om603:seen VGT, tuplaturbo vai HX xx?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
arttu2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 15.11.2009 21:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja arttu2 »

Eikö kannatais remiltä turboon päin ja sitte cuuleri..
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Eikai? :shock: :roll:

Tuokin vaan, että jos turbolta remmillepäin, niin siinähän taas se paine kertaantuu, (ainakin jossain vaiheessa) niin sanooko 603:sen alakerta itsensä irti?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vaihtoehtoja ahtimien asennukseen löytyy jokaisen tarpeisiin, ei kannata panikoida :D voidaan sarja ahtaa/tiputtaa/ohittaa remmi, kun turbo alkaa tekemään työtä jne. jokaiseen tarpeeseen kyllä löytyy oikea asennustapa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:16 pakopesä on varmaan hyvä lähtökohta aloittaa :roll: vaikka ei heti mitään ST tehoja yrittäiskään, niin sillä herää kuitenkin vielä aivan kiitettävästi...

mikäs kone muuten oli kyseessä? jos joku muu, kuin OM603, OM606 tai OM 605, niin sitten joku muu ahdin voi olla parempi :roll: ehkä OM 602 kylkeen tuo superi vielä menee hyvin, mutta siinä alkaa olla muitakin hyvin samalla viivalla hinta/laatu/teho suhteella ajateltuna ja tietysti ne max. tehot mitä haetaan määrää myös jotain tässä ahtimen valinnassa, mihinkään max. 300 heppaiseen ei kannata superia alkaa asentamaan, näille "pikkutehoille" löytyy herkempiäkin... ei sillä että se ei toimisi, mutta parempiakin löytyy...

portiton pakopesä ja siihen ulkoinen hukkis (tai 2 kpl) on aina parempi, kuin se integroitu...
Minkä takia ei muuten sais olla tuota sisäistä hukkaporttia? Tuli vaan mieleen... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Kummeli kirjoitti:
napa kirjoitti:16 pakopesä on varmaan hyvä lähtökohta aloittaa :roll: vaikka ei heti mitään ST tehoja yrittäiskään, niin sillä herää kuitenkin vielä aivan kiitettävästi...

mikäs kone muuten oli kyseessä? jos joku muu, kuin OM603, OM606 tai OM 605, niin sitten joku muu ahdin voi olla parempi :roll: ehkä OM 602 kylkeen tuo superi vielä menee hyvin, mutta siinä alkaa olla muitakin hyvin samalla viivalla hinta/laatu/teho suhteella ajateltuna ja tietysti ne max. tehot mitä haetaan määrää myös jotain tässä ahtimen valinnassa, mihinkään max. 300 heppaiseen ei kannata superia alkaa asentamaan, näille "pikkutehoille" löytyy herkempiäkin... ei sillä että se ei toimisi, mutta parempiakin löytyy...

portiton pakopesä ja siihen ulkoinen hukkis (tai 2 kpl) on aina parempi, kuin se integroitu...
Minkä takia ei muuten sais olla tuota sisäistä hukkaporttia? Tuli vaan mieleen... :roll:
Sen virtauskapasiteetti ei ole riittävä.
300 GD
K Y M
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, virtaus jää onnettomaksi ja lisäksi se on vain toisessa nielussa, jos puhutaan holsetin portillisesta pakopesästä... se toimii kyllä "vakio dieselissä" vielä hyvin, eli sellaisessa josta otetaan joku 30-40 hp/litra, mutta ei näissä ST versioissa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

napa kirjoitti:juu, virtaus jää onnettomaksi ja lisäksi se on vain toisessa nielussa, jos puhutaan holsetin portillisesta pakopesästä... se toimii kyllä "vakio dieselissä" vielä hyvin, eli sellaisessa josta otetaan joku 30-40 hp/litra, mutta ei näissä ST versioissa :wink:
HX35 sisäinen hukkis ajoi avarrettuna asiansa nipinnapin 100hp/litra (2,4L kone). Tosin väliseinään oli myös porattu ~10mm reikä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

muuris kirjoitti:
napa kirjoitti:juu, virtaus jää onnettomaksi ja lisäksi se on vain toisessa nielussa, jos puhutaan holsetin portillisesta pakopesästä... se toimii kyllä "vakio dieselissä" vielä hyvin, eli sellaisessa josta otetaan joku 30-40 hp/litra, mutta ei näissä ST versioissa :wink:
HX35 sisäinen hukkis ajoi avarrettuna asiansa nipinnapin 100hp/litra (2,4L kone). Tosin väliseinään oli myös porattu ~10mm reikä.
juu, niitä voi vähän parantaa, kun porailee reikiä väliseinään tai suurentaa sitä, mutta ei ne silti ikinä ulkoiselle portille/porteille pärjää :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

napa kirjoitti:juu, niitä voi vähän parantaa, kun porailee reikiä väliseinään tai suurentaa sitä, mutta ei ne silti ikinä ulkoiselle portille/porteille pärjää :roll:
Näin o, ainoa hyvä puoli noissa (vrt ulkoiseen) on se olematon tilantarve.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

