Subiratkaisu
Subiratkaisu
JL-Audio
13TW5 DRIVER
Oisko tästä apua piiloasennukseen?
Eli elementit 2kpl pulttaisi kiinni sedanin takaselkänojaan. Eli reijät peltiin tankkihan on heti pellin takana, varovaisuutta. Olisi erittäin siisti asennus kun ei näy päälle päin asennuksesta yhtikäs mitään ja subi hengittää kabinin puolelle..
Onko kellään kokemusta ko elementistä, pirun ohut tuo on noin 66mm + kaulus.
Onhan se kallis elementti mutta elämä on.
13TW5 DRIVER
Oisko tästä apua piiloasennukseen?
Eli elementit 2kpl pulttaisi kiinni sedanin takaselkänojaan. Eli reijät peltiin tankkihan on heti pellin takana, varovaisuutta. Olisi erittäin siisti asennus kun ei näy päälle päin asennuksesta yhtikäs mitään ja subi hengittää kabinin puolelle..
Onko kellään kokemusta ko elementistä, pirun ohut tuo on noin 66mm + kaulus.
Onhan se kallis elementti mutta elämä on.
Tarkennan sitten itse asennusta, kun kellään ei tunnu olevan kommentteja asiaan.
Eli subit laitetaan siis itse tehdyllä korotuskauluksella takaselkäpeltiin. Tässä vaiheessa joutuu poistamaan itse selkänojasta kaksi pystyrautaa jotka ovat muuten elementin tiellä. Tankin ja selkänojan takana on myös 2cm ylimääräistä tilaa. Eli kontti toimii siis "laatikkona".
Elementin arvot
qts 0,49
vas 60l
fs 27Hz
1w/1m 86dB
xmax lin 10mm yksi suunta ja ees taas on 20mm
syvyys 65mm
ovat hyvät jos elementti asennetaan free airina eli (infinite baffel)
Vas arvo saisi olla kyllä yli toista sataa litraa...
Valmistajan sivut kylläkin suosittelevat 23 l suljettua laatikkoa.
Muutta mutta oonko kellään kokemusta elementistä.
T. Roger
Eli subit laitetaan siis itse tehdyllä korotuskauluksella takaselkäpeltiin. Tässä vaiheessa joutuu poistamaan itse selkänojasta kaksi pystyrautaa jotka ovat muuten elementin tiellä. Tankin ja selkänojan takana on myös 2cm ylimääräistä tilaa. Eli kontti toimii siis "laatikkona".
Elementin arvot
qts 0,49
vas 60l
fs 27Hz
1w/1m 86dB
xmax lin 10mm yksi suunta ja ees taas on 20mm
syvyys 65mm
ovat hyvät jos elementti asennetaan free airina eli (infinite baffel)
Vas arvo saisi olla kyllä yli toista sataa litraa...
Valmistajan sivut kylläkin suosittelevat 23 l suljettua laatikkoa.
Muutta mutta oonko kellään kokemusta elementistä.
T. Roger
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Saattaa olla ettei noi soi hyvin free airina...
kun syöttää tarvittavat tiedot autosoundin bassbox designeriin niin suosittelee 54,50L suljettua koteloa....
mutta aina kannattaa kokeilla...
Ja siellä tankin ja penkin välissä on muuten todella minimaalinen tila....
olen meinaan tehnyt sinne reijän johdotusta varten...
voi olla ettei edes mahdu....
kun syöttää tarvittavat tiedot autosoundin bassbox designeriin niin suosittelee 54,50L suljettua koteloa....
mutta aina kannattaa kokeilla...
Ja siellä tankin ja penkin välissä on muuten todella minimaalinen tila....
olen meinaan tehnyt sinne reijän johdotusta varten...
voi olla ettei edes mahdu....
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
En löytänyt mittoja tuolta.. mahtaisko mahtua etupenkin alle? luulin että tuo on freeair-elementti. Toinen vaihtoehto voisi olla hattuhylly.Juusomt kirjoitti:Saattaa olla ettei noi soi hyvin free airina...
kun syöttää tarvittavat tiedot autosoundin bassbox designeriin niin suosittelee 54,50L suljettua koteloa....
mutta aina kannattaa kokeilla...
Ja siellä tankin ja penkin välissä on muuten todella minimaalinen tila....
olen meinaan tehnyt sinne reijän johdotusta varten...
voi olla ettei edes mahdu....
Edit: niin tuossahan ne mitat olikin

- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Täytyypä lainata itseäänCorepressor kirjoitti:En löytänyt mittoja tuolta.. mahtaisko mahtua etupenkin alle? luulin että tuo on freeair-elementti. Toinen vaihtoehto voisi olla hattuhylly.Juusomt kirjoitti:Saattaa olla ettei noi soi hyvin free airina...
kun syöttää tarvittavat tiedot autosoundin bassbox designeriin niin suosittelee 54,50L suljettua koteloa....
mutta aina kannattaa kokeilla...
Ja siellä tankin ja penkin välissä on muuten todella minimaalinen tila....
olen meinaan tehnyt sinne reijän johdotusta varten...
voi olla ettei edes mahdu....
Edit: niin tuossahan ne mitat olikinjaa eli syvyyt kuus ja puol senttii. Mielenkiintoista.

