Vito teki stopin, ei lähde käyntiin!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Vito teki stopin, ei lähde käyntiin!

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Eli Vito 110cdi teki eilen tällaisen tempun:

Lähtiessä vähän vaivalloisesti käyntiin, akussa potkua riitti mutta starttaaminen kesti... No sain auton käyntiin ja lähdin ajelemaan, kaikki pelasi normaalisti. Kävin kaupassa ja sammutin auton, kun yritin käyntiin niin ei lähtenyt!! Sahas vaan eikä meinannutkaan yrittää käyntiin, kuitenkin tähän mennessä moottorikin oli jo normi lämpöinen, joten hehkuissa ei pitäis olla vikaa...

Kaveri tuli avuksi ja vedettiin auto käyntiin, ei tarvinnut vetää muutakuin sen verran että moottori pyörähti niin käyntiin lähti ja kaikki pelasi taas normaalisti. No ajoin takas kotiin ja autotalliin sulamaan, kun auto oli sisällä niin sammutin sen ja yritin heti käynnistää uudelleen niin eipäs lähtenytkään!!!

Eli missä voisi olla vika??? Jääkö sammutin jotenkin päälle, kun yrittää käynnistää vai olisko virtalukko sökö?? Jotenkin tuntuu noi suutin asiat epätodennäköiseltä.... Ainkaan vuotoa kannen päälle ei ole mutta ohivuodosta en tiedä... Miten se ohivuoto oireilisi?
jugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jugee »

Täsmälleen sama vika mulla parasta aikaa. Mulla vaan 112 cdi. Ei ole vielä selvinny vikaa. Jotain maadotusta moni veikkaillu!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Testerillä saisi helposti ainakin rajattua vikalähdettä. Jos starttimoottori starttaa eikä auto lähde käyntiin niin eihän virtalukossa voi olla vikaa.

Mallista pitäisi olla tarkempaa tietoa, vain joissakin CDI-koneissa on se sammutin erikseen.

Voisi olla CPS anturi mutta yleensä nuo temppuilee enemmän kuumana kuin kylmänä.

Sitten jos ohivuoto on niin voimakas että rail-paine ei nouse niin sitä voi kokeilla ottamalla anturin johdon irti. Yhdessä autossa taas matalapainepuolen ilmavuoto oli sen verran iso että ei lähtenyt käyntiin (kuplia letkuissa). Toivottavasti ei ole korkeapainepumppu pumpannut metalliporoa, noinkin on käynyt.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Itse mietein tuota virtalukonpohjaa, koska kai se johonkin nastoihin startti asennossa sähköä antaa ja jos se kontakti uupuu niin ei lähde starttaamalla....?

Ja tosiaan vetämällä lähtee heti käyntiin... eli voisi kuvitella vian olevan sähköinen?! Startti pyörittää ainakin iloisesti, joten ei se siitä voi olla kiinni. Vetämällähän se pyörähtää jopa vielä vehämmän koska ainakin riitti, että auto liikahti vaan vaihde päällä!

Suutin vikakin tuntuu kaukaa haetulta?! Ainakaan kannen päällä ei mulla ollut mitään karstaa ja löpö ei haise. Kai se suutin vikakin ilmensi jotenkin muutenkin, kuin että ei vaan lähde starttaamalla käyntiin? Eikös se vetämälläkin pitäisi jotenkin huonosti lähteä jos suutin ongelmaa olisi?

Jos ei hyviä vinkkejä tule niin täytyy varmaan vaan viedä huoltoon ja ottaa maksu vastaan....
jugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Testerissä ei mulla ainakaan näyttänyt mitään vikaa!! Testerillä testattu rail-paine oli ok. kaikki anturit testin mukaan ok!
jugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mulla on todennäkösesti suutin vika!! Selviää muutaman päivän aikana varmaks kun puretaan suuttimet irti.. Ilmotan kun vika selviää!
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja purde »

