taas lämppäristä
taas lämppäristä
toi w124 250tdt ei pukkaa riittävän lämpöseks hyttiä.
kone lämpiää ajossa noin 80 asteiseks, ja suuttimista alkaa heti tulla lämmintä ilmaa, kun kone vaan lämpiää. ja kylmääkin tulee, kun säätää kylmälle. ongelmana on, että lämpötila vaan jää aika laimeeks, eikä suuttimista tule koskaan oikein kuumaa ilmaa. mistähän mahtaa johtua?
ensimmäinen ajatukseni on sähköinen kiertovesipumppu, onko vaikutusta asiaan?
toinen ajatukseni on säätimet, voisko molemmista potikoista puuttuua ohmeja, taikka ollu tullu lisää ohmeja?
kolmas ajatukseni on lämpötila anturi katossa, voiko vaikuttaa tällä tapaa?
neljäs ajatukseni on lämppärin kenno. tosin puhaltimen ykkösellä ja nelosella ei oikein tunnu olevan lämpötilassa eroa, jos koneessa on pari tonnia kierroksia, eli kennossa ilmeisesti virtaa neesut kunnolla.
enempää en keksi. jos jollakin vinkkiä, niin kiitän ja kumarran.
kone lämpiää ajossa noin 80 asteiseks, ja suuttimista alkaa heti tulla lämmintä ilmaa, kun kone vaan lämpiää. ja kylmääkin tulee, kun säätää kylmälle. ongelmana on, että lämpötila vaan jää aika laimeeks, eikä suuttimista tule koskaan oikein kuumaa ilmaa. mistähän mahtaa johtua?
ensimmäinen ajatukseni on sähköinen kiertovesipumppu, onko vaikutusta asiaan?
toinen ajatukseni on säätimet, voisko molemmista potikoista puuttuua ohmeja, taikka ollu tullu lisää ohmeja?
kolmas ajatukseni on lämpötila anturi katossa, voiko vaikuttaa tällä tapaa?
neljäs ajatukseni on lämppärin kenno. tosin puhaltimen ykkösellä ja nelosella ei oikein tunnu olevan lämpötilassa eroa, jos koneessa on pari tonnia kierroksia, eli kennossa ilmeisesti virtaa neesut kunnolla.
enempää en keksi. jos jollakin vinkkiä, niin kiitän ja kumarran.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- kiertovesipumppun toiminta kannattaa tarkistaa
- magneettiventtiileiltä, jos nyppää liittimen irti, pitäisi tulla vain kuumaa
- katossa oleva anturi kannattaa putsata vuosittain, mutta sen vaikutus muuttaa vain lämpötilansäätöä asteissa
- useammassa kennossa, kennon pohjalla on ollut aikamoinen määrä sakaa, sen pois saaminen onkin jo isompi operaatio, mutta varmasti hidastaa nesteen kiertoa
- magneettiventtiileiltä, jos nyppää liittimen irti, pitäisi tulla vain kuumaa
- katossa oleva anturi kannattaa putsata vuosittain, mutta sen vaikutus muuttaa vain lämpötilansäätöä asteissa
- useammassa kennossa, kennon pohjalla on ollut aikamoinen määrä sakaa, sen pois saaminen onkin jo isompi operaatio, mutta varmasti hidastaa nesteen kiertoa
autodidakti
jep. no alotetaan vaikka sillä, että napataan närhen munista piuhat pois. jos ei vaikuta, niin sitten putsaileen niitä munia. jos ei sittenkään vielä helpota, niin varmaan tarttee jotakin suurempaa alkaa suunnitella. ei vaan yhtään nappais alkaa purkaan koko kojelautaa, jos se vika on kennossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
jos kierroksilla (n. +2200 rpm) tulee kuumempaa, kuin tyhjäkäynnillä, niin silloin veikkaisin kiertovesipumppua, ainakin oma teki sellaista kiusaa, että tyhjäkäynnillä lämpö oli sellaista haljua, mutta kun nosti kierroksia, niin alkoi ihan kättä polttaa, kiertovesipumppu ei aina lähtenyt käyntiin ja korjaantui sillä, kun sille antoi hetken vasaraa
ainakin vielä se on toiminut ihan hyvin 
lämpärin kennon huuhtelu vois kyllä tälläisessä hyvin ikääntyneessä autossa tehdä ihan hyvää
kyllä sinne kaikkea sakkaa aina tahtoo kerääntyä pohjalle, eli normaalin nestekierron vastaisesti vain raanasta aikansa päästää vettä, mielummin tietysti lämmintä/kuuma ja jos haluaa oikein tehokkaan huuhtelun tehdä, niin se vaatii kaikkia vippaskonsteja sitten, sitruunahappoa jne.


lämpärin kennon huuhtelu vois kyllä tälläisessä hyvin ikääntyneessä autossa tehdä ihan hyvää

