"Uudet" autot ja apuvirran anto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

"Uudet" autot ja apuvirran anto

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Tuossa sellainen juolahti mieleeni, että tuliko sitä leikittyä vuoden lopulla tulella, kun annoin vm01 S210:lla konehuoneen virtanastoista apuvirtaa emännän työpaikan Ooppeli-pakulle?

Eli onko nykyautoilla luvallista antaa edes apuvirtaa? Onko mulla kaapelit paksissa ihan turhaan? Joku sanoi, että siitä alun räpsystä saattaa seota ties ja mitkä boksit.

No - mitään ei hajonnut, mutta jälkeenpäin aloin tätä murehtimaan :cry:

200D:lläkun oli helppo starttailla muita eikä tarvinut pelätä elektroniikan sekoamisesta :)

edit: Otsikon päivitys. Käsitykseni uusista autoista poikkeaa joskus valtavirrasta :arrow: mielestäni uusi = 2000 lukunen :)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monella on jo heti väärä tapa antaa virtaa.Autosta josta se otetaan on oltava sammuksissa ja kun toinen auto saadaan käyntiin niin ei saisi heti ottaa kaapeleita pois vaan pitäis antaa jännitteen tasaantua.
Käynnissä ollessa jos virtaa antaa niin tulee ongelmia.
Niin ja kun toista käynnistää niin se antava osapuoli voisi olla parempi olla sammuksissa??
PekkaOU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 14.12.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja PekkaOU »

Ohjekirjasesta löytyy kyllä aiheeseen tarinaa. Muistelisin, että ei mielellään annettaisi virtaa, kun on niitä herkkiä sähköleluja. Itse en ainakaan anna, siitä kun saattaa tulla vain itselle harmia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

atlas kirjoitti:Monella on jo heti väärä tapa antaa virtaa.Autosta josta se otetaan on oltava sammuksissa ja kun toinen auto saadaan käyntiin niin ei saisi heti ottaa kaapeleita pois vaan pitäis antaa jännitteen tasaantua.
Käynnissä ollessa jos virtaa antaa niin tulee ongelmia.
Niin ja kun toista käynnistää niin se antava osapuoli voisi olla parempi olla sammuksissa??
Parasta olisi jos oma auto pysyisi sammuneena (vielä sen aikaa että sähkövehkeet on levossa) mutta suuri osa sähköbokseista saa kuitenkin pysyvää sähköä eikä niitä oikein voi kokonaan suojata kuin irrottamalla akun.

Jos on pakko antaa apusähköä niin tekisin kuten yllä. Kerran vaan kaverilla oli niin heikot apujohdot että sen auto ei startannut pelkästään apuvirralla. Tein sitten niin että akut kytkettynä starttasin oman auton käyntiin joksikin aikaa jotta auto oikeasti lataisi naapurinkin akkua (pelkästään akut rinnan kytkettynä ei juuri lataa). Hetken lataamisen jälkeen sammutin auton ja tuo riittikin naapurin käynnistymiseen. Sitten molemmat sammuksiin ja johdot irti.

Eiköhän tuossa ole vielä vähän pelivaraa mutta jos käynnistettävä romu maksaa vähemmän kuin oma SAMi niin ei kannata kauheasti riskeerata.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Meilläpäin näitä rotteloita on ladattu käynnissä olevalla autolla
5-10 min ja sen jälk. lataava auto sammuksiin ja kaapelit irti.
Tämän jälkeen vasta käynnistetään uhri ja yleensä ovat
myös käynnistyneet.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja mielellään se apuvirta annetaan suoraan akusta.
Ei sieltä konehuoneen apuvirta pistokkeesta.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

