Mersun V8:siin Lisää Puhtia?
Mersun V8:siin Lisää Puhtia?
Millähän keinoilla tuollaseen mersun 380:een koneesee saisi lisää puhtia?
Moottori on M116961 vuosimallia -86/-87 ja on K-Jetin mekanisella ruiskulla.
Moottori on w123:ssa kiinni, pakoputket ei ole alkuperäiset, mutta ovat hieman
ahtaat 280:sen, onkohan vaikutusta jos vaihtaa "teho putkeen".
Mistä saa "viritys nokka-akselit" kyseiseen moottoriin, osaako joku tehdä
porttauksen kansiin?
Kannattaako lähteä nostamaan puristuksia, nehän ovat aika matalat
mersun V8 moottoreissa. Muistaakseni jotain 8-9.
Turbotus ei onnistu koska autoa ei saa enään kilpiin jos sinne
menee mutkan työntämään.
Teho pitäisi saada joku 50-100hp nykyisen 200hp kaveriksi
Moottori on M116961 vuosimallia -86/-87 ja on K-Jetin mekanisella ruiskulla.
Moottori on w123:ssa kiinni, pakoputket ei ole alkuperäiset, mutta ovat hieman
ahtaat 280:sen, onkohan vaikutusta jos vaihtaa "teho putkeen".
Mistä saa "viritys nokka-akselit" kyseiseen moottoriin, osaako joku tehdä
porttauksen kansiin?
Kannattaako lähteä nostamaan puristuksia, nehän ovat aika matalat
mersun V8 moottoreissa. Muistaakseni jotain 8-9.
Turbotus ei onnistu koska autoa ei saa enään kilpiin jos sinne
menee mutkan työntämään.
Teho pitäisi saada joku 50-100hp nykyisen 200hp kaveriksi
Putkisto ainakin ahdistaa, kun on mitoitettu 180hv 2.8l kutoselle, (varsinkin jos haussa on luokkaa 300hv)!!!
Mutta kyllä koneesta kun koneesta saa AINA tehoo lisää jos € riittää!
Vanhat (moneen kertaan läpikäydyt) konstit:
Kansityöt (isommat venttiilit ja virtaukset penkissä kuntoon [porttaukset...]), ohjelmoitava ruisku ja nokan teettäminen budjetin mukaan (ei taida enää suoraan sopivaa nokkaa löytää ja alkuperäinen lienee näitä "pehmeitä"nokkia mistä ei kannata alkaa tekeen.)
Mutta kyllä koneesta kun koneesta saa AINA tehoo lisää jos € riittää!
Vanhat (moneen kertaan läpikäydyt) konstit:
Kansityöt (isommat venttiilit ja virtaukset penkissä kuntoon [porttaukset...]), ohjelmoitava ruisku ja nokan teettäminen budjetin mukaan (ei taida enää suoraan sopivaa nokkaa löytää ja alkuperäinen lienee näitä "pehmeitä"nokkia mistä ei kannata alkaa tekeen.)
No siinä tapaukseessa! Ensimmäisenä se bensan saanti hanskaan ohjelmoitava ruisku (Hestec...), imusarjan teko ja sopivien suuttimien etsiminen, penkitykset (samassa dynossa ennen ja jälkeen) ja samalla hiellä bensapumppu, bensalinjat kuntoon... Voi jo pelkäsytään tällä tulla muutama konilisää. (vapaavirtaussuodatin ja pakoputkisto samalla)
Koittaa aluks selvitä noilla... ja jos ei riitä niin sitten keskittyy niihin kansiin ja nokkaan...
Olikos siinä w123:sessa sopivat laatikko ja välitykset?