Ennenkuin purat suuttimet pois kannesta "suosittelen" tee ohivuoto testi, ei välttämättä tarvii irroittaa kuin yksi suutin?... ohivuoto mittauksesta löytyy hakutoiminnollakin voorumilta tai veholle tms. laitettavaksi... vikahan voi olla myös että polttoainejärjestelmässä vähänkin ilmaa mukana..?? :roll:
111CDI... ;)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

soppaa kirjoitti:Itse mietein tuota virtalukonpohjaa, koska kai se johonkin nastoihin startti asennossa sähköä antaa ja jos se kontakti uupuu niin ei lähde starttaamalla....?
Niin mikähän Vito tämä oli, minkälainen avain siinä on? Taitaa noissa vanhimmissa olla "mekaaninen" virtalukko. Yllä kuvittelin että autossa olisi IR-avain, ei olisi pitänyt olettaa.
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja soppa »

Vm. 2001 ja tosiaan ihan vanha avain tyyppinen virtalukko.

Aiheuttaisiko tuo esim. yhden suuttimen normaalia suurempi ohivuoto tällaisia oireita? Kun kuitenkin vetämällä lähtee heti kunhan vain moottori hiukan pyörähtää?
DBFI kirjoitti:
soppaa kirjoitti:Itse mietein tuota virtalukonpohjaa, koska kai se johonkin nastoihin startti asennossa sähköä antaa ja jos se kontakti uupuu niin ei lähde starttaamalla....?
Niin mikähän Vito tämä oli, minkälainen avain siinä on? Taitaa noissa vanhimmissa olla "mekaaninen" virtalukko. Yllä kuvittelin että autossa olisi IR-avain, ei olisi pitänyt olettaa.
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No niin, auto on nyt seissyt eilisestä asti sisällä ja kokeilin starttailla. Ei lähde käyntiin, ei edes yritä! Vaikeapa tuota ohi virtaustestiäkään on tehdä kun ei saa autoa käyntiin...

Mites noi suutin viat pitäis ilmetä? Mulla ainakin käy auto ihan tasaista tyhjäkäyntiä aina, joten mitään "röpötystä" en ole havainnut. Tosiaan kannen päälle olen kurkannut ja siellä ei ole mitään vuotoja! Vaikuttaako tosiaan tuollai, että ei lähde käyntiin kuumana eikä kylmänä jos yhdelläkin suuttimella olisi ohi vuotoa?

Meneekö suutin automaattisesti vaihtoon jos ohi vuotoa on?

Missä tapauksessa suuttimen joutuu vaihtaa? Oireet?

ketuttaa vaan jos se on suuttimessa, se maksaa niin pirusti!! Missä hinnoissa suuttimet yleensäkin pyörii ja mitä niistä kannattaa maksaa korjaamolla? Eli kannattaako ostaa itse ja viedä ne korjaamolle?
barton
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja barton »

Sen ohivuototestin voi tehdä vaikka se ei käynnisty. Jos vika on jossain suuttimessa niin vain se irti ja dieselkorjaamoon niin ne vaihtaa sinne öpaut satasella uudet tiivisteet ja homma on sillä selvä.
jugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Suutin maksaa 300e kpl. Minä vein ainaki korjaamolle sen testiin suosiolla! Ne mittaa tänään että mistä se vuotaa läpi.

Yhen hyvän testin neuvovat ja se vielä toimi!! Kun irrotat ilmanputsarille menevän putken ja sumutat sinne bensaa suihkupullolla varovasti, kun samaan aikaan starttaa niin auto lähti käyntiin! Sillä saa ainakin selville että suuttimissä tai pumpussa on vika..
barton
Mersumies
Mersumies

jugee kirjoitti:Suutin maksaa 300e kpl. Minä vein ainaki korjaamolle sen testiin suosiolla! Ne mittaa tänään että mistä se vuotaa läpi.

Yhen hyvän testin neuvovat ja se vielä toimi!! Kun irrotat ilmanputsarille menevän putken ja sumutat sinne bensaa suihkupullolla varovasti, kun samaan aikaan starttaa niin auto lähti käyntiin! Sillä saa ainakin selville että suuttimissä tai pumpussa on vika..
Se suuttimien ohivuototesti on älyttömän helppo tehdä itse. Sen jälkeen voi sen vuotavan irtosuuttimen viedä dieselpajalle korjattavaksi (n. 100€). Paljon halvemmalla pääsee.
Tuo bensan kanssa tolskaus on sata kertaa vaarallisempaa sekä meselle että itselle, ei voi suositella. :roll:
jarasko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jarasko »

vika voi olla myös polttoaineen paineensäätimessä tai sitten paineentunnistimessa.korkeapainepumppujakin on cdi koneista mennyt.suuttimien ohivuototesti kannattaa tehdä ensimmäisenä.
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Onko tuosta ohivuototestistä olemassa ohjeita? Joudunko purkamaan imusarjan pois tieltä? Jos joudun niin toimiiko tuo ohivuototesti vaikka auto en käyntiin saakaan?

