Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Heipsan !
Moottorissani 2,6l benza vm -86 type 103 on seuraanlainen onkelma:
koneella ajettu n. 300tkm ja nyt venttiili tai venttiilit
naputtaa tyhjäkäynnillä siten että ääni kovenee
tasaisesti ja sitten lakkaa. Sitten taas alkaa pikkuhiljaa
ja kovenee ja lakkaa. Onko kenties venahtanut
nokkaketju syynä, vai hydrauliset nostajat ?
Vai kenties tukkeutunt öljykanava ?
Onko hydrauliset nostajat helppo vaihtaa ja
miten itse hommeli tehdään ?
Terkuin Mika
Moottorissani 2,6l benza vm -86 type 103 on seuraanlainen onkelma:
koneella ajettu n. 300tkm ja nyt venttiili tai venttiilit
naputtaa tyhjäkäynnillä siten että ääni kovenee
tasaisesti ja sitten lakkaa. Sitten taas alkaa pikkuhiljaa
ja kovenee ja lakkaa. Onko kenties venahtanut
nokkaketju syynä, vai hydrauliset nostajat ?
Vai kenties tukkeutunt öljykanava ?
Onko hydrauliset nostajat helppo vaihtaa ja
miten itse hommeli tehdään ?
Terkuin Mika
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Moi!MikaVeee kirjoitti:Heipsan !
Moottorissani 2,6l benza vm -86 type 103 on seuraanlainen onkelma:
koneella ajettu n. 300tkm ja nyt venttiili tai venttiilit
naputtaa tyhjäkäynnillä siten että ääni kovenee
tasaisesti ja sitten lakkaa. Sitten taas alkaa pikkuhiljaa
ja kovenee ja lakkaa. Onko kenties venahtanut
nokkaketju syynä, vai hydrauliset nostajat ?
Vai kenties tukkeutunt öljykanava ?
Onko hydrauliset nostajat helppo vaihtaa ja
miten itse hommeli tehdään ?
Terkuin Mika
Ota venttiilikoppa rohkeesti auki ja tarkasta ensimmäiseksi nokka-akselin ja keinuvipujen kunto.
hydr. nostajat on helppo vaihtaa ja se menisi siinä samalla....
Re: Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Heipsan !
Ja kiitti nopeesta vastauksesta ! Auto on talven seissyt ja nyt
lämmittelin sitä hangesta pois. Vaihdoin öljyt ja suodattimen,
mutta napina ei lakannut, joten ajattelin, että vika saattaisi
olla venttiilinostimissa. Kannattaisikohan jotain muuta
vaihtaa samalla vaivalla ?
Mika
Ja kiitti nopeesta vastauksesta ! Auto on talven seissyt ja nyt
lämmittelin sitä hangesta pois. Vaihdoin öljyt ja suodattimen,
mutta napina ei lakannut, joten ajattelin, että vika saattaisi
olla venttiilinostimissa. Kannattaisikohan jotain muuta
vaihtaa samalla vaivalla ?
Mika
Re: Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Samoilla avauksilla, ohjurien kumit. Niin, jos niitä ei ole ihan hiljan vaihdettu....MikaVeee kirjoitti:Kannattaisikohan jotain muuta
vaihtaa samalla vaivalla ?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
Nokkaketju jos ei ole aikaisemmin vaihdettu.MikaVeee kirjoitti:Heipsan !
Ja kiitti nopeesta vastauksesta ! Auto on talven seissyt ja nyt
lämmittelin sitä hangesta pois. Vaihdoin öljyt ja suodattimen,
mutta napina ei lakannut, joten ajattelin, että vika saattaisi
olla venttiilinostimissa. Kannattaisikohan jotain muuta
vaihtaa samalla vaivalla ?
Mika
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Venttiili/t ? knapisee 103:sessa
....Itse en vaihtaisi, kun ne mitä tarvii. Venttiilikopan avaa 5 minuutissa ja sen voi avata millon tahansa uudelleen.MikaVeee kirjoitti:Heipsan !
Ja kiitti nopeesta vastauksesta ! Auto on talven seissyt ja nyt
lämmittelin sitä hangesta pois. Vaihdoin öljyt ja suodattimen,
mutta napina ei lakannut, joten ajattelin, että vika saattaisi
olla venttiilinostimissa. Kannattaisikohan jotain muuta
vaihtaa samalla vaivalla ?
Mika
Nostimien kumien vaihto on vähän työläämpi ja vaatii työkaluja (muistaakseni) Venttiilien jouset ei ole mitään hepposta tavaraa. Me käytettiin paineilmaa apuna, jotta saatiin ne kumit hollille. Voi kai tuota kotikonstein yrittää, mutta minulta jäisi tekemättä. Eikä niitä tarvii vaihtaa, jos ei kuluta öljyä?
lisää juttua
Moikka kaikille ja kiitti vastauksista !
