnes löysin taulukon, jossa kerrotaan 00 olevan luokka siinä kuin mikä muu tahansa. Tyhjäksi jätetty merkitsee todistuksen hommaamista.

AKE:n ohje löytyy tuolta:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/85F73A47 ... iite_1.pdf

Ja ohjeessa ei edelleenkään ole 00 luokkaa, vaikka asia on heille vuosia sitten asiakkaan toimesta kerrottu.

Itse sain autoni leimaan heti harjoituskierrosta seuraavana aamuna, olin ensi kierroksella liian häkeltynyt katsastusinssin päättömistä tarinoista, jotta en muistanut miten tuo kohta menee. Ilmeeni oli varmaan mielenkiintoisen näköinen, kun pyydellään jotain pelletodistuksia ja aivan varmana tietona on ettei niitä tarvita. Perusteet vain eivät tulleet mieleen sillä hetkellä.

Mutta palataanpa perusasiaan. Miten voimme olla tällaisia lampaita, että siedämme viranomaistaholta tälläista pelleilyä:

1. Auto on ollut Saksan rekisterissä vuosia. Tällöin on varmana tietona, että ko auton päästöt, melut jarrut ym on varmasti kunnossa. Saksan Briefistä näkyy myös mahdolliset tehdyt muutokset.

2. ko autoja voi olla satoja/tuhansia Suomen liikenteessä.

Vaikka kohdan 1. ja 2. toteutuvat niin voidaan kyykyttää auton tuojaa hakemaan jotakin 100 eur maksavaa lappusta. Aivan absurdia pelleilyä, vähänkään kun miettii, niin toteaa toiminnan täysin järjen vastaiseksi.

Aina kun pääsee mukaan auton tuontiprosessiin, niin jossain vaiheessa viranomais/lainsäätäjätahon ansiosta verenpaineet heilahtavat tappiin. :D

Hyvää joulu kumminkin kaikille.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Uuden rekisteri otteen lisäksihän löytyy myös pieni rekisteriote jota
saksalainen pitää autossa mukana. Tästä todistuksesta löytyvät kaikki
tarvittavat asiat. Etkö saanut tätä pikkurek.otetta mukaan ?
Tuo normaali Saksan briefihan on kuin osakekirja . Kenellä on se
halussaan omistaa auton vaikka rek.oteessa ei nimeä olekkaan.
Tämän takia on tuo pikku brief normaalia käyttöä varten.

Voithan tehdä tuosta todistuksen vaatimisesta valituksen .
Tai siis käytänössä sinun pitää lähteä ajamaan tuota asiaa käräjille sillä
ake on liikelaitos ei siihen päde normalit julkishallinon valitustiet.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

sportsman kirjoitti:Uuden rekisteri otteen lisäksihän löytyy myös pieni rekisteriote jota
saksalainen pitää autossa mukana. Tästä todistuksesta löytyvät kaikki
tarvittavat asiat. Etkö saanut tätä pikkurek.otetta mukaan ?
Tuo normaali Saksan briefihan on kuin osakekirja . Kenellä on se
halussaan omistaa auton vaikka rek.oteessa ei nimeä olekkaan.
Tämän takia on tuo pikku brief normaalia käyttöä varten.
Asia on briefin osalta juuri kuten toteat. Minulla olivat kaikki tarvittavat paperit mukana. Jopa vanhan liiton hyvä ja selkeä brief.

Ympäristöhöpötykset, melut, jarrut ym asiat on Saksassa huomioitu hiukkasen pidempään kuin Suomessa, joten Saksasta tuotu Mersu on OK ja sen papereissa lukee kaikki tarvittava.

Me kaikki autoja tuoneet harrastajat tämän tiedämme. Mutta näitä asioita työkseen tekevät AKE:n viranomaiset, lainsäätäjä ja katsastusinssit eivät tunnu tietävän/oppivan. Jonkun täytyy maksaa jollekin, muutoin nämä päivänselvät asiat eivät voi pysyä näin vaikeina.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Kävin eilen/tänään kahdella k1 asemalla (kokkola/lapua) -93 124 briefin kanssa ja kysyin vaaditaanko tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta. Kokkolasta vastaus kuin apteekin hyllyltä; ei tarvitse, otteesta näkee kaikki.