Testaako ne muuten huollossa tuota ohivuotoa? Ajattelin, että voisinviedä kyllä huoltoon ja jos siellä on ohivuotoa niin sitten irrotan itse suuttimen ja vien huoltoon...on meinaan niin kallista tuo huollossa käyttäminen.

Se vain nyt ihmetyttää, kun auto on +15 asteisessa tallissa nyt seissyt ja ei lähde käyntiin, ei edes yritä! Voisiko vika olla kuitenkin tuossa virtalukossa?
Kuitenkin vetämällä lähtee heti ja käynti tasaista. Miten teillä joilla on ollut tuota ohivuotoa niin lähtikö auto kuitenkin käyntiin ja kävikö normaalisti? Vai jouduitteko vetämään käyntiin ja lähtikö silloin helposti?

Tuntuu vaan nyt vähän joltain sähkö vialta....
barton kirjoitti:
jugee kirjoitti:Suutin maksaa 300e kpl. Minä vein ainaki korjaamolle sen testiin suosiolla! Ne mittaa tänään että mistä se vuotaa läpi.

Se suuttimien ohivuototesti on älyttömän helppo tehdä itse. Sen jälkeen voi sen vuotavan irtosuuttimen viedä dieselpajalle korjattavaksi (n. 100€). Paljon halvemmalla pääsee.
Tuo bensan kanssa tolskaus on sata kertaa vaarallisempaa sekä meselle että itselle, ei voi suositella. :roll:
barton
Mersumies
Mersumies

Kyllä foorumilta löytyy ohjeet tuohon ohivuototestiin. Vitossa todennäköisesti joudut purkamaan jotain pientä... olen ymmärtänyt että Vitossa joudut purkamaan jopa etuoven ennenkuin pääset ajamaan. :D
Todella hankala kampe.

Mulla oma suutinvika oli pahimmillaan sellainen että omalla akulla startatessa saattoi jäädä käynnistymättä kun akku alkoi hiipumaan. Kun laittoi starttiavun rinnalle niin tärähti heti siististi käymään. Ei jättänyt mitään vikakoodia Carsoftiin. Railpaine ei vaan noussut tarpeeksi. Heti kun kone pyöri vähän joutusammin niin se riitti käynnistymiseen.

Vikahan voi olla muuallakin niin kuin tuossa edellä spekuloitiin. Mutta jos haluat säästää korjaamolaskuissa niin juurikin tälläsia raakaa työtä vaativia juttuja kun tekee itse ja jättää ammattilaisille sitten ne ammattihommat niin voi säästää suuriakin summia. Vaatii vähän viitseliäisyyttä ja perehtymistä. :wink:
jarasko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jarasko »

suuttimen ohivuototesti kertoo vain ohivuodon paluupuolelle ei sitä jos suutin kusee.mutta senhän pystyy kyllä kans testaamaan kotikonstein.korkeapainepumppu aika usein vuotaa ulospäin että jos se on rikki niin sen näkee silmällä.ei siinä välttämättä testeriä tarvita ollenkaan kun vaan perehtyy asiaan.luultavasti vika ei ole virtalukossa.
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Näinkin "voi" joutua tekemään, kun etsii vikaa aikansa huonon käynnistyvyyden, tehottomuuden ym. takia.

canada... ei vaan kehvelin kansipahvi.

http://img163.imageshack.us/i/img3003p.jpg/
http://img264.imageshack.us/i/img2972e.jpg/
http://img6.imageshack.us/img6/5825/img3010b.jpg

ps. voimia ite kullekin vikojen etsintään...
111CDI... ;)
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jaa sulake palo?
Mikä rikko pahvin, mistä rikki?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja tuikku »

vito500tkm kirjoitti:Jaa sulake palo?
Mikä rikko pahvin, mistä rikki?
Isot suuttimet ja 1,9bar ahtoja.
On saattanut kaasujalallakin olla jotain osuuttaa asiaan... :roll:
...mutten tieten tiedä siitä, kunhan arvailen.

