Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Ilmeisesti kyse oli savutustestistä. Minun -01 170 cdi (100tkm) tuuppasi arvoksi 0,98 kun raja-arvo oli 3.

Syöttöä ei ole lisätty eikä egriä tukittu.

Edit:: otsikoltaan lähes identtinen ketju löytyi toissavuodelta. Tuo alle ykkösen on ihan ok
Viimeksi muokannut AvanT, Ma 02.10.2006 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

k-arvo on savutestin mittaustulos dieselissä. Se ilmaisee pakokaasun valonläpäisevyyttä, eli miten paljon auto pölläyttää mustaa polkaisutestissä.

CDI moottoreissa nuo hyvät arvot lienevät järjestään sääntö kuin poikkeus, kunhan EGR järjestelmä ei ole tukkinut imusarjaa...eli en näkisi mitään syytä huoleen.

Kulutukseenkaan tuolla hyvällä arvolla ei ole, ei pitäis olla, osuutta eikä arpaa.

Kulutuslukema on ilmeisesti ajotietokoneen mittaustulos, onkohan se miten luotettava :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minulla oli 0,6 tuossa 300D:ssä. :shock:
1991 420 SE
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

mulla eilen leimalla 1,1. c220d:ssä.
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ja täällä 4,5 :mrgreen: :oops: :mrgreen:

Noo, saa ne helposti alle kahden säätöihin jos tarvii.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mjoo.. vanhoissa tiisseleissä tuo arvo jos on pieni niin ei kerro muuta kuin että syötöt on pienellä.
Monet väittää että se kertoo paljon koneen kunnosta. :D

Hyväkin kone kunnon syöttömäärillä pukkaa helposti yli 3 lukuja. :D
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin ilmaista hetki sitten katsastuskonttorilla mitatun '89 250 OM602 vaparin k-arvon joka oli 1,46. Hylkäysraja olisi paperin mukaan tälle autolle 2,5.

Minä olen kuullut että k-arvoa voisi kohtuullisesti parantaa, jos dieselmoottoria käyttelisi korkeilla kierroksilla jonkin aikaa ennen mittausta. Nyt oli kuitenkin täällä Pirkanmaalla semmoiset lumipyrykelit etten oikein löytänyt maantieltä tilaisuutta moiseen, joten se arvo on mitattu siinä 8 km ajon jälkeen katsastuskonttorille, ajomatka toteutettu kierrosalueella 2000-2500 rpm. Eipä tässä muutenkaan ole sen kummemmin moottoria huudatettu.

Mutta eikös tuo nyt kuitenkin mene normaaleihin mittaustuloksiin, ettei se mikään niin ihan erityisen pieni arvo ollut.

Katsastuskonttorilla moottorille saatiin vapaalla tyhjäkäynnille 830 rpm, ja maksimikierroksiksi 5320 rpm.


-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ihan ok tuo alle 2 arvo, varsinkin jos autoa ei ole kunnolla päästy "rankaisemaan" viime aikoina :D vaparissa ei tartte olla kuin hieman likainen ilmansuodatin, niin tuo K arvo pomppaa helposti yli 1... jos konetta ei ole ruuvattu ja arvo on yli 2.5, niin stten alkaa olla suuttimet menossa tai muuta kunnon vikaa koneessa...

oma 200D näytti viimevuonna 0.037 K arvoa leimalla 8) mutta 200D:tä nyt joutuukin aina polkemaan kuin vierasta sikaa, että se ei ainakaan pääse karstautumaan tukkoon :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yhden 200 cdi:in Arvoja parilla eri ohjelmalla
samasta autosta mitatu 3tunin aikana
järjestyksessä
egr tukitu+tehoja lisätty=0,77
egr tukitu=0,97
vakio=1,00
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ja volovon (volkkarin) kuutostiisseli, jolla on vielä korotettu raja-arvo tehdasasenteisen savutuksen vuoksi, meni tuossa syksyllä lukemaan 0,58 8)
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no joo. syöttöruuvvillahan sen pystyy täysin sääteleen. serkun 80 audissa oli pikkasen viritelty syöttöjä ja katsastukseen sitten säädeltiin niin pienelle, että varmana ei ylity. lopputuloksena konttorin setä rupes kiven kovaa väittään, että pakari vuotaa, kun savuarvo oli jotakin 0.0x. sitten se laitto kenkää pakarinpäähän ja kehu, että ei sammu, pakoputki vuotaa ja hylkäys tuli. pakoputkee tutkittiin, eikä mitään vikoja löytyny. uusintakatsaksutkseen ja läpi meni samoilla savuilla.

ja toi mun entinen 200d oli ain asellanen, että savutti oikein kun vanha höyryjuna. ja katsastukseen se säädeltiin alppiventtilistä sillain, että nippa nappa menee eteenpäin. savut aina alle 0,5. että syötöstä se kait enemmänkin on kiinni, kun koneen kunnosta. taikka oikeestaan mitä ísompi luku, sitä paremmassa kunnossa se motti on. :twisted:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niisä missä on se ruuvii noissa uudemissa sitten ohjelman kautta
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

Ex. volvossani (2.5tdi) oli savuarvo katsastuksessa ensimmäisellä polkaisulla pitkästi yli kuuden... :shock: Muutama reipas polkaisu niin saatiin jo komeesti raja-arvojen alle. Elikkä katsastukseen mennessä kierroksia vaan reippaalla jalalla...
Vastaa Viestiin