Olikos siinä w123:sessa sopivat laatikko ja välitykset?
Autossa on 4 vaihteinen automaatti ja 200D 3.92 välitteinen perä, käy
pykälät kyllä aika äkkiä läpi, voisi tosiaan auttaa kun vaihtais välitystä
pidempään, niin saisi vääntöä käytettyä enemmän.
Hieman kiinnostaisi saada automaattiin kaikki vaihteet keppiin, eli
että kaavio ei olisi 2-3-D, vaan 1-2-3-D.
Myöskin ongelma kun painaa kaasua D päällä ja pitää jarrulla kiinni
niin kaasu jää päälle?? Jos rengas sutii niin kaasu ei jää päälle.
Enpä tiedä mistä moinen johtuu. koneen kumit
on uudet ja vaihteiston kumi on uusi...
Eipä tuolla hestecillä varmaankaan ihan 50-100hp lisäykseen päästä,
kannet joutuu tekemään varmasti.
Mikä olisi hyvä paja kansien teettämiseksi?
pykälät kyllä aika äkkiä läpi, voisi tosiaan auttaa kun vaihtais välitystä
pidempään, niin saisi vääntöä käytettyä enemmän.
Hieman kiinnostaisi saada automaattiin kaikki vaihteet keppiin, eli
että kaavio ei olisi 2-3-D, vaan 1-2-3-D.
Myöskin ongelma kun painaa kaasua D päällä ja pitää jarrulla kiinni
niin kaasu jää päälle?? Jos rengas sutii niin kaasu ei jää päälle.
Enpä tiedä mistä moinen johtuu. koneen kumit
on uudet ja vaihteiston kumi on uusi...
Eipä tuolla hestecillä varmaankaan ihan 50-100hp lisäykseen päästä,
kannet joutuu tekemään varmasti.
Mikä olisi hyvä paja kansien teettämiseksi?
Hienoa että Nymiskin on löytänyt foorumille. Toi sun v8-mersu on täällä herättänyt keskustelua useampaan kertaan. Kokkeile vaikka haulla aiheesta. Mielenkiintoinen auto sulla kyllä. 

2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Joo ei sillä ohjelmoitavallaruiskulla välttämättä tuu yhtään heppaa lisää, mutta jatkossa ei tarvi pohtia että onko "pullonkaula" bensansyötössä... ja saa ne jatko virittelystä saatavat hepat varmemmin irti...
Niin ja toi perä... ei taida oikein vääntöalue ja välitykset oikein osu kohdalleen! Joku 300turbo D perä varmaan ois lähinnä noista w123 peristä, ellei jotain w126:tosen perää ala viritteleen
Niin ja toi perä... ei taida oikein vääntöalue ja välitykset oikein osu kohdalleen! Joku 300turbo D perä varmaan ois lähinnä noista w123 peristä, ellei jotain w126:tosen perää ala viritteleen
Re: Mersun V8:siin Lisää Puhtia?
Mikäs tuossa turbon/ahtimen asennuksessa esteenä on ?, Eipä muuta kuin VTT:lle ja mittaukset ja luvat kuntoon.nymis kirjoitti:Millähän keinoilla tuollaseen mersun 380:een koneesee saisi
Turbotus ei onnistu koska autoa ei saa enään kilpiin jos sinne
menee mutkan työntämään.
Teho pitäisi saada joku 50-100hp nykyisen 200hp kaveriksi
Mekaanin ahdin esim. Rotex kehiin...+100 heppaa on jo toki kohtuu viritys jo tuollakin ahtimella...Ruiskusuuttimia ja bensapainetta joudutaan toki nostamaan, samoin kuin tarvittavat välijäähdyttimet....pala pala...
Saat äkkiä nokkien ja venttiilien sekä kansien työstöllä jopa isommat kustannukset kuin ahtimella...
-Dano
ps. Rotrexista saa myös valmiita paketteja...
W140 500SE -Supercharged- -91
W126 260 S -86
Ford Escort GT -71
Ford Escort Deluxe -69
Ford Sierra 89 2.0i Dohc
Citroen CX 25 Prestige Turbo -85
Mitsubishi Starion 2.6 T -90
[url]http://www.vtoy.fi/~teemuno[/url]
[url]http://www.dano.fi[/url]
W126 260 S -86
Ford Escort GT -71
Ford Escort Deluxe -69
Ford Sierra 89 2.0i Dohc
Citroen CX 25 Prestige Turbo -85
Mitsubishi Starion 2.6 T -90
[url]http://www.vtoy.fi/~teemuno[/url]
[url]http://www.dano.fi[/url]
Juu vertailu moottorina on käytetty 280 konetta jossa on tuo 186hp
onneksi ei lakipykälissä ole koneen väännöstä mitää puhetta koska siinä
on suurin ero 6 ja 8 koneiden välillä.
Nuo koneen arvot menee niin tarkkaan täyteen että turboa ei voi laittaa.
Eli siis aika turha mennä minkää turbo paperin kanssa, et tässä olis
nää mittaukset, laitoin turbon ja tehot eikä mikään muukaan muuttunut
Sen takia olen tuon turbo virittämisen unohtanut... tosin voihan
sitä rakentaa ja katsastaa aina vapaasti-hengittävänä sen
mutta siitä on sitten jo paljon vaivaa aina vaihtaa konetta.
Täytyy ottaa yhteyttä kevväämmällä tuonne kansiviritykseen ja kysellä.
Kun on tallipaikan siirto menossa niin ei oikein kerkii toteuttaa vielä
Joten nyt on hyvä hetki hakea tietoa asiasta ennen kuin tekee
nm. Jos tehdään niin se tehdään kunnolla = Mercedes Benz
onneksi ei lakipykälissä ole koneen väännöstä mitää puhetta koska siinä
on suurin ero 6 ja 8 koneiden välillä.
Nuo koneen arvot menee niin tarkkaan täyteen että turboa ei voi laittaa.
Eli siis aika turha mennä minkää turbo paperin kanssa, et tässä olis
nää mittaukset, laitoin turbon ja tehot eikä mikään muukaan muuttunut