Heikoimmat kohdat on 1-2syl välissä ja 3-4 väli, jotka on kapeat.
Sitten seuraavaksi heikoin kohta taitaa olla 1-> jakopäätä, tai pumppua kohden.
Mulla oli kestäneet juuri ja juuri, tai sylinterien välillä oli jo nokea vaellellutkin.
Mullahan ahtoja oli parhaimmillaan 2,5bar.
Purdella on "paremmat" suuttimet, kun muilla. :lol: :lol:

Copper casketilla yritin nyt parantaa tilannetta ... ja pienemmillä ahdoilla.
Siihen kait purdekin tähtäilee, käsittääkseni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Offtopic.. Mutta tuikku vastasi aika hyvin tuohon mun tilanteeseen.
Siis uutta päivitystä hieman tulossa.

joko topicin aloittaneella ongelma selvinny?
111CDI... ;)
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ei ole.... Tänään on aika huoltoon, ainakin tarkistusta varten. Jos näyttää, että ehdottelevat suuttimen vaihtoa niin taidampa tehdä itse tai ainakin kysyä, et voinko itse tuoda halvemmat varaosat... On meinaa kalliit suuttimet tuossa paikallisessa huollossa 500€.... ja toisilla 300-350€... Ainut, että miksi vien tuonne kalliimpaan on se et noissa muissa on kuukauden jonot!
purde kirjoitti:Offtopic.. Mutta tuikku vastasi aika hyvin tuohon mun tilanteeseen.
Siis uutta päivitystä hieman tulossa.

joko topicin aloittaneella ongelma selvinny?
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

500e pelkkä suutin vai vaihtotöineen?

Ebaysta löytyy huomattavasti halvemmalla noita käypäsiä suuttimia yli ja alle 100e, mutta jos omaan korjauttaa tiivisteet, "ellei suuttimen runko ole halki" niin pääsee ehkä helpoimmalla/ halvimmalla vaikka teetättääkin tuon vaihto työn ja samalla saa takuun työlle.
111CDI... ;)
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Sitä ei tullut kyllä kysyttyä... ainakin aion mainita asiasta jos tosiaan tuo 500€ on suuttimen hinta! Aikalailla katetta ottavat verrattuna muihin korjaamoihin

purde kirjoitti:500e pelkkä suutin vai vaihtotöineen?

Ebaysta löytyy huomattavasti halvemmalla noita käypäsiä suuttimia yli ja alle 100e, mutta jos omaan korjauttaa tiivisteet, "ellei suuttimen runko ole halki" niin pääsee ehkä helpoimmalla/ halvimmalla vaikka teetättääkin tuon vaihto työn ja samalla saa takuun työlle.
kuitsi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

barton kirjoitti:Mulla oma suutinvika oli pahimmillaan sellainen että omalla akulla startatessa saattoi jäädä käynnistymättä kun akku alkoi hiipumaan. Kun laittoi starttiavun rinnalle niin tärähti heti siististi käymään. Ei jättänyt mitään vikakoodia Carsoftiin. Railpaine ei vaan noussut tarpeeksi. Heti kun kone pyöri vähän joutusammin niin se riitti käynnistymiseen.
Kaverin vito ei kanssa lähtenyt millään käyntiin oman akun voimin seisottuaan työpäivän noin 10 asteen pakkasessa. No hain sitten kotoa boosterin ja käytiin starttaamassa vito käymään ilman mitään ongelmia. Sekin pyöritti oman akun voimin mun mielestä ihan hyvin muttei lähtenyt käymään, ei edes yrittänyt lähteä.