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin joo, se kiertovesipumppukin unohtu listalta. sillä ei kait edes ole sellasta suurta merkitystä, jos koneessa on kierroksia, vai kuinka?
ainakin toi toinen mersu (300D) lämpiää ihan eri malliin, vaikka siinä on kiertovesipumppu mallia toimii, ei toimi, toimii, ei toimi jne. siinä on kyllä konekkin aina ajossa pikkasen kuumempi. luokkaa 90-95 astetta. tässä lämppäriviallisessa autossa kones kuumenee sinne 80 hujakoille. kovemmassa ajossa sitten jotakin 85 ehkä. mutta kyllä sen nyt 80 asteella pitäis sisällekkin riittää lämpöä ihan hyvin.
no, tarttee kohta lähtee verstaalle tutkiin. äsken laiton auton jo hörsköttään ja nappasin sen liittimen munista irti. saas nähä, kun pääsee tien päälle.
ainakin toi toinen mersu (300D) lämpiää ihan eri malliin, vaikka siinä on kiertovesipumppu mallia toimii, ei toimi, toimii, ei toimi jne. siinä on kyllä konekkin aina ajossa pikkasen kuumempi. luokkaa 90-95 astetta. tässä lämppäriviallisessa autossa kones kuumenee sinne 80 hujakoille. kovemmassa ajossa sitten jotakin 85 ehkä. mutta kyllä sen nyt 80 asteella pitäis sisällekkin riittää lämpöä ihan hyvin.
no, tarttee kohta lähtee verstaalle tutkiin. äsken laiton auton jo hörsköttään ja nappasin sen liittimen munista irti. saas nähä, kun pääsee tien päälle.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Onkos sitruunahappo liian syövyttävä jos laskee nesteet pois ja kyseisen myrkyn sisään ja käyttelee autoa ja mites monta kertaa huuhtelu???Vaiko jää käsittelyn jälkeen vain lohko jäljelle.Vai pitäiskö kenno ottaakin irti autosta.Järjestelmään laitettuna putsautuis muutkin paikat.Millaistahan tehoa saa varaosaliikkeistä saatavat tökötit?
Itse aikoinaan putsasin etikalla.Eikä ollut edes kallista mut parempi tulos sais
jos se muhis pitempään siellä.Talvella vähän vaikia homma,no tallissa mutta
vakiajossa olevat autot.
Itse aikoinaan putsasin etikalla.Eikä ollut edes kallista mut parempi tulos sais
jos se muhis pitempään siellä.Talvella vähän vaikia homma,no tallissa mutta
vakiajossa olevat autot.
ei se sitruunahappo mitään pilaa, jos ei sitä liian väkevää seosta laita ja jätä sitä sinne kuukausiksi muhimaan...
astianpesukone aineet (esim. "sun") myös liottaa aika hyvin paskaa irti eivätkä vaahtoa... talvella tietysti pitää muista laittaa pakkasnesteet sekaan, jos autolla pitää päästä myös ajamaan, kun ei se paska sieltä irtoa millään 1/2 tunnin hallissa käyttämisen aikana...
itse heitin kokeeksi omaan 300E mersuun redlinen waterwetterit, jonka pitäis parantaa nesteen tarttuvuutta, eli se kastelee vettä ja poistaa myös kattilakiveä, jos sitä käytetään tislatun veden kanssa. ainakin tuo oma puhaltaa nyt hyvin lämmintä, että tuskin siitä mitään haittaakaan on
oma tavoite oli vain maksimoida lämmön siirtyminen lämpärissä talvella...
http://www.roadmachine.fi/watwet.html
astianpesukone aineet (esim. "sun") myös liottaa aika hyvin paskaa irti eivätkä vaahtoa... talvella tietysti pitää muista laittaa pakkasnesteet sekaan, jos autolla pitää päästä myös ajamaan, kun ei se paska sieltä irtoa millään 1/2 tunnin hallissa käyttämisen aikana...
itse heitin kokeeksi omaan 300E mersuun redlinen waterwetterit, jonka pitäis parantaa nesteen tarttuvuutta, eli se kastelee vettä ja poistaa myös kattilakiveä, jos sitä käytetään tislatun veden kanssa. ainakin tuo oma puhaltaa nyt hyvin lämmintä, että tuskin siitä mitään haittaakaan on

http://www.roadmachine.fi/watwet.html
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
eilen tsekkasin sen, että närhenmunien ohjain toimii. siis käytännössä toi lämmönsäädin toimii. ja kiertovesipumpunkin olen jo melkein laskenut vikalistasta pois, koska vaikka koneessa olis 6000 jenkaa, niin tarpeeks kuumaa ei tuu. tartteis vaarmaan ne munat kiillottaa seuraavaks.
sitä kennoo en sitä varten ala irrottaan, että saan putsattua. jos joutuu purkaan, niin uutta osaa sitten vaan. ainakin 190:sessä se oli sellanen raataminen, että jos sen kennon sieltä irrottaa, niin ei sitä samaa sinne enään takasin laita.
sitä kennoo en sitä varten ala irrottaan, että saan putsattua. jos joutuu purkaan, niin uutta osaa sitten vaan. ainakin 190:sessä se oli sellanen raataminen, että jos sen kennon sieltä irrottaa, niin ei sitä samaa sinne enään takasin laita.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ota ne närhenmunien sisällä olevat karat pois ja kasaat ilman niitä. Jos ei ole siitäkään apua niin kennohan se varmaan likainen. Puhaltaako molemmilta puolilta yhtä haaleaa? Itselläni oli kenno likainen, irrotin ja pesin myrkyillä, huuhtelu ja takaisin...Ja ihan yhtä huonosti puhalsi lämmintä
Eli uutta kennoa jos siinä vika, tosiaan sen verran iso työ ettei olisi kannatanutkaan kokeilla vanhaa herätellä henkiin.
