124 tdt 4matic laatikko hajos?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mersun korjausoppaan mukaan neliveto toimii näin:

Jakolaatikossa on planeettapyörästö tasauspyörästönä etu- ja taka-
akselille. Voima tulee moottorilta jakolaatikon planeettapyörästön
kehäpyörälle. Siitä se jaetaan planeettapyörien kannakkeelta taakse ja
aurinkopyörältä eteen. Pysäköintilukko on ennen planeettapyörästöä.

Jakolaatikossa on kaksi lamellikytkintä. Ensimmäinen kytkin lukitsee
planeettapyörien kannakkeen ja kehäpyörän toisiinsa, toisin sanoen
veto kytketään moottorilta kiinteästi takapyöriin. Tällöin
keskitasauspyörästö on lukittuna. Mekaaninen lautasjousi painaa lukkoa
kiinni. Lukon voi hydraulisesti avata. Kun auto ei ole käynnissä eikä sähköt
ole päällä, parkkilukko vaikuttaa takapyöriin tämän lukon kautta.

Toinen lamellikytkin kytkee etuvedon päälle. Kytkin on aurinkopyörän ja
etukardaanin välissä. Kytkin voidaan sulkea hydraulisesti, jolloin veto
kytkeytyy. Voimanjako etu- ja taka-akselien välillä on 35/65%, paitsi
jos keskitasauspyörästö on lukittuna, jolloin se on 50/50%.

Liikkeellelähdössä neliveto on aina päällä. Toisin sanoen, hydraulikka
irrottaa lautasjousen ja hydrauliikka kytkee etuvedon. Voima jakaantuu
35/65% eteen/taakse. Jos liikkeellelähtö epäonnistuu, keskilukko
kytkeytyy päälle ja voimaa pakotetaan molemmille akseleille.

Tässä autossa:
Jos parkkilukko ei toimi, niin yhteys taka-akseliin on poikki.
Keskilukko on siis auki, eli hydrauliikka on avannut lautasjousen
lukituksen. Koska auto ei vaihde päällä liiku, voimaa ei mene eteenkään, eli
voimansiirron kytkentä eteen on auki. Näin ei saisi olla, eli kyseessä
on nelivedon ohjauksen toimintahäiriö. Jos järjestelmä tunnistaa
häiriön, se kytkeytyy pois päältä ja lautasjousi palauttaa vedon
takapyöriin. Järjestelmä voidaan kytkeä pois päältä myös kääntämällä
hydrauliikan vipu huoltoasentoon.

Nelivedon ohjaus eri taida tässä autossa olla kunnossa muutenkaan,
koska omistaja ihmettelee "luistoneston" merkkivaloa (tässä autossa
ei ole luistonestoa, vaan merkkivalo on nelivedon kytkeytymiselle).
Merkkivalo ei kuitenkaan syty liikkeellelähdössä,
vaikka neliveto on päällä. Nelivedon merkkivalon pitäisi kyllä
vilkkua talvella melko taajaan, jos neliveto on kunnossa.

Jos nelivetoon tulee vika tai se kytketään pois päältä, erityinen vikavalo
"4matic" syttyy kojelaudan alaosaan.

Vikakoodi kannattaisi lukea, se käy helposti. Voin laittaa kattavat
nelivedon testausohjeet sähköpostilla, jos on tarvetta.
Vikaa kannattaisi luultavasti etsiä hydrauliikkayksikön magneettikytkinten
johdoista auton alla.

Kai autossa on etukardaani paikallaan?
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Miten ton laatikon öljypumpun toimivuuden sais varmistettua että onko rikki?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:
Jakolaatikossa on kaksi lamellikytkintä. Ensimmäinen kytkin lukitsee
planeettapyörien kannakkeen ja kehäpyörän toisiinsa, toisin sanoen
veto kytketään moottorilta kiinteästi takapyöriin. Tällöin
keskitasauspyörästö on lukittuna. Mekaaninen lautasjousi painaa lukkoa
kiinni. Lukon voi hydraulisesti avata. Kun auto ei ole käynnissä eikä sähköt
ole päällä, parkkilukko vaikuttaa takapyöriin tämän lukon kautta.
Voiskos tuo nyt olla sitten jakolaatikon mekaaninen vika, eli tuon lautasjousisydeemin rikkoontuminen yhdistettynä jo aiemmin olleen hydraulipuolen toimimattomuuteen.

