
CDi ja lasol diesel?
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
CDi ja lasol diesel?
moi. eli onko haittaa laittaa tuota lasolin ''tenttua'' tankkiin cdi:ssä? kysymystäni edeltää tapahtuma parinpäivän takaa, jolloin ei auto lähtenyt käyntiin -18 pakkasessa kun oli yön yli olut tienlaidassa... auttaiskohahn tuo lasoli polttonesteen notkeuteen ja palavuuteen että vastaavilta melkein välillejättämnisiltä vältyttäisiin? 

C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
ei se lasoli taida silti kauas heittää tuosta masinolista, kun sitä dieselin tankkiin kaataa, yhtä pahaa ne tekee...
-18 asteen pakkasella se vesi, jonka sitomiseen nuo "masinolit" on tarkoitettu on varmasti jo umpijäätä tankin pohjalla, jos sitä siellä on...
+ keleillä se masinol sitoo itseensä sen veden ja sitten se pääsee sen pirtun mukana läpi koko järjestelmän suodattimista, pumpusta ja lopulta suuttimista ja tekee vahinkonsa...
eli ei ne poista sitä "vikaa", että kesälaatu/välilaatu jämähtää suodattimiin...
-18 asteen pakkasella se vesi, jonka sitomiseen nuo "masinolit" on tarkoitettu on varmasti jo umpijäätä tankin pohjalla, jos sitä siellä on...
+ keleillä se masinol sitoo itseensä sen veden ja sitten se pääsee sen pirtun mukana läpi koko järjestelmän suodattimista, pumpusta ja lopulta suuttimista ja tekee vahinkonsa...
eli ei ne poista sitä "vikaa", että kesälaatu/välilaatu jämähtää suodattimiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
ei kyllä mie olen jo 3tankillista talvilaatua ajanu, että eiköhän se kesälaatukin ole sieltä jo häipynyt
no jos tuosta dieselin lisäaineesta on pelkkää haittaa niin eikait sitä sitten sinne kannata laittaa.. harmittaa vain että ei kosla lähe käymään ellei sähköä ole saatavilla ja vepastosta ei hyötyä kun ei ole kaukokäyttöä 


C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
jos ei alle 20 pakkasesta lähde käyntiin ton ikänen mersu, niin sitten siinä on vikaa. ei ne mitään lisäsähkölämmityksiä tartte käynnistymiseen suomen talvessa. autossa on jotakin vikaa. esim. hehkut, suuttimet, ilmaa putkissa tms. ehjä diiseli mersu lähtee ainakin 35 pakkasesta käyntiin, jopa noi esikammiokoneet.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
hmmm.. kuin todennäköistä on että hehkut oisivat menneet? kuin kovilla pakkasilla olette saaneet tämmösen 200cdi:n käymään? ja kuin nopeasti se teillä hehkuttaa? itellä hehkutti tuoloin sen 10-15sek
ja vaikka 2-3kertaa peräkkäin hehkutti ennen ku starttasi ni ei siltikään puhunu röndeli mitään 