Joku zetanissani -miekkonen jollain foorumilla kun googlettelin, kertoi että tämä elementti soi hyvin alla näkyvässä littanassa kotelossa.
Ja jostain luin, että tällä ei tee yhtään mitään free airina.

Mihin autoon olet tuota laittamassa?
Niin autohan on w124 sedan, eli tilaa on kyllä jos kontin uhraa asennukselle.
Sitten on se legendaarinen tankki ja väliseinä joka on melko tiivis.
Siitä poikesi idea tästä takaselkänoja subiasennuksesta.
Kyllä sen subin sinne saa kun vain poistaa ne raudat takaselkänojasta.
Tällä tavalla saadaan varmasti painetta ja ääntä matkustamoon.
Nyt pitäisi löytää subi joka soveltuu free-air asennukseen ja on matala.
Siinääpä se.
Täytyy ruveta surffailee urakalla ja kysellä mitä muut ovat mieltä.
T.
Roger
Sitten on se legendaarinen tankki ja väliseinä joka on melko tiivis.
Siitä poikesi idea tästä takaselkänoja subiasennuksesta.
Kyllä sen subin sinne saa kun vain poistaa ne raudat takaselkänojasta.
Tällä tavalla saadaan varmasti painetta ja ääntä matkustamoon.
Nyt pitäisi löytää subi joka soveltuu free-air asennukseen ja on matala.
Siinääpä se.
Täytyy ruveta surffailee urakalla ja kysellä mitä muut ovat mieltä.

T.
Roger
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
No, eikös tuohon kannattaisi tehdä samaa tyyliä kuin satakakskutoseen.. eli hattuhyllyä jotenkin "salaa" auki äänenpaineelle ja oikea free air -subi sinne hyllylle/hyllyyn kiinni. Tuntuu siltä, että tuosta littanasta subista ei olisi tässä ratkaisussa ainakaan rahansa väärtiä..roggi kirjoitti:Niin autohan on w124 sedan, eli tilaa on kyllä jos kontin uhraa asennukselle.
Sitten on se legendaarinen tankki ja väliseinä joka on melko tiivis.
Siitä poikesi idea tästä takaselkänoja subiasennuksesta.
Kyllä sen subin sinne saa kun vain poistaa ne raudat takaselkänojasta.
Tällä tavalla saadaan varmasti painetta ja ääntä matkustamoon.
Nyt pitäisi löytää subi joka soveltuu free-air asennukseen ja on matala.
Siinääpä se.
Täytyy ruveta surffailee urakalla ja kysellä mitä muut ovat mieltä.![]()
T.
Roger
Ajattelin joskus itse yllä olevan tyylistä ratkaisua, jossa ruuvaisin hyllylle 2-3 8-10" free air subia - tai sitten pieneen koteloon menevää subia (ja tekisin "leijuvan" kotelon niille ja pulttaisin sen hyllylle, jotta en veisi tilaa kontista). Vaikka kontti on tässä satakakskutosessa kohtuullisen kokoinen, ei siellä kyllä ole tilaa edes 12" subbarille ja kotelolle, eikä se kuulu tarpeeksi.
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
No miten olisi hallittu läjä 6-8" free air -elementtejä?roggi kirjoitti:Sepä se, se kontti on iso mutta matala juuri hattuhyllyn kohdalla.
Senpä takia hattuhylly asennus on pois suljettu vaihtoehto minulla.
On niitä muitakin matalia subeja esim pioneerillä (autosaoundin ylistämä).
Kuten sanoin tätä joutuu vähän miettiin..![]()
Mielipiteitä kaivataan.
T.
Roger

