taas lämppäristä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

taas lämppäristä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi w124 250tdt ei pukkaa riittävän lämpöseks hyttiä.

kone lämpiää ajossa noin 80 asteiseks, ja suuttimista alkaa heti tulla lämmintä ilmaa, kun kone vaan lämpiää. ja kylmääkin tulee, kun säätää kylmälle. ongelmana on, että lämpötila vaan jää aika laimeeks, eikä suuttimista tule koskaan oikein kuumaa ilmaa. mistähän mahtaa johtua?

ensimmäinen ajatukseni on sähköinen kiertovesipumppu, onko vaikutusta asiaan?

toinen ajatukseni on säätimet, voisko molemmista potikoista puuttuua ohmeja, taikka ollu tullu lisää ohmeja?

kolmas ajatukseni on lämpötila anturi katossa, voiko vaikuttaa tällä tapaa?

neljäs ajatukseni on lämppärin kenno. tosin puhaltimen ykkösellä ja nelosella ei oikein tunnu olevan lämpötilassa eroa, jos koneessa on pari tonnia kierroksia, eli kennossa ilmeisesti virtaa neesut kunnolla.

enempää en keksi. jos jollakin vinkkiä, niin kiitän ja kumarran.
W201 250DT 20V
w201 190E
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

No kyllähän tuo kennoon viittaa jos kerran kone lämpiää kunnolla.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- kiertovesipumppun toiminta kannattaa tarkistaa
- magneettiventtiileiltä, jos nyppää liittimen irti, pitäisi tulla vain kuumaa
- katossa oleva anturi kannattaa putsata vuosittain, mutta sen vaikutus muuttaa vain lämpötilansäätöä asteissa
- useammassa kennossa, kennon pohjalla on ollut aikamoinen määrä sakaa, sen pois saaminen onkin jo isompi operaatio, mutta varmasti hidastaa nesteen kiertoa
autodidakti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla oli sama vika ja närhen munien pinnassa oli sellaista jäähdytys nesteen lika kalvoa joka oli pinttynyt kiinni.
Tulitikkurasian raapausu pinnalla hankasin munat kirkkaiksi ja johan rupes lämpöä puskea haalean sijaan. :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jep. no alotetaan vaikka sillä, että napataan närhen munista piuhat pois. jos ei vaikuta, niin sitten putsaileen niitä munia. jos ei sittenkään vielä helpota, niin varmaan tarttee jotakin suurempaa alkaa suunnitella. ei vaan yhtään nappais alkaa purkaan koko kojelautaa, jos se vika on kennossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiertovesi pumppu ois kyllä minun tarkastus listalla ykkösenä sit munat.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jos kierroksilla (n. +2200 rpm) tulee kuumempaa, kuin tyhjäkäynnillä, niin silloin veikkaisin kiertovesipumppua, ainakin oma teki sellaista kiusaa, että tyhjäkäynnillä lämpö oli sellaista haljua, mutta kun nosti kierroksia, niin alkoi ihan kättä polttaa, kiertovesipumppu ei aina lähtenyt käyntiin ja korjaantui sillä, kun sille antoi hetken vasaraa :P ainakin vielä se on toiminut ihan hyvin :roll:

lämpärin kennon huuhtelu vois kyllä tälläisessä hyvin ikääntyneessä autossa tehdä ihan hyvää :roll: kyllä sinne kaikkea sakkaa aina tahtoo kerääntyä pohjalle, eli normaalin nestekierron vastaisesti vain raanasta aikansa päästää vettä, mielummin tietysti lämmintä/kuuma ja jos haluaa oikein tehokkaan huuhtelun tehdä, niin se vaatii kaikkia vippaskonsteja sitten, sitruunahappoa jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Usein se lämppärinkenno on kalkkeutunut lähes umpeen.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin joo, se kiertovesipumppukin unohtu listalta. sillä ei kait edes ole sellasta suurta merkitystä, jos koneessa on kierroksia, vai kuinka?

ainakin toi toinen mersu (300D) lämpiää ihan eri malliin, vaikka siinä on kiertovesipumppu mallia toimii, ei toimi, toimii, ei toimi jne. siinä on kyllä konekkin aina ajossa pikkasen kuumempi. luokkaa 90-95 astetta. tässä lämppäriviallisessa autossa kones kuumenee sinne 80 hujakoille. kovemmassa ajossa sitten jotakin 85 ehkä. mutta kyllä sen nyt 80 asteella pitäis sisällekkin riittää lämpöä ihan hyvin.

no, tarttee kohta lähtee verstaalle tutkiin. äsken laiton auton jo hörsköttään ja nappasin sen liittimen munista irti. saas nähä, kun pääsee tien päälle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos sitruunahappo liian syövyttävä jos laskee nesteet pois ja kyseisen myrkyn sisään ja käyttelee autoa ja mites monta kertaa huuhtelu???Vaiko jää käsittelyn jälkeen vain lohko jäljelle.Vai pitäiskö kenno ottaakin irti autosta.Järjestelmään laitettuna putsautuis muutkin paikat.Millaistahan tehoa saa varaosaliikkeistä saatavat tökötit?
Itse aikoinaan putsasin etikalla.Eikä ollut edes kallista mut parempi tulos sais
jos se muhis pitempään siellä.Talvella vähän vaikia homma,no tallissa mutta
vakiajossa olevat autot.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei se sitruunahappo mitään pilaa, jos ei sitä liian väkevää seosta laita ja jätä sitä sinne kuukausiksi muhimaan...

astianpesukone aineet (esim. "sun") myös liottaa aika hyvin paskaa irti eivätkä vaahtoa... talvella tietysti pitää muista laittaa pakkasnesteet sekaan, jos autolla pitää päästä myös ajamaan, kun ei se paska sieltä irtoa millään 1/2 tunnin hallissa käyttämisen aikana...

itse heitin kokeeksi omaan 300E mersuun redlinen waterwetterit, jonka pitäis parantaa nesteen tarttuvuutta, eli se kastelee vettä ja poistaa myös kattilakiveä, jos sitä käytetään tislatun veden kanssa. ainakin tuo oma puhaltaa nyt hyvin lämmintä, että tuskin siitä mitään haittaakaan on :roll: oma tavoite oli vain maksimoida lämmön siirtyminen lämpärissä talvella...

http://www.roadmachine.fi/watwet.html
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eilen tsekkasin sen, että närhenmunien ohjain toimii. siis käytännössä toi lämmönsäädin toimii. ja kiertovesipumpunkin olen jo melkein laskenut vikalistasta pois, koska vaikka koneessa olis 6000 jenkaa, niin tarpeeks kuumaa ei tuu. tartteis vaarmaan ne munat kiillottaa seuraavaks.

sitä kennoo en sitä varten ala irrottaan, että saan putsattua. jos joutuu purkaan, niin uutta osaa sitten vaan. ainakin 190:sessä se oli sellanen raataminen, että jos sen kennon sieltä irrottaa, niin ei sitä samaa sinne enään takasin laita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ota ne närhenmunien sisällä olevat karat pois ja kasaat ilman niitä. Jos ei ole siitäkään apua niin kennohan se varmaan likainen. Puhaltaako molemmilta puolilta yhtä haaleaa? Itselläni oli kenno likainen, irrotin ja pesin myrkyillä, huuhtelu ja takaisin...Ja ihan yhtä huonosti puhalsi lämmintä :twisted: Eli uutta kennoa jos siinä vika, tosiaan sen verran iso työ ettei olisi kannatanutkaan kokeilla vanhaa herätellä henkiin.
Vastaa Viestiin