Lapualla sanottiin että joo tarvii, mm. jarruista! Sanoin että ei muuten tarvitse, aikansa tutki papereita ja jo selkis että -96 eteenpäin vasta. Eli kannattaa itsekin ottaa asioista selvää ettei tyydy heti ensimmäiseen vastaukseen.

Laillistettua ryöstöä alkaa olla maahantuontikatsastus; 190 euroa + päästöt. Ja työtä on ehkä vartti enempi papereiden teossa. Eu:n ulkopuolelta hinta 250eur + päästöt, ei helv.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Janne kirjoitti:Mutta palataanpa perusasiaan. Miten voimme olla tällaisia lampaita, että siedämme viranomaistaholta tälläista pelleilyä.


Siksi, että äidinmaidon mukana useimmat ovat imeneet itseensä poliitikkojen ja muiden kukkoilijoiden aikoinaan vanhemmillemme iskostamat ja s**tanan typerät iskulauseet ja fraasit mm. "herranpelosta" ja "voit vaikuttaa äänestämällä" sekä muulla vastaavalla paikansapitämättömällä suoranaisella paskalla.

Jos haluatte edelleen kyykkiä peukalo suussa ja "rohkaistua" 4:n tai 6:n vuoden välein, tai muulla tavalla vasta suuren lauman mukana, niin varmaan kertomanne kaltaista tsaarinaikaista ja byrokraattista kyykyttämistä tulee eteenne. Kaikki tämä pätee muuallakin kuin vain autoilussa! :idea:

Sportsmanin kaltaisia typeryyden muurin murtajia tarvitaan enemmän! :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Olen harvinaisen samaa mieltä! Näitä älyttömyyksiä riittää.

Jos remontteeraat rintamamiestalon yläkerran vessan, niin älä missään nimessä hae rakennuslupaa moiseen!

Joudut muuten asentamaan siihen 80 cm leveän oven, vaikka esimerkiksi talon ulko ja väliovet olisivat näitä kapeammat. Rakennuslaki määrää näin. Ei auta selittelyt, että pyörätuolihenkilöllä ei olisi mitään mahdollisuuksia talon rakenteen puolesta päästä käyttämään WCtä, siihen on siitä huolimatta tehtävä ovi, joka mahdollistaa pyörätuolihenkilölle WC:n käytön. :shock:

Meidän taloyhtiöömme on jossain vaiheessa tulossa putkiremontti, joka merkitsee samalla kylppäri- ja vessaremonttia. Arvatkaapa mitä tapahtuu itse kunnostamilleni ja asentamilleni sata vuotta vanhoille peilioville, leveys jotain rapiat 60 cm. Vaihtoon vaan! Ja paskaa tilalle.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
leikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 13.06.2009 14:06
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leikkanen »

Tuv Nord Finland Oy--> 103,70€ kotiin postitettuna!

On tämä melkoista touhua, jos olisi tietoa,taitoa ja aikaa, NIIN................. :twisted:

Tuolta puljusta paperi ainakin sai, joten sitä voin suositella meille matti meikäläisille :roll:
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja Groove »

Joo TYV Nordista paperin saa helposti. Itellä myös vaadittiin tuo lappu, kun tota coupea toin - päästötietoa ei ollut Ruotsin rekisteriotteessa. :roll:
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Vaatimuksenmukaisuustodistukset kerätään AKE:n käskyllä pois konttorilla (Auton alkuperäinen todistus jätetään). Ongelmana on se, että se on sinun omaisuuttasi ja helvetin kallis. Mikäli innostut viemään auton maasta pois, mikä saattaa nykyisen lain mukaan olla järkevääkin joudut ehkä hommaamaan uuden todistuksen vientimaan rekisteröintiä varten.
Aken mukaan ei ole mitään ongelmaa, koska kaikki tiedot löytyvät heiltä, mutta joudutko maksamaan itse hommaamistasi tiedoista,, onkin toinen juttu.
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 754
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Vähän OT, mutta mikä on tilanne, jos tuo auton johon on vaihdettu esimerkiksi uudemman mallin tehokkaampi moottori? Onko kenelläkään tietoa näiden kohtelusta konttorilla ja saako näihin tarvittavia todistuksia. Saako ylipäätänsä kilpiin Suomessa?