C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
En näistä cdi koneista oo varma mutta suht todennäköiseltä kuulostaa jos autolla ei mahottomia oo ajettu? Vanhemmissa mersuissa (esim om601 koneellisissa) ei kylläkään yleensä hehkunvalo syty ollenkaan kun virrat vääntää päälle jos on yksikin hehkutulppa mennyt.tuoppitoukka kirjoitti:hmmm.. kuin todennäköistä on että hehkut oisivat menneet?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
kyllä vanha esikammio diesel lähteekin luultavasti paremmin käyntiin kovilla pakkasilla, varsinkin jos siellä on kaikki hehkut ja muut osat ok kunnossa, kuin uudet cdi/tdi jne. koneet, niistä ikinä tiedä mitä suojauksia ne vetää päälle...pera8x kirjoitti:kyllä kait nyt CDI:n kuuluukin lähtee käyntiin 30 pakkasista, jos wanha ja paljon ajettu w201 200d lähtee -28 lämpötilasta käymään omin voimin. ei nyt ihan räjähtämällä, mutta ihan hyvin kuitenkin.
ei sellaista pakkasta ole vielä ainakaan vastaan tullut, että työmaan -60 luvulta oleva esikammio koneella oleva 4D pillari ei hörähtäisi käyntiin ilman ulkoisia esilämmittelyjä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Teoriassa suoraruisku on luonnostaan parempi kylmäkäynnistyvyydeltään. Käytännössä tilanne ei ihan niin selkeä.
Mersun esikammioista vasta tämä 601-sarja oli hyvä kylmästä lähteen. Edellinen 615-sarjahan oli aivan legendaarisen huono, varsinkin jos ei oltu noudatettu huolto-ohjelmaa venttiilien säädöissä. Aavistuksen tiukoilla venttiileillä sitä ei omalla startilla saanu käyntiin edes pikku pakkasesta vaikka ois ollu kaikki maailman akut käytössä. Vetämällä kyllä sitten onnistu.
Tämä siis normikuntoisessa autossa ( miljoona ajettu ). Uutenahan sen vaivoin taisi saada -25 omin voimin käyntiin kun startilla saatteli minuutin mukana kun se yhdellä pytyllä alko ensin potkiin.
Mersun esikammioista vasta tämä 601-sarja oli hyvä kylmästä lähteen. Edellinen 615-sarjahan oli aivan legendaarisen huono, varsinkin jos ei oltu noudatettu huolto-ohjelmaa venttiilien säädöissä. Aavistuksen tiukoilla venttiileillä sitä ei omalla startilla saanu käyntiin edes pikku pakkasesta vaikka ois ollu kaikki maailman akut käytössä. Vetämällä kyllä sitten onnistu.
Tämä siis normikuntoisessa autossa ( miljoona ajettu ). Uutenahan sen vaivoin taisi saada -25 omin voimin käyntiin kun startilla saatteli minuutin mukana kun se yhdellä pytyllä alko ensin potkiin.

juu, eihän se tietysti siitä ole kiinni, kuinka se kone on rakennettu... kammiokone tai suoraruisku, voi olla tosi hyvä lähtemään käyntiin tai sitten aivan onneton, riippuu hieman myös siitä, kuinka moottorin suunnittelussa on muuten onnistuttu...
oma mitsu L300 kammiokone lähti -35 C pakkasesta käymään ilman roikkaa, kun vain hehkutti 3-4 kertaa ensin, silloin kun se vielä oli hyvässä kunnossa se kone, lopuksi se alkoi jo tihkaista tuossa -15 C pakkasilla, kun alkoi olla loppu...
4 pyttyinen perkinssin suoraruisku (traktorin kone) ei tahdo lähteä käyntiin, jos on vähän aurinko pilvessä, kun 3 mukinen perkinssin suoraruisku lähtee vielä -40 C pakkasella käyntiin (tuli kokeiltua -80 luvulla
) pikkuisen piti tosin auttaa, eli polttaa sanomalehteä ilmanputsarin imuaukossa...
tuo oma 200D (OM601 kone siis) oli kyllä hyvä lähtemään käyntiin, mitä sitä nyt ehti hetken viime talvena kokeilla, ei pakkasta tainnut kyllä yli -25 C olla, mutta aina se hyvin hörähti, jopa yllättävän hyvin
oma mitsu L300 kammiokone lähti -35 C pakkasesta käymään ilman roikkaa, kun vain hehkutti 3-4 kertaa ensin, silloin kun se vielä oli hyvässä kunnossa se kone, lopuksi se alkoi jo tihkaista tuossa -15 C pakkasilla, kun alkoi olla loppu...
4 pyttyinen perkinssin suoraruisku (traktorin kone) ei tahdo lähteä käyntiin, jos on vähän aurinko pilvessä, kun 3 mukinen perkinssin suoraruisku lähtee vielä -40 C pakkasella käyntiin (tuli kokeiltua -80 luvulla