Kone ei pahemmin kuluta öljyä, eli ehkä kuitenkin
jättäisin nuo venttiilinkumit vaihtamatta, se voi todella
kotikonstein olla hieman kinkkinen. Mutta tuo
nokkaketju on kyllä hyvä idea, sen laitan samantien
vaihtoon. Voikohan muuten koneen laittaa käymään
jos venttiilikoppa on irti, vai roiskuuko öljyt kaikki silmille ?
Ajattelin vain että voisi "kuunnella" mitkä venttiilit naputtavat
ja vaihtaisi näihin uudet hydraulinostajat, ne kun tuntuvat
olevan melko arvokkaita..ainakin jos kaikki 12 kpl vaihtaa.
Onko nostajissa jotain kulumisen merkkejä, vai pitääkö
ne vaihtaa "korvakuulolta" ?
Terkuin Mika

Kone ei pahemmin kuluta öljyä, eli ehkä kuitenkin
jättäisin nuo venttiilinkumit vaihtamatta, se voi todella
kotikonstein olla hieman kinkkinen. Mutta tuo
nokkaketju on kyllä hyvä idea, sen laitan samantien
vaihtoon. Voikohan muuten koneen laittaa käymään
jos venttiilikoppa on irti, vai roiskuuko öljyt kaikki silmille ?
Ajattelin vain että voisi "kuunnella" mitkä venttiilit naputtavat
ja vaihtaisi näihin uudet hydraulinostajat, ne kun tuntuvat
olevan melko arvokkaita..ainakin jos kaikki 12 kpl vaihtaa.
Onko nostajissa jotain kulumisen merkkejä, vai pitääkö
ne vaihtaa "korvakuulolta" ?
Terkuin Mika
Re: lisää juttua
Ajattelin vain että voisi "kuunnella" mitkä venttiilit naputtavat
ja vaihtaisi näihin uudet hydraulinostajat, ne kun tuntuvat
olevan melko arvokkaita..ainakin jos kaikki 12 kpl vaihtaa.
Onko nostajissa jotain kulumisen merkkejä, vai pitääkö
ne vaihtaa "korvakuulolta" ?
Itse henkilökohtaisesti en noita hydraulipatruunoita vaihtanut mutta vierestä oppien seurasin. Siinäkun joutuu sen nokan ottamaan jokatapauksessa pois tietenkin niin sitten ne kaikki kupit on siinä käsien ulottuvilla. Jos patruuna on sökö se painuu sormin painamalla sisään (mutta voi kuulemma olla harvoin poikkeuksiakin että se voi olla kova mutta silti toimintakunnoton). Sillätavalla niitä voisi ainakin jollainlailla testata. Koppa auki kone käynnissä on kyllä varsin likasta puuhaa. Mulla oli 12 patruunasta 10 sököä omassani eli suosittelen kyllä kaikkien vaihtoa. Hydraulipatruunan malli vaihtui vähän (en oo varma 90-92 mallisiin ja siitä eteenpäin) öljyntäyttöreiältään eikä se malli mee enää niin helposti tukkoon. Jos patruunoita uusitaan, laitetaan aina nykyisin ne uuden malliset.
ja vaihtaisi näihin uudet hydraulinostajat, ne kun tuntuvat
olevan melko arvokkaita..ainakin jos kaikki 12 kpl vaihtaa.
Onko nostajissa jotain kulumisen merkkejä, vai pitääkö
ne vaihtaa "korvakuulolta" ?
Itse henkilökohtaisesti en noita hydraulipatruunoita vaihtanut mutta vierestä oppien seurasin. Siinäkun joutuu sen nokan ottamaan jokatapauksessa pois tietenkin niin sitten ne kaikki kupit on siinä käsien ulottuvilla. Jos patruuna on sökö se painuu sormin painamalla sisään (mutta voi kuulemma olla harvoin poikkeuksiakin että se voi olla kova mutta silti toimintakunnoton). Sillätavalla niitä voisi ainakin jollainlailla testata. Koppa auki kone käynnissä on kyllä varsin likasta puuhaa. Mulla oli 12 patruunasta 10 sököä omassani eli suosittelen kyllä kaikkien vaihtoa. Hydraulipatruunan malli vaihtui vähän (en oo varma 90-92 mallisiin ja siitä eteenpäin) öljyntäyttöreiältään eikä se malli mee enää niin helposti tukkoon. Jos patruunoita uusitaan, laitetaan aina nykyisin ne uuden malliset.
Re: lisää juttua
Ei tartte bensakoneessa ottaa nokkaa pois. Keinuvivut vaan irti ja hydraulinostajat on niissä. Keinut on mukavasti pareittain niin ei kaikkia tarvi kerralla iroittaa. Nostajien vaihto on helppo juttu onnistuu keneltä tahansa.