muuris kirjoitti:
napa kirjoitti:juu, niitä voi vähän parantaa, kun porailee reikiä väliseinään tai suurentaa sitä, mutta ei ne silti ikinä ulkoiselle portille/porteille pärjää :roll:
Näin o, ainoa hyvä puoli noissa (vrt ulkoiseen) on se olematon tilantarve.
Ja miinuksena monasti pakopesän huomattavasti isompi koko.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Ei kannattaasi poraalla mitää reikiä siihe väliseinään, se lisää viivettä aikalailla.
Testattu on aikoinaan...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Stonehead kirjoitti:Ei kannattaasi poraalla mitää reikiä siihe väliseinään, se lisää viivettä aikalailla.
Testattu on aikoinaan...
En olisi itse porannutkaan, oli jo valmiina. Kieltämättä huonosti heräsi siihen nähden, että pesä #10.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mitenkäs on muuten pelannu noi kiinan portit teillä? Näkyy olevan järestään jokasessa vehkeessä sellanen. Enkä yhtään ihmettele, on noi aidot HKS:ät aika kirpeän hintasia... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Jäse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 17.10.2008 13:02
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Jäse »

Kummeli kirjoitti:Mitenkäs on muuten pelannu noi kiinan portit teillä? Näkyy olevan järestään jokasessa vehkeessä sellanen. Enkä yhtään ihmettele, on noi aidot HKS:ät aika kirpeän hintasia... :roll:
HKS-style: Runko kiero= vuosi
Tial-style: tominut moittettomasti, huomattavasti laadukkaamman oloinen.

Molemmista varmasti löytyy huonojakin yksilöitä, mutta pääsääntöisesti ok kamaa.
märssua odotellaan....
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tossa oon kattellu ja lueskellu foorumeilta noista hukkuksista ja pääsääntösesti kaikkia mollaa tuota HKS style:n 50mm hukkista ja pienempitä. Mutta sitte taas 60mm on kuulemma laadultaan parempi? Eli tätä oon vähän aatellu:

http://www.pepantuonti.fi/product_info. ... cts_id=124

En oo vielä löytäny niitä tial-kopioita ollenkaan? Hinta nyt kuiteski pyöris tuossa 200e paikkeilla. Vaikka kriittinen osa onkin, ni en kyllä 500e maksa alkuperäsestä... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No itseasiassa tuolta löyty nyt yks Tials-kopio: 46mm, onko liian pieni?

http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm

Näky muuten tuolla olevan 90e halvempi tuo "HKS":n 60mm 8)
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kummeli kirjoitti:No itseasiassa tuolta löyty nyt yks Tials-kopio: 46mm, onko liian pieni?

http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm

Näky muuten tuolla olevan 90e halvempi tuo "HKS":n 60mm 8)
Me on myyty tota porttia vuosia, eikä oo yhtää takuutapausta ollu.
Eli hyvä on tuo 46mm malli.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii just. Olinki justiin kirjottamssa yv:tä sulle, että onkos tuo sun myimä sitten mikä, mutta ilmeisesti se on sitte se Tial-kopsu.

Elikkä pitäs virtaavuuskin riittää?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ennen kuin ostat tuon niin kurkkaappa mitä se maksaa amerikasta suoraan kotiovelle tuotuna. Mä tuommosen joskus tilasin, hintaa ei ollut juuri yhtään ja saa nyt nähdä asennanko koskaan käyttöön. Ei sen ilmiasu nyt oikein vakuuttanut, mutta eipä mulla mitään kokemusta tuommosista olekkaan.

Mun silmään toi tial kopio näyttää paljon laadukkaammalta...huom, kuvan perusteella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo ja se oli tuolla ahtoja.com:issa 90e halvemmalla... Miksei rapakon takaa vieläkin halvemmalla, mutta kyllä varmaan tuohon "tial":iin käännyn, jos vaan virtaus riittää.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, no oli miten oli. Tulee nyt sitte tuollanen 60mm hukkis, HKS-style härpätin. -> Eipähän pitäs jäähä pieneks...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Nyt ois taas om601 gt23v nipussa, jäi viimeksi kokeilut aika vähälle ku puski öljyt nesteiden sekaan.

Käyttelin tuossa pihassa, tielle kun ei ole vielä asiaa. Pitänee vähän kääntää siipiä aukipäin kun ahtaa aavistuksen jo tyhjäkäynnillä (pakopaine 0,2bar), ja sakkaa sammutettaessa aika mukavasti. Aika pienellä kaasulla herää paikallaankin kaasuteltaessa.


Kuva
S210 220 CDI A -02
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Stonehead kirjoitti:Ei kannattaasi poraalla mitää reikiä siihe väliseinään, se lisää viivettä aikalailla.
Testattu on aikoinaan...
Testattu aikoinaan myös, ja on yhä se reikä siellä. Toimii ainakin mulla tällaisessa kokoonpanossa 606+ hx40 1.7bar + mynäpumppu 426hp. Yläkierroksille tuli hieman lisää menohaluja ja viive pysyi ennallaan. En tiedä miksi näin.
Vastaa Viestiin