Oletko tarkistanut jakovaihteiston öljyt? Vois olla hyvä laskea ölpit astiaan ja katsoa tuleeko sieltä paljon "malmia" mukana. Kuten varmaan tiedät tarvii sitten ihan omanlaisensa öljyn sinne ja muutenkin huolella pidettävä koska öljymäärä on vain muutamia desejä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Yksi vaihtoehto on, kun tandempumpulta menevä paineputki jakolaatikkoon, ja sen seurauksena öljyt karkaa jakolaatikon öljyjen kanssa sekaisin.
Mutta ei sillä ole sellaista vaikutusta mitä tässä tapauksessa on, vaan silloin jakolaatikko alkaa reistailemaan toisella tavalla...mm. lukkoja päälle jäämiset yms.
Etukardaanin vielä myöskin tarkaistaisin onko kaikki kunnossa ja ne sähköjohdotukset mangneettiventtileille.
Automaattivaihteiston öljypumpun painetestauksen voi tietenkin tehdä, mutta sitä ei ole jokapojan mahdollista tehdä. Samalla kertaa voisi suorittaa vaihteiston huuhtelun.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos se auto välillä pelaa ja välillä ei, niin tod. näköisimmin
veikkaisin sähkövikaa.

Siitä vikavalosta ja vikakoodista olisi kiva kuulla lisää.
Haulla löytyy varmaan ohje, miten se vikakoodi otetaan esiin
johdonpätkällä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jku kirjoitti:Miten ton laatikon öljypumpun toimivuuden sais varmistettua että onko rikki?
irrotat vaikka siitä syylärin yläpäädystä sen laatikon öljynkierron paine putken ja laitat sen pulloon/kanisteriin, mihin mahtuu ainakin 3 litraa öljyä ja kokeilet autoa käyntiin, mielummin tietysti kaveri katsomassa tuleeko öljyä, että ei tartte laatikkoa kuivaksi päästää... öljyä pitäis tulla kuin härän kurkusta, jos kaikki on kunnossa sillä puolella... kanisteri kannattaa olla puhdas, että voit sitten kaataa sen öljyn takaisin laatikkoon :wink: jos sieltä siis alkaa tulemaan sitä öljyä...

yksi kerrallaan kannattaa tarkistaa/poistaa näitä mahdollisia vikapaikkoja häiritsemästä ja tuo öljypumpun toimivuuden tarkistus on aika helppo suorittaa, se kun ei vaadi "testeriaikaa" :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Jos se auto välillä pelaa ja välillä ei, niin tod. näköisimmin
veikkaisin sähkövikaa.

Siitä vikavalosta ja vikakoodista olisi kiva kuulla lisää.
Haulla löytyy varmaan ohje, miten se vikakoodi otetaan esiin
johdonpätkällä.
Sähkövian tuolla mankkujen ohjauksissa voisi kokeilumielessä eliminoida irroittamalla liitinpistokkeen takapenkin alta jolloin kaikki sähköiset ohjaukset ventiilistöön katkeavat ja pelkkä takaveto pitäis toimia.
Samaan lopputulemaan hydraulipuolella päästään testivivun testiasennolla.

Mainitut tietysti sillä edellytyksellä että jakoboxi toimii niin kuin pitää.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Vipu konehuoneesta testi asennolle niin auto liikkuu se selvis ainakin muuta en kerenny eilen oikein tutkia. Eli luulisin laatikon öljypumpun toimivan.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jku kirjoitti:Vipu konehuoneesta testi asennolle niin auto liikkuu se selvis ainakin muuta en kerenny eilen oikein tutkia. Eli luulisin laatikon öljypumpun toimivan.
jep, jos se liikkuu "vikatilassa", niin öljypumppu on ehjä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Sähkövikahan siellä taitaa olla kuten JarkkoN tuossa edellä jo epäili.
Jakolaatikon keskitasauspyörästön lautasjousikäyttöinen levykytkin ohjautuu joko ohjainboxi- tai kaapelivian takia auki. Toisin sanoen mankku saa aukiohjauksen jolloin öljynpaine painaa kytkimen auki ja vaihdelaatikon yhteys takakardaaniin katkeaa.
Tuo boxihan hoitelee ohjaukset miinuspuolella eli maadoittelee noita mankkuja tarpeen mukaan.
Sopivasti puhki hankautunut kaapelieriste jossa vain tuon mankun maadoitusjohdin on yhteydessä auton runkoon aiheutaa em. tilanteen.
Ohjainboxi kannattaa tarkistaa, on herkkä pienellekin kosteudelle.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[IMG=http://img686.imageshack.us/img686/8265/p1030505m.jpg][/IMG][IMG=http://img686.imageshack.us/img686/p1030505m.jpg/1/w640.png][/IMG]