AAVEE kirjoitti:Meilläpäin näitä rotteloita on ladattu käynnissä olevalla autolla
5-10 min ja sen jälk. lataava auto sammuksiin ja kaapelit irti.
Tämän jälkeen vasta käynnistetään uhri ja yleensä ovat
myös käynnistyneet.
Huonola tuurila se tyhjäakku immee täyenki tyhjäksi. Tämän jälkeen kun auton sammuttaa ja kun toinen auto imee taas oman akkunsa tyhjäksi starttauksessa=molempien autojen akut tyhjiä.
Tämä on kuitekki melkonen kauhuskenaario silla kyllä lämmin auto lähtee kohtuu helposti käyntiin, mutta tulipahan vain mieleen tämmönenki vaihtoehto!
Pienempi vika, isompi leka.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Oloffi kirjoitti: Huonola tuurila se tyhjäakku immee täyenki tyhjäksi. Tämän jälkeen kun auton sammuttaa ja kun toinen auto imee taas oman akkunsa tyhjäksi starttauksessa=molempien autojen akut tyhjiä.
Tämä on kuitekki melkonen kauhuskenaario silla kyllä lämmin auto lähtee kohtuu helposti käyntiin, mutta tulipahan vain mieleen tämmönenki vaihtoehto!
No viimeksi opittiin että tyhjä akku ei ota kuin 10 ampeeria. :roll: Jos kuitenkin ottaakin enemmän niin parhaimmillaankin samankokoinen tyhjä akku voisi korkeintaan vetää puolilleen sen toisen täyden akun. Käytännössä sen toisen lataaminen ei onnistu edes täyden akun jännitteillä kovinkaan pitkälle.

Jos se antavan osapuolen akku on likimain täysi ja kone käyntilämpöinen niin ei haittaa mitään jos akku menisi puolilleenkin tyhjäksi. Jos siellä vastapuolella on akussa oikea oikosulku niin sitten se antava akku menee kuitenkin tyhjäksi, turha kiusata latureita ym.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

AAVEE kirjoitti:Meilläpäin näitä rotteloita on ladattu käynnissä olevalla autolla
5-10 min ja sen jälk. lataava auto sammuksiin ja kaapelit irti.
Tämän jälkeen vasta käynnistetään uhri ja yleensä ovat
myös käynnistyneet.
Meilläpäin taas lataava auto käynnissä, kaapelit kiinni akkuun ja runkoon ja uhri käyntiin ja kaapelit irti ja uhri lataa itse oman akkunsa.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mittari kirjoitti:
AAVEE kirjoitti:Meilläpäin näitä rotteloita on ladattu käynnissä olevalla autolla
5-10 min ja sen jälk. lataava auto sammuksiin ja kaapelit irti.
Tämän jälkeen vasta käynnistetään uhri ja yleensä ovat
myös käynnistyneet.
Meilläpäin taas lataava auto käynnissä, kaapelit kiinni akkuun ja runkoon ja uhri käyntiin ja kaapelit irti ja uhri lataa itse oman akkunsa.
Kyllä tämä systeemi varmaan toimisi uusissakin autoissa mutta jossain vaiheessa nuo täysin mekaaniset autot kuten omasi loppuvat ja tuo varotoimenpide ei ole paha sitten kun annat sähköjä uudella autolla.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Mika.T kirjoitti:Ja mielellään se apuvirta annetaan suoraan akusta.
Ei sieltä konehuoneen apuvirta pistokkeesta.
Juurikin näin eli aina suoraan virtalähteestä.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

japperi kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ja mielellään se apuvirta annetaan suoraan akusta.
Ei sieltä konehuoneen apuvirta pistokkeesta.
Juurikin näin eli aina suoraan virtalähteestä.
No mitä varten se apuvirtapistoke siellä on, jos siitä ei saa antaa apuvirtaa? :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JeremyH kirjoitti:
No mitä varten se apuvirtapistoke siellä on, jos siitä ei saa antaa apuvirtaa? :shock:
Se rasia on sen ko. auton käynnitykseen tarkoitettu.

Ei virran antamiseen koska yleensä akku on kontissa ja sinne menee pitkät johdot jotka lämpenee kun konehuoneen rasiasta annetaan toiselle autolle käynnistykseen virtaa.

Pahimmassa tapauksessa akulta tuleva johto sulaa kuten kävi tällä kylällä eräässä W202:ssa

Toki siitä voi antaa virtaa toiseen autoon niin että antaa tyhjän akun ennen starttausta latautua jonkin aikaa. Silloin "rasian" kautta kulkeva maks. virta ei ole niin suuri.

Suoraan akusta virtaa antamalla ei virtaa ottavan auton ottama virta kulje antavan auton johtosarjoja myöten.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mika.T kirjoitti: Se rasia on sen ko. auton käynnitykseen tarkoitettu.

Ei virran antamiseen koska yleensä akku on kontissa ja sinne menee pitkät johdot jotka lämpenee kun konehuoneen rasiasta annetaan toiselle autolle käynnistykseen virtaa.