Vaikka tätä nyt ei saisi tälle foorumille kirjoittaakaan, niin mielessä on käynyt vanhan Saab 900:n tuonti Ruotsista. Siellä on vaan hyvin moneen vaihdettu uudempia moottoreita ja 8 venasia korvattu 16 venasilla.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jussiboy kirjoitti:Vaatimuksenmukaisuustodistukset kerätään AKE:n käskyllä pois konttorilla (Auton alkuperäinen todistus jätetään). Ongelmana on se, että se on sinun omaisuuttasi ja helvetin kallis. Mikäli innostut viemään auton maasta pois, mikä saattaa nykyisen lain mukaan olla järkevääkin joudut ehkä hommaamaan uuden todistuksen vientimaan rekisteröintiä varten.
Aken mukaan ei ole mitään ongelmaa, koska kaikki tiedot löytyvät heiltä, mutta joudutko maksamaan itse hommaamistasi tiedoista,, onkin toinen juttu.
Enpä usko että muissa maissa kaivataan tuoda todistusta sillä EU:n
sääntöjen mukaan auto on voitava rekisteröidä toisessakin EU maassa jos se on jo ollut aiemmin rekisterissä joissain EU maassa. (niin tämä
sääntöhän ei tietenkään koske Suomea)

Tuon vaatimuksen mukaisuustodistuksen saa muuten myös valmistalta
0-30 euron hintaan. Sen saa myös esim tuv-toimipaikasta Saksasta hintaan 40-60 euroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

En minäkään usko, että toista Kieltolaa on olemassa. Mutta joissain muissakin maissa on Co2 pohjainen ajoneuvovero (esim. Irlanti) mihin tarvitaan viralliset päästötiedot. 99.9% ei tee mitään COC-todistuksellaan, mutta joku voi tarvita sitä ja se on auton asiapaperi eikä AKE:n
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Mikset sitten pyydä sitä takaisin ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuon todistuksen vaatiminen riippuu kyllä myöskin katsastus asemasta :roll:
Suomessahan kaikki riippuu siitä kuka kysyy/kuka jotain asiaa käsittelee, yhdenmukainen linja on täysin hukassa...

Minulta ei ole vaadittu koskaan mistään autosta vaatimuksenmukaisuustodistusta ja olen "muutaman" tuonut niin Saksasta kuin Ruotsistakin!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

sportsman kirjoitti:Mikset sitten pyydä sitä takaisin ?
No kun sitä ei saa takaisin. Olen keskustellut asiasta Åken kanssa ja käytäntö on, että ne kerätään pois väärinkäytösten ehkäisemiseksi. :shock: :shock:

Saksan "uudesta" Zullaßungsbescheinigungista ei välttämättä näy kaikki tiedot joita tarvitaan Kieltolan rekisteröintiin. "vanhasta" Zahrzeugbriefistä yleensä löytyy, mikäli inssi on asiansa osaava. Monesti vaatimuksenmukaisuustodistus on vaadittu vain inssin pätemättömyyden/viitseliäisyyden takia, joskus jopa sen takia, että vaadittavaa tietoa ei ole mistään muualta saatavilla.

Olihan kaikille tiedossa, että yhdellä vaatimuksenmukaisuustodistuksella voisi hyväksyttää kaikki samalla variantilla ja versiolla olevat autot, mikäli saisi pitää todistuksen itsellään. Moottoripyörissä tämä olisi todella helppoa, koska niissä variantti ja versio on monesti sama läpi mallisarjan tai ainakin vuosimallin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jube kirjoitti:Minulta ei ole vaadittu koskaan mistään autosta vaatimuksenmukaisuustodistusta ja olen "muutaman" tuonut niin Saksasta kuin Ruotsistakin!
Sama tääl ahvenanmaalla. ei ikinä vaadittu. ja tuotu kans "muutama" auto.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Vuonna 2003 toin Audin saksalaisilla papereilla eikä vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvittu. Ei ollut edes sitä pienempää saksalaista otetta olemassa ja vasta tänä vuonna tajusin että semmonen olis varmaan tarvittu - ei onneksi tajunnu katastusmieskään.