Näyttäsi siltä, että hydrauliikkapaine tandempumpulta aiheuttavan kyseisen vian. ( Kuvan 31 detali )
Veikkaukseni..tandempumppu levahtanut, ei pitäisi toimia tasosäätökään.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

rumilus kirjoitti:[IMG=http://img686.imageshack.us/img686/8265/p1030505m.jpg][/IMG][IMG=http://img686.imageshack.us/img686/p1030505m.jpg/1/w640.png][/IMG]


Näyttäsi siltä, että hydrauliikkapaine tandempumpulta aiheuttavan kyseisen vian. ( Kuvan 31 detali )
Kaikki tuolta järjestelmän hydraulipainetta tuottavalta pumpulta jakolaatikkoon ja perään kulkevat paineyhteydet menevät ohjausventtiilistön kautta ja ovat siten magneettiventtiiliohjausten takana.
Tietenkinhän on mahdollista että venttiili on jumiutunut aukiasentoon.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Mutta jos pumppu on rikki niin jousi pitää keskilukon päässä ja meno jatkuu takavetoisena. Eli vikapaikkoja on sähköt tai sitten keskilukon venttiili jumittanu esim roskan takia auki, toisaalta etuveto pitäisi kytkeytyä liikkeelle lähdössä ilmeisesti aina joten vika on sen puolesta etuvedon kytkennässä eli sinne ei mene painetta mikä voi johtua kiinnijumineesta venttiilistä tai sähköistä. Oli vika sitten mikätahansa niin testivivulla kun hyrdauliikan ottaa paineettomaksi niin takaveto pitäisi kytkeytyä, ellei ole mekaanista vikaa. Mutta jos oire tuli paikallaan joutokäynnillä, niin mekaaninen puoli tuskin on aiheuttaja.

Eli tiivistelmänä ilman hyrdauliikkaa jousi kytkee keskilukon ja etuveto vapautuu = takaveto. Normaali liikkeelle lähtö hyrdauli paine kytkee etuvedon ja vapauttaa keskilukon = 4 veto keskitasauspyörästöllä. Sutien liikkeelle paine ohjataan vain etuvedon kykentää = 4veto lukitulla keskitasauspyörästöllä.

Nyt tuli vielä mieleen, että olikos kaikissa vuosimalleissa hyrdauliikan testivipua ollenkaan? jos ei ole niin tuon hyrdauliikan vian saa testattua kun pistää vaihteen p asentoon autokäynnissä ja koittaa työntää autoa, jos liikkuu autokäynnissä mutta ei sammutettuna niin sitten on joko hyrdauliikassa tai sähköissä vikaa (siltikin vielä voi olla etuvedon kytkentäpakka etuperä tai etuvetari rikki, mutta edelleenkään en usko mekaaniseen vikaan)
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