Sen takia olen tuon turbo virittämisen unohtanut... tosin voihan
sitä rakentaa ja katsastaa aina vapaasti-hengittävänä sen

mutta siitä on sitten jo paljon vaivaa aina vaihtaa konetta.
Täytyy ottaa yhteyttä kevväämmällä tuonne kansiviritykseen ja kysellä.
Kun on tallipaikan siirto menossa niin ei oikein kerkii toteuttaa vielä

Joten nyt on hyvä hetki hakea tietoa asiasta ennen kuin tekee

nm. Jos tehdään niin se tehdään kunnolla = Mercedes Benz
186hv verrokki moottorin kohdalla saa olla sen 20% säännön mukaan 223hv dynolapulla. Ja periaatteessa kaikki viritys rinnastetaan moottorin vaihtoon, joten dynolappua pitäis esitellä konttorilla... eli jos pilkkuaviilaa, niin ei siinä vaparissa sen enempää sais olla tehoo kun turbossakaan. (turbon kanssa on vaan helppo säädellä niitä tehoja) 
ps: jos tulee hätä, niin jäähdytetyt laikat eteen, niin pitäis saada verrokkikoneeks 500E

ps: jos tulee hätä, niin jäähdytetyt laikat eteen, niin pitäis saada verrokkikoneeks 500E
Jaa että 500E Jäähdytetyillä laikoilla, onkohan tuossa w123:ssa ollut tuollaista
konetta ikinä, coupessa on ollut vissiin joku AMG:n versio, mutta ei vissiin
sedanissa
Ja mistä löytää sitten nuo AMG:n jäähdytetyt versiot?
Kuitenkin tarkoitus olisi virittää tuo 380:nen ja pitää se vaparina.
Tosin nuo jäähdytetyt laikat on ollut mielessä jo jonkin aikaa.
Positiivinen puoli on että otteessa ei lue kilowatteja niin viritys on aika
vapaata
konetta ikinä, coupessa on ollut vissiin joku AMG:n versio, mutta ei vissiin
sedanissa

Ja mistä löytää sitten nuo AMG:n jäähdytetyt versiot?
Kuitenkin tarkoitus olisi virittää tuo 380:nen ja pitää se vaparina.
Tosin nuo jäähdytetyt laikat on ollut mielessä jo jonkin aikaa.
Positiivinen puoli on että otteessa ei lue kilowatteja niin viritys on aika
vapaata

S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
http://www.sunpoint.net/~lounliraider/I&C/mersu.htm
Koita maililla jos vaikka, kertoisi mitä kaikkea katastus mies on vaatinut vaihdettavaksi
Tuohon on vaihdettu w126 kone, laatikko ja jarrut. Mutta onkohan sitten tarvinnut kallistuksenvakaajat, yms... vaihdella samalla.
Turbotuksessa on tietenkin se muutoskatsastukseen joutuminen, jos ne vaikka alkaa selvitteleen todellisia % (viitaten noihin lehti juttuihin korinvaihto mersuista...), ilmeisesti kuitenkin % on vielä rakenteluvaraa sinulla.
Koita maililla jos vaikka, kertoisi mitä kaikkea katastus mies on vaatinut vaihdettavaksi

Turbotuksessa on tietenkin se muutoskatsastukseen joutuminen, jos ne vaikka alkaa selvitteleen todellisia % (viitaten noihin lehti juttuihin korinvaihto mersuista...), ilmeisesti kuitenkin % on vielä rakenteluvaraa sinulla.
Juu prosentteja ei ole kun 24.5 vai olikohan se 25 mutta kuitenkin varaa on vielä
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04