Sivuvilkkuja lokasuojiin ei myöskään kaivattu, tulkinta siitä milloin etuvilkku näyttää riittävästi sivulle vaihtelee katsastusasemittain (ei tosin kukaan ole tässä viestiketjussa maininnut sivuvilkuista, mutta tuotakoon tämäkin asia esille).
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomesta :!: ja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä :D Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja :shock: . Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi :lol: Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen :wink: Että tämmönen virsi
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

PepeKyy pisti kyllä tämän viestiketjun kovimman jutun...

Vaatimuksenmukaisuustodistus asia on kai jokseenkin selvä (siis epäselvä), mutta mites homma toimii toisin päin; jos tuo paperittoman auton ulkomailta (kun on tietenkin osoitus siitä että on itse sen todella ostanut) niin voiko sen saada Suomessa kilpiin valmistenumeron perusteella hankitulla vaatimuksenmukaisuustodistuksella?

Onko kellään kokemusta moisesta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Ei varmasti onnistu moinen vaikka ei asiaa edes kysy, kauppakirjoja osaa jokainen tehdä itsekin eli väittävät heti varastetuksi.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
esme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 29.03.2009 21:27

Viesti Kirjoittaja esme »

PepeKyy kirjoitti:No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomesta :!: ja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä :D Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja :shock: . Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi :lol: Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen :wink: Että tämmönen virsi
Konttorikohtaisia eroja löytyy tuostakin. Joskus samassa tilanteessa vein autoa leimalle ja mamma halusi katsastuksesta sen 240€ tjsp. Se on kuulemma ensikatsastus Suomessa. Tyhmänä miehenä en ymmärtänyt, että miten se voi olla ensikatsastus, kun auto on Vehon maahantuoma ja ne "yk-laput" on siihen joku joskus ruuvannut. Puolisen tuntia "asiallista" perustelua ja lopputuloksena normihintainen katsastus. Puhumalla pääsee parhaille tuntipalkoille :wink:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

PepeKyy kirjoitti:No mitäs sanotte ku tuttava toi uuden E:n YK tuliaisina. Se oli ostettu taxfreenä Suomesta :!: ja kärrätty sitten mukana palvelus kohteeseen. Kun palvelus sitten päättyi, alkoi katsastus rulianssi. Autohan piti tietysti maahantuonti katsastaa ja rekisteröidä :D Siihen liittyi mm. vääntöä päästömittauksista yms. jutuista. Liekö ne ressukat päässeet edes noin uuden auton älyyn kiinni, niillä konttorin kalliilla laitteilla (millä katsastus hinta perustellaan) Nämä suomeen alunperin tuodut autothan eivät millään voi täyttää "Suomen" EU normeja :shock: . Auto on aluperin ostettu suomesta ja alle vuoden ikäinen eikä menny katsastuksesta läpi :lol: Sehän on yksi suurimmista ihmiskuntaa kohdistuvista rikoksista tuova verovapaa auto suomeen :wink: Että tämmönen virsi
Tämä rulettaa. Hyvä Suomi. Virkamiehet kansalaista varten vai kansalaiset virkamiehiä varten? Siis todellakin tämä on normaalikäytäntö ja tässä ei ole mitään ihmeellistä?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
WilMic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 07.02.2010 13:05
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja WilMic »

Lokakuussa toin C 270 2001. Rekisteröintikatsastus Herttoniemessä (HelsinkI n. 210 sis. päästötodistuksen. Autossa oli mukana CoC ja inssi oli riemuissaan ja piti todistuksen. Mihin he todella tarvitsevat tämän paperin, koska tämänhän vois käyttää uudestaan. Nyt toin C 270 2002 ja menossa katsastukseen. Tässä ei mukana CoC, koska tätä paperiahan ei Saksassa tarvita. Kävin reissulla Mersulla ja tilasin ko todistuksen, eur 75, eli ei ihan ilmainen sielläkään (vrt eur 104 TuvFinland). Paperi tuli eilen postissa. Onko pääkaupunkiseudulla tiedossa yhtään "halvempaa" paikkaa rekisteröintikatsastukseen ? toi hinta siis si. pästömittauksen. Kiitos etukäteen jo !
Vastaa Viestiin