rumilus kirjoitti: Veikkaukseni..tandempumppu levahtanut, ei pitäisi toimia tasosäätökään.
Näin se ei kyllä mielestäni voi olla koska nimenomaan se pumpun väärin ohjautunut hydraulipaine aiheuttaa koko ongelman.
Perustelu: Kun testivivulla päästetään paine järjestelmästä ja estetään paineen nousu venttiilistölle niin voimansiirto toimii "vikasietotilassa" takavetoisena.
Saman se tekee myös pumpun hajotessa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Jani R-K kirjoitti:Mutta jos pumppu on rikki niin jousi pitää keskilukon päässä ja meno jatkuu takavetoisena. Eli vikapaikkoja on sähköt tai sitten keskilukon venttiili jumittanu esim roskan takia auki, toisaalta etuveto pitäisi kytkeytyä liikkeelle lähdössä ilmeisesti aina joten vika on sen puolesta etuvedon kytkennässä eli sinne ei mene painetta mikä voi johtua kiinnijumineesta venttiilistä tai sähköistä. Oli vika sitten mikätahansa niin testivivulla kun hyrdauliikan ottaa paineettomaksi niin takaveto pitäisi kytkeytyä, ellei ole mekaanista vikaa. Mutta jos oire tuli paikallaan joutokäynnillä, niin mekaaninen puoli tuskin on aiheuttaja.
Juuri näin. Käsittääkseni järjestelmä ei ole kuitenkaan ollut ennenkään tuon etuvedon suhteen ihan kunnossa.
Jani R-K kirjoitti:Eli tiivistelmänä ilman hyrdauliikkaa jousi kytkee keskilukon ja etuveto vapautuu = takaveto. Normaali liikkeelle lähtö hyrdauli paine kytkee etuvedon ja vapauttaa keskilukon = 4 veto keskitasauspyörästöllä. Sutien liikkeelle paine ohjataan vain etuvedon kykentää = 4veto lukitulla keskitasauspyörästöllä.
Näimpä ja nuo kytkentäkombinaatiot riippuu akseleleiden pyörintäeroista ja auton nopeudesta.
Jani R-K kirjoitti:Nyt tuli vielä mieleen, että olikos kaikissa vuosimalleissa hyrdauliikan testivipua ollenkaan? jos ei ole niin tuon hyrdauliikan vian saa testattua kun pistää vaihteen p asentoon autokäynnissä ja koittaa työntää autoa, jos liikkuu autokäynnissä mutta ei sammutettuna niin sitten on joko hyrdauliikassa tai sähköissä vikaa (siltikin vielä voi olla etuvedon kytkentäpakka etuperä tai etuvetari rikki, mutta edelleenkään en usko mekaaniseen vikaan)
Kaikissa W124-maticeissa on kyllä käsittääkseni joko testivipu tai painonappikytkin järjestelmän paineettomaksi tekoa varten.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[IMG=http://img510.imageshack.us/img510/9691/p1030508.th.jpg][/IMG]
[IMG=http://img510.imageshack.us/img510/9138/p1030509.th.jpg][/IMG]

Tämän tiedon perusteella keskilukko vaatii myös öljynpaineen lautasjousen lisäksi + mäntä.

Kyllä nyt tuli kinkkinen ongelma, täytyy oikein perehtyä tarkemmin moiseen 4-Maticiin.
Nyt se kuitenkin tiedetään tässä tapauksessa, että testiventtiilin vapautuksella auto ainakin liikkuu...ja se liikkuu takavetoisena.

[IMG=http://img191.imageshack.us/img191/1827/p1030507.th.jpg][/IMG]

Hydrauliikkakaaviosta saa jotakin käsitystä hydrauliikan kierrosta ja ohjauksesta.

Jos öljypumppu on kunnossa ja AV magneettiventtiili saa ohjauksen...auto kulkee aina etuvetoisenakin, edellytyksenä että paineensäädin 1.3 bar avaa AV magneettiventtiilin.
Tämä taas tietäisi, että etuvetoakseleissa olisi mahdollisesti jotakin vikaa tai etuperässä. Onkohan siellä autossa paikalla etuvetoakselit ? Tai sitten vikaa tuossa AV magneettiventtiiliä ohjaavassa paineensäätimessä.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Jousi pitää sen keskitasauspyöräston kytkimen lukittuna, öljynpaine irrottaa. Suomentaja on tuossa ilmaissut asian vähän...epäselvästi.

Ilman öljynpaineita ja sähköjä 4-matic kyllä liikkuu takavedolla jos jakotoosasta ei ole se ko. keskiplaneetan kytkin sohjona, myös etukardaanin voi poistaa ja matkanteko ei keskeydy.

Eli tuossa säikeen aloittajan tapauksessa vika löytyy todennäköisesti juuri sähköistä, keskilukon männän taakse tulee paine vaikka ei pitäisi.
Silloin, jos etukardaanin kytkin ei ole kiinni (se taas kytkeytyy öljynpaineella) tai etukardaani, -vetari tms. on pois tai poikki, auto ei liiku.
JariN
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Joo...kyllä sähköinen ohjaus tekee järjestelmän hyvinkin monimutkaiseksi, vaikka hydrauliikkaohjaus onkin tiedossa.

