Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan
Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan
Ilmeisesti kyse oli savutustestistä. Minun -01 170 cdi (100tkm) tuuppasi arvoksi 0,98 kun raja-arvo oli 3.
Syöttöä ei ole lisätty eikä egriä tukittu.
Edit:: otsikoltaan lähes identtinen ketju löytyi toissavuodelta. Tuo alle ykkösen on ihan ok
Syöttöä ei ole lisätty eikä egriä tukittu.
Edit:: otsikoltaan lähes identtinen ketju löytyi toissavuodelta. Tuo alle ykkösen on ihan ok
Viimeksi muokannut AvanT, Ma 02.10.2006 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Re: Mitäs tuo K-arvo katsastuksessa tarkoittikaan
k-arvo on savutestin mittaustulos dieselissä. Se ilmaisee pakokaasun valonläpäisevyyttä, eli miten paljon auto pölläyttää mustaa polkaisutestissä.
CDI moottoreissa nuo hyvät arvot lienevät järjestään sääntö kuin poikkeus, kunhan EGR järjestelmä ei ole tukkinut imusarjaa...eli en näkisi mitään syytä huoleen.
Kulutukseenkaan tuolla hyvällä arvolla ei ole, ei pitäis olla, osuutta eikä arpaa.
Kulutuslukema on ilmeisesti ajotietokoneen mittaustulos, onkohan se miten luotettava
CDI moottoreissa nuo hyvät arvot lienevät järjestään sääntö kuin poikkeus, kunhan EGR järjestelmä ei ole tukkinut imusarjaa...eli en näkisi mitään syytä huoleen.
Kulutukseenkaan tuolla hyvällä arvolla ei ole, ei pitäis olla, osuutta eikä arpaa.
Kulutuslukema on ilmeisesti ajotietokoneen mittaustulos, onkohan se miten luotettava

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin ilmaista hetki sitten katsastuskonttorilla mitatun '89 250 OM602 vaparin k-arvon joka oli 1,46. Hylkäysraja olisi paperin mukaan tälle autolle 2,5.
Minä olen kuullut että k-arvoa voisi kohtuullisesti parantaa, jos dieselmoottoria käyttelisi korkeilla kierroksilla jonkin aikaa ennen mittausta. Nyt oli kuitenkin täällä Pirkanmaalla semmoiset lumipyrykelit etten oikein löytänyt maantieltä tilaisuutta moiseen, joten se arvo on mitattu siinä 8 km ajon jälkeen katsastuskonttorille, ajomatka toteutettu kierrosalueella 2000-2500 rpm. Eipä tässä muutenkaan ole sen kummemmin moottoria huudatettu.
Mutta eikös tuo nyt kuitenkin mene normaaleihin mittaustuloksiin, ettei se mikään niin ihan erityisen pieni arvo ollut.
Katsastuskonttorilla moottorille saatiin vapaalla tyhjäkäynnille 830 rpm, ja maksimikierroksiksi 5320 rpm.
-
Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin ilmaista hetki sitten katsastuskonttorilla mitatun '89 250 OM602 vaparin k-arvon joka oli 1,46. Hylkäysraja olisi paperin mukaan tälle autolle 2,5.
Minä olen kuullut että k-arvoa voisi kohtuullisesti parantaa, jos dieselmoottoria käyttelisi korkeilla kierroksilla jonkin aikaa ennen mittausta. Nyt oli kuitenkin täällä Pirkanmaalla semmoiset lumipyrykelit etten oikein löytänyt maantieltä tilaisuutta moiseen, joten se arvo on mitattu siinä 8 km ajon jälkeen katsastuskonttorille, ajomatka toteutettu kierrosalueella 2000-2500 rpm. Eipä tässä muutenkaan ole sen kummemmin moottoria huudatettu.
Mutta eikös tuo nyt kuitenkin mene normaaleihin mittaustuloksiin, ettei se mikään niin ihan erityisen pieni arvo ollut.
Katsastuskonttorilla moottorille saatiin vapaalla tyhjäkäynnille 830 rpm, ja maksimikierroksiksi 5320 rpm.
-
ihan ok tuo alle 2 arvo, varsinkin jos autoa ei ole kunnolla päästy "rankaisemaan" viime aikoina
vaparissa ei tartte olla kuin hieman likainen ilmansuodatin, niin tuo K arvo pomppaa helposti yli 1... jos konetta ei ole ruuvattu ja arvo on yli 2.5, niin stten alkaa olla suuttimet menossa tai muuta kunnon vikaa koneessa...
oma 200D näytti viimevuonna 0.037 K arvoa leimalla
mutta 200D:tä nyt joutuukin aina polkemaan kuin vierasta sikaa, että se ei ainakaan pääse karstautumaan tukkoon 

oma 200D näytti viimevuonna 0.037 K arvoa leimalla


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
no joo. syöttöruuvvillahan sen pystyy täysin sääteleen. serkun 80 audissa oli pikkasen viritelty syöttöjä ja katsastukseen sitten säädeltiin niin pienelle, että varmana ei ylity. lopputuloksena konttorin setä rupes kiven kovaa väittään, että pakari vuotaa, kun savuarvo oli jotakin 0.0x. sitten se laitto kenkää pakarinpäähän ja kehu, että ei sammu, pakoputki vuotaa ja hylkäys tuli. pakoputkee tutkittiin, eikä mitään vikoja löytyny. uusintakatsaksutkseen ja läpi meni samoilla savuilla.
ja toi mun entinen 200d oli ain asellanen, että savutti oikein kun vanha höyryjuna. ja katsastukseen se säädeltiin alppiventtilistä sillain, että nippa nappa menee eteenpäin. savut aina alle 0,5. että syötöstä se kait enemmänkin on kiinni, kun koneen kunnosta. taikka oikeestaan mitä ísompi luku, sitä paremmassa kunnossa se motti on.
ja toi mun entinen 200d oli ain asellanen, että savutti oikein kun vanha höyryjuna. ja katsastukseen se säädeltiin alppiventtilistä sillain, että nippa nappa menee eteenpäin. savut aina alle 0,5. että syötöstä se kait enemmänkin on kiinni, kun koneen kunnosta. taikka oikeestaan mitä ísompi luku, sitä paremmassa kunnossa se motti on.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E