Tapahtuipa viime viikolla että autooni (300TE Kat -89) vaihdettiin:
*tulpat
*tulpanjohdot (Bremi)
*virranjakajan kansi
*jakajan pyörijä
Lisäksi puhdistettiin kaasuläpän seutu ja kiiinnitettiin kaksi irrallaan ollutta alipaineletkua.
Auto käynnistyy nyt helvatin hienosti kylmänä, puolilämpimänä ja lämpimänä ja tyhjäkäynti on siistiä, mitä nyt aaltoilee hiukan. Veto on hyvää, oli kone minkälämpöinen tahansa.
Kuitenkin huollon jälkeen ilmeni pari käyntiongelmaa.
Pulma #1: auto käy tyhjäkäyntiä kylmänä. Painan pykälän ollessa vapaalla kaasua ja päästän kaasupolkimen äkisti. Auto sammuu, ja siinä olisi jo ihmettelemistä. Isompi ongelma on, että uudelleenkäynnistys vaatii todella pitkää pyörittämistä (20-30s) ja kaasun painamista. Tällöin auto lähtee käyntiin kuin diesel pakkasessa -- pytty kerrallaan. Jää kuitenkin lopulta siististi käymään. Hetken ajetulla tai lämpimällä koneella ongelmaa ei ole -- vain tovin tyhjäkäynnin jälkeen.
Pulma #2: kone ottaa nyt entistä herkemmin "itseensä" kun pykälän iskee päälle. Tyhjäkäynti on mittarin mukaan vapaalla noin 700 kieppiä, mutta pykälän kytkeminen tipauttaa kierrokset alle "vitosen viivan" ja kone on sammua. Vielä ei ole sammunut, mutta varsinkin parkkipaikalla vekslatessa täytyy odottaa muutama sekunti ennen kuin saa pistää erisuunnan vaihteen päälle eli että tyhjäkäynti ehtii tasaantua. Hetken rauhassa käynyt kone ei ole moksiskaan vaihteen kytkemisestä päälle.
Tässäpä tätä, bonuksena mainittakoon etukallistuksenvakaajan katkennut kiinnitysrauta.


Ihmettelin, mikä helvetti siellä nyt kolisee ja vilkaisu alustaan kertoi, että ko. osa on yksinkertaisesti murtunut.