Täytyy lukea Saksalainen alkuperäisselvitys em. toiminnasta.

Tätä Maticia ohjaa hyvin erikoisen tyyppinen järjestelmä, mutta varmaan selkotoimintoinen, kunhan sen vaan sisäistää.

Nyt minun on ainakin otettava aikalisä, täytyy alkaa selvittämään järjestelmän sielunelämää. :lol:
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Voiskos tuota ajatella siten että jokin säköinen vika ohjaa mankun auki estäen takavedon tominnan pitämällä jousilukon auki ja samanaikaisesti jokin toinen esim. jarruvalokytkinvika, ohjauspyörän kääntökulma-anturi vika tai vaikka etuvedon mankkuvika estää etuvedon kykeytymisen ja noiden takia auto ei liiku pelkän etuvedonkaan varassa.
Aika kaukaa haetultahan tuo kyllä tuntuu mutta pirustako noita tietää.

Olis mielenkiintoista tietää että oliko tuo matic-järjestelmä minkä kuntoinen ennen täydellistä stoppia, ja tietysti sekin että antaako mitään vikakoodia?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Luulen että Jku on juuri hankkinut Maticin itselleen....näin ymmärtäisin, luettuani koko ketjun tässä asiassa.
Oli niin tai näin, olisi hyvä tietää Maticin taustoja Jku:lta.

Voi kuulua niihin todella hankaliin pyydyksiin, joihin itsekin olen törmännyt.
Joka paikka kuralla, eikä koskaan huollettu miltään osin. Lukot jymistelee ja paukkuu, voimansiirtoon laitetaan aivan jotakin muuta kuin niihin kuuluvia aineita jne...jne...
Hydrauliikkaan laitetaan tavallisia hydrauliöljyjä jos ollaan edes koskaan katsottukaan, olisko hydraulisäiliössä nesteitäkään.
Tapauksia on vaikka kuinka paljon.
Huolto-ja käyttöohjeissakin mainitaan vikavalojen ilmestyessä, että auto on hetimiten vietävä tutkittavaksi ja korjattavaksi. Siitäkäkään ei ole tarkkaa tietoa, mitä vikatilassa ajaminen todellisuudessa vaikuttaa järjestelmään.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Ei vikatilassa ajaminen tee ainakaan mitään totaalista vahinkoa ohjauksiin tai mekaniikkaan, edellyttäen tietenkin että vika kohdistuu alunperin noihin ohjauksiin eikä mekaniikkaan.
Tuo matic joka mulle tuli vuosi sitten oli tietojen mukaan ajettu vikatilassa vuosikausia ja ajelin sillä itsekin pari tuhatta kilsaa ennen kuin sain kaikki pelittämään useamman viikon tappelun ja mittavan puhelinkonsultaation
jälkeen. Lähtökohtana tuossa minun maticissa oli että vikavalo paloi, mitään koodia ei antanut ja mittausten / testausten perosteella kaiken piti olla kunnossa...mutta ei vaan toiminut.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tese kirjoitti:Ei vikatilassa ajaminen tee ainakaan mitään totaalista vahinkoa ohjauksiin tai mekaniikkaan, edellyttäen tietenkin että vika kohdistuu alunperin noihin ohjauksiin eikä mekaniikkaan.
Tuo matic joka mulle tuli vuosi sitten oli tietojen mukaan ajettu vikatilassa vuosikausia ja ajelin sillä itsekin pari tuhatta kilsaa ennen kuin sain kaikki pelittämään useamman viikon tappelun ja mittavan puhelinkonsultaation
jälkeen. Lähtökohtana tuossa minun maticissa oli että vikavalo paloi, mitään koodia ei antanut ja mittausten / testausten perosteella kaiken piti olla kunnossa...mutta ei vaan toiminut.
Mistä vika lopuksi vikavalon palamisen syyksi paljastui ?
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