Itse henkilökohtaisesti en noita hydraulipatruunoita vaihtanut mutta vierestä oppien seurasin. Siinäkun joutuu sen nokan ottamaan jokatapauksessa pois tietenkin niin sitten ne kaikki kupit on siinä käsien ulottuvilla.
Re: lisää juttua
Nii totta joo bensakone on eri kuin diisseli kun siinä on ne keinut.juhape kirjoitti:
Ei tartte bensakoneessa ottaa nokkaa pois. Keinuvivut vaan irti ja hydraulinostajat on niissä. Keinut on mukavasti pareittain niin ei kaikkia tarvi kerralla iroittaa. Nostajien vaihto on helppo juttu onnistuu keneltä tahansa.

Re: Nm
Alfamerin kirja sanoo keinuvivuston pulttien tiukkuudeks 21Nm.MikaVeee kirjoitti:Mihinkäs Nyyttonmetriin nostajien pultit pruuvataan takasin piukalle ?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Nm
Käytännössä se tiukkuus menee näin.MikaVeee kirjoitti:Mihinkäs Nyyttonmetriin nostajien pultit pruuvataan takasin piukalle ?
lyhyt räikkäväännin, pituus n. 150mm. Siitä tukeva ote ja siitä sellainen naisen voimilla vääntö.
21Nm olis siinä 150mm varressa n.14kg.
Siitä voi suurinpiirtein arvioida.
Lisää kymysyksiä
Moikka kaikille ja eritoten vastanneille
)
Vaihdoin kaikki 12 hydraulinosturia.
Nyt olisi pikkukysymyksiä:
1. nokan päällä oleva öljynkuljetuskisko, tuleeko
siihen alapuolelle o-rengas, vai tuleeko se vain
päittäin metalli metallia vasten ? Tämä on sitä
vanhempaa mallia eli 86 tai vanhempi.
2. tuo sama kisko neuvotaan vaihtamaan uudempaan
malliin, mutta ainakaan veholla ei ollut ko. osaa
varastossa. Onko joku ko. osan vaihtanut, vai
onko se tehty aikoinaan esim. takuutyönä vehossa ?
3. korjausmanuaalissa myös sanotaan että
- inductively hardened camshafts must only be used with
hard crome plated rocker arms ja että
- chilled cast camsafts must be only used with rocker arms
carbide metal coating
Autossani on varmaan tuo inductively hadened camsaft (nokka)
mutta onko ostamani keinuvipu uudempaa vai vanhempaa mallia,
ja mistä nämä erottaa toisistaan ?
Onko tuo carbide metal coating väriltään kromin värinen
vai jonkun muun värinen, esim. harmaa tms ?
Ostin yhden keinovivun veholta ja se kyllä luultavasti
oli tuo kromipäällysteisellä seuraajapinnalla,
mutta myyjä höpisi jotain tuota ostaessani, että
"koodi on vaihtunut". Tuli vain mieleen että en kai
vaan saanut uudemman mallista keinovipua jota
ei saisi käyttää vanhemman mallisen nokan kanssa ?
Huh...että tällaista
Terkuin Mika

Vaihdoin kaikki 12 hydraulinosturia.
Nyt olisi pikkukysymyksiä:
1. nokan päällä oleva öljynkuljetuskisko, tuleeko
siihen alapuolelle o-rengas, vai tuleeko se vain
päittäin metalli metallia vasten ? Tämä on sitä
vanhempaa mallia eli 86 tai vanhempi.
2. tuo sama kisko neuvotaan vaihtamaan uudempaan
malliin, mutta ainakaan veholla ei ollut ko. osaa
varastossa. Onko joku ko. osan vaihtanut, vai
onko se tehty aikoinaan esim. takuutyönä vehossa ?
3. korjausmanuaalissa myös sanotaan että
- inductively hardened camshafts must only be used with
hard crome plated rocker arms ja että
- chilled cast camsafts must be only used with rocker arms
carbide metal coating
Autossani on varmaan tuo inductively hadened camsaft (nokka)
mutta onko ostamani keinuvipu uudempaa vai vanhempaa mallia,
ja mistä nämä erottaa toisistaan ?
Onko tuo carbide metal coating väriltään kromin värinen
vai jonkun muun värinen, esim. harmaa tms ?
Ostin yhden keinovivun veholta ja se kyllä luultavasti
oli tuo kromipäällysteisellä seuraajapinnalla,
mutta myyjä höpisi jotain tuota ostaessani, että
"koodi on vaihtunut". Tuli vain mieleen että en kai
vaan saanut uudemman mallista keinovipua jota
ei saisi käyttää vanhemman mallisen nokan kanssa ?
Huh...että tällaista
Terkuin Mika