Pahimmassa tapauksessa akulta tuleva johto sulaa kuten kävi tällä kylällä eräässä W202:ssa

Toki siitä voi antaa virtaa toiseen autoon niin että antaa tyhjän akun ennen starttausta latautua jonkin aikaa. Silloin "rasian" kautta kulkeva maks. virta ei ole niin suuri.

Suoraan akusta virtaa antamalla ei virtaa ottavan auton ottama virta kulje antavan auton johtosarjoja myöten.
Suliko tosiaan johto eikä vaan jokin liitin? Meinaan vaan että sitä samaa johtoa pitkin se auto itsekin startataan ja pitäisi sen tuo kestää. Olisko se autettava ollut jokin isompi malli jossa starttimoottori ottaa akulta isomman virran kuin se 202 itse, vaikka apukaapeleiden päässä olikin? Tietenkin siellä voi olla kuormana startti ja tyhjä akku mutta suhteessa starttivirtaan se akku ei kauheasti lisää tuo.

Muuten kyllä olen samaa mieltä noista perusteluista ja vaikka johdot kestäisikin niin parempi nimenomaan antaa virtaa akusta ja ottaa jump start liittimistä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

mittari kirjoitti:Meilläpäin taas lataava auto käynnissä, kaapelit kiinni akkuun ja runkoon ja uhri käyntiin ja kaapelit irti ja uhri lataa itse oman akkunsa.
Näin on tullut toimittua myös.
Tosin tuo rottelo on jo toistakymmentä vuotta vanha, jotain väyliä sielläkin jo silti risteilee.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mika.T kirjoitti:Toki siitä voi antaa virtaa toiseen autoon niin että antaa tyhjän akun ennen starttausta latautua jonkin aikaa. Silloin "rasian" kautta kulkeva maks. virta ei ole niin suuri.
No jos joku on niin tollo että alkaa starttaamaan autoa heti kun on apukaapelit kiinni, niin saakin palaa sellaselta vaikka koko auto :shock: Tottakai sen annetaan ensin lataantua!

Tuohan nyt on opittu jo ennen kuin opittiin käymään itse potalla :roll:

Paitsi silloin jos tehdään "kikkakaksnelonen" eli annetaan rekasta tms. 24V järjestelmällä olevasta virtaa tavalliselle autolle. Silloin kaapelit kiinni paitsi uhrin - kaapeli. uhrista avain starttaus asentoon, tökätään nopeasti kaapelin päällä uhrin runkoon.
(En suosittele uudempiin autoihin, mutta ainakin tuo mun corolla kesti sen)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

JeremyH kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Toki siitä voi antaa virtaa toiseen autoon niin että antaa tyhjän akun ennen starttausta latautua jonkin aikaa. Silloin "rasian" kautta kulkeva maks. virta ei ole niin suuri.
No jos joku on niin tollo että alkaa starttaamaan autoa heti kun on apukaapelit kiinni, niin saakin palaa sellaselta vaikka koko auto :shock: Tottakai sen annetaan ensin lataantua!

Tuohan nyt on opittu jo ennen kuin opittiin käymään itse potalla :roll:

Paitsi silloin jos tehdään "kikkakaksnelonen" eli annetaan rekasta tms. 24V järjestelmällä olevasta virtaa tavalliselle autolle. Silloin kaapelit kiinni paitsi uhrin - kaapeli. uhrista avain starttaus asentoon, tökätään nopeasti kaapelin päällä uhrin runkoon.
(En suosittele uudempiin autoihin, mutta ainakin tuo mun corolla kesti sen)
öö, miksi rekasta virran antaminen on eri asia? Rekassakin on kaksi 12v akkua, ei tarvitse kaapeleita kytkeä siten että tulee 24v.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuorma-autoista puheen ollen on tullut huomattua miten hyvin tehdään
eletroniikka niihin.
En ole kuullut yhtään tapausta että eletroniikka temppuilee henkilö autoihin nähden.Kaapeli hankaumia kyllä mutta boxi tai vika herkkyyttä ei ole.
Työ puolella jos tulee jotain niin tulee huutoa ja menekki laskee.
Ja kuorma-autoissa kuitenkin on myös CAN väylä tekniikkaa,ajotietokoneet,
moottori ohjaukset,CDI moottorit,robotti/automaattilaatikot.....siis samat sydeemit kuin henkilö autoissakin.
Vastaa Viestiin