Ilman muuta tuo Pioneer! Tuo JL on taatusti parempi, mutta jos muu laitteisto ei ole ihan huippua kannattaako subista maksaa 600€? Pinskuja saa vähän reilulla 100€:lla ja todella hyvä subi. Molemmat menee pieneen koteloon, itsellä oli 2kpl Pinskuja ~30l kotelossa, TOIMII. Yhdelle elementille 14l on kyllä hieman pieni, mieluummin 17l tai enemmän.
Siis jos rahaa on liikaa tai haluaa yhden arvostetuimmista subeista niin JL ja jos haluaa loistavan hinta/laatu suhteen niin Pinsku.
Siis jos rahaa on liikaa tai haluaa yhden arvostetuimmista subeista niin JL ja jos haluaa loistavan hinta/laatu suhteen niin Pinsku.
Ei vielä ex MB e220d W213
Ex BMW gt320 da
Ex BMW 530 tda
Ex BMW 525 TDa
Ex BMW 525 TDa
Ex BMW 318Ci cabriolet
Ex Ford S-Max 2,2Tdi
Ex W203 320CDI T A avantgarde
Ex Volvo s60 d5
Ex Volvo v70 2.5tdi
Ex Volvo v70 2.5 v20
Ex Audi A6 2.5tdi
Ex Toyota Carina E 1.8GLi
Ex Audi 100 2.0
Ex Mitsubishi Galant 2.0GLSi
Ex Toyota Camry 2.0GLi
jatkuu...........
Ex BMW gt320 da
Ex BMW 530 tda
Ex BMW 525 TDa
Ex BMW 525 TDa
Ex BMW 318Ci cabriolet
Ex Ford S-Max 2,2Tdi
Ex W203 320CDI T A avantgarde
Ex Volvo s60 d5
Ex Volvo v70 2.5tdi
Ex Volvo v70 2.5 v20
Ex Audi A6 2.5tdi
Ex Toyota Carina E 1.8GLi
Ex Audi 100 2.0
Ex Mitsubishi Galant 2.0GLSi
Ex Toyota Camry 2.0GLi
jatkuu...........
Mites ois vararengaskotelo? Sinne kuidusta ja levystä loota ja hyvä elementti hyvän vahvistimen voimalla keikuttelemaan takatukkaa. Mahdollisesti sit vähintään kartion pinta-alan verran aukkoa hattuhyllyyn jos ei muuten kuulu.
Toi JLAudio on pirun hyvä vehjes mataluudestaan huolimatta nimenomaan oikeanlaisessa kotelossa, mut ei sitä freeairina kannate pilata. Kotelottomia asennuksia varten on sit olemassa omat elementtinsä, esim. DLS:llä Open Air series 8"-12".
Toi JLAudio on pirun hyvä vehjes mataluudestaan huolimatta nimenomaan oikeanlaisessa kotelossa, mut ei sitä freeairina kannate pilata. Kotelottomia asennuksia varten on sit olemassa omat elementtinsä, esim. DLS:llä Open Air series 8"-12".
- illi -
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 246
- Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
- Paikkakunta: Kitinoja
Apparin etujalkatilaan kotelo, sillä lailla että valaa se kuidusta siihen muotoon mikä se lattia siinä on, mahdollisesti jos tekee pysyvän kotelon niin leikkaa lattiamattoon loven siihen kohtaan, saa sillä varmaan sentin korkeutta lisää, sitte ku on kuidusta pohja ja seinät niin vanerista kansi johon subi, sitte tukirimoja ja päälle toinen kansi suojaamaan, subin kohtaan mahdollisesti vaan verkko tai sitten pleksi jonkusortin painelevyksi...
tälläsestä on ollut muistaakseni jossain lehdessä ohje..
tälläsestä on ollut muistaakseni jossain lehdessä ohje..
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Niin meinaatko että kotelon rakentaisi selkänojan taakse?ootteko huomioinu jos tankkia sais sentin tai kaks taaemmas?
Itse mietin sellaista ratkaisua että tankin taakse tekee vahvan seinän.
Silloin kontin syvyys pikkaisen pienenee, se ei kutenkaan haittaa koska kyse on muutamasta sentistä(4cm antaa jo 18 l tilan + mitä tankin eteen ja sivulle jää.
Tiiveys on ongelmana mutta hätä keinot keksii. Sitten on tietenkin se että miltä subi kuulostaa kun tankki on tyhjä..

Minä kokeilin tällaista
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -797_h.jpg
Mahtui ensiapulaukun koteloon ja soi jotenkuten jos ei vaadi todellakaan mitään huippubassoja.
Hajosi kyllä kuukaudenkäytön jälkeen eli normaali biltemasaissea.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -797_h.jpg
Mahtui ensiapulaukun koteloon ja soi jotenkuten jos ei vaadi todellakaan mitään huippubassoja.
Hajosi kyllä kuukaudenkäytön jälkeen eli normaali biltemasaissea.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 246
- Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
- Paikkakunta: Kitinoja
Mä Hommasin tuon pioneerin litustka kympin ja koetan tehdä jalkatilaan kotelon sille, 19litraa pitäs saada tilavuudeksi, kait se onnistuu
vahvistimeksi otin ground zeron halppis sarjasta 540w rms, se tulee ns lepuuttajan paikalle

MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 246
- Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
- Paikkakunta: Kitinoja