Eli jos saat jostain käsiin boosterin niin laitappas se kiinni ja kokeilet sitten vitoa käymään.
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Vito teki stopin, ei lähde käyntiin! VIKA LÖYTYI

soppaa kirjoitti:Eli Vito 110cdi teki eilen tällaisen tempun:

Lähtiessä vähän vaivalloisesti käyntiin, akussa potkua riitti mutta starttaaminen kesti... No sain auton käyntiin ja lähdin ajelemaan, kaikki pelasi normaalisti. Kävin kaupassa ja sammutin auton, kun yritin käyntiin niin ei lähtenyt!! Sahas vaan eikä meinannutkaan yrittää käyntiin, kuitenkin tähän mennessä moottorikin oli jo normi lämpöinen, joten hehkuissa ei pitäis olla vikaa...

Kaveri tuli avuksi ja vedettiin auto käyntiin, ei tarvinnut vetää muutakuin sen verran että moottori pyörähti niin käyntiin lähti ja kaikki pelasi taas normaalisti. No ajoin takas kotiin ja autotalliin sulamaan, kun auto oli sisällä niin sammutin sen ja yritin heti käynnistää uudelleen niin eipäs lähtenytkään!!!

Eli missä voisi olla vika??? Jääkö sammutin jotenkin päälle, kun yrittää käynnistää vai olisko virtalukko sökö?? Jotenkin tuntuu noi suutin asiat epätodennäköiseltä.... Ainkaan vuotoa kannen päälle ei ole mutta ohivuodosta en tiedä... Miten se ohivuoto oireilisi?

Edit:

Käytin tosiaan huollossa ja siellä oli tyly tuomio... Rail paine pieni! No asentaja otti ensimmäisenä irti ruiskun päässä olevan paine-anturin ja kappas!! Anturin päässä olevan noin 2cm pitkän karan päässä oli O-rengas melkein poikki ja näin ollen melkein kaikki löpö vuoti sieltä ohi suuttimien... Anturi kiinni ja heti käyntiin!

Eli kannattaa tarkistaa toi O-rengas, eikä tullut ainakaan vielä kalliiksi (koputtaa puuta!!) korjaus maksoi 35€ :shock:
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Niin.. ilma/ohivuodot järjestelmässä...

Hyvä et tuli kuntoon... :)
111CDI... ;)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

soppa kirjoitti: Käytin tosiaan huollossa ja siellä oli tyly tuomio... Rail paine pieni! No asentaja otti ensimmäisenä irti ruiskun päässä olevan paine-anturin ja kappas!! Anturin päässä olevan noin 2cm pitkän karan päässä oli O-rengas melkein poikki ja näin ollen melkein kaikki löpö vuoti sieltä ohi suuttimien... Anturi kiinni ja heti käyntiin!

Eli kannattaa tarkistaa toi O-rengas, eikä tullut ainakaan vielä kalliiksi (koputtaa puuta!!) korjaus maksoi 35€ :shock:
Ei tainnut olla rail paineanturi, kuulostaa rail painesäätimeltä.
soppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

purde kirjoitti:Niin.. ilma/ohivuodot järjestelmässä...

Hyvä et tuli kuntoon... :)
No tuota ilmaa ei onneksi ollut joten muuten p-aine järjestelmä on tiivis mutta tuota ohivuotoahan ei olisi edes nähnyt vaikka olisi tehnyt suuttimien ohivuototestin...? Eikös tuo anturi ole ennen suuttimia?? No pääasia et nyt toimii ja suuttimissa ei nyt toistaiseksi ollut mitään.

Ilmeisesti tuo vika ilmeni mulla niin, että kylmällä tiestysti se O-rengas oli hiukan jäykempi ja näin ollen piti hiukan että sai jotenkin käyntiin mutta ilmeisesti talven kylmyys oli liikaa ja tiiviste päätti sanoa itsensä irti aikansa kestettyä ja sittempä ei enää lähtenyt lämpinäkään käyntiin.

DBFI kirjoitti: Ei tainnut olla rail paineanturi, kuulostaa rail painesäätimeltä.
Säädin se varmaan olikin, pyöriikö se kara jotenkin siellä ruiskun sisällä kokoajan? Jonkin verran siellä varmaan liikettä tapahtuu jos O-renkaan syö melkein poikki.
jugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tosiaan ihan sama homma mulla!! Rail-paineen säätimeen vaihtovat tiiviste sarjan ja nyt pelaa!! Onneks ei sen suurempaa. :D
Vastaa Viestiin