tuo oma 200D (OM601 kone siis) oli kyllä hyvä lähtemään käyntiin, mitä sitä nyt ehti hetken viime talvena kokeilla, ei pakkasta tainnut kyllä yli -25 C olla, mutta aina se hyvin hörähti, jopa yllättävän hyvin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
noi mitsun uudet diiselit kyllä lähtee ihan hyvin käyntiin. joskus oltiin kaveriporukalla mökkeilemässä. sitten parin päivän jälkeen pitikin lähtee jo kotia, mutta autot oli aika vastahakosia siitä ideasta. wolkkarin 1,9 dt, merus om601 ja audin 1,6td hehkutti ja sahas akut tyhjiks, mikään ei lähteny käyntiin. ainoa, mikä sitten lähti oli mitsun L jotakin. en muista tarkkaa mallia, mutta semmonen mitsun pikuppi jotakin vuosmallia 2005. hehkutti, sahas hetken ja sitten lähti hörsköttään.
pakkasta oli reilusti, muistelisin jotakin -30 astetta. niin no, kunnon akuilla noi muutkin autot olis voinu käynnistyä.
pakkasta oli reilusti, muistelisin jotakin -30 astetta. niin no, kunnon akuilla noi muutkin autot olis voinu käynnistyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
ju noista o-renkaista olen vähän lueskellutkin.. onko ne ne linjat mitkä on ne lyhyet putket heti moottorin päällä, kun ottaa moottorin suojamuovit pois, niin niden liittimiin ne o-renkaat? muistatko yhtän minkä kokoset ne on jos saan työmaalta tuotua niitä, vaikka tuskin ne kovin kalliit on ja saa vielä oikeatJP74 kirjoitti:Aivan turhaa hommaa laittaa tankkiin muutakuin dieseliä. Kunnossa oleva cdi lähtee hyvällä akulla ja synteettisillä öljyillä ainakin -30 käyntiin.
Tod.näk. konehuoneessa polttoainelinjojen o-renkaat ovat kovettuneet ja vetää pakkasella ilmoja.

mites sitte ilmauksen kanssa, onko hankala, sitä en oo ikinä tehny, eka diisseliki vielä


NIIN, ja se hehkutus aika vielä, millasia hehkutus aikoja teidän autoissa on, anotaanko -20 pakkasilla?
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
tuollainen pieni ilmavuoto polttoaine letkuissa on kyllä ärsyttävä, omassa ducatossa sellainen on ollut nyt jotain 2 vuotta, eikä lopullista vuotokohtaa löydy millään
on jopa pumppu rempattu ja se kyllä auttoi jo aika hyvin, nyt sen kyllä saa käyntiin ihan hyvin, jos ajelee jokapäivä, muutaman päivän parkkeeraus taas aiheuttaa sitä, että menee sahaamiseksi, eikä tahdo hehkukaan oikein toimia, kun se on sellainen thermo start tyyppinen polttoaineella toimiva liekinheitin imusarjassa...
ei tuo pumpun "tyyppivikojen" korjaus tietysti mitään haitannut, nyt se käy kyllä paljon siistimmin, kun vain on ensin ilmat poistuneet...
pari paikkaa mulla on vielä tutkimatta. mutta kun tuo ei enää varsinaisesti auton käyttöä haittaa, niin on jäänyt tekemättä

ei tuo pumpun "tyyppivikojen" korjaus tietysti mitään haitannut, nyt se käy kyllä paljon siistimmin, kun vain on ensin ilmat poistuneet...
pari paikkaa mulla on vielä tutkimatta. mutta kun tuo ei enää varsinaisesti auton käyttöä haittaa, niin on jäänyt tekemättä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
Läpinäkyvissä polttoaineputkien päissä on O-renkaat. Saapi Mersun varaosa tiskiltä ainakin sopivat.
Tuli mieleen että jos auto ei edes pörähdä käyntiin hetkeksi kylmäkäynnistyksessä niin sitten kannattaisi huoli suunnata korkeapaine pumpulle. Siellä on myös o-renkaita ym tiivisteitä, mutta ehkä kannattaa antaa jonkin diesel pajan huoleksi niiden vaihtaminen.
Tuli mieleen että jos auto ei edes pörähdä käyntiin hetkeksi kylmäkäynnistyksessä niin sitten kannattaisi huoli suunnata korkeapaine pumpulle. Siellä on myös o-renkaita ym tiivisteitä, mutta ehkä kannattaa antaa jonkin diesel pajan huoleksi niiden vaihtaminen.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
KIITOS, kyllä tuo vika nyt taisi selkiintyä... kyllähän tuo rönttänä hörähti, ja sitten se sahaaminen alkoi.. pitänee ottaa asiaksi tuo o-renkaiden vaihto...
onko ilmaukseen muita vinkkejä kuin että putket täyteen esim. lääkeruiskulla ja kaasupohjassa starttailua?
onko ilmaukseen muita vinkkejä kuin että putket täyteen esim. lääkeruiskulla ja kaasupohjassa starttailua?
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"