rumilus kirjoitti:
tese kirjoitti:Ei vikatilassa ajaminen tee ainakaan mitään totaalista vahinkoa ohjauksiin tai mekaniikkaan, edellyttäen tietenkin että vika kohdistuu alunperin noihin ohjauksiin eikä mekaniikkaan.
Tuo matic joka mulle tuli vuosi sitten oli tietojen mukaan ajettu vikatilassa vuosikausia ja ajelin sillä itsekin pari tuhatta kilsaa ennen kuin sain kaikki pelittämään useamman viikon tappelun ja mittavan puhelinkonsultaation
jälkeen. Lähtökohtana tuossa minun maticissa oli että vikavalo paloi, mitään koodia ei antanut ja mittausten / testausten perosteella kaiken piti olla kunnossa...mutta ei vaan toiminut.
Mistä vika lopuksi vikavalon palamisen syyksi paljastui ?
Vika löytyi lopulta hydrauliikan ohjausventtiilistön painekytkimestä joka ei indikoi mitään vikavilkkukoodia. Kytkin kytkee maapotentiaalin ojausboksille kun järjestelmässä 5 barin paine. Se tuossa oikeastaan aiheutti ihmettelyä että mittausten perusteella painekytkin vaikutti ehyeltä. No kerkesin jo kuitenkin hankkia varaosana kokonaisen venttiilistön jossa tuo painekytkin mittausten perusteella käyttäytyi aivan samalla tavalla. Vaihdoin kuitenkin koko venttiilistön ja sen jälkeen on toiminut.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kiitos tiedoista, taas tiedämme asiasta vähän enemmän.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 124 tdt 4matic laatikko hajos?

Viesti Kirjoittaja tese »

Jku kirjoitti:Auto oli loivassa mäessä käynnissä ja P oli päällä ja hetken päästä lähti valumaan alas. Menin autoon ja vaihde päälle niin ei liiku mihinkään, pikku nytkähdys eteen ja taakse mut ei muuta tapahdu.
Voiko joku paikka jäätyä silleen että ei auto liiku mihinkään?
Auto oli pari tuntia tallissa ensin sitten ajoin muutaman kilometrin toimi ihan normaalisti ja parkkiin sit lähti valumaan valu se parimetriä ja ei mihikään. pakkasta oli se 20c
Ei kuulunut mitään ääniä?
Mikä voi olla vikana?
Löytyikö vika?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Ei ole kerenny nyt tutkimaan työt on häirinny auton korjausta.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Nyt auto taas toimii vaikka varsinaisesti en mitään ihmeitä tehny sen asian suhteen eli en tiedä mistä johtui.
Tosin vaihdoin autoon nyt takaperän ja jakolaatikon sit etuperään vaihdoin kaikki hilut ym.. pientä nyt sain auton liikenteeseen ja vielä toimii ainakin saa nahdä toistuuko vika vai oliko kosteutta vaan joka jääty sit.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Niin mitään vikakoodia ei antanut vilahti yhden kerran 4matic valo.
Mut nyt rupes tekemään silleen et aina kun lähtee esim. liikenne valoista niin palaa keltanen kolmio nopeusmittarissa mistä mahtaa johtua?
Vaikka miten varovasti lähtis. Muuten toimii ainakin vielä.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Löysit ilmeisesti välityksiltään samanlaisen perän kuin entinen... muutenhan vaihto ei onnistu. Noita samoja kolmiovalon syttymisongelmia ilman mitään syytä on omassakin autossa ja kuulemani mukaan useammassakin. Toimiiko ABS:t normaalisti?

Ainakin tuolta löytyy pohdintaa kolmoivalosta ja lukoista.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=74604
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja Jku »

Joo perä on välitykseltään sama 2.65 otin toisesta samanlaisesta mikä oottaa korjaus intoa.
Abs toimii mut roksuttaa kun pysähtyy esim liikennevaloihin muutaman kerran mut ei aina se vika pitäis vielä keksiä et mistä johtuu.
Sit toi kolmio valo tos illalla palo melkein koko ajan välillä vilahti pois mut jonkun aikaa kun olin ajanu niin sit rupes suht oikein toimimaan paitsi liikkeelle lähdössä palo.
Mutta tuntuis toimivan muuten ok.
Sit jostain pitäis löytää etu perä tai edes välitys rattaat tohon toiseen 4matikkiin eli se 2.65.
Jos jollain on niin tarjotkaa.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Vastaa Viestiin